Laatste test Royal Enfield Classic Chrome 500

Laatste test Royal Enfield Classic Chrome 500. Royal Enfield stopte vorig jaar met de productie van de treffend genaamde Classic 500. Als ‘Last Hurrah’ rolden er 1.000 exclusieve handgebouwde Tribute Black-modellen uit de fabriek in India. Genoeg reden om op pad te gaan met deze iconische éénpitter, maar dan wel in een hele andere kleurstelling. TestlocatieUtrechtse Heuvelrug, Gelderland, FlevolandTestkilometerszo’n 400OmstandighedenWisselvallig: van zacht en zonnig tot hoosbuien in het donkerTemperatuurtussen de 18 en de 25 gradenVerbruik1 op 31,5 bij lekker doorrijden!  ‘Wat een prrrachtige motor meneer!’ Mijn blik gaat van de blinkende tank van de Royal Enfield Classic Chrome 500 naar de man die ongemerkt naast ...
Laatste test Royal Enfield Classic Chrome 500. Royal Enfield stopte vorig jaar met de productie van de treffend genaamde Classic 500. Als ‘Last Hurrah’ rolden er 1.000 exclusieve handgebouwde Tribute Black-modellen uit de fabriek in India. Genoeg reden om op pad te gaan met deze iconische éénpitter, maar dan wel in een hele andere kleurstelling. TestlocatieUtrechtse Heuvelrug, Gelderland, FlevolandTestkilometerszo’n 400OmstandighedenWisselvallig: van zacht en zonnig tot hoosbuien in het donkerTemperatuurtussen de 18 en de 25 gradenVerbruik1 op 31,5 bij lekker doorrijden!  ‘Wat een prrrachtige motor meneer!’ Mijn blik gaat van de blinkende tank van de Royal Enfield Classic Chrome 500 naar de man die ongemerkt naast me is komen staan bij de benzinepomp. Tsja, ik kan hem geen ongelijk geven, want al die metalen rondingen in chroom, metallic groen en de handgeschilderde gouden biezen zijn ook bijzonder prettig om naar te kijken. ‘Post war design’ Op basis van dat fraaie klassieke uiterlijk zullen velen de Classic een retro-motor te noemen, maar dat zijn nieuw ontworpen motoren die hun inspiratie grotendeels halen uit modellen uit de sixties en seventies. Bij de Classic zit het net wat anders. Het ‘post war design’ van deze motor is in bijna 70 jaar productie gewoon niet veel veranderd. Pak je er een foto bij van de derde generatie Royal Enfield Bullet, die in 1953 voor het eerst een 500cc blok kreeg, dan zijn de overeenkomsten met de Classic overduidelijk. Nadat Royal Enfield in Groot-Brittannië midden jaren zestig out of business ging, bleef in India de productie van Bullets doorgaan in de fabrieken die daar vanaf 1955 waren opgezet om te kunnen voldoen aan de vraag van het Indiase leger. Ongeveer hetzelfde In de decennia daarna maakte de Bullet een uniek trage evolutie door. De grootste doorontwikkeling vond pas plaats tussen 2007 en 2009 toen er volledig nieuwe injectieblokken werden geïntroduceerd. De sinds 2017 voor Euro 4 met ABS uitgeruste Classic 500 is de laatst verkrijgbare variant van die generatie waarbij uiterlijk alles ongeveer hetzelfde bleef. Toch zie je al snel de verschillen met ‘de oude’ Bullet’. De schijfremmen met ABS-kabeltjes, de injectie op de plek waar ooit een carburateur zat, de ietwat slordig in de uitlaatbocht gesoldeerde lambdasonde en de net iets te hedendaagse kunststof stuurschakelaars verraden dat deze Royal Enfield Classic Chrome 500 niet zo lang geleden in elkaar is gezet. Supersoepel En dat merk je ook wel als je met de Classic gaat rijden. Het aluminium luchtgekoelde blok ziet er niet alleen erg mooi uit, maar loopt supersoepel voor een ééncilinder. Niks geen bokken of schokken. Af laten slaan? Knap als je het voor elkaar krijgt. En van het beschaafde ploffen dat uit de overmaatse Pee-Shooter-demper klinkt, zal niemand ruzie krijgen met de buren. Toch jammer dat Euro 5 de das omdeed bij deze sympathieke stamper, die je vooral onderin het toerenbereik gewillig tot dienst is. Lekker op koppel rijden dus. Tussen laag en niet zo hoog Een toerenteller ontbreekt in de karakteristieke koplampunit, maar die heb je ook helemaal niet nodig. Je kunt prima horen of je in het ‘juiste’ toerenbereik zit. Dat is bij deze Classic ergens tussen laag en niet zo hoog. En zo schakel je vlot en soepel door naar de vijfde versnelling. Dat het blok niet bokt, wil nog niet zeggen dat hij vrij is van vibraties. Dat slaat bij hogere toeren om van charmant naar irritant, afhankelijk van je persoonlijke trillingstolerantie. Kun je er wel mee op snelweg rijden dan? Ja, de Royal Enfield Classic Chrome 500 kan het aan, maar moet wel flink z’n best doen. In z’n vijf maak je al snel zoveel toeren dat je medelijden krijgt met het blok. Daarnaast zit je vol in de rijwind en gaat het frame boven de 130 km/u - en dan zit je al aardig in de buurt van de topsnelheid - toch wat minder stabiel voelen. Ook hinten de trillingen in het stuur en de niet inklapbare stepjes er dan sterk op dat de snelweg niet de natuurlijke habitat is van deze Classic. Alles op z’n plaats Op dijkweggetjes en laagtoerig cruisend door het platteland valt alles echter op z’n plaats en heb je een heerlijke motor aan de Classic. Mooi terrasje voorbijgereden? Door de lage zit en de grote stuuruitslag is omkeren zonder een voetje aan de grond een eitje. Echt, stapvoets manoeuvreren zal op weinig andere motoren zo natuurlijk voelen. Mocht je nou denken dat je alleen maar zachtjes kunt rondtuffen op de Classic, heb je het mis. De gemonteerde Avon-banden geven veel vertrouwen. Je zit op het prettig stevige en geveerde eenpersoonszadel mooi rechtop en in het midden op de motor. Gecombineerd met het lage zwaartepunt, brede stuur en beproefd buizenframe biedt dat veel gevoel en controle. De vering is niet te zacht, maar ook niet te hard. De classic is gewoon mooi in balans. De enkele schijven met ABS voldoen prima. Koppeling, remmen en gaskraan zijn allen goed te doseren. Ga je in een frivole bui wat diepere hellingshoeken opzoeken, zal een schrapend rempedaal je laten weten dat je rechts minder grondspeling hebt dan links. Maar dan ben je wel aan het pushen op een manier die eigenlijk niet zo bij deze machine past. Hoe dan ook: een circuitdag zou ik er niet mee doen, maar je kunt op deze Classic prima de bochten aan elkaar rijgen. Multitest: CF Moto 650MT, Kawasaki Versys 650, Suzuki V-Strom 650 en Yamaha Tracer 7 Andersom Het vermogen en koppel zijn overigens ook klassiek te noemen. Maar ach, je bent evengoed vlot weg bij de verkeerslichten en als je deze motor overweegt, zal topsnelheid en vermogen je waarschijnlijk allemaal niet zoveel boeien. Ik zie het maar zo: sommige motoren laten zich pas van hun beste kant zien bij hogere snelheden. Bij de Royal Enfield Classic Chrome 500 is dat precies andersom. Dat heeft als groot voordeel dat je bij lagere snelheden al veel pret hebt waardoor je vanzelf gaat onthaasten. En verwacht positieve reacties, niet alleen bij de benzinepomp. Zelfs fietsers op de dijk gaven me een instemmend knikje. En dat wil wat zeggen anno 2020. Conclusie Royal Enfield Classic Chrome 500 De Classic 500 is een sympathieke, ongecompliceerde en zeer handelbare motor die binnen de marges van zijn kunnen veel plezier en een pure rijervaring biedt. Dat die marges naar moderne maatstaven vrij smal zijn, vergeef je deze motor tijdens het rijden al snel. Spreekt een klassiek uiterlijk je aan en wil je vooral relaxed kunnen rijden op B-wegen? Doe jezelf een lol en ga een keer proefrijden op de Classic. Afhankelijk van wel of geen chroom in de kleurstelling moet je € 6.799,- of € 7.199,- aftikken om deze motor mee naar huis te nemen. Als je er nog een kunt vinden, mag de exclusieve en rijk uitgeruste Tribute Black mee voor € 7.699,-. Kost wat, maar dan heb je aan de Classic door zijn uiterlijk, voorgeschiedenis en fijne blok wel een unieke motorfiets. En dat is ook wat waard. Interesse gewekt? Ze zijn er dus ook nog in een aantal andere prachtige kleurstellingen. Zo lang de voorraad strekt! Pluspunten Royal Enfield Classic Chrome 500 fantastisch tijdloos uiterlijk, (h)eerlijk blok, laag verbruik, zeer handelbaar Minpunten Royal Enfield Classic Chrome 500 Trillingen bij hogere toerentallen, afwerking lasverbindingen uitlaat had beter gekund.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?