zaterdag 27 april 2024

Test 2024 CFMOTO 450MT: offroad bij 35 graden op de Filipijnen

Test 2024 CFMOTO 450MT. CFMOTO is aan een opmars bezig. Van een Chinees merk dat nog alles te bewijzen had, tot een speler die zich durft te meten met de gevestigde orde. De nieuwste CF is de 450MT. Een adventure die zich in een klasse bevindt waar nog niet al te veel volk is: allroads onder de 500 cc. We konden de nieuwste CF testen op het Filipijnse eiland Palawan. Een steenworp voor de Chinezen, de halve aardbol rond voor testrijder Thierry.

TestlocatieEl Nido, Filipijnen
TestomstandighedenZonnig en vochtig
Temperatuur30 tot 35 graden

Interessant om op voorhand even uit te vlooien: in welke categorie positioneer je nu een 450 adventure? Want met als enige concurrent de nieuwe Royal Enfield Himalayan 451 – die nadrukkelijk een andere stijl en invalshoek heeft – moeten we de test van de CFMOTO 450MT misschien tegelijkertijd bekijken als een parameter om de categorie an sich te bepalen. Want geloof het maar, met de prijs, de prestaties en het potentiële bereik van de nieuwe twin, is het zeker dat er meer merken naar een plekje onder de zon gaan dingen. In afwachting daarvan zet CFMOTO een referentiepunt uit.

Meer en minder

Deze test was anders dan de anderen. Abonnees van Motor.NL weten dat we wel vaker in zonnige oorden motoren kunnen testen, maar een tocht naar de Filipijnen ondernemen: dat was een primeur. En het was dan niet eens zomaar naar de Filipijnen. Na een goeie twintig uur vliegen, sta je in de hoofdstad Manila en van daaruit is het nog anderhalf uur in een propellervliegtuigje naar het eiland Palawan. Stel je daar vooral paradijselijke stranden en wuivende palmbomen bij voor. Maar er is meer.

Of minder eigenlijk. Het weggennet is euh…uitdagend. Slecht beton en versleten asfalt, gaten in het wegdek en meer putten dan op een doorsnee motorcross omloop. Zou het niet zo warm zijn geweest, hadden we zowaar even gedacht dat de test in België verreden werd.

Maar een beetje adventuremotor gaat dit soort uitdagingen natuurlijk niet uit de weg. Liever meer zelfs, dit moet dé motor zijn om op deze ondergrond te rijden. Voeg daar nog aan toe dat we meer dan de helft van de tijd op onverharde bergwegen door het lokale regenwoud scheurden en dat de temperatuur van 35 graden gekruid werd met een hoge luchtvochtigheid en het wordt begrijpelijk dat twee collega’s er al na minder dan een uur de brui aan moesten geven. Dit was een beproeving voor mens én machine. Dat zijn doorgaans de beste tests.

Test Moto Guzzi V85 TT Travel: Easy Rider

Tikje?

De 450MT zou wel eens een heel belangrijke motor kunnen worden voor CFMOTO, het kantelpunt. Niet alleen omdat deze motor een nieuw publiek naar het merk kan trekken, maar hiermee kan de Chinese fabrikant zich als merk ook extra gaan profileren. Er hangt bovendien een interessante prijs aan vast: 7.799 euro, dat is sterk. Want je krijgt er best wat voor terug. Lees vooral verder…

Met de loden hitte wilden we liever niet te lang stil staan, maar een mens wil toch graag wat details bekijken vooraleer met een totaal onbekende motor een regenwoud in te duiken. Eén van de blikvangers: de binnenwaarts inklapbare spiegels. Een begeerde optie voor veel adventurerijders die ook vaak offroad gaan, want op die manier kun je rechtop staand vrij bewegen zonder door je spiegels gehinderd te worden. Akkoord, een detail, maar wel eentje dat toont dat CFMOTO een adventure wil brengen waarmee je écht offroad kunt.

Nog belangrijker: het ABS achteraan is uitschakelbaar met een simpele druk op de knop op de linkerstuurhelft. Geen gehannes met menu’s en submenu’s, gewoon een druk. En dat kan zelfs al rijdend.

Onze testmotor was ook uitgerust met het optionele adventurezadel, dat is rechter dan het standaard zitje en daardoor zit je ook meer op in plaats van in de motor. Dit wordt wellicht een populaire optie. Ook aangevinkt op onze checklist: de uitneembare rubbers van de voetsteunen, het qua hoogte instelbare windscherm en het goed afleesbare TFT-leurenscherm. Goed begonnen is half gewonnen.

My way or …

We startten de rit langs wat de gids ‘The Highway’ noemde, maar dat blijkt op Palawan niet meer dan een slingerende tweebaansweg. Met enige doodsverachting slaagden we er een paar keer harder dan 100 km/u te rijden, maar dat gaf ons geen afdoende indruk over de windbescherming. Laat staan van de topsnelheid. Een berekende gok op basis van toerental bij diverse snelheden, laat vermoeden dat de – overigens redelijk irrelevante – top rond de 160 km/u zal liggen. De grip van de CST-banden was niet om over naar huis te schrijven, maar dat lag misschien aan de hoeveelheid stof op de weg. Het was al ruim acht maanden geleden dat het geregend had op het eiland. Dat moet ongeveer gelijk vallen met de laatste droge dag in Nederland… stel je voor.

De eerste rijdende vaststelling dan: de zithouding is ruim bemeten. Ruimer dan je van een 450 zou verwachten. Dat geldt ook voor het motorkarakter. Het blok is sterker dan je van een 450 zou verwachten en het zwaartepunt voelt vrij hoog aan. Dat zorgt ervoor dat je zonder enige voorafgaande info zou vermoeden dat je met een 500 of 600 op weg bent. Dat mag je als een compliment beschouwen. De CFMOTO 450MT heeft wel iets van de Yamaha 700 Ténéré, maar wel met een heel eigen karakter. Dat gezegd hebbende: in de 450MT zit ook ‘crossplane’ technologie en dat zorgt voor dat typerend motorkarakter met veel punch onderin.

De paralleltwin doet ook al dienst in de SR-sportmotor, maar lijkt in de MT zo mogelijk nog beter tot zijn recht te komen. Met dank ook aan de aangepaste mapping, die meer de nadruk legt op koppel in het middengebied en minder op piekvermogen. Dat laatste staat op 44 pk en zit dus perfect binnen de A2-normen.

Bruikbare kracht

Toch zijn het vooral de Nm’s en niet de pk’s die opvallen. Het blok is opvallend sterk onderin en in het middengebied. En laten dat nu net de toerentallen zijn waarin we niet alleen het leeuwendeel van deze test reden, maar waar je in de realiteit ook het vaakst zult in rijden. Dit is geen hoogtoerig blok, maar eentje die tussen 2.000 en 7.000 tpm zijn aard ontplooit.

We kozen vaak voor de hoogst mogelijke versnelling, omdat de gasreactie vrij direct is. Niet zo direct dat je van een on/off-gedrag mag spreken. Maar vooral bij het afsluiten van het gas, stel je vast dat er motoren zijn waarbij de overgang van gas geven naar rollen progressiever verloopt. Door in een hogere versnelling te rijden, vang je dat op, maar het hangt ook van je rijstijl af. Zeker weten dat er rijders zijn die de directe gasrespons geen probleem of zelfs passend zullen vinden. Het feit dat je in een hogere versnelling kunt rijden, onderstreept de kracht van het blok. Een steile offroad-helling nemen met 30 km/u in derde versnelling? Het lukte perfect. Dit had met specifieke noppenbanden zelfs nog beter gekund, maar de CST-rubbers die standaard gemonteerd zijn, konden het werk net aan. Ze hebben bij CST trouwens heel goed gekeken naar het patroon van de Pirelli Scorpion Trail. In tegenstelling tot CFMOTO doen ze bij CST toch niet helemaal hun eigen ding…

On en off road

De helft van de totale testafstand was offroad; in de praktijk betekende het dat je driekwart van de tijd op onverhard doorbrengt. Palawan heeft stukken tropisch regenwoud en bergen die vlot boven de 1.000 meter uitkomen. Hoe zwaar het ook is om bij 35 graden offroad te rijden, het blijft een indrukwekkende ervaring. Wanneer je na een uur enduro op een verlaten wit strand belandt, valt de vermoeidheid al snel van je af. En als een man vanuit zijn hutje zonder elektriciteit of stromend water je ook nog een verse kokosnoot aanbiedt, lijkt het plots allemaal zelfs wat onwerkelijk.

Heel werkelijk is dan weer de vaststelling dat de CFMOTO 450MT het betere offroadwerk goed aankan. De ophanging is zowel voor- als achteraan qua voorspanning en ingaande demping instelbaar. De standaard instelling voldeed voor wat we maar als het betere TET-werk zullen omschrijven. De ophanging scoort ook goed op de weg.

De voorrem werkt via een instelbaar remhendel en is doseerbaar, maar niet bijzonder krachtig. Je moet best hard aan dat remhendel trekken om krachtig te stoppen. Dat kan beter, maar gezien de erg lage kilometerstand van onze motor, is het mogelijk dat de remwerking nog beter wordt. Of dat een ander type remblok soelaas brengt. Achteraan is het verhaal eerder omgekeerd. De achterrem is bijzonder krachtig en met het ABS uit, volstaat een fluwelen druk om het wiel te blokkeren.

2024 CFMOTO 450MT

Veelzijdig

Tijdens de rit op de weg leerden we de 450MT van een andere kant kennen. Op verhard verandert de motor van een capabele offroad in een comfortabele en veelzijdige motor, met een gemakkelijk regelbaar windscherm, een goed afleesbaar tft-dashboard en goede stuureigenschappen. Stellen dat de 450MT stuurt als een scheermes komt overeen met de bewering dat Joe Biden een vlotte spreker is. Maar de twin laat zich hoe dan ook gemakkelijk de bocht induwen. En in de bocht is deze allroad ook erg stabiel. In ongeveer één bocht op tien van de ‘snelweg’ van Palawan ligt wel iets. Van grind en kiezels tot een doodgereden slang. Dan blijkt dat je met de 450MT zelfs onder hellingshoek vlot van lijn kunt veranderen. Zo’n slang is immers vaak niet zo dood als ze lijkt…

Het frame is relatief stijf. Dat is een geruststellende conclusie, wetende dat het voorste deel afneembaar is om gemakkelijker aan het blok te kunnen werken.

Test 2024 BMW F 900 GS: van saaie mus naar speelvogel

Conclusie test 2024 CFMOTO 450MT

De 2024 CFMOTO 450MT – ja, de merknaam wordt volledig in hoofdletters geschreven – heeft ons in positieve zin verrast. Omdat deze 450MT een zeer homogene motor is, met een aantal verrassende troeven. Het is een motor die dankzij de combinatie van een scherpe prijs, goede prestaties en een degelijke afwerking een breed publiek kan bereiken. Krijgen we dit jaar weer verkiezingen, dan wordt de 450MT de lijsttrekker van CFMOTO. Met een garantie van vijf jaar gaan we ervan uit dat er over de kwaliteit van de motor geen verdere vragen zullen zijn. Wie even hogerop kijkt, zal lezen dat het tijdens de test, voor een paar rijders even te veel werd, maar geen van de motoren liet het afweten. Dat zegt genoeg.

Pluspunten 2024 CFMOTO 450MT

  • Motorkarakter
  • Veelzijdigheid
  • Prijs

Minpunten 2024 CFMOTO 450MT

  • Voorrem

Technische kenmerken 2024 CFMOTO 450MT

MOTOR
Type vloeistofgekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud 449,5 cc
Boring x slag 72 x 55,2 mm
Compressieverhouding 11,5:1
Koppeling natte multiplaat
Transmissie zesbak
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 44,4 pk (32,5 kW) @ 8500 tpm
Maximaal koppel 42,6 Nm @ 6250 tpm
ELEKTRONICA
Motor tractiecontrole
Rijwielgedeelte ABS, achteraan uitschakelbaar
RIJWIELGEDEELTE
Frame stalen buizenframe
Vering voor 41 mm UPSD
Stelmogelijkheden voor voorspanning, ingaande demping
Vering achter monoshock
Stelmogelijkheden achter veervoorspanning, ingaande demping
Veerweg v/a 120/130 mm
Rem voor een 320 schijf met vierzuigerklauw
Rem achter een 240 mm schijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a 90/90-21, 140/70-18
PRIJZEN
Nederland € 7.799
België € 6.999
ALGEMEEN
Drooggewicht 175 kg
Tankinhoud 17,5 l
Wielbasis 1505 mm
Zithoogte 820/800 mm
Balhoofdhoek 26°
Naloop 105 mm
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen