maandag 20 mei 2024
Home Blog Pagina 1633

Politie stopt bijzondere creatie

0

Soms komen op de redactie berichten binnen… Neem nu dit verhaal uit Zwitserland waar een jongen van de weggeplukt werd door de politie omdat hij in een zelf geknutselde motorfietsauto dan wel brommerauto reed.

De opmerkelijke creatie was vrij ingenieus en vooral de remmen maakten indruk op de agenten. Het ging namelijk om een combinatie van de auto- en motorrem. Alleen de snelheidswijzer loog. Zo gaf de meter een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Het voertuig kon volgens de politie tot 90 kilometer per uur halen. Uiteindelijk is de motorfietsauto in beslag genomen. Op naar het volgend project.

Foto: Politie Sankt Gallen

Eerste onweersbuien teisteren Zeeland

0

De voorspelde onweersbuien hebben dinsdagochtend Zeeland al bereikt. Rond acht uur meldden bronnen in Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren storm, onweer en veel regen. Dat is eerder dan maandag was voorspeld. De buien komen niet alleen eerder, maar zijn ook zwaarder dan de meteorologen aanvankelijk verwachtten, aldus een woordvoerder van WeerOnline.nl.

Het hele westen van Nederland krijgt in de ochtend al te maken met 'behoorlijk' stevige onweersbuien, met zo'n tweehonderd ontladingen per vijf minuten en windstoten tot 100 kilometer per uur. Lokaal kan wateroverlast ontstaan. De buien kunnen ook gepaard gaan met hagel.

In de loop van de ochtend en het begin van de middag krijgt de rest van het land de onweersbuien over zich heen. WeerOnline.nl raadt mensen aan het weer goed in de gaten te houden, niet het water op te gaan en op de weg de snelheid aan te passen aan de heftigheid van de buien. Logisch maar toch.

Bron en foto: ANP

Komt BMW met een K1600R/S?

0

Gezien het succes van de K1600GT(L) ligt het voor de hand dat BMW ‘meer’ gaat doen met de dikke zescilinder. Alleen meer is een relatief begrip. Nu is er gelukkig wel duidelijkheid. Betrouwbare bronnen melden namelijk dat in Duitsland wordt gewerkt aan de K1600R en de K1600S.

Hoe de R-versie eruit gaat zien, is nog onduidelijk. Wij hopen in ieder geval dat BMW de Concept 6 niet vergeet. In dit protype hing voor het eerst de dikke Duitse zescilinder. Toen werd gezegd dat we niet vreemd moesten opkijken als de Concept 6, wellicht iets aangepast, de productie in zou gaan. Ons lijkt dit een prima moment om dat daadwerkelijk te gaan doen. Ook van de S-variant is nog geen beeld.

Natuurlijk zitten er nog wel haken en ogen aan dit project. Zo is de nieuwe 1600 niet één van de goedkoopste. Daarnaast is de markt in de dikke nakeds al best vol, zeker gezien het beperkte aandeel in de totale motorverkoop van dit segment. Voorlopig moeten we sowieso nog even geduld hebben want pas op z’n vroegst in 2013 komt meer duidelijkheid.

Litjens gaat nieuw avontuur aan UPDATE

0

UPDATE 27-6-2011

UPDATE 27-6-2011

BERICHT 25-6-2011
Eind dit jaar verschijnt bij uitgeverij Mastix Press het boek Impact over het turbulente leven van wegracecoureur Joey Litjens (rechts op de foto), geschreven door Jarno van Osch (links), sportredacteur van het tweewekelijkse tijdschrift MOTOR Magazine.

Ruim twee jaar geleden wordt de motorsportcarrière van Joey Litjens ruw verstoord. Op donderdag 21 mei 2009 gaat het op stratencircuit de Varsselring in Hengelo (Gelderland) finaal mis. De jonge coureur klapt op hoge snelheid tegen een boom aan en loopt zware zenuwschade in zijn rechterarm op.

Dokters vrezen dat hij met één functionele arm moet gaan leren leven, maar daar wil Joey niets van weten. De voormalige GP-rijder begint aan het zwaarste gevecht uit zijn leven en boekt verbazingwekkende resultaten.

Impact vertelt het verhaal van een 21-jarige topsporter die al op vroege leeftijd zijn droom, de top in de mondiale wegracewereld behalen, los moet laten. Samen met auteur Jarno van Osch beleeft Joey Litjens nogmaals de mooie, maar heftige racejaren die hij kende.

De Limburgse coureur blikt terug op de periode dat hij onverslaanbaar is in de Aprilia Junior Cup, de Europese weg bewandelt om uiteindelijk te kunnen strijden om felbegeerde WK-punten, succesvol opkrabbelt in de EK Superstock 600 en uiteindelijk zijn carrière ziet stranden door een zware crash. In Impact gaat Joey in op de mentale strijd die hij jaren heeft moeten leveren om topsport te bedrijven en nu wederom voert om een ‘nieuw’ leven op te bouwen.

Joey over Impact: ‘Samen met Jarno dit boek schrijven is voor mij een soort afsluiting van een heftige periode. Het is een belangrijk hulpmiddel tijdens mijn revalidatie, om gemotiveerd te blijven. Ik hoop dat ‘Impact’ ook andere mensen kan stimuleren om nooit op te geven, hoe diep je ook in de put zit. Waar een wil is, is een weg.’

Impact, het boek over wegracecoureur Joey Litjens, is eind dit jaar verkrijgbaar in de boekhandel.

Foto: Guus van Goethem

Morgan komt met Threewheeler UPDATE

0

UPDATE 27-6-2011
De terugkeer van de Morgan Threewheeler is uitstekend ontvangen. Liefst 480 liefhebbers van de moderne driewieler hebben zich bij Morgan in Malvern Link gemeld, waarvan vijf uit Nederland. Dit meldt De Telegraaf.

De 480 kopers hebben allemaal de aanbetaling overgemaakt. Het is de vraag of Morgan alle klanten nog dit jaar gaat bedienen. Tegenover Autovisie liet de Engelse fabrikant eerder weten op jaarbasis 150 tot 200 stuks te verwachten te verkopen. Het aantal orders ligt nu al op meer dan het dubbele van de meest positieve prognose. Het gros van de Threewheeler-kopers woont buiten het Verenigd Koninkrijk.

BERICHT 7-11-2010
Het excentrieke Morgan breidt het gamma uit in een opvallende richting: het merk komt met een driewieler. Qua prestaties is de Morgan Threewheeler een serieuze machine. De 1800 cc V Twin motor is afkomstig van Harley-Davidson en levert 100 pk. Dit melden onze collega’s van Autoweek.

Sprinten naar 100 kilometer per uur kost de 500 kilogram zware driewieler 4,5 seconden. De topsnelheid is ongeveer 185. Schakelen gaat met de hand via een vijfbak. De Threewheeler is vanaf volgend jaar in acht verschillende kleuren te bestellen. De koper kan bovendien kiezen uit diverse soorten leder.

Morgan begon in 1909, het jaar van oprichting, met de bouw van driewielers. Daarmee ging het familiebedrijf door tot juli 1952. Jarenlang heeft Morgan niets met de ontwerpen van de driewieler gedaan, totdat in 2009 de Amerikaan Pete Larsen werd benaderd met de vraag of hij interesse had in het concept. Hij kwam met deze Liberty Ace op de proppen, die in Seattle wordt gebouwd. Dat voertuig is voorzien van een Harley-Davidson-motor.

Daytona-winnaar Baker terug op zijn Yamaha

0

Als er nog enige twijfels waren over het feit of Baker goed genoeg was om Kenny Roberts te verslaan, dan ruimde hij die in maart 1977 resoluut uit de weg. Baker won eerst de Daytona 100 voor 250cc-machines overtuigend na het uitvallen van Roberts en daags daarna schreef hij ook de 200 op zijn naam vóór Roberts.

Later dat jaar werd de Yamaha-fabriekscoureur ook nog de eerste Amerikaanse wegracewereldkampioen dankzij het binnenhalen van de F750-wereldtitel. Tijdens de Bikers' Classics rijdt Baker niet alleen op een brute OW31, maar hij zal ook zijn zeer bijzondere volledig gerestaureerde Yamaha OW17 showen. Aan deze machine, tegenwoordig eigendom van YCRT-eigenaar Ferry Brouwer, bewaart Baker dierbare herinneringen.

“De Daytona 100 was meer dan het voorprogramma voor de 200 Mijlsrace, want er verschenen ook sterke GP-rijders aan de start”, vertelt Baker, die naast Roberts ook onder andere te maken kreeg met 250 cc-wereldkampioen Walter Villa en Franco Uncini op hun fabrieks-Harley-Davidsons, Kawasaki-coureur Gregg Hansford en Takazumi Katayama.  

“Ik had nooit verwacht dat ik zou kunnen winnen”, kijkt Baker terug. “Kenny leidde de race, maar plotseling ging zijn machine steeds langzamer. Toen ik hem passeerde, dacht ik alleen maar 'en nu moet ik hem wel binnen brengen'. Het was heel speciaal voor ons, want we hadden de machine pas een paar dagen voor de race in elkaar gezet in de garagebox van mensen van Dunlop. Hoewel ik destijds Goodyear reed!”

Op 2 en 3 juli zal de nu 58-jarige Baker dat in Francorchamps nog eens even graag demonstreren. Surf voor meer informatie naar dut.bikersclassics.be.
 

Film > Helmetdown

0

<a href='http://video.nl.msn.com/watch/video/biker-rubs-head-on-asphalt/1jhwpt5u5?cpkey=b109d261-2e40-4579-ad32-590665fec9e6%7C%7C%7C%7C&#038;src=v5:embed::' target='_new' title='Biker Rubs Head on Asphalt'>Video: Biker Rubs Head on Asphalt</a>

Minder overtredingen tijdens TT-weekend

0

De politie heeft de afgelopen dagen in heel het land de toestroom en uitstroom TT-verkeer nauwlettend in de gaten gehouden. Er werd vooral gecontroleerd op grove overtredingen en alcohol.

Vanaf donderdag werden echter maar zo'n 300 weggebruikers staande gehouden voor het rechts inhalen, rijden over de vluchtstrook, negeren van de doorgetrokken streep en grove snelheidsoverschrijdingen (30 plus). Hoofdzakelijk voor snelheidsovertredingen moesten bijna 50 weggebruikers hun rijbewijs inleveren, in 2010 waren dat er nog ruim 70.

De politieregio's in de provincie Noord-Holland sprongen eruit met veel bekeuringen en invorderingen voor snelheid. Gelet op het grote aantal bezoekers was er in de meeste politieregio’s dus niets aan de hand. En dat mag ook wel een keer gezegd worden…

Foto: ANP
 

50 jaar Yamaha op de circuits

0

Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van Yamaha op de GP-circuits is in Assen een unieke (en gratis toegankelijke!) tentoonstelling ingericht. In de Bonte Wever (het complex waar de kunstijsbaan deel van uitmaakt, gelegen aan de Europaweg) staan een stuk of vijftien racemotoren die een goed beeld geven van de Yamaha’s door de jaren heen. Van de tijd van het begin in de GP’s tot aan de M1 waarmee Jorge Lorenzo afgelopen jaar wereldkampioen werd.

Een bijzondere gast tijdens de opening van de tentoonstelling was de 79-jarige Cees van Dongen. Hij was in 1961 de eerste niet-Japanner die op een fabrieks-Yamaha reed. De motoren staan zeer fraai opgesteld en kunnen van alle kanten goed worden bekeken. Ook wordt er veel informatie over gegeven. Jouw TT van 2011 is zeker niet compleet zonder een bezoek aan deze tentoonstelling.

Openingstijden: maandag van 10.00-16.00 uur. En mocht je niet naar Assen gaan, in het weekend van 1-3 juli staan de motoren in Francorchamps bij de Bikers’ Classics, waar je ook diverse oude Yamaha’s in de baan zult zien.

Foto: Henk Keulemans