Geluidsdossier Motor: Test met geluidsmeters in Rotterdam

Gemeente Rotterdam heeft op drie plaatsen in de binnenstad geluidsmeters en camera’s opgehangen. De komende twee maanden test de gemeente de systemen in de hoop geluidsoverlast van verkeer tegen te gaan.

Rotterdam is geen Parijs of Londen, maar een ding heeft de havenstad plots wel gemeen met de twee miljoenensteden. De gemeente Rotterdam heeft op drie punten in de binnenstad een negental geluidsmeters en twee camera’s geïnstalleerd. Deze ‘geluidscamera’s‘ zouden vergelijkbaar moeten werken als de alom bekende flitser. In plaats van kilometers per uur worden decibellen gemeten. Bij een overschrijding van het toegestane geluid zou in toekomst volautomatisch een boete kunnen volgen.

“Hiermee kunnen geluiden, afkomstig van voertuigen die onnodig lawaai maken en/of geluidshinder veroorzaken, automatisch worden herkend. Dat levert meer mogelijkheden voor een betere naleving in de toekomst”, verklaart de gemeente tegen De Telegraaf.

‘Bij een stationaire test van auto’s en motoren vaak géén geluidsoverlast.’

“Geluid van auto’s hoort bij de stad. Maar onnodig gas geven en hard optrekken niet. Dat is hinderlijk en geeft een onveilig gevoel bij andere weggebruikers. Met dit onderzoek meten we geluiden zodat we informatie krijgen over de overlast en de veroorzakers. Als dit goed werkt kunnen we met die informatie beter handhaven op overlastgevend gedrag met auto’s en motoren”, aldus wethouder Judith Bokhove. “Nu moet bij geluidsoverlast iemand staande worden gehouden. Dan is er bij een stationaire test van auto’s en motoren vaak géén geluidsoverlast. Het gaat om het onnodig toeren maken. Als we met dit onderzoek goed in beeld kunnen krijgen wanneer en waar het gebeurt, kunnen we die overlast ook beter aanpakken.”

De systemen zijn opgehangen op de Meent, West-Kruiskade en de Nieuwe Binnenweg. Tot zeker 4 oktober blijven deze ‘geluidscamera’s‘ hangen. Vervolgens volgt een evaluatie en komt Gemeente Rotterdam met de resultaten van de test. Dan wordt waarschijnlijk ook duidelijk of dergelijke geluidsmeters mogelijk toekomst hebben.

Foto: ANP/Frank de Roo

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?