Eerste test FB Mondial Sport Classic Pagani 300

Dat embleem op de tank. FB Mondial, het staat er echt. Daar krijgt een beetje motorliefhebber toch kriebels in de buik van? En iedereen vindt de FB Mondial Sport Classic Pagani 300 mooi – net als ik. Dat maakt het des te lastiger te zeggen dat ik ook andere kriebels krijg. Toen het gereanimeerde Mondial in 2017 de Sport Classic 300 voor het eerst toonde, had ik er meteen zin in. FB Mondial ging met Piaggio samenzitten voor de rijwielgedeeltes en ook de blokjes kon Piaggio leveren. In China geproduceerd bij Zongshen-Piaggio, maar dergelijke constructies zijn ook geen taboe meer. Toch is de band ...
Dat embleem op de tank. FB Mondial, het staat er echt. Daar krijgt een beetje motorliefhebber toch kriebels in de buik van? En iedereen vindt de FB Mondial Sport Classic Pagani 300 mooi – net als ik. Dat maakt het des te lastiger te zeggen dat ik ook andere kriebels krijg. Toen het gereanimeerde Mondial in 2017 de Sport Classic 300 voor het eerst toonde, had ik er meteen zin in. FB Mondial ging met Piaggio samenzitten voor de rijwielgedeeltes en ook de blokjes kon Piaggio leveren. In China geproduceerd bij Zongshen-Piaggio, maar dergelijke constructies zijn ook geen taboe meer. Toch is de band met Piaggio vooral een bijkomend voordeel. Want wat ziet de Pagani 300 er goed uit… Een blauwe of deze rode, het maakt niet uit. Op basis van enkel die eerste foto’s had FB Mondial het optimisme geroerd. Normaliter ben ik een praktisch-pessimist – je krijgt gelijk of het valt mee. De FB Mondial Classic Sport Pagani 300 is dan ook het slachtoffer van die hoge verwachtingen. Let wel, verwachtingen die Mondial zelf zo hoog opschroefde. Laatste test Royal Enfield Classic Chrome 500 Knapperd Op foto’s is de Mondial Pagani inderdaad in elk opzicht een knapperd. Van een afstandje is hij dat nog steeds. Het kuipwerk heeft eenzelfde neo-retro air als de MV Agusta Superveloce, zonder enige schijn van jatwerk. Lekker eigen en mede door de kleurcombinaties heeft de Pagani 300 een chique uitstraling. Spaakwielen, een upsidedown-vork en een strak kontje maken het af. De ontwerper is zeker niet over één nacht ijs gegaan. De verrassende details die in het oogspringen als je de motor vervolgens van dichtbij in je opneemt, onderstrepen Mondials goed bedoelingen. Lekker dikke old-school handvatten met het FB Mondial-logo erin zijn toch leuk. De deels analoge, deels digitale enkele teller mag er toch ook wel zijn. Zo hoogwaardig als het zadel en duo-kapje eruit zien, daarmee scoort de Pagani punten. FB Mondial Sport Classic Pagani 300: Deftig ogend Dat duo-kapje maakt het lijstje dan misschien af, maar praktisch is het niet. Met het duo-kapje gemonteerd kun je het zadel namelijk niet meer zomaar met de sleutel losmaken. En zo zijn er meer kleine ergernissen. Dat hartstikke deftig ogende kuipwerk sluit bijvoorbeeld bepaald niet denderend op elkaar aan. Helemaal strak is het spuitwerk ook niet en het FB Mondial-embleempje op de koppelingsdeksel zit niet alleen scheef, maar ook nog uit het midden. Zaken die je niet direct opvallen. Maar wanneer je het eenmaal ziet, kun je het niet meer ont-zien. Forse ketting Motorisch verwacht je vervolgens ook meer dan je krijgt van de Mondial. Deels op conto van de Pagani 300-noemer. Het is immers geen 300, het is een 250. De 249cc SOHC-eenpitter van Zongshen-Piaggio produceert 23 pk en 22,5 Nm aan trekkracht. Via een volwaardige zesbak en een voor dit segment behoorlijk forse ketting slingert de Mondial zijn vermogen naar de smalle CST Magsport-achterband. Cheng ShinTires zegt je misschien niet direct iets, maar deze Chinese banden plakken wel enorm. Gelukkig maar, want de 300-die-geen-300-is heeft het hard te halen. Het vermogen lospeuteren vergt serieus toerendraaien. Zelfs als je aan het schakelen blijft, bekruipt toch steeds een gevoel dat het vlotter mag. Een top van 130 zit erin, bijvoorbeeld. Maar dan draai je wel 9.000 tpm. Schakelen voor wat je waard bent dus. Dat de bak soepel en trefzeker is, helpt de gang erin te houden. Zolang je zorgt dat de motor blijft rollen, heb je ook minder last van de gasreactie die vrij oldschool aan-uit kan zijn. De injectie is met starten ook bepaald niet altijd feilloos. Als je hem echt mooi vindt Wat vervolgens vooral teleurstelt, is hoe leuk het eigenlijk rijdt. De potentie is er maar de blokprestaties en de afwerking doen het rijwielgedeelte tekort. De twinshocks achter en de upside-downvork met de radiale remklauw zien er misschien stereotype merkloos-Chinees uit, maar de Mondial stuurt wel en het remt verrassend goed ook. De Pagani 300 laat zich heel lichtvoetig, maar verre van zenuwachtig sturen. Dat je door die dubbele verchroomde demper met je rechterbeen verder naar buiten gezet wordt, maakt de zit meteen een stuk doelbewuster. Al is de Mondial zo klein en staan de clip-ons aan de prachtig gefreesde kroonplaat dusdanig laag dat je toch niet aan dat sportieve ontkomt. Het zadel is trouwens ook opvallend laag, wat vooral voor kleinere bestuurders een uitkomst is. Rest de vraag of je op basis van vooral dat leuke rijwielgedeelte bereid bent € 5.799,- voor de FB Mondial Pagani 300 af te tikken. Zeker als je bedenkt dat een neo-retro-concurrent als de Husqvarna Vitpilen 401 maar een paar honderd euro meer kost. Als je hem écht mooi vindt… Mooi tank-embleem, minder mooi aansluitende graphics.De teller ziet er deftig uit en is goed afleesbaar. De versnellingsindicator is ook handig!Wilde vertellen hoe de Pagani als een Moto3-fiets klinkt, maar dat scheve Mondial-blokstickertje leidt af. Waar is de FB Mondial Sport Classic Pagani 300 te koop? Het dealernetwerk wordt momenteel door het Belgische BW Import uitgerold. Houd vooral www.fbmondial.be in de gaten. Als ik rood niet mooi vindt? Er is ook een authentiek Mondial-blauwe! Hoe is het verbruik? Je hebt maar een 9,5 liter tank, maar met 1 : 34 is de Mondial bepaald niet dorstig. Pluspunten FB Mondial Sport Classic Pagani 300 Leuk stuurgedrag, historische details, lage zit Minpunten FB Mondial Sport Classic Pagani 300 Blok is erg hoogtoerig, afwerking is niet top, prijzig

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?