Lezerstest Kawasaki Ninja 1000SX

Door corona missen we al tijden grote groepen Japanners bij toeristische trekpleisters als Volendam en de Zaanse Schans. Als we daar toch niet langer over de hoofden hoeven te lopen, willen we die wereldberoemde plekken zelf wel eens zien. Op een reislustige Japanner voor de gelegenheid, de Kawasaki Ninja 1000SX. Japanners hadden een vreugdedansje gemaakt bij onze toeristische toer. Gratis en voor niets krijgen ze er typisch Hollands weer bij. De tulpenbollen waaien uit de grond of spoelen weg in kolkend regenwater. Molenwieken draaien supersonisch rond en Vrouw Antje moet uitkijken dat haar verzopen rokken niet wulps omhoog waaien. Vier ...
Door corona missen we al tijden grote groepen Japanners bij toeristische trekpleisters als Volendam en de Zaanse Schans. Als we daar toch niet langer over de hoofden hoeven te lopen, willen we die wereldberoemde plekken zelf wel eens zien. Op een reislustige Japanner voor de gelegenheid, de Kawasaki Ninja 1000SX. Japanners hadden een vreugdedansje gemaakt bij onze toeristische toer. Gratis en voor niets krijgen ze er typisch Hollands weer bij. De tulpenbollen waaien uit de grond of spoelen weg in kolkend regenwater. Molenwieken draaien supersonisch rond en Vrouw Antje moet uitkijken dat haar verzopen rokken niet wulps omhoog waaien. Vier motorrijders hadden ook liever ander weer gezien, maar trekken toch onverveerd op pad met de Kawasaki Ninja 1000SX. Een beetje toerist laat zich niet kisten door regen, wind en kou. Een Kawasaki ook niet. Kibbeling to go We trekken voor deze lezerstest van de Kawasaki Ninja 1000SX de troefkaart ‘toeren’, maar het had ook sportiever gekund. De verschillende gezichten van een sporttoerfiets blijven iets aangenaams. Overigens gaat die veelzijdigheid ook op voor een allroad, maar die kan qua sportief uiterlijk niet tippen aan een sporttoerfiets. De wind buldert in werelderfgoed Beemsterpolder en beukt ongenadig in op de groene motoren. De storm doet verwoede pogingen om ons van de smalle dijkwegen te drukken, maar toch voelt het sturen nog vertrouwenwekkend. Een hoogpotige allroad had hier nog meer wind gepakt en wij – vier motorrijders tussen de 41 en 61 jaar oud – prijzen ons daarom gelukkig op de Ninja. Het is maar goed dat ‘toeren’ centraal staat in deze test, want door de omstandigheden komt er weinig van scheuren. Dat laat je als vanzelf uit je hoofd bij de aanblik van kletsnatte wegen vol rotzooi. ‘Piano, piano’ is het devies. Lezerstest Indian Motorcycle Een rondje Noord-Holland op de Kawasaki Ninja 1000SX voert ons langs de plekken die verplicht in elke Japanse reisgids staan. Noem ze maar op: Keukenhof, Zaanse Schans, Muiderslot, Monnickendam, polders en Volendam. Normaal is het achteraan sluiten, nu is het overal uitgestorven. Dat klinkt leuk, maar een bakkie koffie of warme chocomel zitten er door de gesloten horeca niet in. Dus staat het hele gezelschap als verzopen katten op de dijk van Volendam blauwbekkend aan de coffee en kibbeling to go. Leuk is anders. Het geeft ons wel even de gelegenheid om een beetje op te warmen. De Ninja’s zijn uitgerust met een Tourer Pakket (zijkoffers, groter windscherm en GPS-steun voor € 999,-) maar vanwege de handvatverwarming hadden we liever het Tourer+ of Performance+ Pakket gehad. Al boet je dan wel weer in op heroïsche verhalen achteraf. Doodzonde De route is een dwarsdoorsnede van een gemiddelde toerrit. Vanzelfsprekend, maar helaas, bestaat die in Noord-Holland niet alleen uit perfecte stuurwegen. Een stukje snelweg is meestal noodzakelijk om überhaupt ergens te komen. Ook deze toeristische toer ontkomt daar niet aan. Het geeft alleen maar een completer overzicht van de geteste motorfiets. Die slikt probleemloos allerlei soorten ondergrond en wegen. De deelnemers duwen hem achteraf dikke veren in zijn groene achterste. Vooral met zijn bullige soepele motorblok, gebruiksgemak, veelzijdigheid en comfort scoort hij punten. Alle deelnemers benoemen die pluspunten, maar bij de minpunten is het schrapen. Alleen het dashboard komt verschillende malen voorbij, al vindt de een het te vol en mist een ander juist informatie. Vooraf hadden we ingezet op toeren en door het takkeweer hielden we ons daar noodgedwongen aan. Terwijl sommige wegen in een zonnetje toch echt schreeuwen om een tikkIe meer gas. Spijtig genoeg blijven de sportieve kwaliteiten dus onbelicht. Al maakte de introductie van deze Kawasaki Ninja 1000SX in Cordoba duidelijk dat je daarover ook onmogelijk kunt klagen. In Spanje bleven juist de toerkwaliteiten onbelicht, maar daarover hoorde je niemand klagen. Voor zowel toeren als sporten is het aangenaam lichte sturen een voordeel. Het toertempo tijdens het rondje Noord-Holland brengt de vering absoluut niet in de problemen. Strak, maar comfortabel klieft de scherpe neus door de wind op weg naar de volgende toeristische trekpleister. Dat we overal voor gesloten deuren en/of slagbomen staan maakt niet uit. Dit keer is de reis het doel, de route slechts een excuus om een motorfiets aan de tand te voelen. Dat we ons daarbij beperken tot toeren is een doodzonde. De sportieve kant van de Ninja – het zit hem ongetwijfeld in de naam – blijft altijd trekken. Het is het lot van iedereen met een sporttoermachine. Je neemt je vooraf voor om rustig te rijden en uitgebreid om je heen te kijken, maar voor je het weet denk je alleen weer in bochten en een apex. Het is de verslavende paradox van een sporttoerfiets. Deelnemer 1: Harald Tijhuis Leeftijd43 jaarWoonplaatsUtrechtBeroepmanager custom serviceEigen motorfietsDucati Multistrada 950, Suzuki GSX-R750Droommotorfiets‘Hoeveel wil je er horen?’ ‘Ooit twijfelde ik tussen een Suzuki GSX-F1000 en deze Ninja. Toen werd het de Soes, nu weet ik het niet meer zo goed. De Kawasaki komt meer over als een compromis tussen sport en toer. De Suzuki is alleen sport. De Ninja is meer en/en zonder dat je het gevoel hebt dat je ergens op inboet. De Suzuki is een stuk bijteriger dan de Kawasaki. Die laat je, ondanks zijn brute power, niet schrikken. Je voelt dat hij het kan en wil, en als het wat harder gaat, dan voel je de sportiviteit. Tegelijk loopt het blok onderin zo mooi dat je al snel schakellui rijdt. Op een rotonde voelt de motor zo licht als een naked, maar voor mij is de motorfiets iets te stijf afgeveerd. Toch voelt hij qua zitpositie comfortabel aan. Minpunten benoemen is lastig: het dashboard is erg klein en Kawa heeft er iets te veel informatie in gepropt. De vorm van de motor is mooi, maar de striping is niet heel spannend. En achterop moet natuurlijk een korte nummerplaathouder. Van mij krijgt de Kawasaki Ninja 1000SX een 9. Voor deze prijs zit er verdomd veel op en hij kan heel veel. Het is gelijk je vriend, of het nu voor een stukje knallen is, of voor rustig samen de stad in. Door zijn veelzijdigheid verdient hij dat rapportcijfer.’ Harald Tijhuis. Deelnemer 2: Joost Hollander Leeftijd41 jaarWoonplaatsApeldoornBeroepIT consultantEigen motorfiets:  -DroommotorfietsKawasaki Z900RS ‘Vanwege het thuiswerken heb ik mijn auto verkocht en oriënteer ik me op een motorfiets. Mijn rijbewijs haalde ik twintig jaar geleden, maar de laatste acht jaar reed ik niet na de verkoop van mijn R1. Dit jaar moet die motor er komen. Ik ben best wel een zeikerd, die vooraf veel onderzoek doet. Daardoor weet ik dat het geen Z650’je moet worden. Dat is te licht voor me. Een R1 zie ik ook niet meer zitten, want dat gaat fout. De Ninja 1000SX is best een zware motorfiets, maar toch verrassend makkelijk en zeer vriendelijk. Je kunt hem lekker los trekken zonder dat het direct mis gaat. Het is wat dat betreft wel een verstandige motorfiets. Het is opstappen en wegwezen zonder dat het saai wordt. Al is het niet zo sexy als een retrofiets. Ik ben nog niet oud genoeg om de Kawasaki Ninja 1000SX alleen als toerfiets te gebruiken en hard rijden blijft stiekem toch erg lekker. Wat dat betreft past de motorfiets goed bij me. Twee dingen vallen me op. Vandaag heb ik geleerd dat rijden in een groep erg leuk is en verder verbluft het me hoeveel elektronica er op een nieuwe motorfiets zit.’ Joost Hollander. Deelnemer 3: Chris Hengeveld Leeftijd61 jaarWoonplaatsUtrechtBeroepnetwerkengineerEigen motorfietsRoyal Enfield Bullet, Honda PCX150Droommotorfiets'Mijn Royal Enfield’ ‘Mijn Honda Pan European ruilde ik vorig jaar in voor mijn Royal Enfield omdat ik die gemakkelijker uit de berging druk. Bovendien wil ik retro rijden, maar aan toeren heb ik ook nog altijd mijn hart verpand. De Ninja past daar beter bij dan ik vooraf inschatte. Ik had hem veel sportiever en hoogtoeriger ingeschat, maar dat is me tweehonderd procent meegevallen. Het blok is smeuïg en heeft heel veel koppel. De versnellingsbak is prima en dankzij de quickshifter hoefde ik de koppeling gelukkig niet te vaak te bedienen met mijn koude handen. Meestal schakel ik heel snel door naar de zesde versnelling en deze motor heeft dan meer dan voldoende kracht om er lekker aan te trekken. Vanwege die souplesse geef ik de motor een 9,5. Ik zou wel voor dit motortje kunnen gaan, omdat ik er mee kan lezen en schrijven. Dan wil ik er wel een met handvatverwarming, dat mis ik. Dat geldt ook voor een middenbok en het dashboard mag ook meer informatie laten zien. Positief is dan weer het comfort. Vaak voel ik na vijftig kilometer mijn knieën al opspelen. Dit keer voelde het perfect en dat geldt voor de gehele zithouding.’ Chris Hengeveld. Deelnemer 4: Peter Nederlof Leeftijd55 jaarWoonplaats BergambachtBeroepsales managerEigen motorfietsSuzuki GSX-1100FDroommotorfietsnog te bepalen ‘Mijn motorfiets is 28 jaar oud. Dit keer wil ik de stap maken dat ik helemaal bij de tijd ben. Deze motor kan dat zo maar zijn. Hij bevalt goed en ik zie niet snel een tegenkandidaat. Mijn vrouw ziet me het liefst op een GS, maar dit is mooier. Ik rij voor 99 procent op het asfalt, dan wil ik een straatfiets. Nieuwigheden als ABS, traction control en rijmodi ontbeert mijn Suzuki allemaal. Ze zijn me goed bevallen. Ze verhogen het gevoel van veiligheid. Het is geruststellend dat elektronica over me waakt als er iets gebeurt. In vergelijking met mijn oude motor is het blok soepeler. Ongeacht versnelling of stand van het gas pakt het krachtig en zonder haperen op. Voor mijn gevoel loopt het wel wat hoog in toeren. Het grootste verschil is het sturen. Deze is lichtvoetiger en waar ik normaal drie keer moet steken, draai ik een smal straatje nu in een keer. Met de GSX voel ik me niet op mijn gemak in een haarspeldbocht, met deze durf ik het aan. De motor zit verrassend goed. Vooraf leek hij me hard, maar na vier uur rijden heb ik nergens last van. Ik begrijp alleen niet waarom mijn oude motorfiets een elektrische ruit heeft en deze niet. Verder maakt de Kawasaki Ninja 1000SX alle verwachtingen waar.’ Peter Nederlof. Van deze dag is er ook een video gemaakt: https://youtu.be/zHt1HAV5EyA

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?