dinsdag 22 oktober 2024

RIDERS Suzuki Testdag 2023: testrijd(st)er voor één dag!

Als ik iets heb geleerd van het afgelopen anderhalf jaar samenwerken met Nederlanders, is dat ze best kritisch en niet voor een gat te vangen zijn. De ‘dat-zullen-we-zelf wel-even-uitmaken’-mentaliteit is ten noorden van de grens met België vaker wel dan niet aanwezig. In die geest nodigden we in samenwerking met importeur Nimag twaalf testrijders uit om hun favoriete Suzuki-motorfiets te testen. Een dagje in de motorlaarzen van een professionele testrijder, dus. Hun bevindingen lees je hieronder!

Foto’s: Jane Duursma

Een voorzichtig zomerzonnetje, veertien kakelverse Suzuki-motoren op een rij, lekker ontbijtje erbij – dat lijken mij alvast de ingrediënten voor een bijzonder geslaagde testdag. De pretoogjes die tussen kinstuk en vizier priemen bij de eerste aankomers, lijkt dat vermoeden te bevestigen. Twaalf willekeurig gekozen, gelukkige leden van RIDERS kregen van ons de kans om bij Suzuki-importeur Nimag enkele modellen te kiezen, een fikse proefrit te maken, en vervolgens een zo objectief mogelijk oordeel te vellen.

Kilometers maken

Ze komen druppelgewijs de parkeerplaats opgedraaid, waar wij nog even de laatste puntjes overleggen met de fotografe van dienst. De testrijders-voor-een-dag zullen immers een volledige dag ons spoor volgen – en daar horen ook de nodige fotoshoots bij. We hebben de dag opgedeeld in een korte rit met fotografie in de morgen van goed 50 kilometer, gevolgd door een snelle lunch en een tweede testrit van een 100-tal kilometer. Dat moet volstaan om een eerste oordeel te vellen over de motorfietsen. Vertrekken doen we steevast vanuit Vianen, waarbij we ‘s ochtends onder meer over de Lingedijk richting Gorinchem karren, en in de namiddag een flinke lus langs Houten, Driebergen-Rijsenburg en Woudenberg vol maken. Een heerlijk gevarieerde rit, die je in gpx-versie kan terugvinden op onze website.

Test 2023 Suzuki GSX-8S: speelkameraad

Ons testpanel

Ons testpanel zelf is samengesteld uit dames en heren tussen de 23 en 68 jaar jong, met motorervaring die varieert tussen enkele maanden tot 40 jaar en meer, en eigen motoren die stuiteren tussen oldtimers tot een nagelnieuwe Transalp. Los van de gezamenlijke passie voor motoren, kon deze toevalsselectie moeilijk meer gevarieerd zijn. Dat laatste geldt overigens ook voor de gloedjenieuwe Suzuki’s die mooi opgelijnd op de parkeerplaats staan te wachten. We spotten verschillende V-Strom 1050(DE)’s, een kranige V-Strom 650, enkele GSX-S1000’s én meerdere exemplaren van zowel de nagelnieuwe GSX-8S als de al even verse V-Strom 800DE. Die laatste twee kwamen overigens verdacht vaak voor op de wensenlijstjes die onze testrijders vooraf mochten invullen…

Dag des oordeels

Kamil Witek (30)

Rijdt jaarlijks10.000 km
Eigen motorTriumph Tiger 800

‘Vandaag heb ik de V-Strom 800DE getest – een geweldig leuke machine. Om eerlijk te zijn: van zo’n 21-inch wiel had ik nooit zo’n fluks stuurgedrag verwacht, een absolute meevaller. Volgens de technische gegevens heeft deze machine 84 pk, maar ik voelde amper verschil ten opzichte van m’n op papier sterkere Triumph Tiger 800. Zelfs als je vergeet te schakelen blijft hij doortrekken, en ook onderin de toeren komt de 800DE lekker koppelrijk voor de dag. Hij klinkt ook goed, al vind ik het uiterlijk van de uitlaatdemper toch een minpuntje. Ook het ‘opstapje’ tussen het rijders- en het duozadel is wat mij betreft iets te aanwezig om vlot te bewegen in het zadel. Alles opgeteld hebben we er een mooie testrit op zitten, met ruim voldoende kilometers, waarbij ik zelf ook een beetje offroad heb opgezocht naast het wegdek.’(lacht)

Peter Hoogewerf (68)

Rijdt jaarlijks10.000 km
Eigen motorSuzuki V-Strom 650

‘Ik rijd al 17 jaar met m’n V-Strom 650, vandaag wilde ik even de ‘grote broers’ testen – zowel de V-Strom 800DE als de V-Strom 1050. De 800 vond ik erg fijn en soepel rijden, de motor deed alles prima, maar ik miste wat karakter. Zo’n paralleltwin is toch geen V-twin, hé. Het trekken van onderuit is één ding, maar vooral de hoeveelheid motorrem die je met zo’n V-twin hebt, miste ik. Vervolgens heb ik ook de 1050DE gereden, die bleek een tikkeltje te hoog voor me. Een geweldige machine wel, die me qua blok het meest heeft bekoord. Al moet ik toegeven dat ik toch weer naar de 650 neigde, toen we even stopten en konden wisselen tussen de motoren. Oude liefde roest niet – ik ruil die van mij nog niet meteen in!’ (lacht)

René Van Manen (27)

Rijdt jaarlijks5.000 km
Eigen motorYamaha FZ1-N

‘Vandaag had ik m’n zinnen gezet op de GSX-S1000, een geweldige en superstrak ogende machine. Vermogen heeft ‘ie zat en het sturen verloopt erg soepel – wat mij betreft is het de perfecte machine om sportief mee te rijden. Hij is op elk vlak net iets scherper dan m’n FZ1, zij het met een vergelijkbaar vermogen, en is me dan ook erg bevallen. Vooraf wilde ik ook graag met de V-Strom 1050 rijden, maar uiteindelijk bleek ik niet uit het zadel van de 1000S te slaan!’ (lacht) ‘Een heerlijke dag, dankjewel. Als jullie nog testrijders zoeken…’

Dubbeltest Honda XL750 Transalp vs. Suzuki V-Strom 800DE

Dae-Sun Lonnee (49)

Rijdt jaarlijks15.000 km
Eigen motorBMW F800ST

‘Als testrijder-voor-een-dag ging ik voor zowel de V-Strom 800DE als de 1050DE. Van zithouding, over rijgedrag, tot het schakelen met de quickshifter: de 800 was prettiger. Je merkt dat er is nagedacht over het nieuwe blok. Ik koos voor deze twee allroads omdat die qua zithouding wel enigszins aansluiten bij die van m’n sporttourer, maar dan iets hoger gezeten. Eigenlijk wil ik graag de tandriemaandrijving van m’n BMW inruilen voor een cardan, maar ook deze kettingaangedreven motoren wilde ik even gereden hebben, voor ik m’n beslissing maak. En dat is me beslist niet tegengevallen, zeker de 800DE brengt me aan het twijfelen. Al zou ik wat extra uitrusting, zoals handvatverwarming of rijdend verstelbaar windscherm, wel appreciëren. Fijn dat we de machines een hele dag lang konden testen op een lange en gevarieerde route. Dat brengt toch andere inzichten naar boven.’

Chris Hengeveld (63)

Rijdt jaarlijks15.000 km
Eigen motorBMW F800ST

Rijdt jaarlijks: 25.000 km

Eigen motor: Kawasaki Versys 1000 S

‘Ik heb m’n testkilometers afgelegd op een V-Strom 1050, een V-Strom 800DE én V-Strom 650. Doe mij na die driedubbele testrit toch maar de 1050, gevolgd door de 650 – de 800DE viel me een beetje tegen. Helemaal m’n ding niet, van de kleurstelling tot de rijhouding en het blok. Een kwestie van gevoel, helaas. De 1050 had naar mijn mening overal power in overvloed en loopt heel soepel en lineair – alleen de zadelhoogte speelde me een beetje parten. Maar als je eenmaal rijd, dan doet hij alles goed en speelt die hoogte zelfs in je voordeel. Je torent werkelijk overal bovenuit. Ten opzichte van m’n eigen Versys 1000 S, heeft de V-Strom 1000 een fijner, en minder saai motorkarakter.’

Nick Windmeijer (26)

Rijdt jaarlijks7.000 km
Eigen motoreen hele rits klassieke Honda’s, rijdt het vaakst op z’n Honda CB750 uit 1975

‘Moderne motoren, die liggen een stukje buiten m’n comfortzone (lacht)!’ ‘Maar ik was wel nieuwsgierig. Vandaag koos ik voor de GSX-8S, de GSX-S1000 en een korte rit op de V-Strom 800DE. Mijn favoriet van de dag was de 1000, al voelt hij in de bochten een stuk logger dan de andere twee machines. Zeker de 8S is een echte gooi-en-smijtmachine, in vergelijking met de 1000S. Maar het motorkarakter van die laatste ligt me wel het beste – ik ben wel fan van krachtige, maar soepel lopende vier-in-lijns. Zo’n pk-bom was misschien niet de optimale keuze voor de regenachtige ochtendrit…’ (lacht). ‘Maar we kregen uiteindelijk ruim voldoende tijd om de machines ook in droog weer te rijden. ‘t Was een erg mooie dag, maar ik ben nog niet klaar om de overstap te maken naar moderne motoren – ik mis de emotie een beetje.’

Saskia Westerink (49)

Rijdt jaarlijks7.000 km
Eigen motorKawasaki Versys 650 Grand Tourer

‘Het mooie aan vandaag was dat ik met maar liefst drie motoren kon rijden, maar de leukste was voor mij de GSX-8S. Doorgaans ben ik helemaal geen fan van nakedbikes, maar de paralleltwin die hij deelt met de V-Strom 800DE komt in deze versie een stuk beter tot z’n recht. Je gooit ‘m ook zó makkelijk de bocht door – dat is gewoon echt fun! Die wil ik er eigenlijk wel bij hebben. Als extra motor naast m’n Versys voor woon-werkverkeer, welteverstaan. Op de snelweg wordt ‘t namelijk snel een ander verhaal, vrees ik!’

Benedetto Mascini (63)

Rijdt jaarlijks10.000 km
Eigen motorHonda XL750 Transalp

‘Sinds kort heb ik de gedoodverfde uitdager van de V-Strom 800DE in huis, de Transalp. Al na enkele meters voelde ik dat de Suzuki een stukje zwaarder aanvoelt dan m’n Honda, om eerlijk te zijn. En dat voel je wel bij traag rijden, maar het fantastische blok maakt veel goed en de quickshifter is een echte troef bij opschakelen. Terugschakelen verliep iets minder vlot. Ach, ik houd van beide machines, uiteindelijk komt het neer op een persoonlijke voorkeur. Misschien heeft de iets eenvoudigere kleurstelling van de Transalp voor mij wel de doorslag gegeven – ik vind dat kanariegeel een tikkeltje te veel. Voor je ‘t vraagt: ik ben – ondanks de geslaagde testrit, nog steeds heel blij met m’n keuze (knipoogt).’

Jeroen Koeleman (61)

Rijdt jaarlijks7.500 km
Eigen motorMoto Guzzi Stelvio

‘Ik heb vandaag gekozen voor potentiële uitdagers voor m’n Stelvio: de V-Strom 800DE en de V-Strom 650. De 800DE is wat mij betreft een ideale reismotor: zit goed, pikt aardig op, stuurt lekker. Al zou ik wel kiezen voor een ander windscherm, een topkoffer en handvatverwarming. Ik had nooit eerder met een quickshifter gereden, dus dat was aanvankelijk wat zoeken. Maar uiteindelijk merk je wel wat voor absoluut gemak zo’n ding is – gas vasthouden en doorrammen! De 800DE is een stuk kleiner dan m’n Stelvio, en ik mis een stukje karakter om een overstap te overwegen. Maar puur als techneut bekeken, is het blok geweldig: krachtig, soepel en zonder al te veel trillingen. Geweldig leuk dagje sturen, was het!’

Rosa Remmelzwaal (23)

Rijdt jaarlijks10.000 km
Eigen motorKawasaki Versys 650

‘Vandaag heb ik gekozen voor de Suzuki GSX-8S, om eens iets anders te proberen dan m’n eigen hoogpotertje. De 8S is me bijgebleven als een erg wendbare motor, die heel vlot schakelt – heerlijk met die quickshifter! Vervolgens heb ik ook nog gereden op de V-Strom 800DE, die voor mij een tikkeltje aan de hoge kant was en naar mijn gevoel iets meer input vereiste om ‘m in de bocht te duwen. Mijn voorkeur op dit platform gaat uit naar de naked bike, die ik met veel plezier langs de route heb geloodst. Ik had graag even geprobeerd wat hij met het gas helemaal open kan, maar daar zijn andere plekken en tijdstippen voor dan zo’n groepstestrit (lacht)!’

Aron Van der Plas (27)

Rijdt jaarlijks20.000 km
Eigen motorYamaha Tracer 900 GT

‘Ik mocht tijdens de dubbele testrit achtereenvolgens met de V-Strom 1050 en de GSX-S1000 in de weer. Voor die laatste bleek ik een tikkeltje te groot, daar zat ik niet bijzonder lekker op. Maar de V-Strom was voor mij een enorme meevaller, die reed geweldig. Een bak koppel, en opvallend genoeg erg makkelijk in te sturen – meer nog dan m’n Tracer 900. Dat had ik vooraf niet durven voorspellen.’

Eric Teuwsen (55)

Rijdt jaarlijks7.000 km
Eigen motorSuzuki V-Strom 650 XTA

‘De reden voor mijn inschrijving was om even te zien wat de laatste jaren ontwikkeling hebben gebracht voor Suzuki, ten opzichte van m’n eigen V-Strom 650 uit 2020. De 800DE had ik in januari al op de motorbeurs zien staan en die sprak me meteen aan, evenals de nieuwe 1050. Begrijp me niet verkeerd, ik ben nog steeds heel tevreden met m’n 650, maar de 800 heeft wel wat bijkomende voordelen. Denk bijvoorbeeld aan het 21”-voorwiel, iets meer bodemvrijheid, de handling van de motor is heel soepel, het TFT-schermpje is leuk meegenomen en het blok is gewoon een stuk moderner. Een erg geslaagd ontwerp! De 800DE zou zomaar een kanshebber kunnen zijn als volgende motor, maar ik heb geleerd om even af te wachten met nieuwe motoren. Even langer laten uitrijpen, voor het geval er nog iets bijgewerkt dient te worden aan zo’n eerste versie. Maar ik ben er absoluut van overtuigd dat deze machine z’n portie marktaandeel zal weten te pakken!’

En dan… huiswaarts

Na een doorregende ochtendsessie – héérlijk, dixit onze fotografe – en een zonovergoten namiddagrit op en in de schaduw van de Lekdijk, bespeuren we nog steeds diezelfde glimlach als vanochtend. De slaperige pretoogjes die we bij het ochtendgloren zagen, schitteren zo mogelijk nog meer. Alle motoren zijn – net zoals de bijbehorende ruiters van dienst – heel gebleven, en de vraag die we achteraf het vaakst horen luidt zeg, zoeken jullie soms nog testrijders?’. Doen we sowieso nog eens over, binnenkort! Houd Motor.NL-media alvast goed in de gaten – wie weet ben jij er volgende keer wel bij.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen