2024 zit er bijna op, 2025 komt steeds dichter. We tellen af naar het nieuwe jaar met een nieuwe top 10. We stellen onze top 10 adventure motoren 2025 voor. En ja, drie modellen daarvan hebben we dit jaar al gereden. Maar dat was wel pas aan het eind van 2024, dus we laten ze nog meetellen als 2025-modellen.
10: BMW R 1300 GS Adventure
De bestverkochte motor sinds jaren pas op de 10e plaats? Wel, ja. Dat de R 1300 GS Adventure een fantastische motor is, konden we onlangs zelf ondervinden. Maar dat was de ‘gewone’ R 1300 GS ook, dus het is niet verrassend of speciaal te noemen. Met andere woorden; we kijken niet bijzonder hard uit om in 2025 met de GS te rijden, los van zijn vele kwaliteiten. We kennen de machine en weten hoe die zich gedraagt. Zo zei Thierry Sarasyn na de Eerste Test: “Dit is een compleet nieuwe motor, die bol staat van technologie, goed doordacht is en uitstekend presteert. Edoch niks van het voorgaande moet beschouwd worden als zijn grootste troef. Wat dat dan wel is? Hij begeestert. En dat is iets wat niet alle nieuwe motoren nog doen.”
9: Ducati Multistrada V4 S
Voor de Ducati Multistrada V4 S geldt hetzelfde verhaal als voor de R 1300 GS Adventure: het is een eind-2024 model dat we al gereden hebben en vanbinnen en vanbuiten kennen. Ook voor de Italiaan geldt dat het een crème van een motorfiets is, met wel een heel andere karakter dan de GS. De updates voor modeljaar 2025 bestaan uit maar liefst 40 punten, die je HIER kunt nalezen. Wij onthouden uit de Eerste Test van Onze Man in het regenachtige Italië: “De Ducati Multistrada V4 S is nog steeds een ongelooflijke dijk van een motorfiets, met hier en daar nog wat kleine ruwe randjes eraf geveild. Ruwe kantjes waarvan ik geeneens wist dat die er waren. Laat staan dat ik er nu heb weten vinden. Ik blijf het een nagenoeg perfecte motor vinden. Die nu dus nog iets perfecter is geworden.”
Test 2025 Ducati Multistrada V4 S: glad gepolijst
8: Moto Morini Alltrhike
Moto Morini is erg goed in het teasen van toekomstige modellen. Wanneer die dan op de markt komen, is meestal onduidelijk. Voor de Alltrhike belooft het allitererende motormerk dat die in de eerste helft van 2025 op de markt komt. Maar wat is die Alltrhike nu? Wel, een adventure met een 450cc-paralleltwin die 44 pk levert. Niks bijzonder, inderdaad, maar met een gewicht van 175 kg en een 21-inch voorband kan de Morini mogelijks wel leuk uit de hoek komen. Verder weten we nog dat hij een zithoogte heeft van 820 mm, een Kayaba-voorvork en achtervering met instelbare veervoorspanning en een uitschakelbaar ABS-systeem. Een navigatiesysteem, verstelbaar windscherm en USB-oplaadpoorten moeten zorgen voor gemak aan boord. Wij zijn vooral benieuwd hoe die rijdt en wanneer die op de markt komt. Als dat al gebeurt…
7: Honda X-ADV
Een buitenbeentje, op alle mogelijke manieren, die Honda X-ADV. Ook in deze lijst. Jij vindt het niet kunnen dat er een scooter in een top 10 adventure motoren staat? Da’s niet erg. Wind je vooral niet te erg op. De X-ADV heeft zijn succes in ieder geval al bewezen. Zo staat hij in de top-3 van best verkopende Honda’s en scoort hij een vierde plaats in de ranking van meest verkochte adventures in 2023. Dat je er ook daadwerkelijk offroad mee kunt rijden, mag ondertussen geen verrassing meer zijn. Extremen moet je vanzelfsprekend niet opzoeken, maar gravelwegen en zandpaden vormen geen enkel probleem. Zo ontdekte ook redacteur Thierry tijdens de Eerste Test op Sicilië: “Het pittige karakter biedt voordelen als je een stukje offroad meepikt. Met de tractiecontrole uitgeschakeld, kom je aardig vooruit op onverharde ondergrond. Honda zou kunnen overwegen om ook het ABS achteraan uitschakelbaar te maken voor offroad. Nu is het nog even schrikken als je zonder tractiecontrole driftend een bocht uitkomt, maar bij het aanremmen voor de volgende hindernis het ABS voelt ingrijpen.”
6: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Hoewel KTM momenteel in een moeilijke tijd zit, blijven de Oostenrijkers niet bij de pakken zitten. Integendeel! Met de 1390 Super Adventure S EVO hebben ze niet alleen een van de langste modelnamen voor een motor ooit, maar ook een machine die technologisch op alle mogelijke manieren uitpakt. Hij krijgt een 173 pk sterke 1.350cc V-twin, de nieuwste generatie WP Semi-Activ Technology vering, AMT automatische handgeschakelde transmissie, adaptieve cruisecontrol met stop & go, en een enorm 8 inch touchscreen. Los van zijn avontuurlijke capaciteiten, ziet de 1390 Super Adventure S EVO er ook bijzonder leuk uit op circuit. Althans, als we de persfoto’s mogen geloven.
5: CFMoto 800MT-X
Een KTM op plaats 6, een Chinese KTM op plaats 5. De CFMoto 800MT-X staat op het LC8c-platform van de Oranjen, wat duidelijk te zien is aan de typische lage brandstoftank bij de scheenbenen. Na onze enthousiaste test van de CFMoto 450MT, belooft ook de 800MT-X veel goeds. Hij heeft een goede basis, ziet er gelikt uit, kan rekenen op KTM’s 799cc-paralleltwin met 95 pk, lange veerwegen, een 21-inch voorwiel, rallyzadel, 22,5-liter brandstoftank,… Wat kan er nog misgaan?
4: Voge DS800 Rally
Waar nummer 5 CFMoto samenwerkt met KTM, doet het eveneens Chinese Voge dat met BMW. De DS800 Rally is een kleinere en lichtere versie van de al bestaande en meer toergerichte DS900X, die op zijn beurt gebaseerd is op de BMW F 900 GS. Een vergelijkende test tussen de CFMoto 800MT-X en Voge DS800 Rally is volgend jaar onvermijdelijk, want de Voge heeft ook een 798cc-paralleltwin met 95 pk. Qua uiterlijk doet de DS800 Rally het wel zonder snavel. Dat hij duidelijk voor offroadgebruik bedoeld is, bewijzen het 21-inch voor- en 18-inch achterwiel, Pirelli Scorpion Rally STR-banden, volledig instelbare KYB-vering met 200 mm veerweg voor- en 190 mm achteraan, Nissin-remmen, een stuurdemper,… Het moge duidelijk zijn dat het menens is.
3: BMW F 450 GS
Voorlopig nog een concept, maar weldra in de BMW-showroom. De trend van adventure motoren met kleinere cilinderinhoud is onstopbaar en ook BMW springt mee op de kar. Het gat tussen de G 310 GS en F 800 GS is nogal groot, dus de F 450 GS is meer dan welkom. Hoe vroeger, hoe liever. Een nieuw ontwikkelde tweecilinder-in-lijn krijgt een speciale ontstekingsvolgorde die nog nooit eerder is toegepast. Zeer benieuwd wat dat gaat zijn, maar hij zal in ieder geval 48 pk leveren. Het gewicht zou rond de 175 kg moeten liggen. De F 450 GS is uitgerust met een volledig instelbare UPSD-voorvork en een schokdemper met belasting afhankelijke demping, gebaseerd op technologie uit de rally- en endurosport. Fancy!
Test 2025 BMW R 1300 GS Adventure: wissel op de toekomst
2: Aprilia Tuareg Rally
De Aprilia Tuareg 660 is zo’n typische motor die geweldig is om mee te rijden, maar die je nooit ziet. Om de honger naar de Tuareg weer wat aan te wakkeren, komt Aprilia met de Rally. Een qua design bijzonder geslaagde adventure, maar het blijft niet alleen bij uiterlijk vertoon. De Tuareg Rally is afgeleid van de Aprilia Racing-versie, die zowel de Africa Eco Race als het Italiaanse Motorally-kampioenschap heeft gewonnen. Zo krijgt hij een hoog voorspatbord, een aluminium carterbeschermer, handbeschermers, een nieuwe kettinggeleider en een titanium SC Project-uitlaat. De Kayaba’s hebben een veerweg van 240 mm en zijn uitgerust voor endurogebruik. Wij kijken vooral uit naar een vergelijkende test tegen de…
1: Yamaha Ténéré 700 Rally
Hoe, maar die bestaat toch al sinds 2019? Dat klopt helemaal, maar voor 2025 krijgt de populaire Ténéré 700 heel wat – vooral onderhuidse – updates. Daarbij is er nu ook een nieuwe Rally-versie. Naast de al bestaande World Rally. En de World Raid. Oh ja, en de Extreme. En Explore. Allemaal variaties op de basis Ténéré 700. De Rally herken je aan zijn lichtblauwe kleurtje met Speedblock-design, gouden velgen en hoog spatbord. Hij krijgt een volledig instelbare KYB-voorvork met 230 mm veerweg, 255 mm grondspeling en een 4 mm dikke aluminium carterbeschermplaat. Het is dé adventure motor van 2025 waar we het hardst naar uitkijken om ermee op (offroad)pad te gaan.
Waarom komt de Triumph Tiger helemaal niet in dit rijtje voor??