woensdag 15 mei 2024
Home Blog

Volg Motor.NL op Instagram en win de videogame MotoGP24

0
MGP24_MotorNL_Giveaway WEBSITE

Begin deze maand was de release van MotoGP24. De game kwam uit voor de PlayStation5, PlayStation4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. MotoGP24 is gebaseerd op het huidige MotoGP-seizoen en bevat alle officiële coureurs en tracks van het 2024-seizoen voor de categorieën MotoGP, Moto2, Moto3 en MotoE. Het nieuwste deel brengt een groot aantal verbeteringen en vernieuwingen met zich mee. Dit jaar zijn nieuwe functies toegevoegd waar fans al langer om vragen. Na de introductie van Dynamic Weather en de Flag-to-Flag-races van vorig jaar, zal MotoGP24 je nog dichter bij de echte wedstrijden brengen door de toevoeging van de Riders Market en de MotoGP Stewards.

Jouw favoriete coureur in een ander team? Het kan in MotoGP24

Winactie

Wij mogen drie exemplaren voor de PlayStation 5 van deze toffe game weggeven. Hoe kun je winnen? Heel simpel, volg Motor.NL op Instagram en vul onderstaand formulier in. Volg je Motor.NL al op Instagram? Vul dan alleen het formulier in en je maakt kans.

Deze winactie loopt t/m woensdag 22 mei. De winnaars maken we bekend in de Motor.NL Nieuwsbrief van donderdag 23 mei.

Rogues MC chopper show 2024: choppers uit heel Europa

0

Wat in 1996 in de plaatselijke kroeg begon met een handvol choppers is ondertussen uitgegroeid tot een internationale chopper show. Toch is het een knus evenement gebleven met voor de echte chopper-liefhebber genoeg motoren om de hele dag bij te watertanden.

Motorclub Rogues MC bestaat al sinds 1979 en werd destijds opgericht in het Noord-Hollandse Opmeer door de toen 18-jarige Beer, Brass, Fonda en Stud. Vanaf het begin was het een club die ging voor de chopper lifestyle. Zelf bouwen en veel rijden was het motto en ondanks dat dat al 45 jaar geleden is, rijdt het leeuwendeel van de Rogues nog steeds op zelfgebouwde choppers. De Rogues delen graag hun liefde voor choppers en dat doen ze dit jaar voor de dertigste keer met een geweldige show!

De laatste 30 edities werd er wel af en toe van locatie gewisseld. Van de kroeg naar een sporthal in Wervershoof, van daar naar een kartbaan, waar de motoren stonden uitgestald op de bruggen en de baan van het kartcentrum om vervolgens de show naar sporthal de Weijver in Hooghoud te verhuizen, bijna in de achtertuin van het clubhuis van de Rogues. De oplettende lezer denkt misschien: 30e editie? Als je dit ieder jaar vanaf 1996 doet zijn dat er toch 32? Inderdaad, maar het Corona-jaar gooide roet in het eten en vorig jaar was de verbouwing aan de hal van het sportcentrum nog niet klaar, waardoor de show op het laatste moment niet door kon gaan.

Motor Bike Expo Verona: uniek Italiaans motorfeest

Weer geen eieren zoeken

Maar dit jaar was het traditioneel op eerste paasdag weer zover. Niks geen eieren zoeken of koffie met feeststol bij schoonmoeders. Gewoon op de motor naar Hooghoud ouderwets ‘brommers-kieken, want het weer zat eigenlijk best mee. Door de verbouwing, die aan de hal was gedaan, kwam het geheel al direct wat knusser over. Iets wat prima past bij het ‘familie-evenement’, want je ziet hier naast getatoeëerde bebaarde bikers ook de gezinnetjes uit het dorp met de buggy rondlopen. Iedereen is namelijk welkom om een kijkje te nemen in de wereld waar de Rogues MC zo van houdt. En er was weer genoeg te zien. Meer dan 80 choppers in alle stijlen stonden te wachten om bewonderd te worden. Van ruige, afgetrapte Shovels tot hightech boulevard cruisers. Het stond er allemaal.  En niet alleen uit Nederland. De laatste jaren hebben chopper-freaks uit heel Europa de show ontdekt en willen er graag hun nieuwste creaties tentoon stellen.

Victor-Junge-uit-Duitsland-met-zijn-ultra-lange-Knucklehead-chopper.

Choppers uit heel Europa

Zo is daar Victor Junge uit Duitsland met een Knucklehead chopper met een gigantische voorvork. De lengte van de voorvork zorgt tevens voor de vering, want het is een starre voorvork. Hij vertelt dat hij de afgelopen vier nachten amper heeft geslapen om de chopper af te bouwen. Op zijn tank staat een afbeelding van een vroeg David Mann kunstwerk. Het is ‘Bakersfield’ dat David Mann in 1966 voor de Ed Roth Studios maakte. Deze motor gaat het komende jaar stevig ingereden worden.

Rogues-lid Brembo zet zijn Evo in Panhead-style op de show neer. Ook hij heeft de chopper maar net op tijd klaar kunnen krijgen. Zoals we gewend zijn van leden van de Rogues is de kwaliteit van deze motor van een zeer hoog niveau. Net als alle andere bouwers vertelt ook Brembo graag over zijn project. Het frame is een gehardtaild Shovelhead frame, de primaire bak is van een Indian en de ogenschijnlijke magneto is helemaal geen magneto. Het is de bobine, die Brembo de ‘looks’ van een magneto heeft gegeven. Het Evo blok heeft door een paar handige veranderingen de look van een Panhead blok. Alle kabels zijn weggewerkt en het spuitwerk deed hij natuurlijk zelf. Het merk van de remmen hoeven we niet naar te zoeken: Brembo natuurlijk!

Jimmy Tetard kwam gewoon op zijn Shovelhead chopper vanuit Parijs naar Hoogwoud gereden. Door de stromende regen! Het weer deed echter geen afbreuk aan zijn stemming. Met een brede glimlach kwam de Fransoos binnen gereden en zette zijn motor, zoals afgesproken, op de show. Het mag duidelijk zijn dat Jimmy de nodige schouderklopjes kreeg.

Karim Asghari vanuit Meaux in Frankrijk nam ook een Shovelhead chopper mee. Zijn chopper was de lieveling van organisator Beer. Een super-strak gebouwde chopper met lange voorvork.

Ook buiten op de parkeerplaats is het fijn motoren kijken, want de meeste bezoekers komen deze dag toch echt op twee wielen. Van dikke Bagger tot BMW adventure bike. Van Honda Goldwing tot Spartaanse WL chopper, alle stijlen staan ertussen. En met een biertje en frietje in de hand heeft iedereen het naar zijn zin.

En de winnaar is…

Naast alle motoren is er ook een special guest op de show. Vanuit Amerika is daar hardcore MC lid én schrijver Dale Arenson. Hij is er om zijn boek ’Hangmen’ te promoten. Een boek waarin hij over zijn jonge jaren in zijn outlaw club ‘Hangmen MC’ vertelt.  Ook mag Dale ‘The best of Show’ chopper uitkiezen. Het wordt de buitengewoon ‘down to earth’ zwarte softail chopper van Bart Hendriks.

De reden voor Dale’s keuze is simpel: ‘I would ride that chopper!’

Als de show ten einde loopt betrekt het weer en rijden de laatste bezoekers in de regen naar huis. Erg zal niemand het vinden, want het was weer een geweldige seizoens-opener.

Foto’s: Sik

Aaron Asbury op RIDERS Festival; de ultieme one-man band

0
Aaron Asbury RIDERS Festival

RIDERS Festival is niet alleen hét festival van Nederland speciaal voor de motorrijder. Het is ook een heel vet muziek- en tribute festival waar muziekliefhebbers hun hart op kunnen halen bij de beste tribute bands. Welke dat precies zijn en hoe laat ze op Main Stage staan? Dat lees je hier (URL: line-up page ridersfest.nl). Maar dat is niet alles. Want ook Aaron Asbury is aanwezig op 1 en 2 juni.

Je zou hem bijna de Johnny Cash van Gelderland noemen. Arno Mijnten – beter bekend onder zijn artiestennaam Aaron Asbury – speelt in zijn The Aaron Asbury Band, maar is ook actief als one-man band, waarbij hij zelf onder andere gitaar speelt, zingt en drumt.

RIDERS Festival; een waar Tribute Festival voor de muziekliefhebber

Met diverse singles en twee albums timmert Aaron Asbury flink aan de weg, met zijn eigen stijl. Welke stijl dat precies is? Klassiek Americana komt misschien het meest dichtbij, maar kom het vooral zelf ervaren tijdens RIDERS Festival. Aaron Ashbury doet namelijk niets liever dan live spelen met een publiek recht voor zijn neus.

Naast zijn recente optreden tijdens het tv-programma Holland’s Got Talent, speelde Aaron Asbury onlangs ook in het voorprogramma van The Bruceband. Die naam rinkelt onderhand wellicht een belletje bij je.. Want ook zij zijn aanwezig op RIDERS Festival, en staan op zaterdag 1 juni om 13:30 voor je klaar op Main Stage. 

Laat Bruce Springsteen nou het grote voorbeeld zijn voor Aaron Asbury.. Kom jij ook genieten van al deze toffe muziek? Je scoort je ticket(s) voor RIDERS Festival hier in de voorverkoop.

WaarAutotron Rosmalen

Wanneer         
1 en 2 juni 2024
Zaterdag van 10.00 – 17.00u
Zondag van 10.00 – 17.00u
Meer informatieRIDERSfest.nl
Ticketsticketpoint.nl/RIDERSfestival

Hoe bouw je een communicatieset in je motorhelm? | Motorkledingtips

0

Wat voor soorten communicatiesystemen zijn er en hoe bouw je ze in je motorhelm?

Drievoudig Dakar-winnares Mirjam Pol vecht tegen postcovid-klachten

0

Mirjam Pol heeft nog steeds te kampen met de gevolgen van COVID-19. Vorig jaar was ze gedwongen om de Dakar rally over te slaan vanwege postcovid-klachten. Wel zal de presentatie van Dakar 2025 op 17-19 mei plaatsvinden,

Nog steeds ondervindt Pol dagelijks hinder van de vermoeidheid en cognitieve problemen die zijn ontstaan door postcovid. Zelfs alledaagse activiteiten zoals boodschappen doen kosten haar veel energie. Soms probeert ze extra energie te forceren, maar moet ze daar daarna weer de prijs voor betalen.

MotoGP tot en met 2031 gegarandeerd op TT Circuit Assen

Pol heeft verschillende scenario’s in gedachten, waaronder deelname aan Dakar 2025 en haar 20-jarig jubileum het jaar daarna. Tegelijkertijd realiseert ze zich dat ze eerst ‘gewoon’ gezond moet worden, aangezien er nog geen behandeling is voor postcovid. Ze probeert alle mogelijke informatie over onderzoeken en behandelingen te verzamelen, maar een arts heeft haar eerlijk gezegd dat de medische wetenschap het ook niet weet.

Ondanks de uitdagingen blijft Pol positief ingesteld. Ze relativeert de situatie door te zeggen dat ze ergere dingen heeft meegemaakt en dat de wereld niet instort. Ze is ervan overtuigd dat ze uiteindelijk wel weer op gang zal komen, ongeacht welke kant haar weg op gaat. Vooralsnog staat Dakar 2025 gewoon in haar agenda.

MOTO73 #9 – 2024

0
MOTO73 09 2024

Doe mee aan het unieke Kawasaki Hybrid-testevent op 7 juni

0
2024 Kawasaki Ninja 7 Hybrid test 1

Op vrijdag 7 juni organiseert Motor.NL in samenwerking met Kawasaki het unieke Kawasaki Hybrid-testevent bij Kawasaki Benelux in Hoofddorp. Schrijf je nu in om met deze unieke en innovatieve techniek kennis te maken.

Het testevent vindt overdag plaats. Van deze dag maken wij een test- en videoverslag dat later in onze magazines MOTO73 en Promotor, op onze website en ons YouTube-kanaal zal verschijnen.

Je test de nieuwe Kawasaki Ninja 7 Hybrid en Kawasaki Z7 Hybrid op een door ons uitgezette route. We verzamelen om 09:30 uur bij Kawasaki Benelux in Hoofddorp, hier word je ontvangen met een kop koffie en wat lekkers. Ook wordt de lunch geheel verzorgd. Na de route sluiten we rond 16:00 uur weer af in Hoofddorp. Het enige wat jij moet doen is je motorspullen meenemen, je rijbewijs en goede zin!

Uit alle inzendingen zullen wij op dinsdag 21 mei een selectie van vijf motorrijders maken. Heb je op donderdag 23 mei nog niets van ons gehoord, dan behoor jij deze keer helaas niet tot de gelukkigen.

MXGP & MX2 Portugal en Spanje 2024: eerste podium Rick Elzinga

0
Rick Elzinga behaalde in Portugal zijn eerste podiumplaats in de MX2.
Rick Elzinga behaalde in Portugal zijn eerste podiumplaats in de MX2.

In uiterst belabberde omstandigheden wist Rick Elzinga voor het eerst op het GP-podium te komen door tweede te worden in de Portugese GP. Een week later behaalde Jeffrey Herlings in Spanje met de tweede plaats zijn beste uitslag van dit jaar.

Als je aan Portugal denkt, denk je niet meteen aan regen en zeker niet aan zware regen. Toch kan dat wel degelijk het geval zijn. Dat maakten de rijders mee tijdens de vijfde GP van dit jaar, verreden in het iets zuidelijk van Porto gelegen Agueda. Nou ligt die plaats net onder de Costa Verde – Groene Kust. En waarom zou dat deel van Portugal nou juist die naam hebben? Juist, omdat het er – zeker in het voorjaar – behoorlijk veel kan regenen. De baan veranderde derhalve in een gigantische modderpoel, waarop het meer overleven werd dan rijden. Maar gereden werd er wel.

MXGP & MX2 Riola Sardo en Pietramurata 2024: Kay de Wolf opnieuw sterk

Rick Elzinga, in zijn tweede jaar als fabrieksrijder van Yamaha in de MX2, leek weinig hinder te ondervinden van de omstandigheden. Achter Liam Everts werd hij op zaterdag tweede in de kwalificatierace. In de races op zondag eindigde Elzinga als vierde en tweede. De daarbij behorende punten leverden hem de tweede plaats op achter Everts, die tot de maximale score kwam door na de kwalificatierace ook beide manches te winnen. Elzinga: ‘Ik rij graag op deze baan. Het was jammer dat het zo modderig was. In de eerste manche ging het nog wel. Ik vertrok als derde, was zelfs nog even tweede, maar maakte een paar fouten en eindigde als vierde. In de tweede manche had ik kopstart, maar ging te ver naar buiten, waardoor ik enkele plaatsen verloor. Ik was een tijdje derde, werd zelfs tweede en maakte geen fouten. Tweede en tweede totaal, mijn eerste podium in de MX2.’

Waar Elzinga de beste GP ooit reed, werd het voor Kay de Wolf de slechtste van dit jaar. Hij kwam in beide manches in de beginfase ten val en dat betekende inhaalraces rijden. Dat leverde nog heel acceptabele resultaten op: derde en negende. Met een tiende plek in de kwalificatierace scoorde hij 33 punten, terwijl hij in de drie GP’s daarvoor tot eenmaal 56 en tweemaal 57 punten was gekomen. Toch was hij niet ontevreden: ‘Met de snelheid zat het wel goed.’

Een week later in het Spaanse Lugo troffen de rijders gelukkig een beter te berijden baan, aanvankelijk enigszins nat, maar al snel opdrogend. Elzinga werd twee keer achtste en verstevigde daarmee zijn positie in de top-tien. De Wolf behaalde slechts één punt minder dan de winnaar van de GP, maar stond niet op het podium. Winst was er voor De Wolfs Belgische teamgenoot Lucas Coenen, die vierde en eerste werd. Dezelfde uitslag, maar dan in omgekeerde volgorde, was er voor wereldkampioen Andrea Adamo. De Wolf behaalde net als Liam Everts een tweede en een derde plaats; Everts werd totaal derde, De Wolf vierde: ‘Het was een goed weekend, waarin ik mijn puntenvoorsprong heb vergroot. Het is wel vreemd dat je met een tweede en derde plaats het podium niet haalt. Het rijden ging erg goed. Ik voel me momenteel heel erg goed thuis op de motor. Ik kijk uit naar de volgende GP in Frankrijk.’

GP-debutant Jens Walvoort kan na zes GP’s al terugkijken op een geslaagd begin van zijn GP-avontuur. Hij is er namelijk in geslaagd om in alle twaalf manches te scoren. In de Portugese modder overtrof hij zichzelf door tiende en vijfde te worden. Dave Kooiker deed het ook goed in Portugal en werd veertiende en dertiende.

Omdat de EMX250 een vrij weekend had, deed Cas Valk mee aan de Spaanse GP. Dat leverde hem twee dertiende plaatsen op.

Opvallend was het presteren van Simon Längenfelder, de nummer twee in de WK-stand. De Duitser brak in de tweede race in Agueda een sleutelbeen. Hij liet zich op maandag direct opereren, startte in Lugo en scoorde drie keer!

Zo zag Brian Bogers eruit in Portugal.

Nederlanders sterk

Na de eerste vier GP’s te hebben gewonnen, moest Jorge Prado in Agueda een forse stap terug doen. De Spanjaard was op de aanvankelijk droge baan snel, maar kreeg zijn motor niet goed afgesteld voor de natte kwalificatierace; daarin werd hij zevende. Op zondag zat het met zijn snelheid wel goed, maar meerdere valpartijen in beide manches leidden ertoe dat hij matig scoorde. Tim Gajser deed het stukken beter: eerste, eerste en tiende, waardoor hij de rode leidersplaat kon overnemen van Prado.

Prado is in de buurt van Lugo geboren. Hij was erop gebrand goed te presteren voor eigen publiek en dat deed hij ook, want hij behaalde de maximale zestig punten. Gajser reed een goede wedstrijd (al verspeelde hij enige plaatsen door een val), maar verloor precies genoeg punten om Prado weer op kop te brengen. Twee punten is het onderlinge verschil in het voordeel van de Spanjaard. Prado: ‘Omdat dit mijn thuis-GP was, had ik hier veel verplichtingen. Dat maakte het zwaar, maar ik heb van elke minuut genoten. Mijn doel was hier te winnen en de rode plaat terug te veroveren.’

Pauls Jonass was de verrassende winnaar in Agueda. De Letse, voormalige MX2-wereldkampioen eindigde er twee keer als tweede. Naast hem op het podium stonden Romain Febvre en Gajser. Febvre is bezig met een heel constant seizoen, want ook in Lugo stond hij op het podium, zijn vijfde in zes GP’s.

Jeffrey Herlings was in Agueda op weg naar de tweede plaats in de eerste manche (of misschien wel de zege, want het verschil met Gajser was gering) tot zijn KTM hem halverwege de race in de steek liet. Hij kreeg zijn revanche in de tweede race, die hem zijn eerste manchewinst van dit jaar opleverde. In Lugo waren zijn starts niet optimaal, maar hij wist toch nog vierde en tweede te worden. Herlings: ‘Portugal had ik kunnen winnen. De snelheid komt steeds meer terug. Ik weet wat mijn zwakke punten zijn, daar moet ik aan werken.’

Naast Herlings deden ook de andere Nederlanders het goed op het Iberisch schiereiland. Calvin Vlaanderen blijft het goed doen, al scoorde hij in Portugal minder punten dan we van hem gewend zijn. Hij deed het in Spanje beter met een derde en een zevende plaats. Hij had nu weer een teamgenoot, omdat Yamaha besloot Andrea Bonacorsi van de MX2 over te hevelen naar de MXGP.

Het Fantic-duo Glenn Coldenhoff en Brian Bogers kan ook terugkijken op een geslaagde trip naar het zuiden. In Portugal reed Bogers sterk in de modder. Ondanks dat hij pas vanaf de derde GP aan de start stond, staat hij nu al dertiende in het WK-klassement en lijkt een plek in de top-tien zeker haalbaar. Dat zou vier Nederlanders bij de beste tien betekenen.

Jeffrey Herlings gaat steeds beter presteren.

Foto’s: Fabrikanten, Infront

Uitslagen MXGP Agueda

Kwalificatie: 1. Gajser; 2. Herlings; 3. Febvre; 4. Vlaanderen; 5. Jonass; 6. Coldenhoff; 7. Prado; 8. Östlund; 9. Gifting; 10. Paturel.

1e manche: 1. Gajser; 2. Jonass; 3. Febvre; 4. Coldenhoff; 5. Bogers; 6. Bonacorsi; 7. Watson; 8. Gifting; 9. Pancar; 10. Horgmo; 11. Östlund; 12. Toendel; 13. Sterry; 14. Edberg; 15. Prado; 16. Paturel; 17. Guadagnini; 18. Guillod; 19. Nagy; 20. Vlaanderen.

2e manche: 1. Herlings; 2. Jonass; 3. Toendel; 4. Febvre; 5. Seewer; 6. Horgmo; 7. Bogers; 8. Bonacorsi; 9. Vlaanderen; 10. Gajser; 11. Östlund; 12. Prado; 13. Coldenhoff; 14. Guadagnini; 15. Gilbert; 16. Pancar; 17. Edberg; 18. Paturel; 19. Monticelli; 20. Nagy.

GP: 1. Jonass; 2. Febvre; 3. Gajser.

Uitslagen MX2 Agueda

Kwalificatie: 1. Everts; 2. Elzinga; 3. Osterhagen; 4. Längenfelder; 5. L. Coenen; 6. Walvoort; 7. Prugnieres; 8. Benistant; 9. Martinez; 10. De Wolf.

1e manche: 1. Everts; 2. Längenfelder; 3. De Wolf; 4. Elzinga; 5. Benistant; 6. Adamo; 7. Osterhagen; 8. S. Coenen; 9. Prugnieres; 10. Walvoort; 11. Chambers; 12. Braceras; 13. Ambjörnson; 14. Kooiker; 15. Tuani; 16. L. Coenen; 17. Voxen Kleemann; 18. Haarup; 19. Bruce; 20. Martinez.

2e manche: 1. Everts; 2. Elzinga; 3. Haarup; 4. Benistant; 5. Walvoort; 6. Prugnieres; 7. Adamo; 8. L. Coenen; 9. De Wolf; 10. Oliver; 11. Ambjörnson; 12. Mikula; 13. Kooiker; 14. Braceras; 15. Chambers; 16. Martinez; 17. Bruce; 18. Voxen Kleemann; 19. Osterhagen; 20. S. Coenen.

GP: 1. Everts; 2. Elzinga; 3. Benistant.

Uitslagen MXGP Lugo

Kwalificatie: 1. Prado; 2. Gajser; 3. Herlings; 4. Febvre; 5. Vlaanderen; 6. Seewer; 7. Guillod; 8. Guadagnini; 9. Jonass; 10. Toendel.

1e manche: 1. Prado; 2. Febvre; 3. Vlaanderen; 4. Herlings; 5. Seewer; 6. Gajser; 7. Coldenhoff; 8. Guillod; 9. Jonass; 10. Bogers; 11. Toendel; 12. Gifting; 13. Guadagnini; 14. Pancar; 15. Monticelli; 16. Östlund; 17. Gilbert; 18. Sterry; 19. Paturel; 20. Valentin.

2e manche: 1. Prado; 2. Herlings; 3. Gajser; 4. Febvre; 5. Coldenhoff; 6. Seewer; 7. Vlaanderen; 8. Guadagnini; 9. Guillod; 10. Jonass; 11. Bonacorsi; 12. Bogers; 13. Gifting; 14. Horgmo; 15. Toendel; 16. Watson; 17. Pancar; 18. Östlund; 19. Sterry; 20. Valentin.

GP: 1. Prado; 2. Herlings; 3. Febvre.

WK-stand na 6 GP’s
1. Jorge Prado (E), GasGas, 298;
2. Tim Gajser (SLO), Honda, 296;
3. Romain Febvre (F), Kawasaki, 267;
4. Jeffrey Herlings, KTM, 246;
5. Pauls Jonass (LV), Honda, 217;
6. Jeremy Seewer (CH), Kawasaki, 193;
7. Calvin Vlaanderen, Yamaha, 191;
8. Glenn Coldenhoff, Fantic, 179;
9. Valentin Guillod (CH), Honda, 120;
10. Kevin Horgmo (N), Honda, 115;
13. Brian Bogers, Fantic, 88;
32. Lars van Berkel, Honda, 5.

Uitslagen MX2 Lugo

Kwalificatie: 1. Benistant; 2. L. Coenen; 3. S. Coenen; 4. Zanchi; 5. Längenfelder; 6. Elzinga; 7. De Wolf; 8. Prugnieres; 9. Oliver; 10. Rossi.

1e manche: 1. Adamo; 2. De Wolf; 3. Everts; 4. L. Coenen; 5. Benistant; 6. S. Coenen; 7. Längenfelder; 8. Elzinga; 9. Haarup; 10. Rossi; 11. Zanchi; 12. Prugnieres; 13. Valk; 14. Lata; 15. Chambers; 16. Osterhagen; 17. Walvoort; 18. Karssemakers; 19. Nilsson; 20. Oliver.

2e manche: 1. L. Coenen; 2. Everts; 3. De Wolf; 4. Adamo; 5. Haarup; 6. Benistant; 7. S. Coenen; 8. Elzinga; 9. Längenfelder; 10. Zanchi; 11. Mikula; 12. Valk; 13. Osterhagen; 14. Karssemakers; 15. Lata; 16. Bruce; 17. Oliver; 18. Walvoort; 19. Fredsoe; 20. Martinez.

GP: 1. L. Coenen; 2. Adamo; 3. Everts.

WK-stand na 6 GP’s
1. Kay de Wolf, Husqvarna, 292;
2. Simon Längenfelder (D), GasGas, 248;
3. Liam Everts (B), KTM, 230;
4. Thibault Benistant (F), Yamaha, 226;
5. Lucas Coenen (B), Husqvarna, 223;
6. Andrea Adamo (I), KTM, 211;
7. Rick Elzinga, Yamaha, 190;
8. Mikkel Haarup (DK), Triumph, 182;
9. Sacha Coenen (B), KTM, 141;
10. Camden McLellan (SA), Triumph, 126;
17. Jens Walvoort, KTM, 64;
20. Kay Karssemakers, Fantic, 38;
22. Cas Valk, KTM, 24.
Rick Elzinga behaalde in Portugal zijn eerste podiumplaats in de MX2.

Winst voor Lotte van Drunen in WMX – wereldtoppers

0
Lotte van Drunen
Lotte van Drunen leidt in de titelstrijd.

EMX en WMX Portugal en Spanje

Met een gelijk puntenaantal begonnen Lotte van Drunen en thuisrijdster Daniela Guillén aan de Spaanse GP op het circuit van Lugo. Lotte begon het weekend goed door in de tijdtraining ruim een seconde sneller te zijn dan haar Spaanse rivale. Ondanks een niet al te vlotte start was ze al derde bij de eerste doorkomst. Dat werd een tweede plaats nadat Guillén onderuitging. Van Drunen naderde titelverdedigster Courtney Duncan, maar slaagde er niet in de Nieuw-Zeelandse van de leiding te verdringen. Op de finish was het verschil slechts twee seconden. In de tweede manche ging Van Drunen beter van start en al snel was ze in gevecht met Duncan. Op tweederde van de race nam Van Drunen de leiding over, won de manche én de GP. Na drie van de zeven GP’s leidt Van Drunen met negen punten voorsprong op Guillén. Lynn Valk werd achtste en vijfde, Shana van der Vlist twee keer zevende en Danee Gelissen finishte als elfde en achtste. In de WK-stand bezetten zij respectievelijk de posities vier, acht en twaalf.

Tekst en foto’s: Jan Boer, Emil Bilars, Gert Bos, Marien Cauzak, Asse Klein, Jesper Veldhuizen

De EMX250 reed in het Portugese Águeda. Cas Valk was in beide, uiterst modderige manches de beste. Ivano van Erp kwam als zesde en derde over de finish. In de EK-stand bezet Valk na drie van de elf wedstrijden de derde plaats, Van Erp staat vierde.

De EMX125 reed zowel in Portugal als in Spanje. In beide wedstrijden won een Nederlander een manche. Gyan Doensen zegevierde in de tweede manche in Portugal, na een tweede plaats in de eerste manche. Met deze uitslagen werd hij winnaar van de wedstrijd. Dani Heitink werd in beide races dertiende. Na een zestiende plaats in de eerste manche zorgde Heitink voor een daverende verrassing door in Spanje de tweede reeks te winnen. Doensen werd derde en zeventiende. Dex Kooiker werd derde in de eerste manche, Jayson van Drunen scoorde twee EK-punten in de tweede race. In de EK-stand is Doensen tweede, op slechts vijf punten achter de Hongaarse leider Noel Zanocz. Heitink staat zevende.

Lotte van Drunen
Lotte van Drunen leidt in de titelstrijd.

Internationale wegraces Hengelo: Luca Salvadori verrast

Voor de 56e keer werden de jaarlijkse internationale wegraces op de Varsselring verreden. Vanwege het zeer mooie weer was het publiek al vroeg aanwezig en was het bijzonder druk op het enig overgebleven stratencircuit van Nederland. Hoofdmoot van het programma vormden de races meetellend voor het kampioenschap van de IRRC, een serie races op stratencircuits. Zowel de Supersport als de Superbike kenden sterke winnaars. De 32-jarige Italiaan Luca Salvadori heeft internationale ervaring opgedaan in de Superstock 600 (29 races), twee races in de WorldSSP, de Superstock 1000 (20 races) en MotoE (10 races). Allemaal races op aangelegde circuits, maar hij voelde zich uitstekend thuis in Hengelo en realiseerde al de derde tijd in de eerste training en was de snelste in de tweede training. Zijn 1:45,033 was sneller dan het baanrecord (1:45,438). In beide races van de Superbikes was hij op zijn Ducati de snelste. Hij won telkens met een paar seconden voorsprong. Salvadori was uiteraard tevreden: ‘Deze beide races behoren tot de fijnste wedstrijden die ik ooit heb gereden. En wat heerst hier een geweldige sfeer.’ Ziet hij zichzelf als titelkandidaat? ‘Nee, dat ben ik niet, want ik neem niet deel aan alle races. Volgend jaar wil ik wel het hele seizoen meedoen.’ In de eerste race werd de Zwitser Lukas Maurer tweede en Thijs Peeters derde. Peeters werd echter drie plaatsen teruggezet wegens het niet respecteren van een vlagsignaal. In de tweede race leidde Peeters aanvankelijk, maar moest hij toch buigen voor Salvadori.

MotoGP Frankrijk 2024: een diepe buiging van en voor de ‘Martinator’

De beide races van de Supersport werden gewonnen door de Tsjech Marek Červený op zijn Triumph. Zijn landgenoot Petr Najman werd in beide races tweede, Ilja Caljouw werd telkens derde.

De eerste race van de Northern Sidecar Cup leverde winst op voor Bennie Streuer/Kevin Kölsch voor Hilbert Talens/Vissenberg. De tweede race werd na een ongeval afgebroken en niet herstart.

Luca Salvadori (23) was oppermachtig bij de Superbikes, Thijs Peeters (84) was beste Nederlander.

GP Zijspan Heerde: opnieuw winst voor Lielbardis

De Letse tweeling Lielbardis heeft de Nederlandse Grand Prix-zijspancross weten te winnen. Als tweede gingen de Belgen Vanluchene/Janssens het podium op voor de Nederlanders Hermans/Van den Bogaart.

Onder een stralende zon stond het veld GP Zijspannen aan het starthek voor de eerste heat. Prümmer en Leferink stonden na de winst in de kwalificatieraces op de beste plekken. Hermans/Van den Bogaart waren met een kapotte koppeling uitgevallen in de kwalificatie en moesten noodgedwongen vanaf de tweede rij starten.

Nestor Willemsen pakte brutaal de kopstart, maar Prümmer en Vanluchene kwamen na een ronde al langszij waarna Willemsen steeds verder zou wegzakken. Gaandeweg de race kwamen ineens de broertjes Lielbardis opzetten. Gestart rond de achtste plek, denderde de Letse trein naar voren en het ene na het andere zijspan werd ingehaald waarna ze de winst in heat één niet meer weggaven. Vanluchene zou tweede worden, maar achter dit koppel was het een spannende strijd om plek drie tussen Vandaele en de Nederlandse teams Van Werven, Leferink en Hermans. Vandaele had de langste adem en was met name sterk op het achterste, rechte stuk. Over de twee tafels opende hij de finaleaanval en sprong letterlijk naar plaats drie. Hermans wist in de eindfase nog de vierde plek af te snoepen van de broers Leferink, die vijfde zouden worden. Van Werven pakte de zesde plek in de eerste heat.

In de tweede heat was het de Brit Wilkinson die verdiend de winst pakte. Hermans reed sterk en werd vanaf startplek zesentwintig nu tweede waardoor ze in het dagtotaal derde werd. In de eindfase van de tweede heat was er een gevecht tussen Lielbardis en Vanluchene om plek drie. Vanluchene won deze strijd, maar zag de eindoverwinning met één punt verschil naar de Lielbardis-twins gaan. De Letten wonnen in Heerde de Nederlandse Grand Prix.

WK Langbaan Herxheim: Meijerink net naast finale

Dave Meijerink miste tijdens de eerste GP Langbaan van het seizoen net de finale. In de herkansingsheat eindigde hij als derde en dat was net aan de verkeerde kant van de streep. Meijerink bleef daardoor in het Duitse Herxheim steken op een zesde plaats. Romano Hummel klasseerde zich als tiende.

Na in voorgaande jaren als invaller al regelmatig aan GP-niveau geproefd te hebben, is het de 24-jarige Meijerink zijn eerste seizoen als vaste deelnemer in de GP-serie. Met een tweede plaats in zijn eerst rit begon Meijerink sterk. Daarna werd het wisselvallig met een vijfde, een eerste en twee vierde plaatsen. Net genoeg voor de herkansingsheat, waarin nog twee finaletickets werden vergeven. Deze gingen net aan de neus van Meijerink voorbij, maar met een zesde plaats in het dagklassement mag hij tevreden terugkijken op zijn eerste WK-race. Dat zal Romano Hummel niet doen. De wereldkampioen van 2021 werd voornamelijk door technische problemen achtervolgd, waardoor hij tweemaal niet tot scoren kwam. Voor Hummel zat er niet meer in dan een tiende plek.

Titelverdediger Martin Smolinski wist de wedstrijd met gering verschil te winnen voor de Brit Zach Wajknecht en zijn landgenoot Lukas Fienhage. Het kampioenschap beslaat dit jaar vijf races, waarbij de afsluitende wedstrijd op 22 september in het Drentse Roden plaatsvindt.

Uitslag Herxheim: 1. Martin Smolinksi (D), 2. Zacj Wajknecht (GB), 3. Lukas Fienhage (D), 4. Chris Harris (GB), 5. Erik Riss (D), 6. Dave Meijerink, 10. Romano Hummel

Dave Meijerink (63) duelleert tijdens de series met de later winnaar Martin Smolinksi.

Kort door de bocht

De MXGP van 28/29 september wordt verreden in het Spaanse Cózar. Dat ligt in de regio Castilla La Mancha. Tijdens deze laatste GP van dit jaar komen ook de EMX125 en EMX250 aan de start.

Vanaf volgend jaar wordt voor een periode van vijf jaar een MXGP verreden in het Australische Darwin. Naast de MXGP en MX2 zal daar ook de WMX aantreden.

De datum van de Motocross of European Nations is een week opgeschoven. In Boekarest wordt nu op 22 september gereden.

De eerste MotoGP van Kazachstan (gepland op 15/16 juni) wordt opgeschoven naar een latere datum.

Jaimie van Sikkelerus is als tweeëntwintigste, eenentwintigste en twintigste geëindigd tijdens drie British Superbike-races op Oulton Park. Telkens werd de coureur uit Akersloot tweede in de Pathway-klasse. Jorel Boerboom scoorde tijdens de tweede ronde van het seizoen een achttiende plaats in de British Supersport.

Dylan Czarkowski zorgde voor een verrassing tijdens de IDM-openingsronde op de Sachsenring. Door een juiste bandenkeuze – in wisselende weersomstandigheden – wist hij de tweede IDM Supersport 300-race te winnen. In deze klasse waren er over twee races ook podiumplaatsen voor Ruben Bijman, Jeffrey Buis en Senna van den Hoven. Jurrien van Crugten wist zijn eerste Northern Talent Cup-zege te behalen. In de WK Zijspannen finishte Bennie Streuer met zijn Duitse bakkenist Kevin Kölsch als vierde. In de tweede race crashte Streuer vanaf een zesde plaats.

Tijdens de tweede ronde van de JuniorGP op het Portugese Estoril heeft Kiyano Veijer zich niet weten te plaatsen voor de European Talent Cup. Veijer moest deelnamen aan de Last Chance Race om zich alsnog te plaatsen voor de hoofdraces, maar kwam ten val.

Tijdens het BeNeCup Supermoto-kampioenschap op het kartcircuit van Spa-Francorchamps stonden in de S1-klasse drie Nederlanders aan de start. Wouter Straver werd beste landgenoot met een negende plaats. Rowdy van Harsel werd zestiende, gevolgd door Jeffrey Ganseman op P17. 

Wedstrijdkalender

18 mei GP speedway Landshut (D)
18 mei IDC Assen
18/19 mei WK trial Motegi (J)
18/19 mei MXGP, EMX125 en EMX250 Saint Jean d’Angely (F)
19 mei JuniorGP Catalunya (E)
19 mei BSB Donington Park (GB)
20 mei Int. grasbaan Stadskanaal
24/27 mei EK dragrace Santa Pod (GB)
25 mei ONK grasbaan Joure
25 mei NK Junior Moto Racing en NSF100 Veldhoven
25/26 mei MotoGP en MotoE Catalunya (E)
26 mei GP zijspancross Plomion (F)
26 mei WK SuperMoto Tramatza (I)
26 mei EMX Women Parnu (EST)
26 mei Int. Ducati Club Race en NSC Assen
26 mei BeNeLux Trophy/ONK Mettet (B)
26 mei NK motorcross Westerbork
26 mei FIM MiniGP Veldhoven
26 mei ONK grasbaan Eenrum

Waarom je ook met de motorfiets geen E85 wilt tanken!

0
E-85 benzine

Waar je online ook kijkt, overal vliegen de E85-waarschuwingen je om de oren. Met een prijs van ongeveer een euro per liter, lijkt het wonderspul om je tank lekker goedkoop mee vol te gooien. De waarschuwingen zijn vooral gericht op automobilisten, maar luisterend naar onze technische specialist doen ook motorrijders er goed aan vooral geen E85 te tanken. Peter: ‘Deze waarschuwing geldt zeker ook voor motoren, en wel om twee redenen: in E85 zit 85% ethanol. In E10 zit 15% Ethanol. Ethanol is agressief, het kan metalen, rubber en kunststoffen aantasten. Dat je motor geschikt is voor E10, betekent dat de gebruikte materialen bestand zijn tegen een lichte concentratie ethanol. Dat garandeert niet dat ze ook bestand zijn tegen een zware concentratie ethanol. Vergelijk het met een glas citroenlimonade: daar zit zuur in, maar daar kun je wel tegen, dat is best lekker. Een glas zoutzuur bevat een veel hogere concentratie zuur, dat brandt je mond en slokdarm weg. De tweede reden is dat de energiedichtheid van ethanol lager is dan die van benzine. Als je op E85 rijdt, moet je dus veel meer brandstof injecteren dan wanneer je op E10 rijdt. Doe je dat niet, dan rijd je op een te arm mengsel en dat kan motorschade veroorzaken. Volvo heeft overigens flexifuel auto’s gehad, die op beide konden rijden. Die hadden dus een ander motormanagementprogramma voor E85. In Nederland is dat geen succes geworden vanwege torenhoge belasting op E85.’

Heb je toch E85 getankt? Bel dan vooral de pechdienst en laat je tank leeghalen.

Tien tips voor benzine besparing

Afbeelding: ANP