vrijdag 17 mei 2024

De nieuwe Suzuki GSX-8R komt in 2024

Met de gloednieuwe Twin heeft Suzuki opnieuw de spijker op z’n kop geslagen. Een motor met een cilinderinhoud van 776 kubieke centimeter en een opvallend krachtig koppel. Het kersverse chassis van zowel de GSX-8S als de V-Strom 800 biedt een uitgebalanceerde mix van stabiliteit en wendbaarheid, geheel in lijn met Suzuki’s beproefde aanpak om met eenvoudige, doch doeltreffende methoden het chassis te verfijnen.

Maar het lijkt er sterk op dat Suzuki niet van plan is om bij slechts twee modellen te blijven. In navolging van Yamaha’s succes met de R7, zet Suzuki koers richting het domein van supersportmotoren, en we kunnen waarschijnlijk al in 2024 de onthulling van de GSX-8R verwachten.

Suzuki Frankrijk onthult GSX-S1000 Race Edition

Onze collega’s van Young Machine in Japan hadden al lang vermoedens over deze ontwikkeling, en nu hebben we bevestiging gekregen vanuit Zwitserland: Suzuki heeft plannen voor de GSX-8R, zoals vermeld in de homologatiegegevens. Wat betreft de technische specificaties van de motor – 83 pk bij 8.500 tpm en 78 Nm bij 6.800 tpm – blijven ze gelijk aan de eerdere versies. Het enige verschil is dat de topsnelheid van de R iets hoger ligt, namelijk 215 km/u in vergelijking met de 210 km/u van de S, dankzij de verbeterde aerodynamica van de kuip.

De nieuwe Suzuki GSX-8R zal volgens de homologatiegegevens een rijklaar gewicht hebben van 205 kg, 3 kg meer dan de GSX-8S, voornamelijk vanwege de grotere kuip. Hierdoor is de zithoogte met 30 millimeter toegenomen tot 1.135 millimeter, maar is hij wel 5 millimeter smaller met 770 millimeter. Het chassis lijkt overgenomen te zijn van de S, met dezelfde totale lengte en wielbasis van respectievelijk 2.115 en 1.465 millimeter, wat overeenkomt met de Naked Bike-versie.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen