zaterdag 20 april 2024

Politie gaat controleren op herrie van motoren

Maar deze kop gaat verder in het AD van eergisteren: ‘Een kleine groep verpest het voor de rest’. Enig begrip dus vanuit de gemeente Berg en Dal voor motorrijders die zich wel aan de norm houden die voor hun motorfiets gesteld is. Fijn. Want inderdaad, dit is nog geen landelijke actie. Ja inderdaad. Ik gebruik het woord ‘nog’. Het gaat in dit geval om de omgeving van Groesbeek en de gemeente Berg en Dal. Maar het is wel de zoveelste gemeente die allerlei maatregelen gaat nemen om lawaairijders tegen te gaan. En zelfs motorrijders helemaal te weren op sommige plaatsen.  

En daar gaan we weer. De enorm gepolariseerde discussie laait weer op onder motorrijders op social-media. De één wil graag lekker blijven rijden en niet beperkt worden in hun bewegingsvrijheid. Bij deze groep gaat het niet om het geluid van hun motor. De andere kant is van mening dat niemand zich heeft te bemoeien met wat ze onder hun motor schroeven en hoeveel geluid ze produceren. En de taal die beide partijen naar elkaar gebruiken liegt er vaak niet om. Maar de vraag of een mooi geluid het waard is om onze hobby aan banden te laten leggen houdt me wel bezig.

En vergis je niet. Ik hou net zo van een mooi motorgeluid als menig motorrijder. Ik reed zelf ook rond met een Akrapovic uitlaat op mijn Africa Twin die toch echt wel meer geluid produceerde als toegestaan is. Maar er waren ook momenten dat ik me schaamde. Momenten dat ik me kon verplaatsen in wat mensen die deze hobby niet hebben moesten tolereren als ik langs kwam rijden. En als het slechts één motorfiets is die langskomt valt het mee. Maar een hele groep met dit soort uitlaten die langskomt is een ander verhaal. En op sommige plekken gebeurt dit van vroeg in de morgen tot ’s avonds laat. Dan moet je wel heel erg van motorfietsen houden.

Pas op: politie flitst vanuit mobiele toilet

En eergisteren kwam dus het zoveelste artikel in de krant. De politie gaat dit voorjaar in de regio Groesbeek en de gemeente Berg en Dal motorrijders controleren op de herrie die hun tweewielers maken. De politie daar beschikt sinds vorig jaar over twee apparaten om dit te kunnen doen, een soort akoestische flitspalen. Momenteel worden enkele politieagenten opgeleid om met deze apparatuur uit de voeten te kunnen. Maar vanaf maart/april moet het mogelijk zijn te gaan controleren.

En zo kun je het dus wel uit je hoofd laten als je een zware uitlaat hebt gemonteerd om in de buurt van Groesbeek te gaan rijden. Dat gaat je centjes kosten. En dan hebben we het nog niet over een maatregel die alle motorrijders treft. Want de gemeente gaat verder. Berg en Dal wil metingen gaan uitvoeren om de overlast (aantal motorrijders én hun geluid) in beeld te krijgen. Daartoe wordt een bedrag van 10.000 euro uitgetrokken. Want behalve controle zijn andere maatregelen denkbaar, zoals het afsluiten van wegen.

En dan hebben we het dus voor elkaar. Weer een gebied waar we zo graag van genieten als motorrijder dat eventueel afgesloten kan worden. Inmiddels wordt de lijst steeds langer. En natuurlijk verweren motorrijders en de actiegroepen die voor ons gelijk opkomen zich ook. Dijksluitingen worden aangevochten, maar over het algemeen niet met succes. De maatregelen tegen overlast van motorrijders worden op steeds meer plaatsen genomen of er wordt over nagedacht. Er komen dus steeds meer lekkages in onze zo geliefde dijk. En hoeveel vingers hebben we als motorrijders nog?

Ook is de gemeente Berg en Dal van plan de landelijke lobby (niet harder dan 70 decibel) tegen de motorherrie van de NEFOM (actiegroep tegen geluidsoverlast) te gaan steunen, door ook bij de minister aan de bel te trekken. Met andere woorden. Het wordt steeds meer een landelijk probleem. Hoelang zal het duren voor de landelijke politiek gaat ingrijpen?

Tony Hardenberg (NEFOM): ‘Ik heb echt geen hekel aan motorfietsen’

,,Motorrijden is voor veel mensen een mooie hobby’’, zegt wethouder Sylvia Fleuren. Maar een kleine groep verpest het voor de rest en zorgt voor overlast.” Volgens de NEFOM  gaat het om 30 procent van de motoren die te veel herrie maken.

En zo zijn we dus weer rond. Een kleine groep motorrijders wil graag dat niemand zich bemoeit met hun hobby. Ze maken zelf wel uit waar ze rijden en hoeveel geluid ze maken. Maar dat mensen zich met wel degelijk met hun hobby gaan bemoeien door deze instelling, dat is wel duidelijk. En ondanks dat ik van een mooi motorfietsgeluid hou, maak ik me daar wel degelijk zorgen over. Ik heb zelf toch liever de vrijheid om te rijden waar ik wil. En dit artikel is ook geen oordeel, maar kunnen we hier allemaal even over nadenken?

Bart Verhoeven
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen