De Fransman Sylvain Guintoli maalt niet om de lockdown als
gevolg van het coronavirus. In de intimiteit van zijn achtertuin werkt hij aan een
serie leerzame YouTube-tutorials. Die geven inzicht in de trucs en vaardigheden
die nodig zijn om elk circuitrondje steeds een beetje sneller af te raffelen.
Sylvain legt kort en logisch uit waarom sommige rijders een been laten bungelen tijdens het remmen. In de video vertelt hij ook hoe racers de achterrem gebruiken en hoe deze in de loop der jaren is geëvolueerd om aan bepaalde rijders tegemoet te komen.
We zullen niet al te veel verklappen, mede omdat het een veelzijdig onderwerp is dat Sylvain beter kan uitleggen dan wie dan ook. De tutorials maken ook duidelijk waarom de 2014 WorldSBK-kampioen zo’n aanwinst is voor Suzuki’s MotoGP-team. De man legt helder uit en gemakkelijk te begrijpen hoe complexe onderwerpen werken.
Anno 2020 gaan veel zaken in het leven draadloos. Of het nu
gaat om het streamen van je Netflix-film naar je tv of het op Facebook plaatsen
van die prachtige foto die je onderweg maakte; er komt geen draadje aan te pas.
Wat dat betreft lijken de meeste GPS-toestellen hopeloos verouderd. Je moet ze
vaak nog steeds met een usb-kabeltje aan de computer koppelen om er een route
in te zetten.
Toch zie je ook in het routes laden dat er veranderingen gaande zijn. Je kunt met de nieuwste TomTom- en Garmin-modellen ook zonder draadje routes laden. In dit verhaal zetten we de mogelijkheden op een rij. Maar we beginnen eerst met het benoemen van het grote voordeel van het routes kunnen laden zonder draadje. Natuurlijk dient gemak de mens en is het prettig dat je niet telkens je toestel hoeft te koppelen om vervolgens gespannen af te wachten of je toestel door de pc herkend wordt.
Tip: vooral bij de Zümo kan het vrij lang duren voor je
toestel herkend wordt. Dit kan komen doordat het apparaat boordevol oude tracks
zit (google op ‘Zümo grote beurt’), het kan ook zijn dat het toestel
onvoldoende accuspanning heeft. Maar met een beetje geduld is dat allemaal wel
oplosbaar.
Een veel groter voordeel is dat je, als het draadloos gaat, ook niet per se op je computer hoeft te werken. Het kán zelfs op de telefoon, maar vanwege het grotere scherm ligt een tablet meer voor de hand. En die is op reis dan weer een stuk gemakkelijker mee te nemen dan je laptop.
Bovendien maak je in websites als MyDrive, MyRoute-app, Kurviger en RouteYou veel gemakkelijker mooiere routes met minder fouten. ‘Routeplannen 2.0’ noem ik dat en ik voorspel dat we het binnen korte tijd amper anders meer gaan doen. In alle gevallen kun je die routes vervolgens gewoon als track opslaan in een gpx-bestand. Maar hoe krijg je dat bestand dan vervolgens in je GPS?
Mogelijkheden Garmin
Eigenlijk moeten we onderscheid maken tussen drie vormen
van routes overzetten: routes via ‘de cloud’, routes vanuit een gpx-bestand en
routes van toestel naar toestel.
Laten we eens kijken wat de (on)mogelijkheden zijn.
Bij Garmin waren de mogelijkheden tot dusverre vrij beperkt. Vanaf de Zümo 590 kun je weliswaar via Bluetooth routes overzetten van toestel naar toestel, maar daar blijft het dan ook bij. Wel kun je natuurlijk een gpx-bestand op een geheugenkaartje zetten, maar dat is vanuit een tablet (zeker bij een iPad) een behoorlijk ‘gedoe’. Niet het gemak dat we eigenlijk zoeken. (Tip: in een dergelijk geval kan een zogenaamd OTG-usb-kabeltje handiger zijn). Ook met de TomTom Rider kun je routes laden via een geheugenkaartje, met de Rider 4xx kun je ook via Bluetooth van toestel naar toestel. De Rider 5xx maakt gebruik van een meer geavanceerde Bluetooth-techniek (met Google Now en SIRI), maar daardoor is, vreemd genoeg, het overzetten van routes via Bluetooth niet meer mogelijk.
Heb je een Zümo 396 of de nieuwe XT dan ben je beter
bedeeld, want dan kun je bovendien via de ‘smartphone link’ of de Garmin Drive-app
een gpx-bestand van en naar je toestel sturen. Dat gpx-bestand kan overal
vandaan komen: via mail, WhatsApp, Facebook of rechtstreeks van een website.
Als het maar in je telefoon staat, zet je het in seconden over naar je Zümo.
Deze optie heeft een jaar geleden ook even bestaan voor de Zümo 595, maar daar
waren dusdanig problemen mee dat Garmin die update weer heeft ingetrokken (gaat
ook niet meer terugkomen, helaas).
Tip: gebruik een dienst als OneDrive of Google Drive en
zet daar je gpx-bestanden in. Open ze met de corresponderende app op je
telefoon. Supergemakkelijk!
Op deze manier werken is bij de TomTom (nog) niet
mogelijk.
Mogelijkheden TomTom
Een andere benadering is werken via ‘de cloud’. Dit komt
er op neer dat je ergens op internet een bak met routes hebt staan en dat jouw
toestel continu kijkt of er iets nieuws is. Zo ja, dan wordt die route vanzelf
toegevoegd aan je toestel. Synchroniseren noemen we dat. Maar dan moet je
natuurlijk wel zorgen dat je route eerst in die ‘routebak’ staat.
Bij TomTom is dat het aller gemakkelijkst. Je maakt een route in MyDrive en je zet de schakelaar ‘synchroniseer deze route’ op groen. Zo eenvoudig is het, echt ideaal. Ook vanuit MyRoute-app kun je op deze manier een route naar je TomTom sturen.
Bovendien kun je op deze manier ook een gpx-bestand naar
MyDrive uploaden en dat laten synchroniseren. Dat lukt overigens niet met de MyDrive-app.
Zorg er daarom voor dat je, ook op de tablet, werkt in de volgende webomgeving:
mydrive.tomtom.com.
Sinds kort bestaat een dergelijke mogelijkheid ook bij Garmin, via de website explore.garmin.com. Alleen: dat werkt uitsluitend met de nieuwe Zümo XT. Het is wat minder gebruiksvriendelijk dan bij TomTom, maar het functioneert verder prima. Bovendien is het via dat programma ook mogelijk om een gereden track automatisch up te loaden naar de cloud.
Zoals gezegd: routeplannen 2.0 zal in een vogelvlucht
komen. Vanaf de Rider400 en de Zümo550 kan iedereen er mee werken. Het gemakkelijkst
is om het draadloos te kunnen doen en daarvoor heb je minimaal een Rider
4xx/5xx of een Zümo 396/XT nodig.
Verzoek aan fabrikanten
Wel nog een verzoekje aan de fabrikanten:
Garmin, graag het laden via de cloud wat gemakkelijker maken. TomTom, graag het laden van een gpx-bestand via de app mogelijk maken.
Sinds Fabio Quartararo tekende voor het fabrieksteam van
Monster Yamaha MotoGP begin dit jaar is er veel discussie geweest over de
toekomst van Valentino Rossi.
Voor de uitbraak van het coronavirus was de verwachting dat
Rossi nog tijdens het prille raceseizoen 2020 een beslissing zou nemen over
zijn toekomst in de MotoGP. Als de Doctor vond dat hij concurrerend kon zijn,
wilde hij verder race. In dat geval zou Yamaha hem steunen met een plek in het
Petronas Yamaha-satellietteam.
Natuurlijk, omdat Rossi dit jaar nog niet heeft geracet, kon
hij zijn plannen aangaande zijn pensionering in de ijskast zetten. Maar in een
gesprek met MotoGP’s Matthew Birt zei Rossi dat zijn nieuwe plan niet is om aan
het eind van dit seizoen met pensioen te gaan, maar om ook in 2021 te blijven acen.
‘Het probleem is dat dat we met het virus niet kunnen racen.
Ik zal dus nu een beslissing moeten nemen, terwijl we nog geen race hebben
gereden. Want in het meest optimistische scenario kunnen we in de tweede helft
van het seizoen weer gaan racen. Dus ergens in augustus of september mogen we hopen’,
legde Rossi uit tijdens een videogesprek met MotoGP-host Matthew Birt en zijn teamgenoot
Maverick Vinales.
‘Nu moet ik dus mijn beslissing eerder nemen. Maar hoe dan
ook, ik wil doorgaan, maar ik heb deze beslissing moeten nemen zonder enige
vorm van wedstrijd. Het is niet de beste manier om te stoppen, want de situatie
is dat we misschien helemaal niet racen in 2020. Dus het is eerlijker voor mij
om nog een kampioenschap te doen en te stoppen aan het einde van de volgende.
Dus ik hoop door te gaan in 2021.’ Dit nieuws zal goed vallen bij het legioen Rossi-fans,
die het vreselijk zouden vinden wanneer de negenvoudig wereldkampioen niet meer
aantreedt op de MotoGP-grid.
Jawa Motorcycles heeft van eigenaar Mahindra* – ook eigenaar van BSA, Yezdi en Peugeot – groen licht gekregen om te beginnen met de verkoop van motoren in Europa.
Het historische motormerk Jawa bevestigt dat de verkoop van motorfietsen
in Europa nog in 2020 wordt opgestart.
Voorlopig is de keuze beperkt tot drie modellen: de Perak, Forty Two, en de Classic.
De Classic en Forty Two worden beide aangedreven door een
293 cc, vloeistofgekoelde eencilinder, die 27 pk en 28 Nm koppel levert. De
Perak (op de foto) wordt aangedreven door een 334 cc tweecilinder en levert
ongeveer 30 pk en 30 Nm aan koppel. De Perak is wat ons betreft de
aantrekkelijkste van de drie. Vanaf de zijkant gezien, verschilt-ie maar weinig
van de succesvolle Triumph Bobber.
Alle drie de motoren moeten een plekje bevechten in het ontluikende en concurrerende modern classic segment. We geven het Jawa te doen. Vaak zal de prijs de doorslag geven. In India kost de Jawa Perak 164.000 Indiase roepie – ruwweg net geen 2000 euro. We verwachten niet dat de modellen in Nederland zo laag geprijsd zijn.
*Het merk Jawa is tot leven gebracht door Classic Legends Pvt. Ltd., een dochteronderneming van de Mahindra Group. Ze hebben een aandeel van 60% in de onderneming. De overige participaties zijn in handen van ondernemer Anupam Thareja en Boman Irani, zoon van Rustom Irani, de oprichter van het bedrijf Ideal Jawa.
De Terra 250 komt niet uit de lucht vallen. In Azië rijdt al de tamelijk succesvolle Terra 150 rond. Aprilia koestert dat succes en wil het natuurlijk het liefst uitbouwen. Dus bereidt Aprilia zich op de lancering van een 250cc versie van zijn dual-sport machine. De foto ervan vonden we op newmotor.com.cn.
De Aprilia Terra 250 zou worden aangedreven door dezelfde
249cc eencilinder als in de sportieve GPR250. Het blok zou 26 pk moeten leveren
bij 9.000 tpm en een maximum koppel van 22 Nm bij 7.500 tpm. Dat zijn mooie
waardes. Verder natuurlijk lange veerwegen, gespaakte 18 inch voor- en 17 inch
achtervelgen, noppenbanden en een kloeke uitlaat.
De echte vraag is of we deze motor ook in Europa gaan zien. Dat
is het onwaarschijnlijk. De Terra 150 is exclusief in Azië uitgebracht. Dus zal
de 250-versie waarschijnlijk ook z’n sporen ploegen op een of andere Aziatische
junglepad.
‘Schijnbaar waren ze al aan het scouten tijdens de
uitwisselingswedstrijden van de NMB en de KNMV, eind 1978. Het Van
Veen-raceteam wilde een jonge Nederlandse rijder op hun machine hebben zitten
en waren dus alvast aan het kijken wie die plek in kon nemen. Dat zou beslist
gaan worden tijdens een selectiedag, maar ik had daar geen officiële
uitnodiging voor ontvangen. In de daaropvolgende winter ben ik me dus gewoon
gaan voorbereiden op mijn eigen seizoen. Ik liet door Nico Bakker een nieuw
frame maken, voor mijn eigen Kreidler. In het begin van 1979 heb ik daar een
paar keer op getraind, maar veel meer heb ik er niet op gereden. De reden, ik
werd dus toch uitgenodigd voor die selectiedag van Van Veen.
Begin maart moest ik me melden op het circuit Zolder, samen
met nog wat andere jongens. Ik was niet heel gespannen voor die dag, want ik
wist dat ik gewoon mijn rondjes moest maken, zoals ik altijd deed. En het ging
inderdaad hartstikke goed, op zo’n productieracer van Van Veen. Uiteraard was
de hele nationale pers bij het evenement aanwezig, dus op dezelfde dag maakte
het team gelijk een besluit welke jongen op hun machine zou komen te zitten. Ze
hadden een volledig driejarenplan opgesteld om de gekozen rijder klaar te
stomen voor het grote werk. Aan het einde van de middag kregen we de uitslag te
horen en ze kozen voor mij. Ik dacht, mooi dit! Ik moest gelijk een pak van het
team aantrekken en op de foto.
In het seizoen van 1979 reed ik dus voor het eerst met Van Veen en zodoende kwam ik ook bij de KNMV terecht, want Van Veen wilde niet dat ik nog bij de NMB zou blijven rijden. Dat had ook te maken met het internationale startbewijs, want qua niveau was er niet echt een groot verschil te bemerken tussen die twee bonden. Ineens reed ik met de grote mannen mee, onder wie Theo Timmer en Henk van Kessel. Als je ze dan in Nederlandse races redelijk goed bij kan houden, dan heb je goede hoop dat je ook in Grand Prix-wedstrijden leuk mee kan doen. Maar dat was toch eventjes wat anders. Dan kom je ineens op echte banen terecht en ik merkte dat ik nog wel wat te leren had. Hier in Nederland reden we voornamelijk op stratencircuits en af en toe kwamen we weleens op Assen.
‘Ik wist dat ik gewoon mijn rondjes moest maken, zoals ik altijd deed.’
Eenmaal in de Grands Prix schrok ik toch wel een beetje. Man, ik kon ze niet bijhouden. Hoe was dat mogelijk? Mijn debuut in het WK herinner ik me sowieso nog heel goed, die was in Rijeka. Ik zou namelijk de TT van Assen rijden, maar bij Van Veen vonden ze het wel een goed idee om alvast wat ervaring op te doen. Dus op naar Joegoslavië. Alleen was ik vlak ervoor in Raalte gevallen, waardoor mijn knie goed stuk was. Dat ging niet best. De knie was overigens niet het enige probleem, want ik was überhaupt niet gewend om drie kwartier opgevouwen te zitten. Mijn benen werden compleet afgekneld en in de laatste paar rondjes stroomde er gewoon geen bloed meer naar mijn voeten. Beetje strekken af en toe, maar ook dat hielp niet. Uiteindelijk ben ik maar met de hand gaan schakelen. Uiteindelijk werd ik zestiende in die race, dat was toch wel een teleurstelling. Ik had wel wat meer verwacht van mijn GP-debuut.’
Harley-Davidson is een online tv-zender gestart. De vliegende start zou een documentaire zijn over Willy G. Davidson. In werkelijkheid draait er nu een video van een trackrace die in de winter werd opgenomen (commentator heeft het over frostbite op zijn oren). Leuke beelden, leuke wedstrijd. En helder programmaboekje, waarin je kunt kiezen voor Main, Racing, Factory of Garage. Dus vlug naar ‘Willy G.’, die op het Main-kanaal wordt uitgezonden. Da’s beslist een interessante kerel.
Het zijn zware tijden voor Italië dat – zoals wel bekend is – heel hard geraakt is door de coronacrisis en dat merken Ducati en MV Agusta uiteraard ook. Maar stil in een hoekje gaan zitten treuren? Echt niet! Ducati draait op volle toeren om in contact te blijven met de Ducatisti. Door middel van het Ducati Cares-programma wil het Italiaanse merk de interactie tussen klanten en dealers versterken. “We doen er alles aan om onze klanten zo veilig en praktisch mogelijk van dienst te zijn.”
Zonder de veiligheid uiteraard uit het oog te verliezen, wil Ducati zijn klanten wereldwijd thuis laten voelen. Daarom is het gestart met ‘Ducati Cares’. Dit programma loopt uiteen van maatregelen om een veilig bezoek aan dealers mogelijk te maken tot online communicatie en trainingen voor sales- en aftersales-medewerkers. Ook voor serviceactiviteiten wordt steeds meer informatie gedigitaliseerd.
Bij de dealers worden de voorgeschreven afstanden tussen klanten duidelijk aangegeven en zijn desinfecterende gel en mondmaskers aanwezig. Ook op het hoofdkantoor is alles aangepast op de huidige situatie, van nieuwe werkstructuren die voldoende afstand tussen personeel waarborgen tot aan vastgestelde tijdstippen voor kantinebezoek.
De kennis van Azië
Francesco Milicia ligt de maatregelen namens Ducati toe. “Het is duidelijk dat dit virus niet snel uit ons leven zal verdwijnen, dus moeten we ermee leren omgaan. Op basis van de bevindingen van een interne werkgroep en enkele dealers in Azië hebben we een programma ontwikkeld om ons hele netwerk te ondersteunen en onze klanten zo veilig en praktisch mogelijk van dienst te zijn.”
Ducati wil nog meer digitaal gaan doen. Zo zijn dealers al via chat en videogesprekken bereikbaar, kunnen testritten online worden geboekt, kan een nieuwe motorfiets op de website naar wens worden geconfigureerd en is er een groot assortiment aan producten beschikbaar in Ducati’s webshop. Binnenkort kunnen afspraken ook direct via de MyDucati-portal worden ingepland.
Van 5.000 naar 25.000 units
En dan MV Agusta. Dat maakt zich zelfs al een beetje klaar voor het einde van de lockdown – die voorlopig loopt tot 3 mei – en heeft al ambitieuze productiedoelen opgesteld. Binnen een paar jaar wil het van 5.000 naar 25.000 units gaan. Per jaargang.
De fabriek in het Noord-Italiaanse Varese wordt geprepareerd om het mogelijk te maken dat er volgens de nieuwe post-corona realiteit gewerkt kan worden. Er wordt een nieuwe veiligheidsvoorschrift opgesteld, interne werkprocessen zijn opnieuw ontworpen en er is nog een pakket maatregelen om zo veilig mogelijk zowel in de fabriek als op afstand te werken.
Alle werknemers en gasten worden straks bij het betreden van de fabriek gecheckt op temperatuur, reinigingsgel, mondkapjes en handschoenen zijn ruim voorradig en de ruimtes zijn opnieuw ingericht om aan de regels van sociale afstand te kunnen voldoen. Ook de kantine heeft een COVID19 make-over gekregen.
“We zullen het moment moeten gebruiken om te veranderen en alles te geven om een nieuwe toekomst voor onze industrie en community te bouwen. En ja, we moeten compleet nieuwe regels volgen, op alle gebieden in de maatschappij. Maar we moeten vooral niet bang zijn om geloof te houden in ons potentieel. Wij maken nog altijd de beste en mooiste motorfietsen van de wereld.”
Motorrijden is een heerlijke en veilige manier om even te ontsnappen uit de thuisisolatie. Maar op sommige plekken is het net even te druk. Daarom is De Meije in Bodegraven, een geweldige weg voor een toerrit, in de weekenden afgesloten voor motorrijders.
Volgens de gemeente Bodegraven-Reeuwijk hinderen grote
groepen motorrijders het overige verkeer op de smalle rijbaan. Om te voorkomen
dat fietsers en voetgangers in het gedrang komen en onveilige situaties
ontstaan, is met het oog op de geldende coronamaatregelen besloten De Meije in
de weekenden voorlopig af te sluiten voor motorrijders.
De afsluiting van De Meije in Bodegraven geldt tot nader
orde van zaterdagochtend 9.00 uur tot zondagavond 20.00 uur. Ook op Koningsdag
(maandag 27 april) blijft de weg van 9.00 uur tot 18.00 uur gesloten, uiteraard
met uitzondering van aanwonenden. Het inrijdverbod staat aangegeven met borden
en er zijn verkeersregelaars ter plaatse om aanwijzingen te geven. In geval van
overtreding worden direct boetes uitgedeeld, waarschuwt de gemeente
Bodegraven-Reeuwijk.
Net
als alle motormerken heeft ook Royal Enfield het moeilijk met de verkoop van
motorfietsen. In maart daalde de verkoop in India met 44 procent, volgens Car &
Bike. Maar er is ook goed nieuws. De 650 cc-motoren, de Interceptor 650 en de
Continental GT, verkopen allebei nog vrij goed. Van beide motorfietsen gingen tot
nu toe meer dan 20.000 stuks over de toonbank, wat meer is dan de verkoopprestaties
van andere premium motoren in India.
Tot
zover de verkopen in India, want deze modellen worden ook in elders in de
wereld verkocht. Rushlane meldt dat de export van Royal Enfield in maart zelfs
met 33 procent is gestegen. De 650 Twins staan met grote aantallen bovenaan de
exportlijst, wat suggereert dat Royal Enfield een echte winnaar in handen
heeft. Als deze motoren ondanks een wereldwijde pandemie nog goed verkopen,
stel je dan eens voor hoe goed ze het zouden doen als er geen pandemie zou zijn
geweest.
Net als olie in je blok zorgen cookies ervoor dat alles soepel loopt. We gebruiken ze om de website goed te laten werken en je de beste ervaring te bieden. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.