vrijdag 26 april 2024

Motor.NL Geluidsonderzoek 2023 resultaten: de vrijheid is weg

Meer dan negen op de tien motorrijders is zich bewust van z’n omgeving en houdt daar ook rekening mee. Dit blijkt uit het geluidsonderzoek van Motor.NL waaraan ruim 10.000 motorrijders deelnamen. Uit het onderzoek blijkt ook dat steeds meer motorrijders worden geconfronteerd met afgesloten wegen, wat een grote impact heeft op het gevoel van motorrijders. Voor bijna zeventig procent voelt het zelfs als een aanval op hun vrijheid.

1. Steeds meer wegen worden afgesloten voor motorfietsen. Heb jij hier al ervaring mee gehad?

Zo’n 37 procent heeft wel eens voor een weg gestaan die is afgesloten voor motorfietsen, ongeveer 23 procent zelfs al diverse keren. Samen dus zestig procent. Op dit moment heeft ruim 36 procent nog nooit te maken gehad met wegafsluitingen voor motoren, maar de kans is zeer reëel dat steeds meer motorrijders hier last van krijgen. Vier procent zegt zich overigens niets aan te trekken van zo’n verbodsbord, maar of dat slim is…

Met de motor doorrijden naar voren bij rood licht, zo zit het echt!

2. Wat vind je ervan dat er steeds meer wegen worden afgesloten voor motorrijders vanwege geluidsoverlast?

Geen verrassing en volstrekt te begrijpen is dat ongeveer 66 procent deze wegafsluitingen voelt als ‘een aanval op de vrijheid van motorrijden’. Toch vindt 22 procent het logisch, want geluidsoverlast kan gewoon niet meer; we moeten meer rekening met elkaar houden. Dat is best opvallend, want dit geldt dus voor 1 op de 4 motorrijders. Hoewel we nooit eerder een onderzoek als dit hebben gedaan, durven we met zekerheid te zeggen dat dit antwoord tien jaar geleden veel minder vaak gekozen had geworden. Sterker nog: is waarschijnlijk een reden waarom we nooit eerder een geluidsonderzoek hebben uitgevoerd.

3. Rij jij met een standaard uitlaat?

Een leermoment voor ons, want waar we in het onderzoek spraken over standaard uitlaat, hadden we het natuurlijk moeten hebben over een legale uitlaat. Want wat is een standaard uitlaat? We kregen er terecht veel opmerkingen over. Toch geven de cijfers wel een helder beeld. Zo rijdt iets meer dan 32 procent bewust met een standaard uitlaat en meer dan 26 procent ‘kreeg’ die uitlaat bij aanschaf van de motor en vindt dat prima. Aan de andere kant blijkt dat net geen zestien procent een speciale uitlaat – ook dat hadden we anders kunnen omschrijven – heeft laten monteren en net geen twintig procent zo’n uitlaat ‘kreeg’ bij aanschaf van de motor. Samen nog altijd een behoorlijk aandeel.

4. Zou je overwegen een standaard uitlaat te laten monteren, als dat ervoor zorgt dat motorrijders in een beter daglicht komen te staan?

Deze was alleen voor motorrijders die met een ‘herriepijp’ rijden. Dat deze groep bewust met zo’n uitlaat rijdt, blijkt wel uit het feit dat ongeveer 55 procent hoe dan ook blijft rijden met een luide uitlaat. Een kwart moet er eerst goed over nadenken en dan blijft er dus nog zo’n twintig procent over die dat wel wil, waarvan zo’n zeven procent dat doet als er niet voor betaald hoeft te worden. Dat laatste hadden wij niet verwacht en daarmee kan een subsidieaanvraag richting Den Haag ook direct de papierbak in.

5. Wat vind je van motorrijders die rijden met een zogeheten ‘herriepijp’?

Nu wordt het echt interessant! Want zo’n 41,5 procent vindt het asociaal: ‘straks worden er nog meer wegen afgesloten’. Deze groep wordt versterkt door bijna vijftig procent – de helft! – die oprecht houdt van motorgeluid ‘maar te luid kan gewoon niet meer’. Met dit soort grote groepen, hou je nog maar weinig ruimte over voor ‘de rest’. Zo vindt slechts 6,5 procent dat iedereen dat vooral lekker zelf moet weten en net iets meer dan twee procent is jaloers op motorrijders met een ‘herriepijp’…

6. Voel jij je medeverantwoordelijk voor de geluidsoverlast van motoren?

Het merendeel van de deelnemers voelt zich niet verantwoordelijk voor de geluidsoverlast. En daar is een goede reden voor, want wanneer je je bewust bent van rijstijl en geluid hoef je je daarvoor niet verantwoordelijk te voelen. Tenzij je je natuurlijk bewust bent dat je geluidsoverlast veroorzaakt… Maar dat geldt slechts voor een kleine vijf procent. Die vijf procent laat ook het TNO-rapport Monitoring Luide Voertuigen Amsterdam (2022) zien, want daar viel slechts 5,3 procent van de bij het onderzoek gemeten motorfietsen in de categorie ‘luide voertuigen’. In ons onderzoek gaat het om 4,8 procent. Op basis van zo’n kleine groep zijn natuurlijk geen categorale afsluitingen te realiseren. Opvallend is ook dat elf procent er zich wel voor begint te schamen. Iets meer dan 1 op de 5 – 22 procent – vindt rijden zonder geluid ook maar niets. En dat kunnen wij echt wel begrijpen.

7. Het aanpassen van je rijstijl is ook een optie om minder overlast te veroorzaken. Pas jij dit al toe?

Het is niet echt een verrassing dat de meeste motorrijders inderdaad de rijstijl aanpast aan de omgeving. In totaal zelfs 68 procent! Nog eens een krappe zestien procent rijdt altijd rustig en bewust nooit in een groep en bijna drie procent gaat dat vanaf nu doen. En dan is er nog negen procent die in grotere groepen nog meer rekening houdt met de omgeving. Wat zijn we netjes! Slechts 4,4 procent doet dit niet en zal dit ook nooit doen. Weer die bijna vijf procent waar we het ook al over hadden bij de vorige vraag uit het TNO-onderzoek.

8. Ook het rijden in grote groepen wordt vaak als overlast ervaren. Rij jij wel eens in een groep van meer dan drie motoren?

Vraag een gemiddelde dijkbewoner naar overlast van motoren en het gaat al snel over grote groepen. Er wordt niet hard gereden, niet gevaarlijk, maar wel in een grote groep. Dat hier misschien wel de grootste geluidswinst te behalen valt, blijkt wel dat vijftien procent regelmatig en bijna 42 procent soms in een groep van meer dan drie motoren rijdt. Eén procent rijdt zelfs altijd in grote groepen. Kortom: best een groot aantal. Daarentegen doet bijna 37 procent dit nooit en ruim vijf procent bewust niet meer.

9. Vermijd je B-wegen op drukke dagen?

Drukke B-wegen zijn een ander heikel punt in de geluidsoverlast van motoren. Want op veel van die wegen kom je zo’n beetje alle andere weggebruikers tegen. Dat wringt en echt niet alleen van ‘onze’ kant. 55 Procent vermijdt op drukke dagen B-wegen desondanks niet en 29,4 procent soms. In de open antwoorden lezen we opvallend vaak dat dit niet gedaan wordt, omdat iedereen die ‘wegenbelasting betaalt’ recht heeft om daar te rijden. Daar valt niets tegen in te brengen. Nog geen vier procent vermijdt altijd B-wegen en net geen twaalf procent regelmatig. Waar ze dan wel rijden, maakt het onderzoek niet duidelijk. Voor de hand is dat dit vooral woon-werkrijders zijn. Eén lezer wees ons er overigens terecht op dat B-wegen in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 niet meer opgenomen zijn. Maar gelukkig werd de boodschap wel begrepen!

10. Is in jouw ogen elektrisch rijden de oplossing voor de geluidsproblematiek rondom motoren?

Oef… Motorrijders en elektrisch rijden blijft een dingetje… Volgens 46 procent vinden ‘ze’ wel een andere stok om ‘ons’ mee te slaan. Zo’n 34 procent trekt deze vraag nog breder en ziet in elektrisch motorrijden helemaal geen toekomst. Een krappe zestien procent ziet het wel als oplossing, mits laadsnelheid en bereik verbeterd worden. Slechts vier procent ziet in elektrisch rijden de oplossing voor de geluidsproblematiek rondom motoren.

11. Ben je bekend met de actie ‘Te luid geluid is uit’?

Steeds meer motorrijders kennen deze boodschap. Zo’n 22 procent heeft zich erin verdiept en nog eens 22,5 procent heeft de bordjes met deze boodschap wel eens zien staan. Ruim dertig procent heeft er wel eens van gehoord en 1 op de 4 niet. Werk aan de winkel voor ‘Te luid geluid is uit’!

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

10 Reacties

  1. De Nederlandse bevolking word steeds onverdraagzamer. Dit merk ik als ik met mijn intruder 1800 rijd. Ook merk ik dit als ik aan het werk ben,exceptioneel transport. Het lijkt dat onze mede Nederlanders jou de plaats en plezier op de weg niet gunnen.
    Vroeger kreeg je een duimpje als je zonder demper voorbij kwam. De welbekende vuist omhoog,van geef s gas! Ook met mijn scania v8 ,zonder wat voor demper dan ook.
    Sterker nog. Plat op je zundapp als 16 jarige. Tientallen achter elkaar. Wie het eerst aan t eind was! Halverwege stonden bewoners te vlaggen met een theedoek,grote grijns op het gezicht.
    Nu zijn het die aso kinderen op hun rotscootertjes geworden. Helaas zijn het wel de kinderen van ons zundapprijders,die echt wel lol hebben. Maar anders worden benaderd.
    Nu. Tja hoe komt het? De media? Wat word ons opgedrongen? Waar worden wij Nederlanders mee overspoeld? Wat een regels zijn er de laatste 30 jaar bijgekomen.. maak je een foutje? Dikke boete.
    Natuurlijk. Ook erger ik me,als ik van de rust in de biesbosch geniet, let wel. Een stilte gebied.. die vaak door “misbruikt” word als circuit. Helaas is dit een groep die het verpest voor de rest van ons motorrijders. En tja. Dat is de Nederlandse mentaliteit geworden..De rest deugd dan ook niet meer. Zo jammer.
    Mensen zijn onverdraagzamer,agressiever naar elkaar geworden.
    Zou dit nog terug te draaien zijn? Dat we voor elkaar opkomen??

  2. ik ben van mening dat we de problemen aan een twee groepen deze problemen te danken hebben, nu staan er ook borden met de bekende waarschuwing met name sportmachines lappen dit aan hun laars hoge snelheden open uitlaten weggedrag ga zo maar door en naar mijn mening een falende overheid. in Duitsland ben ik al eens rammelstroken (rhon) tegengekomen. Mentaliteit veranderen zie ik niet gebeuren daarmee bereik je maar een groep die voor zijn plezier rijd Ik heb aan de gemeente molenlanden al eens voor gesteld een drempel als een golf (ben ik in Noord-Holland ) tegen gekomen of permanente flitspalen die snelheid en geluid niveau meten .
    onlangs kwam er een groep langs enige tijd later hoorde ik ze aan de andere kant van de rivier rijden.
    nu is het afwachten hoelang je nog mag rijden op de lekdijk tussen Alblasserdam en Vianen

  3. Heb nooit begrepen dat een zo individuele bezigheid als motorrijden zo vaak in groepen gebeurd. Dat een motorclub overigens een taak kan hebben motorrijders wegwijs te maken heb ik van nabij meegemaakt. Als Lekdijkbewoner word ik regelmatig geconfronteerd met grote groepen waarbij er altijd wel weer een enkele de open pijp prefereerd. Ik rijd motor sinds 1973 en alle goodwill die ik sinds die tijd bij elkaar gereden heb wordt door een herriepijp om zeep geholpen. Op 15 km afstand mag ik bepaalde dijken niet meer op en op maatwerk van de Politie hoef je niet te rekenen. Het enige wat met enige regelmaat gebeurd zijn snelheidscamera’s en dan liefst zo stiekem mogelijk onder het mom van verkeersveiligheid. Dit schaadt het vertrouwen in de overheid en draagt niet bij tot de gewenste tolerantie.

  4. Punt is dat we ons meer en meer aan het gedrag van anderen ergeren, ofwel , tolerantie is op zijn retour.
    Persoonlijk erger ik me veel meer aan die benzineaangedreven heggescharen die vooral in het weekend met geknetter op de conifeerheggen aan beide kanten worden losgelaten, er staat geen rem op deze geluidshinder. Als dan ook nog de stank van barbeque door de wijk “gedeeld “wordt, is het tijd om eens op de motor te stappen ! Wel met standaard pijpen trouwens

  5. Dat er geluidsnormen voor motoren zijn bepaald sta ik helemaal achter, ook snelheidsbepalingen helemaal prima, zeker ook waar ik zelf woon, midden in een volkswijk in de Randstad, scheelt die combinatie flink in de ervaring van straatgeluid.
    Dan de afgesloten weggetjes: veel grote huizen, velen met een grote auto op de werf, aggregaten en machines voor het onderhoud van de grote tuinen en vaak rondom een weids uitzicht.
    Die wegafsluitingen voor motoren gaan mijns inziens niet over de persoonlijke ervaring van “enorme geluidsoverlast” van motorrijders, maar over onverdraagzaamheid van een aantal burgers die zelfs de publieke ruimte van het landschap voor zichzelf opeisen. Ze lijken daarin te worden gesteund met de afsluitingen.
    Het is werkelijk te belachelijk voor woorden dat het mooie landschap op deze wijze wordt opgeëist door de happy few die er wonen. Toch?

  6. Afsluiten van wegen is de makkelijke (luie) oplossing. Maak gewoon een wet waarin duidelijk staat wat het geluidsniveau mag zijn of een wet die anders dan sta. Kortom aanpakken die asosndaard uitlaten verbiedt. Reed ooit met een klein groepje waarbij er een was met echt een belachelijk hoeveelheid decibels. Ik zag in elk dorpje waar we doorheen reden geïrriteerde mensen. Ben dan ook afgehaakt want ik schaamde mij daar bij te horen. Kortom, aanpakken die aso’s

  7. iets wat er nooit geweest is kan ook niet ineens weg zijn. Een kleine groep ‘motorrijders’ hebben zich de ‘vrijheid’ aangepraat om zich niet aan keuringseisen en geluidsnormen te houden. Dat is geen vrijheid, dat is je zin doordrijven ten koste van anderen. Werkelijk vrijheid te voelen op de motor betekent dat je je moet aanpassen aan de vrijheid van anderen en zo samen tot een compromis komt, waarbij dan overal gereden kan worden om dat niemand overlast ervaart. Nederland is een klein land met een redelijke variëteit aan landschappen waar teveel mensen graag willen vertoeven. Helaas kan dat blijkbaar niet zonder dat een kleine groep zich niets van anderen aantrekt en zich asociaal en egoïstisch gedraagt. Op een paar notoire ‘beroeps’klagers hebben de meeste mensen namelijk gewoon gelijk, er wordt door teveel rijders, teveel herrie gemaakt, nog afgezien van de risico’s die ze voor anderen creeeren, door op te kleine wegen veel te hard te rijden.
    Een aan de dijk wonende bigtwin rijder…

    • Hallo, scherpe opmerkingen! De vrijheid van motorrijden wil niet zeggen dat die ten koste mag gaan van anderen, daar wordt de grens naar asociaal overschreden. De rol van motorfabrikanten en -handel is hier zeker ook debet aan: uitlaten worden af fabriek voorzien van speciale kleppen voor meer “beleving” bij hogere toerentallen, hoe gek kan je het maken?? Motoren met 100pk zijn tegenwoordig niet meer genoeg, met elk nieuw model meer en meer pk’s. Stop daar mee! Verandering begint bij jezelf, bij de aanschaf van je nieuwe motor en gaat door in je rechterhand en de keuzes die je maakt op de weg. En laat af en toe eens merken aan die vriend met die herriepijp of racegedrag dat dit echt niet stoer is maar gewoon asociaal.

  8. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik zelf motorrijder ben met uiteraard legale uitlaten.
    Wij wonen aan een weg die naar een dijk gaat, in de mooi-weer weekenden komen er honderden motorfietsen voorbij waarvan ik zou kunnen genieten. De open uitlaten verpesten dat dan weer. Het liefst nog wat extra gas geven en laten knallen. Ik begrijp best dat de niet-motorliefhebber zich daar nog meer aan ergert. Hou gewoon rekening met anderen en je omgeving.

  9. Aanspreken op mentaliteit die elkaar of via actie als c geluid is uit’ helpen niet voldoende. Handhaven door de politie is het enige wat echt zou helpen, in de Zundapp tijd kreeg je je opgevoerde bromfiets terug als een pakketje schroot (….met een dun laagje chroom) 🙁

    Ps, geen prioriteit bij de politie?, met 700 man politie 700 ‘vastgelijmde’ milieu activisten van de a12 plukken met verwarmd water en het waterkanon op lichte douche stand, droge kleren die de politie verschaft voor 700 man? en 2 uur later ongestraft weer vrijlaten, verdient dat prioriteit?

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen