dinsdag 7 mei 2024

‘Te luid motorgeluid is hartstikke in’

Althans in Frankrijk, zo merkte in deze zomer tijdens mijn vakantie in Saint-Jean-de-Monts. Een kustdorp dat volgens Google Maps ligt op zo’n 250 kilometer van het circuit van Le Mans ligt, maar al snel begon ik enorm te twijfelen aan de betrouwbaarheid van Google. Ik liep zelfs voor de zekerheid ook nog even rondje buiten de camping langs om er zeker van te zijn dat er niet ergens in de buurt een geheime ‘westlus’ van Le Mans verborgen lag. Maar het bleek echt de openbare weg te zijn. Na een uurtje open uitlaat-tellen langs de D38 – vergelijkbaar met de N11 qua drukte – wist ik het zeker; te luid geluid is hartstikke in daar. Iets dat ook de boulevard van Saint-Jean-de-Monts – die qua lelijkheid en dus ‘gezelligheid’ doet denken aan Zandvoort – bewees. Slechts een handjevol motoren hoorde ik daar met een echt stille uitlaat. Onder andere twee Goldwings die hun stilte meer dan compenseerde door het audiosysteem. Met stevige hardrock, dat dan weer wel!

‘Geluidsonderzoek laat zien dat motorrijders echt wel met geluid bezig zijn’

Het contrast met de berichtgeving van begin 2022 kan haast niet groter, want toen lazen we overal dat er steeds meer geluidscamera’s geplaatst zouden gaan worden in Frankrijk. Na de eerste detectoren, die in 2019 in de buurt van Parijs werden geplaatst, gingen ze verder met de installatie van nieuwe antigeluidsapparatuur in de Haute Vallée de Chevreuse. Dat is een bochtenparadijs zuidwestelijk van Parijs, dat elk jaar door duizenden motorrijders wordt bezocht. Met speciale aandacht voor openuitlaatfans en uit mijn totaal niet representatieve onderzoek – ook gehouden op de ring van Parijs – is dat dus zo’n beetje elke Franse motorrijder. Dan zou zo’n geluidpaal na drie uur toch al compleet overspannen moeten zijn?

Het contrast met ons recente geluidsonderzoek kan eveneens niet groter, want daaruit kwam naar voren dat in Nederland de openuitlaatfans juist een enorm kleine groep is, terwijl het probleem bij ons echt een stuk groter is als in Frankrijk.

Zo dichtbij en toch zo anders en vooral toch zo ingewikkeld.

PS. Volgend jaar gaan we naar Italië, het Gardameer. Ga ik weer tellen, maar stiekem weet ik het al.

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

1 Reactie

  1. Ik was ook een fan van openuitlaten. Maar ik heb zelf een hobby motor gehad, waar ik het zelf ook te luid vond. Heb nu 3 motoren een Honda CBX met Jama goed gekeurde uitlaten. Een Honda VF1000F2 met orginele uitlaten en Een BMW K1600 GT met Remus dempers volgens mij stiller als orgineel, maar mooier geluid. Nu ga ik voor een mooier geluid. Vandaar de CBX en VF apparte motor varianten. Geen normale 4 of 2 cilinder.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen