Nick Enghardt: ‘De 2021-Monster is geen bij elkaar geraapte machine’

Een échte Ducati had ooit steevast een V-twin, waarvan de voorste cilinder ligt en de achterste fier naar de hemel wijst. De immer aanwezige desmodromische klepbediening – wel of geen riemen, zeg het maar – bediende bij voorkeur slechts twee kleppen, gemonteerd in een luchtgekoelde kop. Wit was oké en goud kon ook nog. Al werd het geijkte stalen vakwerkbuizenframe bij voorkeur in rood afgelakt. Een enkelzijdig gemonteerd achterwiel behoorde zeker tot de mogelijkheden. Gooi het bij elkaar en de Ducatisti gillen het als één uit in een extatische rode waas. Opnieuw heeft een vergelijkbare rode waas diezelfde Ducatisti in hun greep, ...
Een échte Ducati had ooit steevast een V-twin, waarvan de voorste cilinder ligt en de achterste fier naar de hemel wijst. De immer aanwezige desmodromische klepbediening – wel of geen riemen, zeg het maar – bediende bij voorkeur slechts twee kleppen, gemonteerd in een luchtgekoelde kop. Wit was oké en goud kon ook nog. Al werd het geijkte stalen vakwerkbuizenframe bij voorkeur in rood afgelakt. Een enkelzijdig gemonteerd achterwiel behoorde zeker tot de mogelijkheden. Gooi het bij elkaar en de Ducatisti gillen het als één uit in een extatische rode waas. Opnieuw heeft een vergelijkbare rode waas diezelfde Ducatisti in hun greep, alleen dit keer zijn ze niet blij. De nieuwe Monster komt Ducati op nogal wat hoon te staan. Het zou zonder een vakwerkframe geen Monster zijn, of Ducati ook Yamaha MT-07-stickersets voor de motor levert en de vraag wanneer de MV Agusta Brutale zijn koplamp terugkrijgt passeert ook al snel de revue. Zelfs het feit dat de 2021-Ducati Monster op persfoto’s met zijn dubbelzijdige achterbrug op een enkelzijdige paddockstand staat, wordt afgekeurd. Is ook wel een beetje raar. Al is het ook het enige dat ik enigszins af zou keuren aan de nieuwe Monster. Het lijnenspel is modern en scherp, met 166 droge kilogrammen is-ie 18 kilo lichter dan zijn voorganger. Boeiend, want hij is bovenal gewoon nog lichter dan de sportiefste straat-nakeds. De KTM 890 Duke R en Triumph Street Triple RS delen die plek en deze vedergewichten zijn dus gewoon drie kilo zwaarder dan de nieuwe Monster. Het blok is nog altijd een desmodromische L-vormige V-twin, al hangt het nu wel in een van de Panigale V4-afgeleid aluminium front-frame – geen rood gelakte buisjes meer. Een enkelzijdige achterbrug kun je ook naar fluiten. En weet je wat? Ducati, jullie hebben vakwerk geleverd, nu al. Flauwe vakwerkgrapjes daargelaten doet Ducati gelukkig het juiste, en innoveert. Tony Hardenberg (NEFOM): ‘Ik heb echt geen hekel aan motorfietsen’ In tegenstelling tot ‘het Monster’, zoals de eerste Ducati Monster door het leven ging, is deze 2021-Monster geen bij elkaar geraapte machine. Geen restjes uit de onderdelenbak, zoals men voor de Monster M900 een Supersport 900-blok, het vakwerkframe van een 851 en een Supersport 750-voorvork gebruikte. Dat bij-elkaar-raapsel werd de Ducati Monster en het Monster redde Ducati. Alleen hoeft Ducati nu niet gered te worden, niet zoals toen. Blijven hangen in een dichtgetimmerd imagokader is geen optie. Never change a winning team? Misschien niet. Alleen zo’n immens succes als de Monster in de jaren negentig was, is het inmiddels ook niet meer. Als je minder of niet meer wint, moet je mee met de tijd – vraag ze dat maar eens bij dat Amerikaanse merk dat ook heel sterk met een V-twin wordt geassocieerd. Afgaand op die nieuwe Monster, doet Ducati dat gelukkig ook. Nu de Ducatist nog…

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?