Honda V4-superbike nu echt onderweg?

Een nieuw jaar en dus nieuwe geruchten dat Honda aan de V4-superbike werkt. Weinig geruchten in de motorwereld zo hardnekkig als de Honda V4 die vervolgens nooit komt. Zoals gewoonlijk heeft Young Machine wel een idee hoe dat eruit gaat zien. Als Honda nu echt met een V4-sportmotorfiets zou komen dan…

Je wordt er bijna moe van, zo vaak als het gerucht de kop weer opsteekt. Honda zou dus werken aan een V4-superbike. Of Honda is er nog altijd mee bezig, of het is nog altijd niets meer dan het terugkerende vage gerucht. Al houden ze de hoop er in bij het Japanse Young Machine Magazine. Ze zetten 2016 en 2017 al eens een rendering van een Honda V4-superbike op hun cover. Die VFR1000R en RC214V-S kwamen er niet, waarom dan zouden ze nu wel gelijk hebben dan?

Honda zou dus werken aan een V4-superbike…

Young Machine tekende hun meest recente rendering op basis van de 2015 MotoGP-machine van Honda – op basis van bronnen van het Japanse magazine. Van het najaar doken vervolgens opnieuw verhalen op dat 2021 het jaar van de Honda V4-sportmotorfiets zou worden en uit Spanje komen inmiddels geluiden dat Honda aan een V4-blok werkt.

Marketing technisch zou 2021 een uitgelezen moment zijn voor Honda’s terugkeer naar de V4-blokconfiguratie. Honda heeft dit jaar namelijk – vooralsnog – niet één V4-model op de prijslijst staan. Dat is niet meer voorgekomen sinds de Honda in 1981 de VF750 Magna lanceerde, en dat is dus dit jaar precies 40 jaar geleden. Jubilea doen het altijd goed.

Honda heeft dit jaar niet één V4-model op de prijslijst staan.

Er valt ook iets te zeggen voor de betrouwbaarheid Young Machine. Dat zijn soms behoorlijk vage voorspellingen. Hoe ongelooflijk sceptisch we gezamenlijk waren over de komst van een eventuele cruiser met een Honda Africa Twin-blok en ook de nieuwe Suzuki Katana zagen ze bij Young Machine al aankomen. Zowel de Suzuki als de Honda kwamen er.

Honda V4-superbike

Qua prestaties ligt de lat inmiddels hoger dan in 2015, toen Honda de RC213V-S presenteerde. Ducati lanceerde in de tussentijd de Superleggera V4. Die exclusieve Italiaanse superbike heeft met 234 pk bij een drooggewicht van nog geen 160 kilogram Honda inmiddels wel van de V4-troon gestoten. Er is bij de rendering van de RVF1000R zo te zien trouwens rekening mee gehouden, aangezien de wielen zelfs in carbon uitgevoerd zijn.

Nu is het afwachten of de geruchten wellicht eindelijk een keer waar blijken.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?