dinsdag 16 juli 2024

Hoosier Chopper: banden maken de motor

Twentenaar Jeroen van ’t Rood maakt onderdeel uit van een echte motorfamilie en het motorrijden is hem dan ook met paplepels tegelijk ingegoten. Een Flathead van de Zweed Stellan Egeland met hele dikke Hoosier rubbers spookte al jaren door Jeroens kop. Zo’n band moest en zou er ook ooit bij hem onder komen. Zo gebeurde dat Jeroen, met hulp van zwager Glenn en broer Bram, een chopper bouwde met een Hoosier als blikvanger! 

Fotografie: Floris Velthuis

Ik ontmoet Jeroen bij King Motorcycles, de zaak van Glenn de Koning, waar veel van de werkzaamheden aan z’n chopper zijn verricht. Jeroen pakt een glaasje water… “Zware nacht gehad”, zegt hij lachend. Ondanks dat er in zijn hersenpan een ijverige specht zit te hakken is Jeroen, die projectleider en partner is bij een architectenbureau, erg spraakzaam. Veel motorrijders zijn ooit begonnen met een brommer. Bij Jeroen was dit anders: “Ik had met mijn vader afgesproken niet met brommers bezig te gaan. In ruil daarvoor zou hij me op mijn achttiende helpen met de aanschaf van een Shovelhead. Dat was een goeie deal! Het werd een FLH Shovel van bouwjaar 1980. Ik heb deze motor nog altijd. Ik had ‘m in de jaren erna volledig opnieuw opgebouwd en matzwart gespoten, omdat ik helemaal gek ben van hot-rods. Ik ben er veel Super Rally’s en andere motortreffens mee af geweest en ben op die manier diep de Harley-wereld in gerold. Zo heb ik ook mijn vrouw en de moeder van mijn twee prachtige dochters leren kennen. Haar vader, Rob Stolker († 1993), was medeoprichter van  Bigtwin en vele jaren een belangrijk (bestuurs)lid van de Harley-Davidson Club Nederland. Dat het gelijk klikte met mijn vrouw was logisch, want we delen de passie voor Harleys en hanteren dezelfde leefwijze.”  

120 jaar Harley-Davidson in motorblokken

HOTROD STIJL

Jeroens hele familie rijdt Harley. “We rijden allemaal Shovelheads. Mijn zusje Marieke heeft een relatie met Glenn, die 2 jaar geleden zijn eigen zaak King Motorcycles is begonnen. Een groot deel van de werkzaamheden aan de chopper hebben we samen met Glenn verricht.” Banden maken de motor en dat is bij Jeroens Hoosier Chopper zeker het geval. “Ik zag eens in Bigtwin een reportage over de ‘Esox Lucius’ van Stellan Egeland uit Zweden: een Flathead dragracer met twee dikke Hoosier banden. Het beeld van die motor bleef altijd door mijn hoofd spoken! Ik wilde ooit iets geïnspireerd door die hotrod stijl bouwen en dan ook met zo’n Hoosier band. Door de jaren heen ben ik de benodigde onderdelen gaan verzamelen.”

SPUTHE CILINDERS

“Ik wilde een old skool stijl, maar wél retesnel en betrouwbaar! Dan kom je vanzelf uit bij een Evo. Van vriend Henk heb ik een opgepept Evo blok gekocht. Hij had z’n Harley eens tamelijk grof tegen een boom geparkeerd en sindsdien stond de motor in een hoek. Het blok was reeds voorzien van Sputhe cilinders uit Amerika. De bouwer van deze cilinders is al tijden gepensioneerd en was bijna niet bereikbaar. Constant heb ik hem gebeld en pas na driekwart jaar heb ik eindelijk de benodigde blokpakkingen kunnen bestellen. Uiteraard heb ik een extra setje gevraagd, voor het geval dat… Verder was het blok opgepept met Delkron carters en een Mikuni carburateur. Het blok was ook gestroked. Samen met Glenn heb ik het blok naar deze tijd gebracht. Het blok werd voorzien van Twin Cam kleppen en zo’n beetje de heetste nokkenas die er te vinden is. Er zitten Manley kleppen in met Beehive klepveren en er is een grote oliepomp in gekomen. Er zit een magneet ontsteking op, in combinatie met een battery eliminator, die de motor bij het stoplicht op spanning houdt. Een accu ontbreekt. Vanwege het enorme koppel slipte de koppeling voortdurend, dus hebben we er een extra sterke in gezet. In feite is het blok zo goed als volledig verbouwd.”  

PEA SHOOTER 

Speciaal voor de 15 inch Hoosier autoband heeft Jeroen bij Poelma een wiel laten maken. “Je ziet zulke Hoosier banden soms op een chopper, maar dat zijn vaak de 16 inchers. De 15 inch, die ik heb, is ronder en hoger en heeft meer rubber. Dat vind ik mooier.” Volgens Jeroen is verder de hele motor om de achterband heen ontworpen. Qua stance heeft het iets weg van de choppers, gebouwd door Salina’s Boys. De beeldbepalende Cole Foster tank draagt daar natuurlijk aan bij. Jeroen vertelt: “De tank is aangepast en heeft nu een verdiepte tunnel, want standaard sluiten ze niet mooi aan op het zadel. Vriend Henk, ja die van het blok, heeft het laswerk verzorgd. Hij is een echte vakman.” Jeroen is in het bijzonder gecharmeerd van oude race Harleys uit de jaren ‘20 van de vorige eeuw. “Mijn vader heeft een Harley-Davidson 28S Pea-shooter racer gehad. Daar heb ik elementen van afgekeken, zoals de leren hulzen, die ik om de kabels heb genaaid. Ook het Mesinger boardtracker zadel past in die tijdsgeest.” De motor oogt heel clean. Mooi detail is de mechanische remhevel die met een hydraulische conversie naast de voorvork de moderne voorrem bedient. Zoiets kun je verstoppen, maar Jeroen liet dit juist bewust in het zicht. 

NACHTEN DOOR

Jeroen: “Tien jaar geleden heb ik een groot gedeelte van Amerika afgereisd met mijn vrouw, toen nog vriendin. We zijn daar ook naar Mooneyes geweest, een shop die al langer op mijn lijst stond. Daar zag ik de olietank die ik nu op mijn bike heb. De koplamp is een Unity foglight van een Cadillac. Op een onderdelenbeurs in Duitsland vond ik een mooie leren tas en omdat het dikke blok een flinke slok lust, heb ik er een extra brandstofflesje aan gemaakt met een stuk tuigleer. De motor moest op tijd af zijn voor de Super Rally in Engeland en de deadline kwam steeds sneller dichterbij. De laatst drie maanden heb ik elke dag na het werk en elk weekend aan mijn motor gewerkt. De laatste weken werkte ik zelfs nachten door, terwijl de rest van de familie op de treffens lekker aan het feesten was”, lacht Jeroen. “Pas de avond voor de Super Rally heeft de motor zijn eerste klap gegeven! De motor werd even in de lijnzaadolie gekwast en was klaar voor vertrek. Het was moeilijk om een passend spatbord te vinden, maar dat was niet erg. Want eh… in Engeland regent het toch nooit? Het spatbord is er later op gekomen. Ik heb 1900 km gereden, met enkel een losgetrild boutje. Dat is toch niet slecht voor de eerste proefrit? Dat er een stiftje van de koppeling gemeen in mijn kuit hapte bij een burnout? Eh… Daar hebben we het niet meer over…” 

RAUWE LOOK

Het plaatwerk werd na de testrit door Jeroen geborsteld en is onlangs van logo’s voorzien en netjes afgelakt door broer Bram, eigenaar van Red’s Paint & Body. De motor heeft een rauwe look, maar is tegelijkertijd perfect afgewerkt. Knap gedaan! Jeroen vertelt dat hij nu bezig is om een zijspan aan zijn oude trouwe Shovel te bouwen. Enthousiast vertelt hij over de plannen en dat ook dit weer mooi gaat worden geloven we zeker! “Mijn twee kids vinden het helemaal geweldig en willen graag mee!” 

Technische specificaties Harley-Davidson Hoosier Chopper

ALGEMEEN
Eigenaar: Jeroen van ’t Rood
Bouwer: Jeroen met hulp van Glenn de Koning
MOTORBLOK
Type: Evo
Bouwjaar: 1989
Carter: Delkron
Cilinders: Sputhe
Cilinderinhoud: 1720 cc
Versnellingsbak: S&S 5 in 4, kickstart only
Koppeling: BDL Competitor Clutch
Ontsteking: Morris Magneto M5
Carburateur: Mikuni HSR42
Luchtfilter: S&S Teardrop, aangepast
Uitlaat: Eigenbouw rvs 2″
Performance parts: grootst mogelijke nokkenas, Beehive klepveren, Manley kleppen, koppen geflowed, S&S high volume oliepomp
Bijzonderheden: 4″x 4″ stroked
RIJWIELGEDEELTE
Frame: Uncle Bunt, hardtail
Schokdemping: Hoosier en zadelveren
Voorwiel: 21″ rvs spaak, custom naaf
Voorband: Firestone 21″
Voorrem: H-D vierzuiger klauw, K-tech rempomp
Voorvork: Dyna 39 mm geshaved, Progressive verlaagd
Balhoofdplaten: Dyna
Achterwiel: 15″ rvs spaak, Simon Poelma
Achterband: Hoosier
Achterrem: H-D vierzuiger klauw, K-tech rempomp
DIVERSEN
Stuur: rvs medium ape, custom
Snelheidsmeter: ingebouwd bij bestuurder
Hendels/hand controls: K-tech
Handvatten: Brooks stuurlint
Koplamp: klassiek Foglight
Foot controls: custom
Benzinetank: Cole Foster, aangepast
Olietank: Mooneyes
Oliefilter: Panhead style
Zadel: Mesinger boardtrack
Achterspatbord: Bobber rib, aangepast
Achterlicht: MCS, Bates
SPUITWERK
Kleur: geborsteld metaal met blanke lak
Spuiter: Bram van ’t Rood van Red’s Paint & Body
DANK AAN
BFAM, Glenn de Koning van King Motorcycles

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen