Dit kost de Aprilia RS660

Misschien wel het meest langverwachte model van de laatste jaren. Al tijden schreeuwt de markt om een pure sportmotorfiets waar je wél echt iets aan hebt op straat. De Aprilia RS660 kon dat wel eens zijn en wat blijkt; hij is nog betaalbaar ook!

Onze test van de Aprilia RS 660

In Nederland kost de Aprilia RS660 12.450 euro en bij onze zuiderburen kost ‘ie 11.050 euro. Nadat eerder al de Britse prijzen bekend werden, zochten we een vergelijkbaar geprijsde machine en rekenden dat om naar euro’s. Zo kwamen we uit op de Triumph Street Triple RS, en een verwachte prijs van zo’n 13.500 à 14.000 euro uit.

Niets van dat alles dus. Met 12.450 euro is de Aprilia RS660 namelijk nog veel scherper geprijsd. Zeker wanneer je bedenkt wat je krijgt voor dat geld. Het nieuwe 659cc tweecilindermotorblok is heel cru gesteld een RSV4 1100 V4-motorblok waar de achterste cilinderrij vanaf gehakt is. De slag wat verlengen en klaar is Kees.

Aprilia perst een niet mis te verstane 100 pk en 67 Nm koppel uit het blok. De sportieve compressie van 1 : 13,5 verraadt de intenties achter de nieuwe staande twin, die Aprilia de komende jaren in verschillende incarnaties terug laat komen. Zo is de Tuono 660 inmiddels al aangekondigd en toont Aprilia de Tuareg 660 – mogelijk een geduchte concurrent van de Yamaha Ténéré 700 – heel binnenkort.

De Aprilia RS660 wekt een sterke waar-voor-je-geld-indruk.

Die potentievolle krachtbron werd in een afgewogen rijwielgedeelte gehangen, waarbij de balans tussen kosten en baten perfect lijkt. De RS660 krijgt vering van ruim-voldoende kwaliteit van Kayaba en Sachs. Dat opgeteld bij de mid-spec Brembo remmerij wekt het een sterke waar-voor-je-geld-indruk. Uiteraard zijn de looks des Aprilias opvallend.

Aprilia RS660

En dat alles dus voor 12.450 euro voor de Nederlanders en in België voor 11.050 euro. Aprilia heeft inmiddels een online pre-order portal geopend en verwacht de eerste motoren binnen een paar weken bij de dealers te hebben. Qua kleuren heb je keuze uit Apex Black, Acid Gold en Lava Red.

Eerder deze week reed MotorNL de Aprilia RS660 in Noord-Italië en zoals je van ons gewend bent, lees je de complete rijtest in de volgende MOTO73 en natuurlijk ook hier op Motor.nl.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?