13 C
Nederland
vrijdag 12 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Chinese Jedi Motor FR750 is geen Yamaha XSR700-kloon

Chinese motoren zijn meestal klonen van populaire modellen. Meestal zijn we er ook niet kapot van. Maar in een stormvloed van lelijke Chinese pulp, zitten soms verrassingen die niet alleen capabel zijn, maar het zelfs kunnen opnemen tegen populaire internationale modellen.

Eén zo’n Chinese motorfiets is de Jedi Motor FR750, een neo-retro naked volgepropt met high-spec componenten en kenmerken. Kan de Jedi de populaire Yamaha XSR700 onttronen. Dat geloof je toch niet?

Design & kenmerken

Zoals we hierboven al zeiden, is de Jedi Motor FR750 geen dubbelganger en heeft hij een vrij uniek design. Bovenaan heeft de motor een vierkante koplamp die vergezeld gaat van een dikke koplampgondel en een getint windscherm.

De gespierde uitstraling sijpelt ook door naar het middengedeelte, waar je een prominente radiatorbehuizingen en een stoere brandstoftank (met een inhoud van 18 liter) ziet. Deze laatste is ook de thuisbasis van de LED-knipperlichten, een onconventionele maar een positie aar we ons in kunnen vinden. Tot slot komt het design samen in de achterzijde, die de sfeer van een flat-tracker ademt. Dit is het enige dat niet op zijn plaats lijkt, als je het ons vraagt.

Als aanvulling op het sympathieke design, is Jedi de FR750 uitgerust met een lcd-kleuren-display, keyless start, verstelbare hendels, led-verlichting rondom en 2-kanaals ABS. Dit alles zet hem een stap voor op de XSR700.

Yamaha YZF-R3 op z’n Chinees

Blok & chassis

De FR750 heeft een 730cc-tweecilinder die 80 pk en 67 Nm levert. Dat is 8 pk meer dan de XSR700. Volgens Jedi is dit genoeg voor een respectabele topsnelheid van 218 km/u.

Net als de motor, maakt de FR750 ook indruk in termen van onderstel, want hij heeft een perimeter chassis dat is geveerd op KYB USD-vorken en een monoshock. Het remsysteem bestaat uit dubbele remschijven voor met Brembo-remklauwen en de 17-inch velgen zijn voorzien van Pirelli Angel GT-rubber voor optimale grip.

En wat kost dat?

De Jedi Motor FR750 wordt in China verkocht voor 43.800 Yuan, wat overeenkomt met zo’n 6.400 euro. Dat gaat-ie in Nederland natuurlijk nooit kosten door alle belastingen die er nog bijkomen. Maar stel: in Nederland kost een Yamaha XSR700 € 9.399,-. De Jedi zou dan een kleine 3.000 euro goedkoper zijn. Maar de kans is klein – nee: nihil – dat de Jedi Motor FR750 ooit voet aan wal zet in Europa. Dus je zult het toch bij de XSR moeten houden.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen