zaterdag 27 april 2024
Home Blog Pagina 2

Test Royal Enfield Himalayan 450: een berg plezier!

0
Royal Enfield Himalayan 450

Door het overweldigende succes van de nieuwe Himalayan 450 op de Indiase thuismarkt hebben we er hier in Europa even op moeten wachten. Maar eindelijk staat het bijna iconische model van Royal Enfield bij de Nederlandse dealers. Wordt het ook hier een bestseller?

TestlocatieSardinië, Italië
TestomstandighedenRegen en zonnig
TemperatuurTussen 10 en 25 graden

Eind vorig jaar konden we al testen met de nieuwe Himalayan. In z’n thuisland, vlak bij ’s werelds hoogste berg waaraan de Royal Enfield z’n naam dankt. Een uniek decor, voor een even unieke test. Toch zijn we maar wat blij dat we die test nog eens dunnetjes kunnen overdoen. Niet in India, maar op het mooie Sardinië. Met machines die gebouwd zijn voor de Europese markt en onder Europese testomstandigheden. Ideaal dus voor een hernieuwde kennismaking met deze toch wel bijzondere motorfiets. Want bijzonder is de Himalayan zeker. Niet door z’n prestaties of technologie maar door z’n eenvoud en daarbij horende no-nonsenslook. Hoewel de nieuwe er helemaal anders uitziet dan de eerste Himalayan is de avontuurlijke uitstraling sterk gelijkend. Het geheel ziet er een stukje moderner uit, maar de vele beschermbeugels en standaard bagagedrager laten er geen misverstand over bestaan: ook deze nieuwe is gemaakt voor avontuurlijk motorrijden. Het ontwikkelingsteam van Royal Enfield besteedde veel aandacht aan praktische zaken die belangrijk zijn wanneer je op wereldreis bent. Daarbij riepen ze de hulp in van ervaren wereldreizigers zoals onze eigen Itchi Boots aka Noraly Schoenmaker. In het eerste deel van haar 65.000 km lange reis van het uiterste zuiden van Amerika naar het uiterste noorden van Canada reed ze met de vorige Himalayan. Ervaring in overvloed dus. Op de verlanglijstjes van die specialisten scoorden iets meer vermogen en tankinhoud steeds hoog. Maar ook de vering mocht beter. Bevraging bij het doelpubliek (én eigenaars van de vorige Himalayan) maakte dan weer duidelijk dat connectiviteit gewenst was. Met die verzuchtingen in het achterhoofd ging het designteam aan het werk. Het resultaat is deze 100% nieuwe machine.

Compleet nieuw

Niet één schroef werd dus overgenomen van het vorige model. En dat zie je niet alleen, dat voel je ook. De 452 cc grote éénpitter is nu watergekoeld en levert het niet onaardige vermogen van 40 pk bij 8.000 tpm. Dat is zestien pk meer dan z’n voorganger. Doordat het blok watergekoeld is loopt het ook een stuk rustiger en opvallend trillingsvrij. Motortrillingen werden door de eigenaars van de vorige Himalayan als hinderlijk ervaren, zeker tijdens lange ritten. Daarom werden zowel de voetsteunen als het stuur gemonteerd in rubbers, waardoor er nog minder trillingen worden doorgegeven aan de bestuurder. Met succes overigens. Doordat 85% van het maximum koppel van 40 Nm al bij 3.000 tpm wordt vrijgegeven rijd je de Himalayan ook opvallend laagtoerig. En dat heeft niet enkel effect op het rustgevende gevoel tijdens het rijden, maar uiteraard ook op het verbruik. Wij reden tijdens de test een best wel indrukkende 1 op 27,7. Hierdoor kom je met de 17 liter benzine aan boord toch vlot 450 km ver. Typisch voor een merk als Royal Enfield is dat er ook uitvoerig getest werd met benzine van matige tot slechte kwaliteit. Met de relatief lage compressieverhouding van 11,5:1 kan de Himalayan op dat vlak best wat hebben. De nieuwe Himalayan beschikt nu ook over ride-by-wire en twee rijmodi. Die rijmodi (Performance en Eco) lijken me, gelet op het toch eerder bescheiden en soepele motorvermogen, overbodig. Wel interessant is dat je binnen de gekozen rijmodus ook het ABS achteraan kan uitschakelen, wat voor off-road gebruik echt noodzakelijk is.

Test 2024 MV Agusta Enduro Veloce: offroad MV verrast!

Het mooie ronde dashboard past wat betreft design perfect bij de no-nonsenslook van de Himalayan. Maar vergis je niet. De instelmogelijkheden en beschikbare info zijn overvloedig en meer dan modern. Zo kan je kiezen tussen een digitale of een analoge look van de weergave, zijn achtergrondkleur en lay-out instelbaar (het systeem kan dit ook automatisch voor je doen), wordt een preview van inkomende tekstberichten weergegeven en nog veel, veel meer. Maar het mooiste is dat je het dashboard ook kan omtoveren naar een volwaardige GPS. Door een samenwerking met Google is Royal Enfield erin geslaagd om een extra GPS toestel overbodig te maken. En dat werkt perfect. De weergave is duidelijk en het gebruik verloopt door de intuïtieve structuur vlot en eenvoudig. Toch twee kleine puntjes van kritiek: de verklikkerlichtjes van de knipperlichten zijn te klein en daardoor slecht zichtbaar. Dat zorgde ervoor dat er in onze testgroep steeds wel iemand met z’n knipperlichten aan bleef rondrijden. Wat ook beter kan is het kleine joystickje waarmee je op de linker stuurhelft door de menu’s van het dashboard navigeert. Dat is iets te gevoelig. Maar voor het overige is de intrede van de Himalayan in de moderne wereld van elektronica bijzonder geslaagd.

Goede metgezel

Onze testrit van 180 km bestond voor een belangrijk deel uit onverhard. Typische Italiaanse bergweggetjes bezaaid met kiezel en wat grotere stenen. Hier toont de Himalayan opnieuw dat hij uit het juiste avonturiershout gesneden is. Door de erg vriendelijke vermogensopbouw van de motor en het goede rijwielgedeelte kan het snel als het moet, maar wordt het pas echt fijn als je er de tijd voor neemt. Je geniet van het heerlijke gebrom van de ééncilinder, maar ook van de omgeving. En dat is tijdens een introductietest als deze weleens anders. Dikwijls vragen motorrijders me na een test in het buitenland: ‘En, was het daar mooi?’. Meestal moet ik het antwoord schuldig blijven doordat we zo druk bezig zijn met motorrijden dat genieten van de omgeving er gewoon bij inschiet. En dat is bij de Himalayan net anders. Je geniet van de machine én de omgeving. Net die eigenschap bezorgt de Himalayan een grote ‘ik-wil-er-een-factor’. Maar ook voor het dagelijkse woon-werkverkeer heb je aan deze leuke Indiër een goede metgezel. Bovendien pas je met de uitgebreide lijst aan originele accessoires de Himalayan helemaal aan jouw verlangens aan.

Conclusie test Royal Enfield Himalayan 450

Deze tweede test van de nieuwe Himalayan bevestigt de positieve indrukken van de eerste test. De machine voelt heel volwassen en degelijk aan. De toegevoegde elektronica (GPS!) zorgt voor een duidelijke meerwaarde en is voldoende gebruiksvriendelijk om zelfs de meest rabiate tech-haters  mee te krijgen. We hebben er even op moeten wachten, maar deze nieuwe globetrotter van Royal Enfield maakt het wachten meer dan waard. Met een vanaf-prijs van €6.999, drie jaar volledige garantie en onderhoudsintervallen van 10.000 km krijg je bovendien erg veel waar voor je geld. Of het ook bij ons een bestseller wordt? Ga daar maar vanuit!

Pluspunten Royal Enfield Himalayan 450

  • Prijs
  • Prestaties motor
  • No nonsens uitstraling
  • Trillingsvrije ééncilinder

Minpunten Royal Enfield Himalayan 450

  • Joystick bediening dashboard
  • Kleine verklikkerlichtjes dashboard

Technische gegevens Royal Enfield Himalayan 450

MOTOR
Type vloeistofgekoelde ééncilinder met vier kleppen, DOHC
Cilinderinhoud 452 cc
Boring x slag 84 x 81,5 mm
Compressieverhouding 11,5:1
Koppeling natte multiplaat met slip&assist
Transmissie zesbak
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 40 pk (29 kW) @ 8.000 tpm
Maximaal koppel 40 Nm @ 5.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor rijmodi twee
Rijwielgedeelte deels uitschakelbaar ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame stalen dubbel wiegframe
Vering voor 43 mm Showa USD
Stelmogelijkheden voor geen
Vering achter Showa monoshock
Stelmogelijkheden achter veervoorspanning
Veerweg v/a 200/200 mm
Rem voor een 320mm-remschijf met tweezuigerremklauw
Rem achter een 270mm-remschijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a 90/90-21, 140/80-17
PRIJZEN
Nederland vanaf €6.999
België vanaf €6.249
ALGEMEEN
Gewicht 196 kg (90% brandstof + olie)
Tankinhoud 17 liter
Wielbasis 1.510 mm
Zithoogte 825/845 mm (verstelbaar)
Balhoofdhoek 26.5°
Naloop 127 mm
Royal Enfield Himalayan 450

Houd de regen van je af met dit vreemde motorafdak

0

Motorrijders worden nat, daar is niets tegen te doen. Het hoort er nou eenmaal bij. Maar dat betekent niet dat we de regen lijdzaam laten passeren. Waterdichte kleding, handschoenen, laarzen en een dichte helm helpen tot op zekere hoogte. Maar wat een gehannes met al die kleding als je terstond naar de winkel moet en het regent. Dat zou toch ook beter kunnen?

Motorrijden in de regen: 5 essentiële aandachtspunten

Daar komt het Indiase bedrijf Sepal in beeld met een universeel passende motoraccessoire dat ze de Sepal Shield hebben genoemd. Motorrijders die bekend zijn met het fenomeen tuktuks, zal het idee van een heldere voorruit bekend voorkomen. In het geval van Sepal plaats je de shield met zuignappen op de tank van je motorfiets. Verder maakt het gebruik van riemen die je op verschillende punten van je motorfiets bevestigt (zowel op de voetsteunen als een riem aan de voorkant) om het systeem stabiel te houden.

Het windscherm loopt taps toe aan de onderkant, zodat je je handen er gemakkelijk omheen kunt plaatsen om koppeling, rem en gas van je motorfiets te bedienen. Naar boven wordt het breder om je te beschermen tegen de elementen. Een gestroomlijnd dak fungeert als een soort luifel terwijl je over de weg rijdt. Maar zou het echt werken? Hoe stevig is het?

Die zorgen moet onderstaande video wegnemen. Hoewel het geen zijdelingse stortbui is, is de regen in deze video ook zeker geen miezerregen. De rijder komt redelijk droog aan op zijn bestemming, dankzij een soort schort die zich uitvouwt vanaf de basis van de Sepal Shield om de benen droog te houden.

Zoals iedereen die ooit in de regen heeft gereden je kan vertellen, worden de bovenkant van de dijen al snel nat bij zelfs de geringste regen. Of je nu een windscherm of kuip op je motorfiets hebt of niet, lijkt niet uit te maken; je dijen worden bijna altijd wel een beetje nat. Da’s op zich niet zo erg, maar je was in je spijkerbroek op weg maar de winkel. En dan is je broek in een mum van tijd doordrenkt. Daarom heeft Sepal ook de Thigh Flaps uitgebracht als een apart, optioneel accessoire.

Bimota keert in 2025 terug in WorldSBK-kampioenschap

0
Bimota racing WorldSBK

De iconische Italiaanse motorfietsfabrikant Bimota zal in 2025 terugkeren naar het Motul FIM WorldSBK-kampioenschap onder de naam Bimota by Kawasaki Racing Team. Bimota heeft in het verleden al zeven races gewonnen in het World Superbike Championship, dankzij coureurs Davide Tardozzi en Stephane Mertens. Zelfs in 2000 wist Bimota nog een race te winnen met de legendarische Anthony Gobert en de SB8R op Phillip Island. Voor het seizoen van 2025 zal Bimota samenwerken met Kawasaki in een joint venture. Dit betekent dat Bimota een chassis zal ontwikkelen met een Kawasaki-motorblok en bijbehorende technologie. Kawasaki zal zijn raceprogramma, inclusief een groot deel van het huidige team, overdragen aan Bimota. Dit is een belangrijke mijlpaal voor het Kawasaki Racing Team, dat bijna vier decennia actief is geweest in de belangrijkste wereldwijde raceklasse voor productiemotoren.

WorldSBK Assen 2024: Michael van der Mark, genieten zonder podium

Het nieuwe team zal opereren onder de naam Bimota by Kawasaki Racing Team en zal een motorfiets gebruiken die gezamenlijk is ontwikkeld door Bimota en Kawasaki. Het doel van het team is om de naamsbekendheid van Bimota te vergroten en het vakmanschap van de handgebouwde Bimota-motoren te benadrukken. Kawasaki Motors, Ltd. is enthousiast over deze nieuwe richting en ziet racen als een logische volgende stap in de evolutie van het merk. Bimota is blij met de steun en expertise van Kawasaki en ziet deelname aan WorldSBK als een kans om het nieuwe productassortiment te ontwikkelen en het dealernetwerk uit te breiden. Het KRT Team Manager is trots op de successen die het Kawasaki Superbike-project heeft behaald en is verheugd om deel uit te maken van het nieuwe tijdperk van Bimota by Kawasaki Racing Team. Het team is ervan overtuigd dat ze de technologie en het talent hebben om te slagen in het Motul FIM WorldSBK-kampioenschap van 2025.

Franse Rivièra: motorverbod op populaire Route des Crêtes

0
Frankrijkverbod

Steeds vaker worden wegen die bekend staan om hun bochten en prachtige panoramische uitzichten tijdelijk gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Om de aanwonenden enige rust te gunnen vanwege geluidsoverlast of omdat de veiligheid in het geding is. Zo ook in de Franse Rivièra.

Onder impuls van het Nationaal Park Calanques hebben de gemeenten Cassis en La Ciotat besloten om de weg tijdens mooie dagen te sluiten voor bepaalde gebruikers. Motorrijders zijn niet de enigen die worden getroffen, want de weg zal voor alle gemotoriseerde voertuigen verboden zijn vanaf zondag 28 april. De beperking is alleen van toepassing op zondagen.

MAG roept op tot snelle actie bij dreigende wegafsluitingen

Met andere woorden, deze maatregel, die al eerder is getest op 8 oktober, stelt voetgangers, fietsers en andere gebruikers van duurzame mobiliteit in staat om elke zondag van deze mooie route te genieten, maar ook om de bewoners wat rust te gunnen zonder het lawaai van motoren, gedurende één dag per week.

Vanaf komende zondag 28 april om 00:00 uur worden er hekken geplaatst aan beide zijden van de veertien kilometer lange route om het verbod op verkeer te formaliseren. Pendelbussen zullen reizigers de mogelijkheid bieden om de route af te leggen. Ook worden er dertig elektrische fietsen ingezet. Deze operatie zal elke zondag worden herhaald tot en met 29 september.

Nieuw bij Louis: de Personal Shopper

0

Niet alleen motorfietsen staan bol van veiligheidsinnovaties, motorkleding doet er ook niet voor onder. Was dertig, veertig jaar geleden een vetpak, liefst van Belstaff – inclusief potje vet -, het summum van min of meer waterdichte motorkleding, tegenwoordig kom je er niet meer weg met ‘min of meer’. De ontwikkeling van motorkleding is sindsdien hard gegaan. Protectoren zijn een must in motorkleding, maar kies je voor een leren pak of voor textielpak met Z-liner of gelamineerd? Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van leer en textiel? Zo’n ademend membraamjasje onder je jack, werkt dat? En is zo’n cushion seat in je broek echt de oplossing tegen zadelpijn?

Ook een helm is tegenwoordig niet meer die plastic eierschaal van vroeger, maar een hoogwaardige hoofdbescherming met of zonder spoiler, ventilatie en sluitmechanismen. Zelfs handschoenen zijn de dans niet ontsprongen. Nee, je begrijpt meteen dat je er met alleen een vaag plan om motorkleding te kopen niet uit komt. Om te slagen dien je je van tevoren terdege voor te bereiden. Anders loop je de kans om volledig murw van de keuzestress het pand van de motordealer zonder aankoop te verlaten.

Louis presenteert ‘Motorkleding die er niet zo uitziet’

Een motorrijder die ongeveer weet wat hij wil, maar zich door de rijen kleding, helmen, laarzen laat afschrikken heeft hulp nodig. Zoiets moet Louis hebben gedacht toen ze besloten het fenomeen Personal Shopper (PS) in het leven te roepen. Dat is nu eens geen slimme online applicatie die je ’helpt’ te kiezen, maar een persoon van vlees en bloed die van de laatste innovaties op het gebied van motorkleding op de hoogte is. De voor- en nadelen van een Z-liner? Leer of textiel? Systeemhelm of integraal. De PS legt het geduldig aan je uit, maar niet eerder dan dat je een vraag hebt beantwoord: wat voor motorrijder ben je, welke stijl zoek je en welk bedrag wil je besteden? Om je alvast gerust te stellen: de PS informeert vooral en is absoluut geen hijgerige verkoper die een sale wil scoren. De PS heeft alle tijd voor je, trek daarom voor een afspraak gerust meer uit dan een uur.

Wat een merken

Ietwat meewarig liep ik op een dag in februari het pand van Louis Assen binnen. Ik had een afspraak met Dennis, die nadat ik me had voorgesteld meteen een kop koffie inschonk. In de luie chesterfieldbank namen we mijn verwachtingen door. Omdat een maand eerder mijn Moto Guzzi terug was gekomen van een grondige revisie, koos ik voor de stijl classic/retro. Eerst liepen we langs de leren jassen. Dennis wees me op de protectoren, de soepelheid van het leer, de voorgevormde mouwen waardoor je fijner kon rijden en de wijdte van de jassen. Want een fladderende jas rijdt beroerd. Ik viel voor een Vanucci-jas, maar ging uiteindelijk voor een hoodie van Fastway. Vervolgens liepen we langs de stapel kevlar-jeans, maar welke broek ik ook aantrok; ik vond ze niet lekker zitten. Daarom zag ik er van af en togen we naar de schoenen. Ik wilde deze keer eens geen waterdichte laarzen, maar motorsneakers. Dat zijn van die basketbal-achtige schoenen waarop je ook gewoon een wandeling kunt doen. Deze schoenen zijn verstevigd op plaatsen waarop je als motorrijder niet wilt vallen en schuiven. Alle merken kwamen langs; Dainese, Sidi, IXS, Daytona… Dennis wees me op de verschillende manieren waarmee je de schoenen kon sluiten: veters, klittenband, snelsluitingen… Uiteindelijk bleken de Alpinestars me het lekkerst te zitten. Op naar de handschoenen.

Welke handschoenen?

Je zult als beginnend motorrijder voor al die rekken staan. Ik zou het pand subiet verlaten, maar omdat ik weet wat ik wil – classic/retro – kan Dennis meteen enkele rekken afstrepen. Omdat je op zo’n klassieke Moto Guzzi niet in de winter rijdt, vielen ook de winterhandschoenen af. Bleven over de zomer-, voorjaar- en najaarshandschoenen. Dennis vertelde over de verschillen. Zomerhandschoenen zijn overwegend dun, ontberen een voering en zijn vaak luchtig. Voor- en najaarshandschoenen zijn dun gevoerd, zodat je ze op kille dagen tot een graad of tien ook kunt gebruiken. Maar als er handvatverwarming op je motor zit, kun je doorrijden richting vriespunt. Ik koos voor een set gelamineerde waterdichte voorjaar/najaar-handschoenen van REV’IT. Dennis wees me op de wijze waarop de voering in de handschoen was bevestigd: gestikt in de vingers en geplakt in de palm. Een motorrijder die op een regenachtige dag wel eens een handschoen met een losse voering heeft uitgetrokken, weet meteen het voordeel. Een gestikte cq geplakte voering trek je namelijk niet uit de handschoen als je handen vochtig zijn. Op naar de helmen, waarover Dennis honderduit wist te vertellen. Over de voering, wangstukken, sluitingen, non-allergisch… Maar goed: eind van het liedje was dat ik na twee uur advies van Dennis met een in alle opzichten geslaagde ‘buit’ bij de kassa aankwam. Zo’n Personal Shopper is zo gek nog niet.

Tony Leenes komt naar het RIDERS Festival 2024

0

Op 1 en 2 juni 2024 krijgt Tony Leenes, een icoon in de wereld van motorliefhebbers, een speciale plek op het RIDERS Festival in Autotron Rosmalen. Binnen de Bigtwin Outdoor area zal Tony zijn eigen ruimte innemen, waar bezoekers zich kunnen onderdompelen in de unieke wereld van Indian Motorcycle, een merk dat zijn hart vele jaren geleden veroverde.

Vanaf het moment dat Tony zijn eerste Indian motorfiets bemachtigde, werd zijn passie voor het merk een levenswijze. Hij is niet alleen liefhebber, maar bouwt, restaureert en repareert ook Indian motoren, en beheert daarnaast een indrukwekkend Indian Motorcycle Museum. Dit museum, dat meer dan 40 motorfietsen en talloze unieke items en accessoires herbergt, getuigt van Tony’s diepe verbondenheid met de historie van Indian Motorcycle en de Indiaanse cultuur.

Bigtwin Outdoor: speciale Bigtwin Custom & Cruiser Area tijdens RIDERS Festival

Tony en zijn partner Hennie zijn een bekend gezicht op motorbeurzen wereldwijd, maar hun hart ligt bij de Bigtwin Bikeshow & Expo. Hun aanwezigheid op het RIDERS Festival belooft een unieke kans voor bezoekers om in gesprek te gaan met dit gepassioneerde paar en een stukje motorhistorie van dichtbij te beleven.

Laat deze kans niet liggen en plan je bezoek aan het RIDERS Festival om Tony Leenes en zijn wereld van Indian Motorcycles te ontdekken.

Kijk voor meer informatie over het festival of de programmering op ridersfest.nl of bestel direct hier je ticket(s)!

WaarAutotron Rosmalen

Wanneer         
1 en 2 juni 2024
Zaterdag van 10.00 – 17.00u
Zondag van 10.00 – 17.00u
Meer informatieRIDERSfest.nl
Ticketsticketpoint.nl/RIDERSfestival

Motorhelm op maat | Motorkledingtips

0

In deze video onderzoekt presentator Bart het belang van een goed passende helm. Tegenwoordig kun je helmen motorhelmen laten aanpassen aan je persoonlijke hoofdmaat. Bart laat zien hoe het aanpassingsproces in zijn werk gaat en zal zelf ervaren hoe een op maat gemaakte helm aanvoelt.

Ducati Camp 2024: genieten van een off- en onroad ervaring met Ducati-motoren

0

Ducati Camp 2024 heeft twee data beschikbaar waarop je kunt genieten van een opwindende off- en onroad ervaring met Ducati-motoren. Op 10 en 11 augustus 2024 kun je deelnemen aan het Biker’s Festival op Spa-Francorchamps in België, of op 17 en 18 augustus kun je meedoen op Golfbaan het Woold in Asten, Nederland. Je krijgt de kans om te rijden op de Multistrada V4S (Grand Tour), V4 Rally of DesertX (Rally) modellen.

1965 Ducati 125cc Four Cylinder Grand Prix, duurste Ducati ooit

Dit evenement is geïnspireerd door het succes van de vorige editie en belooft een onvergetelijk avontuur te worden waarbij de spanning van het rijden en de liefde voor Ducati samenkomen. Of je nu een ervaren rijder bent of gewoon nieuwsgierig naar offroad rijden, het Ducati Camp is de goede plek om je vaardigheden te verbeteren.

Naast het rijden biedt Ducati ook volop mogelijkheden om met andere deelnemers te praten en te genieten van een gedeelde ervaring. Voor boekingen, check ducati-roadshow.com/camp/

KTM 450 Rally Replica 2025: voor veeleisende rally-raid rijders

0

De KTM 450 Rally Replica 2025 is niet zomaar een naam, maar een belofte van succes in de rallysport. Met een indrukwekkend record van 235 etappeoverwinningen en in totaal tien overall overwinningen in de Dakar Rally, inclusief negentien fabrikantentitels voor KTM zelf, staat het model symbool voor de triomfen in rally-raid kampioenschappen. Het modeljaar 2025 markeert de meest uitgebreide update van deze motor sinds 2020.

Technologie en design

Voor 2025 heeft KTM de motorfiets ingrijpend herzien om deze nog dichter bij de specificaties van een KTM Factory Racing-motorfiets te brengen. De kern van deze herziening is de verbeterde 450cc-eencilinder met brandstofinjectie, die nu wordt aangevuld met een nieuw ontwikkelde SOHC-cilinderkop, een robuustere koppeling en een versterkte transmissie. Deze wijzigingen beloven nog betrouwbaardere prestaties onder extreme omstandigheden. Bovendien zijn er nu twee aparte radiateurs verantwoordelijk voor de koeling van het motorblok. Ze zijn bevestigd aan een nieuw ontwikkeld chassis. Dit chassis, gemaakt van met laser gesneden en hydrogevormde segmenten, biedt flexibiliteit en stabiliteit.

Aan de achterkant van de motorfiets bevindt zich een 16 liter brandstoftank die tevens fungeert als drager van het achterframe, aangevuld met nog eens twee tanks aan de voorkant met een totale capaciteit van ongeveer 34,5 liter, waardoor lange etappes probleemloos mogelijk zijn.

KTM Vernieuwt SX en SX-F Series voor 2025

Vering en handling

De KTM 450 Rally Replica 2025 maakt gebruik van geavanceerde veringssystemen van WP Pro Components. Een gesloten WP XACT PRO 7548 cartridgé-voorvork en een WP XACT PRO 7750-schokdemper achter, beide volledig aanpasbaar, garanderen uitstekende grip en rijcomfort. De rijervaring wordt ook verbeterd door het nieuwe CNC-gefreesde brugontwerp van de voorvork met verminderde offset, wat de stijfheid en het feedback verhoogt.

Esthetiek en functionaliteit

Ook visueel presenteert de KTM 450 Rally Replica 2025 zich van haar beste kant. Een agressievere look en een nieuwe navigatietoren van lichtgewicht koolstofvezel achter een geoptimaliseerde carrosserie verbeteren de aerodynamica en verminderen turbulentie door de wind. Een opnieuw ontworpen, smallere en lichtere combinatie-instrument, geïntegreerde LED-koplampen en een speciale gereedschapsruimte die in de motorafdekking is ingebouwd, verhogen de bruikbaarheid en veiligheid onder alle lichtomstandigheden.

Beschikbaarheid en bestelling

De KTM 450 Rally Replica wordt exclusief geproduceerd in de Oostenrijkse fabriek van KTM Motorsport, waarbij slechts honderd exemplaren wereldwijd beschikbaar zijn voor rally-rijders. Geïnteresseerden kunnen hun bestellingen plaatsen vanaf 24 april 2024 bij geautoriseerde KTM-dealers. Over een prijs wordt op de KTM-site nog niet gerept.

Interview Toprak Razgatlıoğlu: ‘Denk steeds meer aan MotoGP’

1

Toprak Razgatlıoğlu is zonder enige twijfel de smaakmaker in de huidige WorldSBK. De BMW-coureur werkt uitstekend samen met teamgenoot Michael van der Mark, iets wat in de motorsport niet gebruikelijk is. Het zou zomaar de basis kunnen zijn voor een wereldtitel. Voorafgaand aan de races in Assen is de Turkse rijder in gesprek met Motor.NL openhartig en ook duidelijk over zijn MotoGP-ambities: ‘2026 of uiterlijk 2027 is mijn laatste kans om de stap te maken.’

Toprak, je maakte deze winter de overstap van Yamaha naar BMW, een fabrikant die niet hoog aangeschreven stond in de WorldSBK. Had je verwacht zo snel te kunnen zijn met BMW?

‘Ik had nooit verwacht de tweede ronde in Barcelona al te winnen. Ik had daar nog nooit gewonnen en voor BMW was het in het verleden ook geen sterk circuit. Het is ook een baan waar het belangrijk is om de achterband te sparen en dat lukte perfect in de eerste race. In de laatste ronden won ik de race. Het is een geweldige motivatie voor het hele team.”

Denk je dat het pakket van de BMW M1000RR nu zo sterk is dat je overal voor de winst kan gaan?

‘Ik denk het wel. Het pakket is goed, maar nog niet op alle vlakken 100%. We moeten blijven verbeteren, maar het pakket lijkt klaar om te winnen. Ik weet niet of het in Assen lukt om maximaal te scoren, want deze baan past net als Barcelona niet helemaal bij mijn rijstijl. Later in het seizoen komen er circuits die meer bij mij passen met veel harde aanrempunten en langzame bochten. Voor het seizoen was het doel om dit jaar de aansluiting met de top te vinden en volgend jaar te strijden voor de wereldtitel. Doordat we al zo snel wisten te winnen, heb ik mijn doel bijgesteld en ik wil dit jaar al voor de wereldtitel gaan.’

Je werkt veel en goed samen met je teamgenoot Michael van der Mark. Dat is vrij uniek in de motorsport. Hoe is dat zo ontstaan?

‘Mickey was ook al mijn teamgenoot bij Yamaha in 2020. Dat was toen voor mij best wel spannend, want dat was voor mij de eerste keer dat ik met een teamgenoot ging werken. Daarvoor zat ik als enige rijder in een team. Daardoor had ik nog geen ervaring met een teamgenoot. Met Mickey heb ik een heel goede band opgebouwd. Hij is een heel goed persoon. Nu heb ik wel ervaring met teamgenoten en ik ben erg blij om bij BMW weer met Mickey de box te delen. We werken samen in de kwalificatie en delen elkaars feedback over de motor na iedere sessie. Vaak is onze feedback gelijk en dat maakt het voor het team makkelijker om verbeteringen aan de motor door te voeren. Ik denk dat onze samenwerking zo goed is, omdat we bereid zijn om samen te werken en hetzelfde doel hebben; BMW naar de top brengen. Dus als BMW het aan mij vraagt, hoop ik dat Mickey ook mijn teamgenoot blijft in 2025.’

Hoe belangrijk is de rol van Michael in jouw huidige prestaties?

‘Mickey heeft meer ervaring met de BMW M1000RR dan ik en dat helpt. Daarnaast is hij een heel goede coureur. Hij wordt nu na zijn vele blessures ook weer sneller en sneller. In het algemeen helpt het denk ik dat ik nu gewonnen heb met BMW. Sommige andere BMW-rijders zoals Scott Redding spraken nog wel eens negatief over de motor en dat helpt niet. Iedereen heeft nu gezien dat het BMW-pakket niet slecht is. Mickey heb ik nooit slecht horen praten over de BMW. Hij focust zich altijd op het racen. Ik ben net zo. Ik denk aan de positieve kant van de motor en niet aan de negatieve punten. Wanneer je deze mindset hebt, kan je in mijn ogen altijd voor het podium strijden. En doordat Mickey ook zo denkt, vormen we samen een goed team en kunnen we de motor beter maken. Het team werkt super en doordat we snel progressie maken, zie je dat hun motivatie nog sterker wordt. En dat motiveert mij ook weer om nog meer uit mijzelf te halen.’

Toprak Razgatlıoğlu in zijn herkenbare en spectaculaire rijstijl.

Je bent een agressieve rijder op de baan, maar rustig en respectvol buiten de baan. Kan je na een race makkelijk de knop omzetten?

‘Ja onmiddellijk. Op de baan ben ik agressief en kan ik extreem reageren direct na de finishlijn, maar eenmaal in parc fermé ben ik weer kalm en mijzelf. Dat is mijn stijl, omdat ik de andere rijders respecteer. Maar op de baan vechten we voor iedere meter en de overwinning, maar dat is ook normaal.’

Jouw crew chief Phil Marron is met je meegegaan; eerst van Kawasaki naar Yamaha en nu ook van Yamaha naar BMW. Wat maakt jullie een goed team?

‘Ik ben heel erg blij dat Phil met mij mee is gegaan naar BMW. Hij kent mijn stijl en begrijpt mij. Dat is heel belangrijk. Wanneer we nieuwe onderdelen proberen of een plan voor de dag maken, dan kan hij dit aanpassen naar iets wat bij mij past. Ik begon met hem te werken in 2019 en ik hoop dat we nog jaren met elkaar mogen samenwerken. Hij voelt als familie, maar op die manier ben ik ook ontvangen door het hele BMW-team. Ik voelde mij er heel snel thuis.’

Van onze lezers krijgen we regelmatig de vraag; waarom rijdt Toprak met zijn talent niet in de MotoGP? Wat zou jij tegen hen willen zeggen.

‘Misschien in de toekomst. Op dit moment ben ik aan het nadenken over een overstap naar de MotoGP. Misschien in 2026. Het zou mooi zijn om met BMW de overstap te maken. Zoals jullie weten is er een gerucht dat BMW met de nieuwe technische regels in 2027 naar de MotoGP gaat. We zullen zien, maar eerst heb ik een belangrijke taak in dit paddock. Maar als het lukt om met BMW wereldkampioen Superbike te worden, dan is mijn missie in dit paddock geslaagd en dan zou de MotoGP een mooie, nieuwe uitdaging kunnen zijn.’

Bij BMW zijn ze heel blij met Toprak Razgatlioglu.

Zou een ander merk in de MotoGP ook een optie zijn?

‘BMW is mooi, maar een ander merk kan ook. De keuze van het team is wel erg belangrijk, want de MotoGP is erg ingewikkeld. Maar het is ook niet ondenkbaar dat ik in dit paddock blijf. 2026 of uiterlijk 2027 moet ik de stap naar de MotoGP wel maken vanwege mijn leeftijd. Ik ben nu 27 jaar en 29 jaar is wel bijna de limiet. Daarna hoef ik niet meer te gaan en kan ik beter in de World Superbike blijven.’

Het is dus geen must voor jou om in je carrière MotoGP te rijden?

‘Ik heb vorig jaar al eens met de Yamaha YZR-M1 (MotoGP-motor) getest. Dat was niet 100%, want de motor was niet op mij afgesteld. Als ik bij Yamaha had bijgetekend was het originele plan om dit jaar in de MotoGP te rijden. Maar ik weet niet waarom zij het plan gewijzigd hebben en toen hebben we besloten om naar BMW te gaan. Er zijn nu weer contacten met het MotoGP-paddock, maar op dit moment ben ik erg tevreden bij BMW en hoop ik met hen wereldkampioen te worden. Als dat lukt zou ik in 2026 (zijn BMW-contract loopt eind 2025 af) MotoGP kunnen rijden.’

Kenan Sofuoğlu – vijfvoudig wereldkampioen Supersport – is jouw mentor. Wat is het beste advies wat je van hem hebt gekregen?

‘Het belangrijkste dat ik van hem geleerd is dat je altijd moet denken, op welke motor je ook rijdt, dat je de beste motor van de paddock hebt. Dat helpt enorm om te presteren. Voordat ik tekende bij BMW besprak ik dat uiteraard met Kenan. Hij gaf aan in mijzelf en BMW te geloven. Het was volgens hem mogelijk om met deze motor het kampioenschap te winnen. BMW moest alleen de juiste rijder hebben. Daarnaast heb ik van hem geleerd dat alles in je hoofd zit. Je kan nog zo’n fantastische rijder zijn, maar als het in je hoofd niet klopt, ga je niet winnen.’

Michael van der Mark over Toprak

‘Hij is makkelijk en open. Hij wil gewoon zo hard mogelijk rijden en maakt verder geen drama. Dat is wat we als team nodig hadden, niet te veel blabla, maar racen. Onze onderlinge relatie is erg goed, we gunnen elkaar de successen. Natuurlijk wil iedereen zijn teamgenoot verslaan, ik ook. Maar we zitten met BMW nog niet op het niveau dat we ieder raceweekend zomaar vooraan rijden. Om daar te komen moeten we blijven samenwerken. De verschillen in de World Superbike zijn tegenwoordig zo klein, dat je elkaar ook wel nodig hebt om beter te worden.’

Michael van der Mark.

‘Geen toeval’

Marc Bongers – BMW Motorrad Motorsport Director – over de nauwe samenwerking tussen Toprak Razgatlıoğlu en Michael van der Mark. ‘Het is voor mij geen verrassing. Het is ook een duidelijke keuze geweest om voor dit duo te gaan, want we hebben twee teams waarover we de rijders kunnen verdelen. Toen we Toprak contracteerden was het voor mij een logische stap om Michael naast hem te zetten. Hun goede samenwerking heeft een meerwaarde voor de prestaties van het hele team. De goede resultaten hebben het team zeker een boost gegeven en we hadden niet verwacht zo snel te kunnen winnen, hoewel we tijdens de wintertests al wel op elk circuit snel waren. Phillip Island en Barcelona zijn circuits die ons traditioneel niet zo liggen. Om daar er al zo goed bij te zitten, stemt ons zeer positief voor de rest van het seizoen.’

Marc Bongers.

Foto’s: Damon Teerink

Toprak Razgatlıoğlu (54) onderweg naar een zege in Race 2 op TT Circuit Assen.