Lezers testen motorscooters van Riders Vision

Riders Vision voert zowel het importeurs- als dealerschap van diverse elektrische merken. In de afvaardiging naar onze MotorScooter Testdag kozen zij niet alleen voor de Kumpan-motorscooter, maar ook voor de merken Nuuk en Evoke. Merken die focussen op wat voor de scooterrijder interessant is: gebruiksgemak en het zo typische ‘lekker luie rijden’. Het team van Riders Vision stond gedurende deze dag klaar om de reacties van onze lezers te noteren. Onze lezers hadden namelijk een behoorlijke primeur te pakken, gezien de pre-productiemodellen die voor het eerst te rijden waren. De merken van Riders Vision zijn nog vol in ontwikkeling, net zoals het dealernetwerk waarvoor momenteel naar uitbreiding wordt gezocht.

Zullen we maar beginnen met de Kumpan? Of Kumpan Electric, zoals de naam eigenlijk voluit luidt. Het Duitse merk heeft een behoorlijke historie met elektrische scooters en de 1954 Ri Sport is op vele fronten een vooruitstrevende machine. ‘Prototyp 08’ stond er op de kuip van de scooter waarmee onze lezers vandaag reden, en dat geeft de al gerijpte fase van ontwikkeling aan: de 1954 zal in het voorjaar van 2020 leverbaar zijn in Nederland.

Check hier de video van de Landelijke Motorscooter Testdag 2019

De modellen van Nuuk zijn al uitgerijpt en sinds deze zomer te koop. Het Spaanse merk is een onderneming van Rieju en Bosch. In de basis is een Nuuk een echt werkpaard, voornamelijk geschikt voor het stadsverkeer. Met standaard twee accu’s aan boord is de actieradius zo’n honderd kilometer, maar je kunt er ook voor kiezen om zes accu’s mee te nemen en driehonderd kilometer van huis te rijden.

Ook de modellen van Evoke zijn al te koop, maar het gaat dan wel om een pre-order. Het Chinese merk met Europese oorsprong zet met de Urban Classic een betaalbare elektrische motor neer waarvan onze lezers met twee pre-productiemodellen konden rijden. Een primeur in Nederland, waarvan de basis nog wel de nodigde fine-tuning behoeft.

Welke motorscooters heeft Riders Vision?

Nuuk Urban

Nuuk Urban
Nuuk Urban

Motorblok       elektromotor
Vermogen       10,5 kW
Koppel            200 Nm
Prijs     € 8.850,-

Met een maximumsnelheid van 110 kilometer per uur is de Nuuk meer dan vlot genoeg voor de stad, waarop de Spanjaard z’n meeste pijlen richt. Deze Urban-uitvoering is de basis, waarop de Tracker en de Cargo zijn gebaseerd. Het stalen buizenframe en centraal geplaatste accupakket springen in het oog.

Nuuk Tracker

Nuuk Tracker

Motorblok       elektromotor
Vermogen       10,5 kW
Koppel            200 Nm
Prijs     € 8.850,-

Grovere en plattere banden en ietwat andere kleuren onderscheiden de Tracker van de Urban. Qua rijwielgedeelte en aandrijving zijn alle Nuuks gelijk, dus herhalen we de specificaties van de Urban.

Nuuk Cargo

Nuuk Cargo

Motorblok        elektromotor
Vermogen       10,5 kW
Koppel            200 Nm
Prijs     € 8.850,-

Bij deze Cargo ontbreekt het duozadeltje dat tevens als ruggensteuntje kan dienen, maar je krijgt er wel een topkoffer van formaat voor terug! Van pizzadozen tot een vakantie-uitrusting, alles kan er in. Al gokken wij dat de Cargo toch vooral voor die eerste lading wordt gebruikt…

Kumpan 1954 Ri Sport

Kumpan 1954 Ri Sport

Motorblok        elektromotor
Vermogen       7 kW
Koppel            g.o.
Prijs                 € 6.999,-

Moderne snufjes genoeg aan boord van de 1954. De scooter is keyless, en als je wegloopt van de scooter gaat het stuur automatisch op slot. Het accupakket onder het zadel is makkelijk uit te breiden en uitneembaar. Daarmee dus ook verwisselbaar en bovendien te traceren via GPS. Met een touchscreen-dashboard open je bovendien het zadel.

Evoke Urban Classic

Evoke Urban Classic

Motorblok        elektromotor
Vermogen       19 kW
Koppel            116,6 Nm
Prijs                 € 9.750,-

De Evoke is nog volop in ontwikkeling en draait als niet-scooter als pre-productiemodel mee op onze MotorScooter Testdag. Met een topsnelheid van 130 kilometer per uur en 150 kilometer actieradius een volwassen verschijning, al laat de motor qua afwerking en doorontwikkeling nog de nodige opties open.

Wat vinden onze lezers van deze motorscooters?
Dirk de Jonge – Over de Nuuk Urban

‘Verrassend dat ik er goed op kan zitten: ik ben bijna twee meter en kan prima een plekje vinden op de Nuuk. En er zit een achteruit op, geweldig leuk. Ook het kunnen kiezen uit de verschillende rijmodi vind ik een plus. Op de “Boost” knalt het vermogen er heel hard in. Dat is spectaculair, maar ook wel opletten geblazen. Verder is-ie wendbaar en licht. Ik ben zelf een allroad gewend, en dan zit het gewicht nu mooi laag in het frame. De grote wielen dragen bij aan het gyroscopisch effect, waardoor hij heel stabiel aanvoelt. De remmen vond ik ook echt prima en het frame is stijf genoeg. Het ziet er allemaal wat iel uit, maar zo voelt hij zeker niet. Als ik hem zelf zou kopen: alleen voor in de stad en korte stukken. Voor langdurig snelwegwerk is de Nuuk gewoon niet geschikt. De actieradius kan ook wel wat ruimer, ik vond de meter hard teruglopen. Leuk detail: de duozit kan worden opgeklapt als leuning voor de rijder. Heb je een ruggensteuntje, superhandig.’

Nuuk Urban
Marcel Terhorst – Over de Nuuk Tracker

‘Geweldig leuk! Hij ziet er heel leuk uit en de rijbeleving valt me alles mee. Het is wel wennen aan de voorkant. Het is net alsof al het gewicht op het voorwiel zit. Ook is het wennen aan de regeneratie, die komt er naar mijn beleving te hard in. De rijmodi zijn een leuk detail, maar als je een beetje vooruit wilt, kun je “normaal” wel overslaan en gauw overschakelen naar “Boost”. Eenmaal gewend aan het gewicht kun je er prima bochtjes mee maken. Voor mij is de Tracker in “Boost” snel genoeg, hoewel we er niet de snelweg mee zijn opgegaan. De vormgeving vind ik geslaagd. Leuk, apart en uitnodigend. Een machine als dit is in de stad echt op z’n plek. Wel viel me op dat de actieradius heel beperkt is. De route was 25 kilometer en aan het einde was-ie voor meer dan de helft leeg. Ik rijd zelf een 150cc-scooter van Honda met eindeloze actieradius, daar houd ik voorlopig nog even aan vast. De wegligging is echt goed, vering wel wat stug, net alsof er te weinig veerweg is. Wel wat zwaar, maar dat is een kwestie van wennen.’

Ron Schuurmans – Over de Kumpan 1954 Ri Sport

‘Voor het eerst dat ik een elektrische motor heb gereden! Ik heb wel een elektrische fiets, maar dit is natuurlijk wel wat anders. Mijn ervaring: een beetje “mixed emotions”. In de basis vind ik het leuk rijden. Maar zou ik hem kopen? Nee, daarvoor is het product voor mij nog niet volwaardig genoeg. De acceleratie tot 50 km/u is prima, tot 80 acceptabel, maar daarna is er weinig meer te beleven. En soms viel de power ineens weg. Langsrichels vindt-ie niet echt prettig. Ook op witte lijnen wordt de Kumpan wat zoekerig. Hij rijdt echter wel lekker comfortabel. Maar voor nu geen optie. Ik wil ooit nog eens naar de Noordkaap; dat ga je niet redden met deze actieradius. Voor stadsritten is het wel een prima oplossing. De remmen vond ik niet overtuigend, ze zijn moeilijk te doseren en de regeneratie komt er nogal stevig in. Daar valt nog wel wat te winnen.’

Evert Ulrich – Over de Evoke Urban Classic

‘Wat een makkelijk rijdende motorfiets, zeg. Dit is de eerste keer dat ik op een elektrische motor zit. Een bijzondere ervaring. Wel reageert hij laat op het gas en omdat het een pre-productiemodel betreft, zijn er nogal wat slordigheden. Zo viel tijdens het rijden het scherm ineens uit. Op slecht wegdek veert hij niet fijn, voor mij is de vering te hard afgesteld. Ook wegrijden vanuit stilstand verloopt wat schokkerig. Eenmaal aan de rol rijdt hij wel weer heel soepel. Als scooterrijder moet ik wel even wennen aan het feit dat ik weer vol in de wind zit. De Evoke is natuurlijk een lichte motorfiets zonder kappen en kuipen. Ik maak zelf heel veel kilometers, dus voor mij is elektrisch nu nog geen optie. Het rijden op zich is me niet tegengevallen, maar hij moet nog wel doorontwikkeld worden.’

Evoke Urban Classic

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL