Home Blog Pagina 971

ZZ-races 2021 gaan niet door

0
ZZ-races 2021 gaan niet door

Het bestuur van de Stichting ZZ-races heeft het drastische besluit moeten nemen om de historische motorraces tussen de dorpen ’t Zandt en Zeerijp, een hele editie over te slaan.

De alweer 10e editie (als we de eerste 2 in 1946 en 1947 meetellen) gepland op 19 juni 2021, kan niet doorgaan vanwege grootschalige werkzaamheden aan de wegen en het riool in de dorpskom van Zeerijp. Een belangrijk deel, zeker voor het publiek, het gedeelte van het circuit dat via de Borgweg om cafe Nastrovja de Molenweg opdraait, is hierbij betrokken. Doordat de planning ongeveer 2,5 jaar behelst, is één of twee jaar overslaan geen optie.

Historische motorgrond: Duinrell Wassenaar

Het bestuur van de Stichting ZZ-races betreurt dit zeer, zowel voor de coureurs en toeschouwers als evenzeer voor de vele vrijwilligers en de Zandsters en Riepsters die elke 3 jaar dit evenement als een heus (dorps-) feest beleven. Middels een mail of brief zijn betrokkenen op de hoogte gebracht, ook om de vrijwilligers enthousiast te houden voor over 4 jaar; de nieuwe datum voor de ZZ-Races die nu voor de 10e editie wordt aangehouden is 22 juni 2024.

Het bestuur denkt erover in de tussentijd een race-show te organiseren zoals gebruikelijk vooraf aan de races, echter door corona-maatregelen is dit voor januari aanstaande niet de verwachting. Via de website wordt hierover meer bekend gemaakt.

Wat Rij Jij? Occasionmotoren 6.000 – 9.000 euro

0

Wat voor motoren kun je kopen met een budget tussen de 6.000 tot 9.000 euro? In deze aflevering van Wat Rij Jij? hebben we een Triumph Speed Triple R 1050 uit 2012, een Yamaha MT-07 uit 2017 en een Ducati Monster 797 uit 2019.

Eerdere afleveringen:

Motrac 800, net een MV Agusta Superveloce 800

0
Motrac 800

Motrac 800, net een MV Agusta Superveloce 800. Motrac Motorcycles maakt deel uit van een in Hong Kong gevestigde holding. Die is actief op het gebied van tweewielers met een eigen R&D, het designcenter en een eigen fabriek.

Motrac begon in 2018 naam te maken door een serie van 800-900cc modellen waarvan het ontwerp – laten we zeggen – ‘geïnspireerd’ was op voornamelijk Ducati, Kawasaki en Harley-Davidson. Kortom: schaamteloze kopieën zoals we vaak zien bij opkomende Chinese merken.

Een maand geleden exposeerde Motrac op de Chongqing Motor Expo het nieuwste concept: de MV-900 Demon Knight, waarvan MCV staat voor MotorVehicle. Het is een sportmotor die op de MV Agusta Superveloce lijkt. Maar het is allesbehalve een sportmotor.

Waar kennen we de Motrac 900 van?

En hier ligt de tegenstrijdigheid van bepaalde Chinese producten met een westerse uitstraling, maar met een heel andere inhoud. En dat wordt duidelijk als je weet dat ze bestemd zijn voor een heel andere markt dan de onze. Markten met een andere verkooplogica.

Dit Motrac 800-concept wordt bijvoorbeeld aangedreven door een vloeistofgekoelde V2-motor van Gaojin. Dit blok wordt door meerdere Chinese motorbouwers gebruikt. Het heeft een vermogen van slechts 54 pk,  ondanks de cilinderinhoud van 800cc. In de ‘op z’n kop’-voorvork prijken dubbele 320mm-schijven, maar het chassis heeft de wielbasis van een cruiser. Achter is gebruik gemaakt van het zwaar beproefde concept van stereodemping. De tank van de Motrac 800 heeft de inhoud waar menig adventurebike jaloers op wordt: 28 liter! Het gewicht is dan ook 260 kg. Met volle tank.

Motortips van Michael van der Mark #5: In geval van nood

0
Motortips van Michael van der Mark

Je wilt er niet aan denken en het al helemaal niet meemaken, maar soms loopt het even net ietsje anders dan gepland. Dat kan gelukkig ook iets simpels zijn als een regenbui die Buienradar even over het hoofd zag, maar helaas ook een serieuze val. Michael van der Mark heeft het allemaal al een keer meegemaakt en is ook in deze laatste aflevering meer dan bereid je op weg te helpen met zijn tips.

1. De basis

Op straat krijg je natuurlijk met heel veel verschillende soorten ondergrond te maken. Tot aan kinderkopjes toe! Daar goed mee omgaan is een kwestie van ervaring. Zeker als het regent… Maar Michael zou Michael niet zijn als hij toch een paar tips heeft. ‘Wat ik bij regen doe, is de rem eerste licht inknijpen tot de motor begint te duiken en dan pas echt doorremmen. De voorband bouwt dan alvast grip op, omdat de band daar simpelweg de tijd voor krijgt. Je kunt dan echt onwijs hard remmen in de regen, tenminste met een goede band en op een goed wegdek. Zelfs ik kan dan nog veel harder remmen dan ik vaak denk. Tenminste, meestal… Soms rem je zelfs het achterwiel omhoog. De oplossing daarvoor? De voorrem even iets lossen. Dat is echt millimeterwerk en haast niet uit te leggen, omdat het om gevoel gaat. Verder gelden voor op het circuit en op de openbare weg dezelfde regels in de regen. Rij netjes, blijf weg van de witte lijnen en putdeksels en hou het allemaal lekker simpel. Hoe ingewikkelder je het gaat maken, hoe gevaarlijker. O ja, en beter geen donker vizier…’

2. Het voorbeeld

Veel motorrijders worden bang als ze een keer een momentje hebben gehad, maar dat is eigenlijk niet nodig aldus Michael. ‘Het voelt meestal veel erger dan het is. Vaak ziet degene die achter je rijdt niet eens je moment.’ Behalve bij een tankslapper of highsider, om zomaar iets te zeggen… Is er dan een ultieme tip? ‘Inpakken en naar huis, haha. Nee, daar kan ik eigenlijk geen tips over geven. Dat is puur ervaring en hangt altijd van zoveel omstandigheden af. Als het al te laat is, heb ik wel twee tips. De eerste is om uit te zoeken wat er precies gebeurde. Toch een witte lijn, putdeksel of pure lompigheid? Als je weet wat er gebeurde, moet je zo snel mogelijk weer opstappen. Al geldt dat eigenlijk altijd. Als je een highsider net hebt weten op te vangen, zit je bijvoorbeeld vol adrenaline. Als je dan stopt, zit je met al die adrenaline opgescheept. Daarnaast kost het iedereen altijd een bepaald aantal rondjes of tijd om weer terug in het juiste ritme te komen. Hoe langer je wacht, hoe langer dat gaat duren. Natuurlijk is het prima om op het punt waar het bijna mis ging, of zelfs helemaal, wat langzamer te gaan. Dat maakt allemaal niets uit.’

3. De vertaling naar de straat

‘Bij regen is iedereen vanzelf voorzichtig, maar bij kou is dat heel anders. En dan bedoel ik ook de kou op een prachtige zomerdag, heel vroeg. Dat de banden dan minder grip hebben, is vrij bekend. Maar vergis je niet, ook het asfalt komt niet op temperatuur. Min en min wordt hierbij helaas geen plus. Werk je met bandenwarmers, speelt er nog iets. Je banden mogen dan lekker warm zijn als je gaat rijden, maar beginnen uit de warmer direct af te koelen. Wil je in de kou temperatuur behouden in je banden, moet je meteen flink doorrijden. Dat was op Assen 2019 echt een dingetje. We moesten direct pushen en dat is met regenbanden ook min of meer zo. Je moet dan vaak harder rijden dan je gevoel wil. Daarnaast moet je er echt rekening mee houden dat een band onder die omstandigheden na drie of vier ronden kouder is dan in de eerste ronde en je dus zomaar minder grip hebt. En dus zomaar valt… Veilig vallen bestaat helaas niet! Wat je wel kunt doen, is goede spullen hebben. Ik rij altijd met een airbag en dat heeft mij op Misano 2019 echt gered. Ik had na die zware crash amper iets en was een dag later niet eens stijf! Het is een flinke investering, maar als het misgaat, heb je die er meteen uit. Nu we het daar toch over hebben… Vergeet ook goede laarzen, handschoenen en een rugbeschermer niet plus een serieuze helm.’

Gouden tip van Michael van der Mark

‘Is het van dat half-half weer? Lekker binnen blijven. Je leert er niets van, je hebt er niets aan, je neemt veel risico en je kunt toch niet lekker rijden. In een race – of onderweg – is het iets anders, maar soms kijk ik zo’n half-half-wedstrijd weleens terug en denk ik heel vaak oef.’

4. Extra tips

Een foutje is zo gemaakt en dus zit je zomaar in het gras. Wat dan Michael? ‘Rustig blijven en nog rustiger terugschakelen. Zeker als het nat is, lig je meteen als je ook maar iets met je voorrem doet. Voor een grindbak geldt min of meer hetzelfde. Voeten ernaast en dan maar zien te voorkomen dat je stilvalt, want dan ben je klaar. Als een gek aan je gas hangen werkt trouwens ook niet, weet ik uit ervaring…’

Wel doen

  • Rustig remdruk opbouwen bij regen
  • Het simpel houden
  • Direct opstappen na een (bijna)crash

Niet doen

  • Ingewikkeld doen als het lastig wordt
  • Donker vizier bij regen
  • Vol adrenaline afstappen

In deze serie verschenen al

Michael van der Mark

Met een Harley-Davidson Street Glide racen op Laguna Seca

0
Met een Street Glide racen op Laguna Seca

Wie Josh Herrin volgt op Instagram, weet dat hij een drukbezet man is. Meestal bereidt hij zich voor de races van het MotoAmerica Superbike-kampioenschap, maar zo nu en danis hij ook wel in voor een verzetje. Zoals met de Harley-Davidson Street Glide racen op Laguna Seca in het prachtige Monterey, Californië.

Van het racen met een BMW S1000RR tot het geselen van een Harley-Davidson Street Glide op een van Amerika’s beroemdste circuits is een hele verandering. In deze video zegt Herrin ergens dat er een duidelijk verschil zit in de bochten met een beest van bijna 363 kilo met koffers.

MOTORbeurs Utrecht 2021 wordt MOTORoutletbeurs Utrecht

0
Motorshow Motorbeurs Utrecht 2020

Geen verrassend nieuws, wel treurig nieuws: de MOTORbeurs Utrecht gaat in 2021 door in een aangepaste vorm en onder een andere naam: MOTORoutletbeurs Utrecht. Deze outlet-editie van de beurs vindt van vrijdag 19 tot en met zondag 21 februari 2021 plaats bij Jaarbeurs in Utrecht. Tientallen dealers bieden motoren, motorkleding, helmen, accessoires, onderdelen en gereedschap aan tegen scherpe prijzen. Tijdens de MOTORoutletbeurs Utrecht 2021 is er volgens de organisatie nog altijd voldoende ruimte om andere motorliefhebbers te ontmoeten, op een veilige manier. Onder andere in een deels overdekte hangout. In december start de kaartverkoop voor MOTORoutletbeurs Utrecht 2021. Tickets kunnen alleen vooraf online gekocht worden.

Victor Ankerman van MOTORbeurs Utrecht :’MOTORbeurs Utrecht trok in 2020 bijna 90.000 bezoekers. Inmiddels leven we in een 1,5-meter samenleving en zal het in februari 2021 onmogelijk zijn om zoveel motorliefhebbers tegelijkertijd samen te brengen. Door corona moeten we anders gaan kijken en focussen op wat wél kan. Na diverse gesprekken met de branche en vanuit de wens van dealers is het idee voor MOTORoutletbeurs Utrecht ontstaan. Ook onder bezoekers van MOTORbeurs Utrecht hebben we onderzoek gedaan en ook zij zijn heel enthousiast over het outlet-idee. We keren hiermee terug naar onze roots: de beurs is namelijk 37 jaar geleden ontstaan toen enkele dealers het initiatief namen om op een centrale locatie gezamenlijk een grote uitverkoop te houden. En dat heeft natuurlijk ook zijn charme. We kijken ernaar uit om met elkaar het motorseizoen officieel af te trappen!’

Het team van MOTORbeurs Utrecht onderzoekt nog twee andere onderdelen; één gericht op het nieuws van de merken en één gericht op de vraag aan motorrijders ‘Wat ga jij dit seizoen met je motor doen?’ Nieuws daarover volgt later dit jaar.

De Europese elektrische-scootermarkt in 2020

0

Zoals je wellicht hebt gemerkt, stimuleert covid-19 de individuele mobiliteitsvraag. Daarbij komen bijna alle Europese tweewielermarkten de sluiting in het voorjaar te boven. En de vooruitzichten voor de Europese elektrische-scootermarkt voor 2021 zijn meer dan positief.

De vraag naar elektrische scooters is echt sterk. Er zijn veel fabrikanten die een productlijn aanbieden en die een markt delen die dit jaar met meer dan 80% is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Nu er meer vraag is, hebben ze ook een ander product nodig. Slimmer, lichter, met een gemakkelijk op te laden accu en tegen een concurrerende prijs. Er zijn niet veel modellen op de markt die aan deze kenmerken voldoen, met als gevolg dat de meeste consumenten uiteindelijk besluiten om een meer traditionele scooter te kopen.

In 2020 werden 1.954 elekrische motorfietsen verkocht. Zero Motorcycles verkocht daarvan de meeste.

Desondanks groeit de markt. Tot en met september waren het maar liefst 75.000 exemplaren, een stijging van 11,6%. In het derde kwartaal steeg de verkoop zelfs met 36,6%. Maar de elektrische tweewielermarkt staat nog in de kinderschoenen en heeft nog lang niet de aantallen bereikt die nodig is om te floreren. Tot nu toe is de ontwikkeling volledig in handen geweest van start-ups, waarbij grote spelers uit Japan, Korea en Europa hebben gewacht om echt te investeren. De elektrische modellen die door gevestigde merken worden geïntroduceerd, lijken meer op een showmodel dan bedoelt voor verkoop.

Eerste fase

De eerste e-scooters werden meer dan tien jaar geleden in Europa geïntroduceerd. Vandaag de dag zijn de meeste van die pioniersmerken niet meer aanwezig. Een eerste piek werd bereikt in 2012 met 19.000 verkopen in de EU (inclusief UK). Dat kwam neer op 1,22% van de continentale tweewielermarkt. Maar twee jaar later daalde de verkoop naar slechts 11.150 verkopen (0,87% van het totaal). Toen kwam de tweede fase, met bijna alleen maar nieuwe spelers, nieuwe start-ups en nieuwe investeerders.

Tweede fase

In deze tweede fase werd de technologie iets meer uitgewerkt en hielden fabrikanten meer rekening met de realiteit achter de droom waarom consumenten e-scooters kochten. Die moesten moeiteloos kilometers kunnen maken en in korte tijd opgeladen kunnen worden. Maar het was vooral de kwaliteit van het product die moest verbeteren. In feite waren de grenzen van de eerste fase vooral gerelateerd aan de lage kwaliteit van de batterij. De aankoop van een e-scooter leverde vaak een vreselijke klantervaring op. Om het apparaat rijdende te houden, werden veel kosten gemaakt. En het was niet te verteren wanneer het apparaat binnen 24 maanden kapot was.

De invoering van nieuwe regelgeving in Europa op het gebied van veiligheid (ABS-norm sinds 2017, de invoering van Euro3 sinds 2017) heeft het concurrentieveld veranderd, waardoor meer competenties zijn vereist en minder pionierswerk.

Derde fase

De derde fase begon in 2017/18 toen zelfs niet-Europese merken op de markt verschenen. Merken ook met veel ervaring uit China, zoals Niu en Super Soco). Of hadden een heldere visie op de toekomst, zoals Gogoro. De omzetgroei versnelde en het segment creëerde in 2019 een solide basis, met een record van 61.629 eenheden, waaronder 1.954 motorfietsen. Zero Motorcycles verkocht daarvan de meeste. De markt raakt meer geconcentreerd en weinig merken controleren de verkoop. De top 5-fabrikanten (Niu, Silence, Askoll, Super Soco en Govecs) beheersen 44,5% van de markt.

https://youtu.be/43Ir_x8ocsc

Bron: Motorcycles Data

Wekelijks Ducati 2021-introducties vanaf 4 november

0
Ducati 2021 modellen

Ducati zal de 2021-modellen blijkbaar niet in één keer presenteren. Ze plannen een webserie, waarvan de vijf afleveringen over vijf weken worden verdeeld.

In de afgelopen jaren presenteerde Ducati hun nieuwe modellen in een evenement van ongeveer een uur. Dat werd toen ook al online uitgezonden. Dit jaar heeft Ducati ze echter besloten om de presentaties op te splitsen in vijf afleveringen.

Wat er gepresenteerd zal worden is natuurlijk nog niet bekend, maar je kunt wel de volgende data in je agenda zetten:

  • Aflevering 1: 4 november
  • Aflevering 2: 11 november
  • Aflevering 3: 18 november
  • Aflevering 4: 25 november
  • Aflevering 5: 2 december

Het enige dat tot nu toe zeker is, is de presentatie van de Ducati Multistrada V4 op 4 november.

Betrapt: Ducati Multistrada V4

In de teaser voor de webserie wordt naast vele lifestyle foto’s, die niet direct iets met motorrijden te maken hebben, vrijwel elk motorgebied door middel van foto’s getoond. Je ziet een bergpas, een racebaan, stads- en regionaal verkeer en meer.

In verband met de invoering van Euro5 zullen zowel nieuwe modellen als kleinere updates worden getoond.

Bekijk de Ducati-video

https://youtu.be/qdMyOKNA7gQ

Geen MotoGP voor Marc Márquez in 2020

0
Geen MotoGP voor Marc Márquez in 2020
Marc Marquez | Foto Chris Reeves

Marc Márquez zal in 2020 niet meer aan de start komen van de MotoGP-races. Zoals HRC-testrijder Stefan Bradl in een interview met ServusTV onthulde, neemt hij deel aan de resterende MotoGP-races van het seizoen.

Marc Márquez blijft langer buitenspel dan gepland

Marc Márquez brak zijn rechter bovenarm bij een highsider in Jerez. Na een operatie probeerde hij al het volgende weekend zijn comeback te maken. Hij begon met de training op zaterdag, maar moest stoppen in de kwalificatie. Een paar dagen later werd bekend dat zijn blessure door een ongelukkige beweging bij het openen van het raam was verergerd. Een andere operatie werd noodzakelijk. De artsen spraken ze over een hersteltijd van ongeveer 3 maanden.

Van wereldkampioen naar testcoureur?

Die tijd is nu voorbij en Marc Márquez is nog niet in staat geweest om terug te keren naar MotoGP. Onlangs nog waren er geruchten dat er zelfs een derde operatie nodig zou zijn. Dit werd echter door HRC ontkend.

Het is nu duidelijk dat Marc Marquez in 2020 niet terugkeert naar de MotoGP-races. Dit werd onthuld door Stefan Bradl, HRC-testrijder en momenteel de vervanger van Marc Márquez. Het wachten is nu op een officiële verklaring van HRC, die onderweg zou zijn.

Van wereldkampioen naar testcoureur?

0
Foto: 2Snap

Waanzin in de MotoGP houdt aan

Veertien punten voorsprong in de WK-tussenstand dankzij drie tweede plekken en drie derde plekken. Het is voorlopig een prachtig rapport van Joan Mir, maar die zege ontbreekt nog. Is dat erg? Nee, natuurlijk niet maar het is wel een passende samenvatting van het MotoGP-seizoen 2020 waarin alles kan want eigenlijk niet kan.

Fabio Quartararo won bijvoorbeeld al drie keer, maar behaalde na zijn zege op Barcelona nog maar vijftien punten uit drie wedstrijden én dat is wel erg. Tenminste, als je wereldkampioen in de MotoGP wilt worden. Franco Morbidelli staat inmiddels op twee zeges en dat maakt Petronas Yamaha SRT van ‘onze’ Wilco Zeelenberg het meest succesvolle MotoGP-team van 2020.

Tot nu toe. Met de top-6 binnen 32 punten, kan er de komende drie MotoGP-races nog van alles gebeuren. Wie er wereldkampioen wordt? Geen idee. Zelfs Andrea Dovizioso is nog volop in de race. Dezelfde Andrea Dovizioso die volgend jaar zeer waarschijnlijk testrijder wordt. Het zou ergens wel passen in 2020 als hij gaat testen met nummer 1 op z’n kuip…

Knipper twee keer met je ogen en je mist drie dingen. Zo kun je het best de motorsport op dit moment samenvatten. Daarom selecteert onze sportcoördinator Marien Cahuzak elke maandag zijn eigen top-3, zodat jij een beetje overzicht houdt.

Hoera voor Roan!

Het is tot nu toe een zeer ingewikkeld crossjaar voor Nederland, met als beste (of eigenlijk slechtste) voorbeelden de zware blessures van Jeffrey Herlings en Glenn Coldenhoff. Gelukkig zijn er ook successen, zoals gisteren op Lommel waar Roan van de Moosdijk zijn eerste manchezege op WK-niveau pakte en ook nog ‘even’ tweede werd in de MX2-daguitslag. Sinds de MXoN op Assen in 2019 heb ik een zwak voor Roan, want nadat hij afviel als derde rijder bij TeamNL bleef hij zich heel positief opstellen. Hoe zuur het voor hem ook allemaal geweest moet zijn. Hopelijk is dit het begin van heel veel moois!

Ai

Zestiende… Het is na de vierde plek de meest vervelende positie om een race te eindigen. Nét geen WK-punt. Helemaal zuur is het, als je overal snel bent, behalve op het rechte stuk. In het geval van Motorland Aragon heb je dan een gigantisch probleem, waar Bo Bendsneyder inmiddels over mee kan praten. Op het rechte stuk verloor hij het op pure topsnelheid. Gedurende de rest van de ronde kon hij inlopen, soms met meer dan een halve seconde per ronde, en aanvallen, maar op het rechte stuk werd zijn winst weer teniet gedaan en konden anderen vanuit de slipstream voorbij komen of een klein gaatje slaan. Bendsneyder eindigde als 16de op 27,404 van racewinnaar Sam Lowes.

‘Het gevoel was goed, de motor was super, maar hier was heel duidelijk zichtbaar dat we een beetje topsnelheid missen. Het is jammer dat ik net de punten heb gemist, maar ik ben wel trots op mezelf en vooral op mijn teamleden, die ervoor hebben gezorgd dat de fiets er echt goed bij stond dit weekend – want we hebben wel laten zien dat we gewoon mee kunnen doen.’ Met nog twee keer Valencia en één keer Portimao krijgen Bo en NTS RW Racing GP nog drie kansen om 2020 enigszins positief af te sluiten.

Laten we het hopen!