Bimota KB4 onderweg? UPDATE

Update 20-1-2020

Op 21 november 2019 stelden we onderstaande vraag om die vervolgens met een heel voorzichtig ja te beantwoorden. Inmiddels kunnen we dat ‘heel voorzichtig’ wel weghalen, want een woordvoerder van Bimota heeft tegen onze Engelse collega’s van Motorcycle News het volgende laten weten over de KB4:

‘De eerste test met een prototype staat gepland voor de lente van dit jaar. Dus het is op dit moment redelijk om een pre-productiefiets te plannen voor de zomer van 2020.’

Wij zijn benieuwd!

Bericht 21-11-2019

De motor die je wist dat zou komen… Nu Kawasaki de reanimatie van Bimota rond heeft, kon je er donder op zeggen dat er meer Bimota’s met Kawasaki-blokken zouden komen. Het Japanse Young Machine-magazine schijnt weer eens de primeur te hebben.

An sich laat de naam zich raden. Bimota gebruikt namelijk van oudsher een voorletter van de blokleverancier gevolgd door een B. De B staat voor Bimota en het nummer voor de hoeveelste in lijn. Het Italiaanse exclusieve motormerk kwam in 1978 al met de KB1. Daarna volgden de KB2 en KB3 in respectievelijk 1982 en 1984. Nu is het dus tijd voor de KB4. Tenminste, dat schijnt Young Machine te weten.

De rendering is dan ook door hetzelfde tijdschrift gemaakt. Het geeft een goed idee van hoe de aanstaande Bimota KB4 eruit zou kunnen zien. Als basis gebruikt men naar verluidt het Z1000-blok. De vormgeving is vervolgens sportief, zij het met een iets of wat retro-achtig tintje. Dat wil dus zeggen en behoorlijk bolle topkuip inclusief ruitje en een minimalistisch kontje.

Young Machine KB4

Uiteraard volgt de rest van het ontwerp waar Bimota goed in is.

Uiteraard volgt de rest van het ontwerp waar Bimota goed in is. Een buizenvakwerkframe en veel gefreesd lichtmetaal omkadert het Z1000-blok, terwijl de kuip in elk geval ingezet wordt met carbon.

Aangezien het een verder nog totaal ongefundeerd gerucht betreft, ontbreken verder alle details. Wat wel vrolijk stemt is het idee dat Bimota op deze manier een mooie toekomst krijgt en ook Kawasaki van de kennis en nalatenschap van Bianchi, Morri en Tamburini kan profiteren.

Na de op EICMA aangekondigde Bimota Tesi H2, zijn wij heel benieuwd wat de nieuwe samenwerking nog meer voort zal brengen. Tot het zover is wachten wij geduldig af.

Foto’s: Young Machine en archiefbeeld

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?