Assen opening WorldSBK-seizoen 2021 mét Bo Bendsneyder!

Ja, we weten het… Het is allemaal nog zeer voorbarig en niemand die het precies weet, maar wij zijn voorlopig gewoon hartstikke blij dat er een 2021 WorldSBK-kalender is en dat het TT Circuit Assen de opening van het jaar heeft.

Kijkend naar onderstaande data is duidelijk dat Dorna hoopt dat er na de zomerstop weer echt geracet kan worden, want tot september staat er slechts vijf races op de kalender. Er zijn jaren geweest dat het SBK-seizoen er tegen die tijd al zo goed als op zat. Dat is nu duidelijk niet het geval met vanaf september nog liefst zes bevestigde races. Normaal komt daar Phillip Island ook nog bij en dat maakt dan dus zeven wedstrijdweekeinden na de zomerpauze.

WorldSBK-seizoen 2021: Italië slechts één keer

Het meest opvallende is zonder twijfel dat Italië slechts één keer aangedaan wordt, begin juni op Misano. Opvallend omdat heel veel teams nog altijd dat land als thuisbasis hebben en opvallend omdat het vaak de best bezochte races zijn, samen met Assen en Donington Park.

Voor Bo Bendsneyder is het helemaal bijzonder dat Assen de opening is, want zo maakt hij zijn WK Supersport-debuut in eigen land. Vanmorgen kwam namelijk de bevestiging vanuit het EAB Racing Team dat Bo in 2021 op een Yamaha R6 gaat racen in het Supersport-wereldkampioenschap.

2021 WorldSBK Kawasaki ZX-10RR: Rea stelt ‘m voor (video)

Bo: ‘Ik ben erg blij dat ik komend jaar rij voor EAB Racing Team in het WorldSSP en ik ben erg gemotiveerd na mijn recente goede reeks in het Moto2-wereldkampioenschap, met drie keer punten op rij. Ik kan daarom niet wachten om de EAB Racing Team Yamaha YZF-R6 voor de eerste keer te testen. De R6 is niet compleet nieuw voor mij en dat is een groot voordeel na mijn jaren in het MotoGP-paddock. Veel dank gaat uit naar Ferry Schoenmakers en mijn sponsoren die mij deze geweldige kans gegeven hebben en ik ga er alles aan doen om er een groot succes van te maken.’

WorldSBK-kalender 2021 (versie 1…)

23 – 25 april TT Circuit Assen (met WorldSSP en WorldSSP300)
7 – 9 mei Circuito Estoril – Portugal (met WorldSSP en WorldSSP300)
21 – 23 mei MotorLand Aragón – Spanje (met WorldSSP en WorldSSP300)
11 – 13 juni Misano World Circuit Marco Simoncelli – Italië (met WorldSSP en WorldSSP300)

2 – 4 juli Donington Park – Engeland (enkel WorldSBK)
3 – 5 september Circuit de Nevers Magny-Cours – Frankrijk (met WorldSSP en WorldSSP300)
17 – 19 september Circuit de Barcelona-Catalunya – Spanje (met WorldSSP en WorldSSP300)
24 – 26 September Circuito de Jerez – Ángel Nieto – Spanje (met WorldSSP en WorldSSP300)

1 – 3 oktober Autódromo Internacional do Algarve – Portugal (met WorldSSP en WorldSSP300)
15 – 17 oktober Circuito San Juan Villicum – Argentinië (met WorldSSP)
12 – 14 november Mandalika International Street Circuit – Indonesië (met WorldSSP)
?? – Phillip Island Grand Prix Circuit – Australië (met WorldSSP)

Het Mandalika International Street Circuit is nog even onder voorbehoud vanwege de circuitkeuring terwijl bij Estoril en Phillip Island het contract nog niet helemaal rond is. Bij Phillip Island komt dat uiteraard omdat het nog zeer onduidelijk is wanneer overzees racen weer kan. Normaal gesproken wordt het seizoen Down Under begonnen met een wintertest. Die vindt nu plaats op het circuit van Barcelona van 29 maart tot en met 1 april, met twee dagen voor het WorldSBK en twee dagen voor het WorldSSP en WorldSSP300.

Of het slim is om nu al te gaan boeken… Wij zouden nog even wachten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?