vrijdag 3 mei 2024
Home Blog Pagina 3

Test 2024 Yamaha XSR 900 GP: gemotoriseerde nostalgie

0
2024 Yamaha XSR 900 GP

Roberts. Lawson. Rainey. Het zijn slechts enkel namen die door m’n hoofd schieten bij het aanschouwen van de 2024 Yamaha XSR900 GP, zo blinkend in de Portugese zon. Zeker vanuit bepaalde hoeken is dit eerbetoon meer dan geslaagd. En de fluo-rode Marlboro-kleur doet de rest.

De ontwikkeling van de XSR 900 GP heeft behoorlijk wat voeten in de aarde gehad. Eerst was er de pandemie en nadien moest vooral de afdeling finance van Yamaha overtuigd worden. In een tijd waarin winstmarges eerder regel dan uitzondering zijn, is een bestaand model uitrusten met een vrij gecompliceerd kuipwerk, een hoop ‘onnodige’ details en zo goed als met de hand gelakte kleurstelling iets waar pennenlikkers maar wat graag いいえ- nee – tegen zeggen.

Clip-ons

Maar daar staat ie dan. En zo in levenden lijve ben ik meteen een stuk sneller overtuigd dan na de eerste persbeelden die in m’n mailbox dropten. Alleen de spiegels blijf ik een beetje een misser vinden, maar goed. Iets met smaken en twisten. Zeker van driekwart van achteren vind ik de kopkuip enorm geslaagd, inclusief de bevestiging met splitpen en het TFT-dashboard waarop je alleen een grote, analoog uitziende toerenteller kan selecteren. Het enige wat ontbreekt is dat snerpende tweetaktgeluid.

De XSR900 GP doet het met het Euro5+- gekeurde CP3-blok, zoals dat ook in de MT-09 zit en (nog niet) in de naakte XSR900. En daar is absoluut niks mis mee. Zoals het Masters of Torque-predicaat vereist hoef je geen powerband te zoeken, laat staan ‘m te vrezen zoals de heren Lawson en consoorten dat wel deden. En desnoods heb je een geweldig werkende quickshifter om een handje te helpen. De enige wijziging aan het blok vergeleken met de naakt XSR en MT-09 is dat het ophangpunt in het frame net iets stijver is uitgevoerd. Je beschikt verder over drie rijmodi (Rain, Road en Sport) plus nog twee zelf in te vullen rijmodi voor wie graag de hellingshoekgevoelige tractiecontrole en ABS eigenhandig afstelt, evenals de wheelie control en motorrem. Dat kan je trouwens via de MyRide-app gewoon vanaf je telefoon waar en wanneer je maar wil. Wayne Rainey kan er in het licht van z’n tragische lot alleen maar van gedroomd hebben op z’n YZR… 

Het rijwielgedeelte is wel stevig aangepakt. De KYB-veren zijn voor en achter volledig instelbaar, tot de high- en low speed-demping toe. Een 61 mm radiale rempomp en een iets dunner uitgevoerde remleiding vooraan maakt ook dat de voorrem iets harder aangrijpt. En aan de hand van de kroonplaat, boven op die kroonplaat gemonteerde clip-ons die niettemin dik 10 cm lager staan dan het stuur op de XSR 900, krijg je qua rijwielgedeelte een behoorlijk andere motor. Een set Bridgestone S23’s maakt het geheel qua sturen helemaal af.

Aanduwen

Zittend op het iets hoger uitgevoerde zadel (om de afstand tot de hoger en meer naar achter staande voetsteunen wat op te vangen) en met de kont tegen het afdekkapje dat we al van de XSR kennen, gaat er wel wat door me heen. De kopkuip en retro TFT-toerenteller voelen echt wel jaren 80/90 aan. Aan de tijd waarin ik als een puisterige tiener de GP500 rabiaat volgde en droomde van de GP-motoren. Het lijkt alsof er een kinderwens in vervulling gaat. Ik onderdruk de neiging om de XSR gewoon aan te duwen, zoals dat tot diep in de jaren 80 gangbaar was bij GP-starts en hou het bij een druk op de startknop. Op de linker stuurhelft scroll ik even met de handige joystick – de Yamaha draaiknop van weleer is gelukkig verleden tijd. Maar los van de handige, via de smartphone te koppelen navigatie wordt het niet beter dan die analoog uitziende toerenteller.

Test CFMoto 800NK Sport vs KTM 790 Duke: van je familie moet je het hebben

De zit is uitgesproken sportief. Niet zo sportief als pakweg de R7, maar toch genoeg om al na een paar kilometer in vrij druk verkeer m’n polsen te ontlasten door met m’n linkerarm op de tank af te steunen. Brengt een hoop herinneringen terug van m’n eerst ritten op wat telkens uitermate sportieve jaren 90-motoren waren. Dat ik na een halve dag rijden bij elke kruising ook m’n nek voelde opspelen, parkeer ik evengoed onder de noemer ‘blije herinneringen’, eerder dan als een minpunt van de 2024 Yamaha XSR 900 GP.

Ondanks de clip-ons voelt het stuur vrij breed aan en dat vertaalt zich ook in behoorlijk vlot insturen. Niet zoals op de MT-09 die over veel meer hefboom beschikt, maar je knie gaat heel vlot richting asfalt, zeg maar. Ik zit trouwens te bedenken hoelang het geleden is dat ik in vol leer op de openbare weg heb gereden. Lang genoeg om het me niet te herinneren. Waar is de tijd dat ik alleen een ééndelig pak en regenoveral in m’n kleerkast had hangen? En dat ik tijdens elke rit ook effectief met m’n knieën de grond probeerde te raken. Dit na jarenlange training als jeugdige GP-fanaat meesturend met m’n helden op de rugleuning van de divan…

Zonder vrees

Het blok hoeft geen lof meer. De 119 pk volstaan voor elke wens die je rechterpols richting blok stuurt en ik hou ‘m dan ook de hele dag in ‘Sport.’ Aard van dit beestje. Het rijwielgedeelte voelt beter aan dan alle MT-09’s waarmee ik al gereden heb (daar hoort de laatste MT-09 helaas nog niet bij…), al verdient de achterkant misschien net wat meer voorspanning en iets minder uitgaande demping. Niet dat de XSR je hevig van de wijs kan brengen, het is eerder een gevoel. Tijdens het rijden op het geweldig mooie circuit van Estoril, helaas slechts halve rondjes voor de foto’s, tonen de S23’s zich ook van hun beste kant. Letterlijk vanaf de eerste bocht zonder vrees knie aan de grond.

Tijdens de pauze spreek ik kort met Niall Mackenzie, de Schot die in 1989 als fabrieksrijder met een Marlboro YZR500 reed. Of er zaken beter voor elkaar zijn op de 2024 Yamaha XSR 900 GP dan op de YZR van destijds: ‘Well, de banden om te beginnen. Die zijn beter dan de slicks van toen. De remmen zijn vele malen krachtiger en ook de veren zijn beter dan de fabrieks-Öhlins die toen absolute top waren. De YZR is uiteraard sneller met iets van een 160 pk en een gewicht van 120 kilo, maar je vreesde bij het uitkomen van elke bocht voor je leven. De XSR rijdt vele malen makkelijker en je hebt een elektronisch vangnet dat toen alleen voor Buck Rogers scheen weggelegd. Op de YZR had ik m’n rechterpols, in uiterste nood de koppeling en af en toe een strobaaltje hier en daar…’

Conclusie test 2024 Yamaha XSR 900 GP

De Portugese wegen werken helaas niet echt mee qua verkeer, verbouwingen en asfalt om de verdere rit echt memorabel te maken. Een beetje sneu, maar het zet wel aan tot heerlijk mijmeren over vervlogen tijden toen de GP-machines bloedstollend waren, zowel qua rijden als uiterlijk. De tijden dat je in vol leer alleen ophield met rijden door de drang om een Marlboro op te steken. De ritten waren grenzeloos, ook al omdat snelheidscontrole of file eigenlijk niet bestonden. Het is wat de XSR900 GP met je doet. Zittend in het zadel of er simpelweg vanaf een afstandje naar turen. Dat het op zijn manier een uitstekende motor is, krijg je er als het ware gewoon bovenop…

Foto’s: Yamaha

Technische gegevens 2024 Yamaha XSR 900 GP

Motor Type Driecilinder
Cilinderinhoud 890 cc
Boring x slag 78 x 61,1 mm
Compressieverhouding 11,5:1
Koppeling natte platen
Transmissie zesbak
Eindoverbrenging ketting
Prestaties
Maximaal vermogen 119 pk (87,5 kW) @ 10.000 tpm
Maximaal koppel 93 Nm @ 7.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor 3-rijmodi, motorrem
Rijwielgedeelte wheelie control, hellinghoekgevoelige tractie controle & ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame diamond
Vering voor 41mm-usd
Stelmogelijkheden voor veevoorspanning, uitgaande demping
Vering achter monoshock
Veerweg v/a 130/137 mm
Rem voor twee 298mm-remschijven met vierzuigerremklauw
Rem achter een 245mm-remschijf met tweezuigerremklauw
Banden v/a 120/70-17 / 180/55-17
PRIJZEN
Nederland € 15.099
België € 13.699
[zijaanzicht]
Rijklaargewicht 193 kg
Tankinhoud 14 l
Wielbasis 1.495 mm
Zithoogte 835 mm
Balhoofdhoek 25
Naloop 108 mm
2024 Yamaha XSR 900 GP

Bijzonder podium voor Wayne Tessels tijdens 24 uur Le Mans – wereldtoppers

0
ChromeBurner RAC41 Honda rijders met van links naar rechts: Martin Renaudin, Jesko Raffin, Wayne Tessels en Chris Leesch

Op zijn dertigste verjaardag kreeg Wayne Tessels een bijzonder cadeau. De coureur uit Lopik mocht na 24 uur racen de motor van ChromeBurner RAC41 Honda als tweede in de Superstock-klasse over de finish brengen. Tessels vormde een team met Chris Leesch (Luxemburg), Martin Renaudin (Frankrijk) en Jesko Raffin (Zwitserland). Bij de start kreeg Leesch een technisch probleem, waardoor het Franse team in de openingsfase wat achterstand opliep. Gedurende de lange race had de ChromeBurner RAC41 Honda weinig te kampen met problemen en had het team een goede pitstopstrategie, waarbij het brandstofverbruik laag lag. Het was in de nacht erg koud met temperaturen rond het vriespunt. Vroeg in de ochtend zorgde dit voor veel races. Niet voor Tessels en zijn teamgenoten, want zij finishten als negende overall en tweede in de Superstock-klasse. ‘Na zes jaar voor het eerst op het podium in Le Mans. Dit was toch nog wel een doel dat ik ooit in mijn carrière wilde behalen. We zaten er al meerdere jaren dichtbij. Vorig jaar waren we ook op podiumkoers, maar ging mijn teamgenoot over een oliespoor onderuit. Nu is het gelukt en nog wel op mijn verjaardag’, vertelde Tessels na 24 uur racen. Milan Merckelbagh was de tweede Nederlandse deelnemer. Hij eindigde met JMA Racing Action Bike al achtste in de Superstock-klasse en achttiende overall. De winst in de WK Endurance race ging naar het Suzuki-team Yoshimura SERT Motul met de rijders Gregg Black, Etienne Mason en Dan Linfoot.

MotoGP Spanje 2024: legendarisch gevecht tussen Marc Márquez en Pecco Bagnaia

WK Zijspan Le Mans: Streuer vierde in Le Mans

Bennie Streuer is de piloot van het enige Nederlandse team in het wereldkampioenschap Zijspannen. Na een jaar vol technische tegenslag wil de coureur uit Grolloo met zijn Duitse bakkenist Kevin Kölsch revanche nemen in de 2024-campagne. Tijdens de openingsronde in Le Mans wisten Streuer en Kölsch zich als vijfde keurig te kwalificeren in een startveld van tweeëntwintig spannen. Team Streuer was slechts 0,7 seconde langzamer dan polesitter Markus Schlosser met Luca Schmidt. In de eerste race konden Streuer en Kölsch de verwachtingen niet waarmaken. Streuer had dan ook meer verwacht dan de achtste plaats die hij behaalde in een race die werd gewonnen door de Engelsman Harry Payne en de Fransman Kevin Rousseau. De tweede race verliep aanmerkelijk beter voor Streuer en Kölsch. Kort achter de laatste podiumplaats finishten ze op een vierde plaats. Deze keer ging de winst op het Franse circuit naar Schlosser en Schmidt. Ferry Segers was de tweede Nederlander in het WK-veld. Segers is de bakkenist van de Engelsman Robert Biggs. De Engels-Nederlandse combinatie passeerde in de races als tiende en elfde de finishlijn. Ilse de Haas was de afgelopen jaren de bakkenist van meervoudig wereldkampioen Pekka Päivärinta. Eind 2023 besloot De Haas te stoppen met het wereldkampioenschap en zich te richten op haar maatschappelijke carrière.

Bennie Streuer en Kevin Kölsch (21).

DMOM Markelo: Kampioenen bekend

Half april en het seizoen van de Dutch Masters of Motocross zit er alweer op. In een tijdsbestek van vijf weken werden de wedstrijden in Harfsen, Oldebroek en Markelo afgewikkeld. In geen van de vier klassen was de kampioen al bekend, al kon de 14-jarige Timo Heuver uit Lemele de titel in de 85cc nauwelijks nog ontgaan na drie overwinningen en een tweede plaats in de eerste twee wedstrijden. Dat hij in de lichtste klasse momenteel de sterkste rijder is, bewees hij op circuit De Herikerberg in Markelo opnieuw: hij zegevierde in beide manches. Na de eerste race kon hij al niet meer worden achterhaald.

Ook de 125cc kende een afgetekende kampioen in de persoon van de net zestien geworden Gyan Doensen uit Swalmen. Ook hij liet in Markelo zien veruit de beste te zijn en won beide manches. Hij reed meteen na de start al op kop en reed twee keer onbedreigd naar de overwinning.

In de 250cc was het vooraf geen uitgemaakte zaak wie de nieuwe kampioen zou worden. Wel stond vast dat de titel naar een crosser uit Overijssel zou gaan, want de titelstrijd had zich toegespitst op Rick Elzinga (Zenderen) en Cas Valk (Nijverdal). In de eerste manche vochten ze een fel duel uit, dat werd gewonnen door Elzinga. Door deze uitslag slonk de voorsprong van Valk tot slechts één punt. Elzinga vertrok ook in de tweede manche goed en kreeg lucht toen Valk ten val kwam en de aansluiting verloor. Dat Thibault Benistant de tweede manche won maakte voor Elzinga niets uit, want hij finishte voor Valk (die derde werd). Dat betekende dat Elzinga zijn Nederlandse titel prolongeerde. Ook werd hij dagwinnaar.

De 500cc-klasse werd in de beide voorgaande wedstrijden beheerst door rijders die in het wereldkampioenschap vrijwel altijd in de top-tien eindigen. Dat beeld werd in Markelo voortgezet. Romain Febvre mocht in het begin van de eerste manche de illusie koesteren dat hij mogelijk kampioen zou worden, nadat Jeffrey Herlings bij een val achterop was geraakt. Herlings, die bij de val pijnlijke ribben had opgelopen, kwam nog terug tot de derde plaats achter Febvre en Calvin Vlaanderen en bleef de belangrijkste titelkandidaat. In de tweede manche zette Herlings zijn titel luister bij door als eerste over de finish te komen. Febvre werd tweede en dat was genoeg voor de dagzege. Vlaanderen werd nu derde.

DMOM-eindstanden

85cc: 1. Timo Heuver, 145; 2. Jekabs Hudelejs (LV), 106; 3. Torre van Mechgelen (B), 98.

125cc: 1. Gyan Doensen, 143; 2. Markuss Ozolins (LV), 118; 3. Dani Heitink, 99.

250cc: 1. Rick Elzinga, 129; 2. Cas Valk, 128; 3. Thibault Benistant (F), 95.

500cc: 1. Jeffrey Herlings, 145; 2. Romain Febvre (F), 135; 3. Calvin Vlaanderen, 122.

Timo Heuver was veruit de sterkste in de 85cc.

GP zijspan Alqeuidao: Letse tweeling slaat toe

De Letse tweeling Lielbardis heeft verrassend de eerste Grand Prix Zijspancross van 2024 gewonnen. In Portugal pakte ze de winst door de eerste heat te winnen en door tweede te worden in de tweede heat. In die tweede heat leek de overwinning lang naar de Belgen Vanluchene/Janssens te gaan totdat ze in de allerlaatste minuten ver terugvielen door machinepech. De op twee rijdende Nederlanders Hermans/Van den Bogaart konden zo doorschuiven naar de eerste plek en pakten de winst in heat twee. In de eerste heat waren Hermans/Van den Bogaart na een inhaalrace vanaf de laatste plek nog zevende geworden. Hiermee werd het Nederlandse duo in totaal derde achter de Britten Wilkinson/Millard op twee. Omdat Hermans/Van den Bogaart op zaterdag al vijf WK-punten pakten door de kwalificatieheat te winnen, staan ze in de WK-stand op de tweede plek. In de kwalificatie was er drama voor de Nederlanders Keuben/Rietman. Ze namen een dubbelsprong, maar crashten hard na een scheve landing. Hierbij brak rijder Justin Keuben zijn bovenbeen op twee plekken. Keuben werd ‘s avonds in Portugal geopereerd en gaat een lang herstel tegemoet waardoor seizoen 2024 voor Keuben/Rietman nu al voorbij is.

Kort door de bocht

Kiyano Veijer – de jongere neef van Collin Veijer – is dit jaar de enige Nederlandse deelnemer in het FIM JuniorGP World Championship, voorheen het Open Spaans kampioenschap. De 15-jarige coureur racet in de European Talent Cup. De eerste ronde werd buiten Spanje gereden, in het Italiaanse Misano. Veijer wist zich te kwalificeren voor de hoofdraces waarin hij als vierentwintigste en negentiende finishte.

De broers Leferink hebben in Sint Isidorushoeve hun allereerste ONK Zijspancross gewonnen. In de tweede heat was er strijd om de winst tot de laatste meter, maar Leferink wist net als de eerste heat ook de tweede te winnen. Hermans/Van den Bogaart, na pech in de kwalificatie vanaf de laatste plek gestart, werden tweede en Mulders/Van Deutekom pakte de derde plek.

Jaimie van Sikkelerus debuteerde op het Spaanse circuit van Navarra in de British Superbike. De coureur uit Akersloot racet binnen deze competitie in deze nieuwe ‘Pathway’-klasse, waarbij de motoren iets minder technische vrijheden hebben. Van Sikkelerus finishte als eenentwintigste en negentiende overall. De Honda-rijder was in de eerste race de enige die finishte in de Pathway-klasse. In de tweede race werd hij tweede van de drie Pathway-deelnemers. Jorel Boerboom pakte punten in de British Supersport door tweemaal als dertiende te finishen.

Sven Doorenbal is dit seizoen een aanwinst voor de Dutch Supersport. De Kawasaki-coureur, vorig jaar nog Supersport 300-coureur, wist in zijn openingsrace de winst naar zich toe te trekken. In de tweede race op het TT Circuit Assen herhaalde de 21-jarige coureur dit kunstje nogmaals. Toch kreeg de Druif Racing-coureur de winst niet cadeau. In een spannende race wist hij met een minimaal verschil Maik Duin en Rick Kooistra voor te blijven. 

In de Dutch Superbike kwam titelverdediger Wayne Tessels, startend vanaf pole, in de vijfde te vallen. Gastrijder Jaimie van Sikkelerus was een klasse apart en domineerde de race maar kreeg na afloop een tijdstraf van twintig seconden. Gastrijder Pepijn Bijsterbosch werd als eerste afgevlagd, maar kreeg geen punten. Daardoor ging de winst naar Milan Merkelbagh voor Stephan de Boer en Toine Gierkink.

Foto’s: FIM EWC, Henk Teerink, Rik Claes

Nieuwe versie kentekenbewijs vanaf half juni 

0
Kentekenbewijs

Het kentekenbewijs ondergaat binnenkort een vernieuwing. Vanaf half juni 2024 wordt een nieuwe versie uitgegeven met een ander uiterlijk, nieuwe veiligheidskenmerken en een contactchip. Bestaande kentekenbewijzen blijven echter gewoon geldig. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • Nieuw formaat, uiterlijk en veiligheidskenmerken
  • Toevoeging van een contactchip
  • Verwijdering van enkele details die niet langer relevant zijn, zoals het aantal staanplaatsen op kentekenbewijzen voor aanhangwagens en auto’s.

Daarnaast wordt er geen apart conformiteitsbewijs meer uitgegeven voor lichte bedrijfsauto’s. Deze informatie zal voortaan op het kentekenbewijs zelf vermeld staan.

De vernieuwing komt voort uit een nieuwe aanbesteding voor de productie van kentekenbewijzen, waarbij ook de gelegenheid is aangegrepen om het document te actualiseren.

Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?

Bron: RDW

Motocross vanaf 2025 in Nederland behandeld als Olympische sport

0
(afbeelding KNMV) Kay de Wolf

NOC*NSF heeft besloten dat motocross in Nederland vanaf 2025 als Olympische sport wordt behandeld. Deze verhoogde status is het resultaat van een aanvraag door de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) en geldt voor vier jaar (een Olympische cyclus).

Motocross is weliswaar geen Olympische sport, maar om het niveau in Nederland kan niemand heen. In de praktijk betekent de nieuwe status een grotere waardering voor deze tak van motorsport en dat de beschikbare subsidie voor motocross wordt verhoogd. Hierdoor kan de KNMV hoogwaardige programma’s voor toprijders starten, naast de bestaande programma’s voor jong talent. Alle subsidies komen geheel ten goede aan de sport.

MotoGP Spanje 2024: legendarisch gevecht tussen Marc Márquez en Pecco Bagnaia

Het oordeel van NOC*NSF is gebaseerd op een aanvraag van de KNMV waarin gegevens, inzichten en cijfers op verschillende vlakken m.b.t. motocross zijn verzameld. Wim Mulder, directeur-bestuurder van de KNMV, beschouwt het besluit als een echte doorbraak voor de motorsport:

“Ik ben ervan overtuigd dat motocross in de eerste plaats een uitdagende en impactvolle sport is. Het is supermooi om te doen of te bekijken en heeft dankzij de grote fanbase een wereldwijde impact. Met de resultaten van de Nederlandse motocrossers en de programma’s die we hebben opgezet voor getalenteerde jonge rijders, hebben we een sterk argument geleverd. Daarmee is bewezen dat de KNMV een consistente bijdrage levert aan motorcross-successen. Ik ben er trots op dat het Olympisch Comité de aanvraag heeft goedgekeurd en motocross de hoogst mogelijke sportstatus in Nederland toekent.”

Afbeelding: KNMV

MotoGP Spanje 2024: legendarisch gevecht tussen Marc Márquez en Pecco Bagnaia

0

Andermaal vond er een gedenkwaardige Spaanse Grand Prix op het circuit van Jerez plaats. Voor bijna 300.000 toeschouwers werd de show gestolen door publiekslieveling Marc Márquez. Maar de Sprint-zege ging naar Jorge Martin en de GP-race naar Pecco Bagnaia. De manier waarop zesvoudig MotoGP-wereldkampioen Márquez en de regerend tweevoudig titelhouder Bagnaia met elkaar in gevecht gingen, mag nu al legendarisch worden genoemd.

Van de vier in Spanje gelegen MotoGP-circuits, Jerez, Barcelona, Aragón en Valencia mag eerstgenoemde het Mekka van de Spaanse motorwegracerij worden genoemd. Het ‘Circuito de Jerez – Angel Nieto’, zoals het tegenwoordig officieel heet, werd op 8 december 1985 geopend. En het maakte de Zuid-Spaanse stad Jerez de la Frontera nog bekender dan dat het door de sherry-productie al was. De stereotype Tio Pepe-toren, met sherry fles, midden op het circuit is daar het bewijs van.

Een onderonsje tussen Bagnaia en Márquez over de afdrukken van de voorband van laatstgenoemde op het pak van eerstgenoemde.

In 1987 werd in Jerez voor het eerst de ‘Gran Premio de España de Motociclismo’ verreden. Met de Australiër Wayne Gardner (Honda) als winnaar van de 500cc-klasse. Sindsdien heeft er op dit circuit elk jaar een Grand Prix plaatsgevonden. Met in 2020 zelfs twee. Dit jaar was het dus de 39e aflevering. Alleen Assen heeft een langere serie van achtervolgende GP’s: 71 jaar van 1949 tot en met 2019.

Het mooie, technische circuit van Jerez slingert zich op prachtige wijze door de Andalusische heuvels tussen Jerez en het historische ‘witte dorp’ Arcos de la Frontera. Vanaf de veelal natuurlijke tribunes hebben elk jaar zo’n 100.000 toeschouwers een prachtig uitzicht op de overzichtelijke baan. En de sfeer die de racefans er creëren kan éénmalig worden genoemd.

MotoGP Amerika 2024: The American Dream voor Maverick Viñales

Ook op de baan heeft er zich in al die jaren al heel wat afgespeeld. We denken hierbij in de eerste plaats aan de clashes in de laatste bocht, die tegenwoordig ‘Curva Jorge Lorenzo’ heet. Meest fameus zijn ongetwijfeld de duels (met lijfelijk en machinecontact) tussen Alex Crivillé en Mick Doohan in 1996, Valentino Rossi en Sete Gibernau in 2005, Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa in 2010 en Marc Márquez en Jorge Lorenzo in 2013. Maar het circuit van Jerez betekende ook het einde van de racecarrière van vijfvoudig 500cc-wereldkampioen Mick Doohan. Dit jaar was het precies 25 jaar geleden dat de Australiër tijdens de training voor de Grote Prijs van Spanje op een nat Jerez in een snelle linkerbocht de witte afscheidingslijn, die spiegelglad was, toucheerde. Daarop vloog hij met een snelheid van 180 km/u van zijn Honda. Bij de val brak Doohan zijn linkerpols en linkersleutelbeen en opnieuw zijn toch al zwaargehavende rechterbeen. Een gevolg van zijn val tijdens de TT van Assen in 1992. Uiteindelijk was het deze beenblessure die de vijfvoudig wereldkampioen (van 1994 t/m 1998) op 33-jarige leeftijd dwong om zijn helm aan de kapstok te hangen.

‘Marc Márquez-show’

In 2020 betekende een zware val op Jerez bijna het einde van de racecarrière van een andere racegrootheid, Marc Márquez. De zesvoudig MotoGP-wereldkampioen werd tijdens de GP van Spanje dusdanig hard van zijn Honda geslingerd, dat hij een gecompliceerde rechterarmbreuk opliep. Zoals bekend volgden meerdere operaties en een lange weg naar herstel. Maar in tegenstelling tot Doohan kon Márquez wel blijven racen. Vier jaar na zijn bijna fatale val verklaarde de inmiddels 31-jarige Spanjaard in Jerez dat hij na zijn overstap van Honda naar Ducati het aanpassingsproces aan zijn nieuwe machine bijna had voltooid. Verleden jaar had hij hier de GP nog moeten missen, nadat hij tijdens de GP ervoor, Portugal, bij een onbesuisde actie ten opzichte van Miguel Oliveira een breuk aan zijn rechterhand had opgelopen. Met als gevolg dat MM93 weer eens onder het mes moest. Tot grote vreugde van de Spaanse fans was de publiekslieveling nu wel fit en dat gold ook voor zijn Ducati GP23. En toen de kwalificatie onder een half droge/half natte baan moest worden afgewerkt, was iedereen weer getuige van een ouderwetse ‘Marc Márquez-show’. Met als uitkomst dat de persoon in kwestie met een tijd van 1.46,773 min. niet alleen zijn 93e poleposition (naar zijn startnummer) scoorde, maar ook zijn eerste pole op een Ducati. Dat was niet het enige succes van het Italiaanse merk. Want de acht deelnemende Ducati-coureurs stonden allemaal bij de negen snelst gekwalificeerden. De Sprint op Jerez werd een zeer speciale. Want binnen twintig minuten gingen over een afstand van slechts 53 kilometer van de 25 starters er maar liefst vijftien onderuit. Uiteindelijk finishten er zestien waarvan zes met val! De oorzaak was niet alleen een aantal aanrijdingen. Zo kwam Pecco Bagnaia ten val nadat hij klem was komen te zitten tussen Marco Bezzecchi en Brad Binder. Maar de voornaamste oorzaak was dat het eerder op de dag had geregend. Het wegdek was op sommige plekken niet helemaal droog, omdat er water door scheurtjes in het asfalt omhoog sijpelde. Tot grote ontsteltenis van alles wat Spaans was, was het juist Marc Márquez die hier het voornaamste slachtoffer van werd. En dat nota bene op het moment dat hij, na Jorge Martin te zijn gepasseerd, zijn eerste Ducati-zege leek te behalen. Wel pakte Márquez zijn machine weer op, ramde uit een vorm van boosheid nog even zijn oude Honda-teamgenoot Joan Mir (waarvoor hij werd bestraft), maar finishte toch nog als zesde. Het was een troost voor de Spanjaarden dat de overwinning nu naar Jorge Martin ging. Door het grote aantal (uit)vallers ging de tweede plaats uiteindelijk naar Pedro Acosta. De rookie mocht pas als tiende aan zijn beide races op Jerez beginnen nadat hij in Q2 ten val was gekomen. Fabio Quartararo leverde een uitzonderlijke prestaties door vanaf de 23e startplaats naar de derde plek te rijden. Maar een uur na de race werd bekend dat de Yamaha-coureur één van de vijf rijders was, die een tijdstraf van acht seconden had gekregen, omdat ze met een te lage spanning in de voorband hadden gereden. Zo ging de bronzen medaille naar de 38-jarige Dani Pedrosa, die als KTM- en wildcardrijder net als verleden jaar weer een sterk weekend op zijn favoriete circuit kende.

Herkansing

Ook nu weer bleef Marc Márquez positief, na een voor hem toch enorme tegenslag, want wat hij had na vier jaar ellende heel graag weer eens voor eigen publiek willen winnen. De Spanjaard was zeker van zijn snelheid en zondags kwam er een herkansing. Dat gold trouwens ook voor groot aantal andere coureurs en al helemaal voor een getergde Pecco Bagnaia, die buiten zijn schuld in de Sprint-race ten val was gekomen. Nadat in de Grand Prix zowel Márquez als Bagnaia (vanaf de zevende startplaats!) even aan de leiding hadden gelegen, was het andermaal Jorge Martin die ook nu weer het initiatief naar zich toetrok. Tot de tiende ronde leidde de Pramac Ducati-coureur op soevereine wijze, tot hij plotseling onderuit schoof. Waarom dat gebeurde wist de ongelukkige Spanjaard enkele uren na de race nog steeds niet. In ieder geval verloor hij wel 25 heel belangrijke WK-punten. Die werden onmiddellijk en maar al te graag opgepikt door Pecco Bagnaia. Maar daar was één man het niet mee eens. En dat was natuurlijk Marc Márquez. Tot groot enthousiasme van een recordaantal toeschouwers dichtte de Gresini Ducati-coureur het gat met de Ducati-fabrieksrijder. En met nog enkele ronden te gaan, ontspon zich een geweldig duel tussen de meervoudige wereldkampioenen. Márquez wist verschillende keren de koppositie te veroveren, maar evenzovele keren sloeg Bagnaia onmiddellijk terug. De vonken vlogen er bij de inhaalacties dan figuurlijk vanaf, de bandensporen op de pakken niet. Uiteindelijk moest Márquez twee ronden voor het einde iets gas terugnemen omdat het risico hem te groot werd. Vroeger was dat wel anders… Maar het was ook zo dat Bagnaia zich weerde als een leeuw en twee ronden voor het einde op versleten banden nog een ronderecord reed. Zijn overwinning, de derde op rij in Jerez, was dan ook verdiend. En dat vond Márquez ook. Hij was maar al te blij met het feit dat hij weer kon vechten om de zege, juist op het circuit waar vier jaar geleden alle ellende begon.

Dani Pedrosa was heel blij met zijn bronzen medaille.

Niet ver achter het duellerende tweetal finishte Marco Bezzecchi als sterke derde. Daarmee scoorde de nummer drie van verleden jaar zijn eerste podiumplaats van dit seizoen. Alex Márquez en Enea Bastianini zorgden er vervolgens voor dat de eerste vijf posities werden bezet door Ducati-coureurs. De zesde plaats ging naar Brad Binder (KTM). Één van de verliezers van dit weekend was de grote winnaar van de GP ervoor in Austin, Maverick Viñales (negende). De Spanjaard was zelfs niet de best geklasseerde Aprilia-rijder, want dat werd Miguel Oliveira (achtste). Ook Pedro Acosta viel wat tegen. Maar de jonge Spanjaard was in de warm-up nog hard ten val gekomen en had in de race een hele slechte eerste ronde. Toch wist hij nog van de zeventiende naar de tiende plaats op te klimmen. Naast Jorge Martin kwam ook Dani Pedrosa, Franco Morbidelli, Jack Miller, Aleix Espargaró en Johann Zarco (door Espargaró) ten val.

De volgende Grand Prix vindt plaats in het Franse Le Mans, van 10 t/m 12 mei.

Foto’s: Henk Keulemans, Seidenglanz en MotoGP.com

MotoGP Spanje 2024 uitslagen

Sprint Spanje
1. Jorge Martin (E), Ducati, 19.52,682;
2. Pedro Acosta (E), KTM, +2,970;
3. Dani Pedrosa (E), KTM, +7,102;
4. Franco Morbidelli (I), Ducati, +8,481;
5. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +15,052;
6. Marc Marquez (E), Ducati, +18,131;
7. Augusto Fernandez (E), KTM, +18,278;
8. Miguel Oliveira (POR), Aprilia, +18,418;
9. Joan Mir (E), Honda, +18,553.
  • 12 ronden = 53,076 km
  • Racegemiddelde winnaar: 160,2 km/u
Het begin van een zeer enerverende Sprint met Marc Márquez op pole.
MotoGP Spanje
1.Pecco Bagnaia (I), Ducati, 40.58,053;
2. M. Márquez, + 0,372;
3. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +3,903;
4. Alex Márquez (E), Ducati, +7,205;
5. Enea Bastianini (I), Ducati, +7,253;
6. Brad Binder (ZAF), KTM, +7,801;
7. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, 10,063;
8. Oliveira, +10,979;
9. Maverick Viñales (E), Aprilia, +11,217;
10. Acosta, +20,762;
11. Raul Fernandez (E), Aprilia, +23,508;
12. Mir, +233,584;
13. Alex Rins (E), Yamaha, +28,452;
14. Takaaki Nakagami (J), Honda, +29,049;
15. Quartararo, +32,015.
  • 25 ronden =  110,575 km
  • Racegemiddelde winnaar: 161,9 km/u
  • Snelste ronde (23e): Bagnaia, 1.7,449 = 163,3 km/u (record)

Stand MotoGP na 8 races

Positie Coureur Motor Punten
1 Jorge Martin (E) Ducati 92
2 Pecco Bagnaia (I) Ducati 75
3 Enea Bastianini (I) Ducati 70
4 Pedro Acosta (E) KTM 69
5 Maverick Viñales (E) Aprilia 63
6 Marc Márquez (E) Ducati 60
7 Brad Binder (ZAF) KTM 59
8 Aleix Espargaró (E) Aprilia 39
9 Marco Bezzecchi (I) Ducati 36
10 Fabio Di Giannantonio (I) Ducati 34
11 Alex Márquez (E) Ducati 27
12 Fabio Quartararo (F) Yamaha 25
13 Miguel Oliveira (POR) Aprilia 23
14 Jack Miller (AUS) KTM 22
15 Raul Fernandez (E) Aprilia 12

Quotes

Moto2 Spanje 2024: Fermin Aldeguer scoort eerste zege in 2024

0
Fermin Aldeguer (54) reed vanaf pole position naar zijn eerste GP-zege in 2024.

Fermin Aldeguer werd voor het seizoen door velen getipt als de grote kanshebber voor de Moto2-wereldtitel. De jonge Spanjaard – die al zeker is van een MotoGP-zitje in 2025 – maakte zijn favorietenrol tijdens de vierde Grand Prix waar. Zonta van den Goorbergh scoorde drie WK-punten met een dertiende plaats in Jerez. Bo Bendsneyder raakte geblesseerd bij een crash in de openingsfase van de race.

Foto’s: Henk Keulemans

Zonta van den Goorbergh begon sterk aan de Spaanse Grand Prix. Vrijdagmiddag was de 18-jarige coureur – op een zonnig Jerez – een aantal keer bovenaan de tijdlijst te vinden. Van den Goorbergh eindigde als zevende en mocht rechtstreeks starten in Q2. In deze kwalificatie ging het na vijf bochten mis. De RW-Idrofoglia Racing GP-coureur ging zonder enige waarschuwing onderuit, mogelijk over een natte plek die er her en der nog lagen vanwege de regen die eerder in de ochtend was gevallen. Van den Goorbergh zette geen tijd in de kwalificatie en moest als achttiende starten. Na een goede eerste bocht schoof de Brabander direct op naar een veertiende plaats. In de tweede ronde gebeurde er een incident wat zijn race zou veranderen. Bij het aanremmen voor een langzame werd Van den Goorbergh naar buiten gedrukt en verloor daarbij veel plaatsen. Bij het aankomen van de bocht kwam hij terug op ideale lijn in aanraking met Senna Agius. De Australiër kwam ten val en Van den Goorbergh kreeg vanwege onverantwoordelijk rijgedrag een long lap penalty. Ondanks deze extra straf wist de jonge Nederlander vanaf een twintigste weer naar voren te komen. Van den Goorbergh passeerde een aantal rijders en door een aantal crashes schoof hij op naar een dertiende plaats. Dit leverde hem voor de tweede keer dit jaar drie WK-punten op. Maar zonder het incident was er zeker meer mogelijk geweest.

Beterschap Bo!

Bo Bendsneyders race was al in de tweede ronde voorbij, nadat hij zich als twintigste had gekwalificeerd. De Rotterdammer kwam door een vervelende val in de laatste bocht hard op het asfalt terecht. Hij brak daarbij zijn linker sleutelbeen en blesseerde zijn voet. Ook de Belg Barry Baltus bereikte door een crash niet de finish.

Moto2 Amerika 2024: Sergio Garcia verrassende winnaar en WK-leider

De winst in de Moto2-wedstrijd ging naar Fermin Aldeguer. Dit betekende dat vier verschillende coureurs een van de vier races in 2024 heeft gewonnen. In de slotfase kwam Joe Roberts – die na de eerste ronde slechts elfde lag – nog dichtbij. De Amerikaan is door zijn derde tweede plaats op rij wel de nieuwe leider in het wereldkampioenschap. Roberts neemt deze positie over van Sergio Garcia die achter Manuel Gonzalez als vierde over de finish kwam. Aron Canet – winnaar van de Portugese GP – kon tijdens de race niet in actie komen, nadat hij in de trainingen bij een crash zijn enkel had gebroken.

Moto2 Spanje 2024 uitslagen en stand

Moto2 Spanje
1. Fermin Aldeguer (E), Boscoscuro, 35.36,316;
2. Joe Roberts (US), Kalex, +1,287;
3. Manuel Gonzalez (E), Kalex, +1,568;
4. Sergio Garcia (E), Boscoscuro, +6,226;
5. Albert Arenas (E), Kalex, +8,059;
6. Ai Ogura (JP), Boscoscuro, +12,490;
7. Tony Arbolino (I), Kalex, +13,346;
8. Jeremy Alcoba (E), Kalex, +13,489;
9. Celestino Vietti (I), Kalex, +14,508;
10. Somkiat Chantra (TH), Kalex, +19,693;
11. Filip Salac (CZ), Kalex, +20,045;
12. Izan Guevara (E), Kalex, +21,779;
13. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex, +27,933;
14. Deniz Öncü (TR), Kalex, +32,146;
15. Matteo Ferrari (I), Kalex, +41,158;
DNF. Bo Bendsneyder (NL), Kalex.
  • 21 ronden = 92,883 km
  • Racegemiddelde winnaar: 156,5 km/h
  • Snelste ronde (9e): Joe Roberts (US), Kalex, 1.41,020 = 157,6 km/u (nieuw record)
WK-stand (na 4 van 21 races)
1. Roberts, 69 punten;
2. Garcia, 64;
3. Aldeguer, 54;
4. Gonzalez, 46;
5. Ogura, 43;
6. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, 38;
7. Aron Canet (E), Kalex, 38;
8. Arenas, 31;
9. Vietti, 29;
10. Marcos Ramirez (E), Kalex, 28;
17. Van den Goorbergh, 6;
20. Bendsneyder, 2.

Gallery Aaldering Motoren

0

We brengen een bezoek aan Nico Aaldering van Gallery Aaldering in Brummen. Nico heeft niet alleen een indrukwekkende collectie exclusieve auto’s, maar ook een prachtige verzameling exclusieve motoren in zijn galerij.

Moto3 Spanje 2024: Collin Veijer subliem in Jerez

0
Moto3 Spanje 2024: Collin Veijer

Direct na Koningsdag maakte Collin Veijer het oranjegekleurde-weekend compleet. Op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto behaalde de 19-jarige Nederlander een dominante Moto3-overwinning, zijn tweede in zijn nog prille Grand Prix-carrière. Veijer pakte in de tweede ronde de leiding en zou deze – ondanks constante druk van rijders achter hem – nooit meer afstaan. ‘Ik heb mij nooit zo zeker gevoeld op de motor’, lachte de winnaar na afloop.

‘Wat was jij snel!’, was de reactie van David Muñoz direct na de Moto3 race. Muñoz volgde Veijer op de voet, maar kreeg geen enkele kans om de Nederlander te passeren. Terug naar hoe het zover kwam dat het Wilhelmus werd gespeeld in Jerez.

Moto3 Amerika 2024: enerverende race zonder WK-punten voor Collin Veijer

Ondanks dat er slechts drie Moto3-races in 2024 waren verreden, hadden Daniel Holgado (65 punten) en David Alonso (63 punten) voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje al een ruime voorsprong in het wereldkampioenschap. Nummer drie Joel Kelso stond op ‘slechts’ 28 punten. Collin Veijer begon – mede door zijn crash in Amerika – als de nummer zes in het WK met 21 punten aan het raceweekend. De 19-jarige coureur racet graag op circuit in Zuid-Spanje. Hij behaalde er in 2022 zijn eerste JuniorGP-overwinning. In de trainingen trok Veijer – zoals altijd – zijn eigen plan en liet hij zien zonder hulp van anderen een hoog tempo te kunnen rijden. In de kwalificatie stond Veijer even op de voorlopige pole position. Uiteindelijk eindigde de Husqvarna-rijder als derde, waardoor hij vanaf de eerste rij mocht starten. In de kwalificatie waren de omstandigheden verraderlijk, omdat de baan hier en daar nog iets nat was door de regen die eerder in de ochtend was gevallen. Het was de eerste keer dit jaar dat de Staphorster zich op de voorste rij wist te kwalificeren. In Amerika vertrok Veijer ook als derde, maar kwalificeerde hij zich als vierde en schoof hij vanwege een blessure van José Antonio Rueda – die ook in Jerez nog niet van de partij was – een plek op.

Het beeld van de Moto3 race in Jerez. Collin Veijer (95) leidt en de concurrentie moet alle zeilen bijzetten om te volgen.

Er stond in de trainingen geen maat op Alonso. Vrijdag was de jonge Columbiaan al een seconde sneller dan de rest van het veld. Ook in de kwalificatie zorgde Alonso voor verbazing door veel sneller rond te gaan dan de rest. Het was dat Alonso in zijn laatste ronde Daniel Muñoz een sleepje gunde, waardoor de Spanjaard naar een tweede tijd kwam op 0,2 seconde van de poletijd. De rest van het veld moest een seconde – of meer – toegeven op Alonso.

Veijer verwachtte vooraf dat in de race dichter bij elkaar zou blijven: ‘Ik heb in de kwalificatie niet gewisseld naar verse banden en had een constant tempo op gebruikte banden. In de race speelt bandenmanagement ook een rol en dan gaan we zien of we Alonso kunnen uitdagen.’

Kampioenschapsleider Holgado kwam vroeg in de kwalificatie ten val. De Spanjaard zette geen rondetijd, waardoor hij als achttiende de race moest aanvangen.

Buitengewone prestatie

Veijer had geen goede start en ging pas als zevende naar de eerste bocht. Alonso nam in de openingsronde de leiding van Muñoz over, maar zijn kansen op de overwinning waren snel verkeken. De 18-jarige Columbiaan kwam aan het einde van de eerste ronde ten val. Vanaf de voorgaande Grand Prix van Amerika was Alonso in alle negen sessies – inclusief race – als eerste op de uitslagenlijst te vinden geweest. Daar kwam nu verandering in. Alonso pakte zijn motor nog wel weer op en zou vanuit het achterveld nog als elfde finishen.

Terwijl Alonso zijn motor uit de grindbak haalde, was Veijer al aangekomen bij de kopgroep. In de tweede ronde ging de Nederlander ook voorbij aan Muñoz waardoor hij aan de leiding kwam. Er volgde een ongewone race met een dominante Nederlander aan kop. Normaal gesproken wordt er in deze klasse in de kopgroep volop ingehaald, maar dat was deze keer anders. Veijer reed vanaf het eerste moment een zeer hoog tempo, waardoor de groep al snel uit elkaar viel. Vijf rijders konden de Liqui Moly Husqvarna Intact GP-rijder in eerste instantie volgen. Kampioenschapsleider Holgado zat daar niet bij en zou uiteindelijk in de tweede groep als zevende finishen. De Staphorster bleef maar rondetijden van laag in de 1’45 rijden. Dit zorgde ervoor dat de voorste groep als snel werd teruggebracht tot vier. Alleen Muñoz, Ivan Ortolá en Ryusei Yamanaka zaten nog in het achterwiel van Veijer. De twee Spanjaarden en Japanner kregen alleen geen kans om hem in te halen. Veijer bleef maar stampen en ging daardoor – zonder nog gepasseerd te zijn – als leider de laatste ronde in.

Ondertussen was Yamanaka al gelost en kon Ortolá zich ook niet meer bemoeien voor de dagzege. De kans op het Wilhelmus werd groter en groter, maar Muñoz reed nog wel kort achter Veijer. De Spanjaard staat bekend als een agressieve rijder. Het was duidelijk zichtbaar dat Muñoz het op de harde aanrempunten in de zesde en negende bocht wilde proberen in te halen, maar Veijer gaf hem geen kans om de aanval uit te voeren. In de laatste sector was Veijer de hele race al iets sneller dan zijn concurrenten, waardoor hij in de laatste bocht geen verdedigende lijn hoefde te kiezen. Op het laatste recht stuk was het duidelijk; na ruim zeventien van de negentien ronden aan de leiding te hebben gereden, pakte hij een dik verdiende tweede Grand Prix-zege.

Veijers dominante optreden zal bij zijn management vast extra telefoontjes van geïnteresseerde Moto2-teams hebben opgeleverd, want ook in deze fase van het jaar wordt er achter de schermen al volop gekeken naar 2025 en verder. Het is duidelijk dat Veijer samen met Alonso momenteel tot de grootste talenten voor de toekomst worden gerekend. En dat is goed nieuws voor de Nederlandse motorsport. Maar voor nu nog belangrijker; Veijer stijgt door zijn overwinning naar de derde plek in het WK-klassement. Tevens verkleinde hij het verschil naar koplopers Holgado en Alonso tot respectievelijk 28 en 22 punten.

Na de officiële Moto3-persconferentie – die door de Engelse presentatrice vanwege het hoge percentage Nederlandse journalisten gekscherend werd begonnen met ‘Goedemiddag’ – sprak MOTO73 met Veijer over zijn masterclass optreden: ‘In de laatste ronde dacht ik dat Muñoz het zou gaan proberen in bocht zes of negen. Toen dat niet gebeurde wist ik dat ik kon winnen. Het hele weekend had ik in de laatste sector al iets extra’s. Ik probeerde het tempo vooraan zo hoog mogelijk te houden, waarbij ik ook mijn banden niet onnodig wilde belasten. Ik reed mijn eigen lijnen en probeerde hetzelfde te doen als toen ik hier de JunioGP won. Ik voelde mij heel comfortabel op de motor. De basis voor deze overwinning lag in de trainingen door alleen te rijden en in de racesimulaties die we hier hebben gedaan tijdens de test in het voorjaar. En het was jammer van Alonso’s crash in het begin, want het had denk ik een heel mooi gevecht kunnen worden. Maar dat zal vast later dit jaar nog wel vaker gebeuren.’

Foto’s: Henk Keulemans

Moto3 Spanje 2024 uitslagen en stand

Moto3 Spanje
1. Collin Veijer (NL), Husqvarna, 33.29,725;
2. David Muñoz (E), KTM, +0,045;
3. Ivan Ortolá (E), KTM, +0,871;
4. Ryusei Yamanaka (JP), KTM, +4,2849;
5. Joel Kelso (AU), KTM, +10,178;
6. Adrian Fernandez (E), Honda, +10,353;
7. Daniel Holgado (E), GasGas, +10,400;
8. Nicola Carraro (I), KTM, +10,647;
9. Stefano Nepa (I), KTM, +11,400;
10. Angel Piqueras (E), Honda, +14,885;
11. David Alonso (CO), CFMoto, +19,152;
12. Jacob Roulstone (AU), GasGas, +19,921;
13. Filippo Farioli (I), Honda, +20,423;
14. Matteo Bertelle (I), Honda, +20,541;
15. David Almansa (E), Honda, +20,662.
  • 19 ronden =  84,037 km
  • Racegemiddelde winnaar: 150,5 km/u
  • Snelste ronde (8e): Ryusei Yamanaka (JP), KTM, 1.45,105 = 151,3 km/u (nieuw record)
Het Moto3-podium in Jerez met Collin Veijer (midden), David Muñoz (links) en Ivan Ortolá (rechts).
WK-stand (na 4 van 21 races)
1. Holgado, 74 punten;
2. Alonso, 68;
3. Veijer, 46;
4. Ortolá, 39;
5. Kelso, 39;
6. Muñoz, 38;
7. Piqueras, 26;
8. Yamanaka, 26;
9. Nepa, 26;
10. Roulstone, 23.

Motor.NL TV 2024 – Aflevering 3

0

In deze aflevering van Motor.NL TV brengen we een bezoek aan Nico Aaldering van Gallery Aaldering in Brummen. Nico heeft niet alleen een indrukwekkende collectie exclusieve auto’s, maar ook een prachtige verzameling exclusieve motoren in zijn galerij. Daarnaast nemen we de nieuwe Harley-Davidson Road Glide (CVO ST) onder de loep, organiseren we een Ducati Multistrada V4 S GT testevenement voor enkele van onze volgers en bespreken we het gebruik van je telefoon als navigatiesysteem tijdens het motorrijden.

GS Militairy: Ron stort zich op custom-project

0

Jarenlang was voor Ron van der Burgt zijn deelname aan de Classic Races een ware levensstijl. Maar na een heftige valpartij besloot hij hiermee te stoppen en stortte hij zich op een heel ander project: De bouw van een eigenzinnige custom in legerstijl, gemaakt voor de straat.

Op de eettafel liggen stapels fotoboeken uit de tijd dat Ron volop deelnam aan de Rockanje Classic Races. “Op hele jonge leeftijd stond ik maar al te graag langs de zijlijn van het circuit. Hier hoor je alleen gemekker over motoren. Als je daar van houdt, dan zit je in de hemel. Er zitten echt vakmensen tussen”, begint Ron gepassioneerd te vertellen. “Ik rolde vanzelf in de sport, begon met een Suzuki T250 en eindigde met een T500 Classic Racer. Met laatstgenoemde heb ik een behoorlijke zwieper gemaakt, waarbij ik zes ribben, een sleutelbeen en een schouder had gebroken. Ik ging niet zo hard, maar trok me gewoon onderuit met de motor. Thuis werd gezegd dat ik maar moest stoppen met die gekkigheid. Ik verhuisde naar Roosendaal en ging van een grote garage naar een klein schuurtje. Mijn brug, straalcabine en lasapparaat verhuisden mee.”

RONALD VAN DER BURGT

Bouwjaar 1960
Beroep monteur, project begeleider
Type Mechatronica
Drank bier, met nadruk hierop
Eten BBQ, uit eten of vette hap onderweg
TV F1 en GP, SF, oorlog films
Politiek breed, echter de voorkeur gaat uit naar eigen land met daar meer mogelijkheden voor degene die meewerken aan de economie en een politiek die niet betuttelt.
Film The Deer Hunter, Terminator, Braveheart, Gladiator, Ghost Rider, Easy Rider.
Muziek AC/DC, ZZ top, Alice Cooper, Pink Floyd, Deep Purple, Guns N’Roses
Boek technisch
Sport beetje wandelen
Hobby o.a. bouwen van classic racers
Vrouwen met lief karakter, goed bespraakt en slank figuur
Mannen recht door zee, geen onzin

GS750

De motorliefde is natuurlijk niet weg en Ron vervolgt: “In 2010 kreeg ik van vriend Peter Gottschall deze GS750 in originele staat aangeboden. Zo een met een hele grote kuip erop. Hij heeft jaren in de garage gestaan en is uiteindelijk meeverhuisd naar Roosendaal. Omdat ik was gestopt met racen had ik tijd over voor een nieuw project. Het moest een custom worden, bedoeld voor de openbare weg. Het zijn meestal V-Twins die worden verbouwd en lijnmotoren zie je minder. Ik zoek graag iets op wat niet alledaags is. Hetzelfde gold voor alle racers die ik heb opgebouwd. Uitgangspunt is dat het niet gangbaar moet zijn.”

BMW R 18 met Bobberkit: modern meets vintage

ONVEILIGHEID

Nadat Ron de Suzuki vrijwel volledig uit elkaar heeft gehaald staan het frame en blok als enige nog op de brug. Verder lagen alle onderdelen in kisten voor eventuele hergebruik. “Ik begon met een soort springer voorvork met vier dikke pijpen, waarvan alleen de bovenkant veerde. Er kwam ontzettend veel draaiwerk bij kijken. Uiteindelijk had ik de springer onvoldoende verend gemaakt. Daarbij kwam het voorwiel iets naar voren. Toen ben ik er mee gestopt, vanwege de onveiligheid. Zo zijn er tijdens een project meerdere dingen die ik uitprobeer. Ik wilde een monoshock en kwam uit bij die van een Kawa 600 die ik helemaal pas had gemaakt. Dan begint de fun voor mij. Ik kijk naar de hoogte van het frame en zorg dat de wielen gelijk uitkomen en de uitlijning van de ketting pas loopt. De 18 liter tank heeft een smalle tunnel die niet aansloot op het bestaande frame. De brede pijpen van het frame moesten dus vervangen worden. Ik ben vanaf het balhoofd begonnen tot aan het zadel en achterbrug. Als eerste heb ik het frame ingespannen en gefixeerd. Het TIG-laswerk gebeurde met losse pijpen die ik vol door las. Bij zwakke plekken wordt er een dunnere pijp in vast gelast, waar ik dan weer overheen las. Dan vul en slijp ik hem helemaal af tot die spijkerhard is. Dit gaat elke keer over één lijn en met een plaat fixeer ik het helemaal strak. Sommige onderdelen haalde ik tot wel 30 keer in en uit elkaar. Dan las je weer verder tot uiteindelijk het gewenste resultaat is bereikt. Dat is ook het leuke aan bouwen, je bent lekker bezig op het gebied van vormgeving.”

HERGEBRUIK

Met gepaste trots vertelt Ron: “Met banden, tank, ijzer en onderdelen is mijn totale investering ongeveer € 1200,- geweest. Dus inclusief remblokken, zuigers, keerringen. Ik gooi bijna niks weg en hergebruik onderdelen waar het kan, zoals bijvoorbeeld de bedradingen. De bouw duurde een jaar en de motor is nu helemaal naar mijn zin. Ik heb er ongeveer 4.000 kilometer mee gereden. De rijpositie is afgesteld op mijn lichaam. Ik rij ermee naar Delft, Rockanje en langs het water richting Utrecht.” Echt helemaal gestopt met racen is Ron niet. Onlangs heeft hij een Gilera 125 viertakt op de kop getikt, waar hij een classic racer van gaat maken. Het is niet de vraag of hij hier mee gaat racen, maar wanneer…

Tekst & foto’s Edgar Vingerhoed

TECHNISCHE SPECIFICATIES GS MILITAIRY

ALGEMEEN
Merk Suzuki
Model GS750
Bouwjaar 1977
Eigenaar/ bouwer Ron van der Burgt
MOTORBLOK
Type luchtgekoelde viercilinder in lijn
Cilinderinhoud 748 cc
Versnellingsbak vijfbak
Ontsteking accu/bobine
Carburateurs 4 x Mikuni 26 mm
Luchtfilter high flow air filters
Uitlaat CP Motor universeel RVS dempers met dB killer
RIJWIELGEDEELTE
Frame standaard, aangepast
Schokdemper monoshock Kawasaki GPZ 600
Voorwiel aluminium velg
Voorband standaard
Voorrem standaard
Voorvork standaard
Achterwiel aluminium 18
Achterband standaard
Achterrem schijfrem
DIVERSEN
Stuur recht, breedte 74 cm
Snelheidsmeter standaard
Koplamp standaard
Benzinetank Craftride 4.7 cal DK1986
Zadel swing zadel Alligator
Achterspatbord imitatie kunststof Harley
Achterlicht losse unit
Bedrading standaard, aangepast
SPUITWERK
Kleur matzwart legergroen
Spuiter Ron