Home Blog Pagina 957

Met de Volcon Grunt rij je ook onder water

0
Volcon Grunt

De komende maanden verzeil je in omstandigheden waarin je meer aan kieuwen hebt dan aan longen. Als Aquaman door de file, maar dan wel op een passende motor: de Volcon Grunt.

In het elektrische offroad-segment verschijnt het een na het andere model. Het is Texas/USA gevestigde Volcon denkt een model te hebben waarmee je echt opvalt. De Grunt heeft een inpakte accu met een bereik van zo’n 160 km. En je kunt er mee onder water, al was dat niet de bedoeling.

Natuurlijk is de Volcon Grunt biet ontworpen als onderzeeër. We vragen ons zelfs af of je ‘m koppie onder krijgt met die ballonbanden. Maar in de specs staat dat de Grunt een IP67-classificatie heeft, wat betekent dat-ie tot 30 minuten onder een meter water diep water kan rijden. Da’s niet genoeg voor een expeditie naar een gezonken galjoen, maar het oversteken van niet al te diepe rivieren wordt een eitje. De motor heeft een bodemspeling van 30 cm en die ballonbanden happen natuurlijk lekker weg in een bedding vol keien.

Het ding is ook rap, naar 100 km/u sprint-ie in iets meer dan zes seconden. Da’s ook mereen de topsnelheid. Het verwisselen van de accu’s geschiedt met eenvoudig gereedschap en het opladen duurt slechts twee uur in een regulier stopcontact.

Yamaha XT 500 H2O Concept met wateraandrijving!

De productontwikkeling is nog volop gaande en de motor in de fotogalerij en de video is dan ook een pre-productie prototype. Leveringen zijn gepland voor het voorjaar van 2021 en de prijs begint bij krap €5.000,-. Komen de NL-belastingen nog bij op.

Motormarkt Duitsland gaat als een dolle

0
Motormarkt Duitsland

Motormarkt Duitsland gaat als een dolle. De verkoop van motorfietsen de stijgende trend van september ook in oktober vast. In totaal werden oktober 12.464 motoren verkocht, een stijging van 23,8%. Na tien maanden bedraagt de nieuwverkoop 213.178 (+14,8%) stuks. Piaggio is marktleider in Duitsland, Harley-Davidson heeft het moeilijk.

In de Duitsland motormarkt gaat de verkoop van nieuwe motoren en scooters als de brandweer. Door Covid-19 heeft de motorbranche dit jaar een enorme impuls gekregen. De behoefte naar individuele mobiliteit is groot. Deze trend is duidelijk waarneembaar in alle landen van de wereld, maar Duitsland (samen met andere kleinere Europese landen, zoals Zweden en Nederland) bevestigen deze trend met feiten.

Europese motormarkt compenseert verliezen en plust 23,4% in september

In de afgelopen maanden is de verkoop met +50% gestegen ten opzichte van de dezelfde periode vorig jaar. Zelfs in oktober, toen de tweede golf zich aandiende en verschillende beperkingen veroorzaakte voor mensen en mobiliteit, was de verkoop van nieuwe motorfietsen sterk met een totale verkoop van 12.464 stuks, een stijging van 23,8%. Na tien maanden in 2020 bedroeg de verkoop 213.178 (+14.8%) stuks.

De marktleider van de motormarkt in Duitsland in de eerste tien maanden is Piaggio met 28.159 (+20,0%) stuks, voor eerdere marktleider BMW met 25.253 (+0,3%) en Honda met 22.906 (+19,3%) stuks. Op de vierde plaats staat Yamaha met 19.497 (+17,5%), gevolgd door KTM met 19.297 eenheden (+20,2%), Kawasaki met 16.836 eenheden (+19,6%) en Harley-Davidson met 9.760 (-1,5%).

Bron: Motorcycles Data

Wat Rij Jij? Occasionmotoren 1.000 – 3.000 euro

0

Wat voor motoren kun je kopen met een budget tussen de 1.000 tot 3.000 euro? In deze aflevering hebben we een Suzuki GSX 400 E uit 1985, een Honda CBR125R uit 2006 en een BMW R1100RS uit 1995.

Marc Marquez en Dani Pedrosa snappen geen bal van wiskunde

0
Marc Marquez en Dani Pedrosa

Het is inmiddels een wat ouder filmpje, maar daarom niet minder leuk om te zien. In 2017 legde het Honda Repsol team met verborgen camera’s op een lagere school in Spanje een zeer bijzondere ontmoeting vast. Marc Marquez en Dani Pedrosa doen zich compleet onherkenbaar voor als twee zeer onhandige wiskundeleraren. De kinderen zijn natuurlijk niet gek en proberen al snel de domme fouten van hun ‘leraren’ te verbeteren. Hilarisch is natuurlijk het einde, als de schoolkinderen ontdekken dat deze twee invallers eigenlijk hun MotoGP helden zijn.

BMW presentatie: Nieuwe S1000R voor 2021?

0
BMW S1000R 2021 presentatie

Onder het motto Awaken the Daredevil houdt BMW op 19.11.2020 om 16:00 uur een online presentatie. Waarschijnlijk wordt hier een 2021 versie van de naked bike BMW S1000R gepresenteerd.

Het is in ieder geval duidelijk dat dit een model is van de R-serie, want in de oranje cirkel is de typische R van deze serie te zien. Aangezien Euro5-versies van de S1000RR en S1000XR al bekend zijn, ontbreekt de S1000R nog.

Ook over de 2021 BMW S1000R doen geruchten al lang de ronde en de eerste spionagefoto’s, die het vermeende model zouden moeten laten zien, zoemen al ovee het net.

Schaamteloos: China kloont BMW S1000RR!

Op YouTube staat de BMW S1000R 2021 presentatie al gepland als première. Natuurlijk blijft BMW in de videobeschrijving nog steeds erg cryptisch. Alleen de volgende tekst is te vinden:

Are you ready to #AwakenTheDaredevil? Tune in for first impressions on our livestream on November 19th, 4 PM CET!

Presenteert Chris Pfeiffer de BMW S1000R?

Onder de genodigden voor de presentatie bevindt zich professionele stuntrijder Chris Pfeiffer. Dat zou ook passen bij een BMW S1000R 2021 presentatie. Waarschijnlijk zal hij het op een passende manier presenteren. Op 19 november weten we meer!

BMW terugroepactie leren kleding: teveel chroom?

0
BMW Club Jas Leer

Terugroepacties kennen we inmiddels wel. Motoren die teruggeroepen worden naar de dealer voor aanpassingen van in de praktijk gevonden problemen. Maar deze recente terugroepactie van BMW vonden we wel zeer opvallend. BMW Motorrad roept in heel Europa de Club Leather Men’s Jacket en de DownTown Glove terug. Er kan teveel chroom in het leer zitten.

De terugroepactie gaat dus om de Club Leather Men’s Jacket, maat M, nummer 76129899222 en de DownTown Glove, nummers 76218560843 tot 76218560849 in opdracht van het districtsbestuur van München.

Chroom VI-waarden te hoog

Het districtsbestuur verwijst naar een steekproef-controle van de jas en de handschoenen van een leverancier door de veterinaire keuringsdienst van de Rijn-Ruhr-Wupper, waarbij chroom VI boven de wettelijk vastgelegde grenswaarde werd ontdekt. Chroom VI kan leiden tot allergische reacties bij individuele personen. BMW zelf test zijn leren lifestyle producten regelmatig op chroom VI en heeft tot nu toe geen afwijkingen kunnen ontdekken.

Eigenaren worden gevraagd om de betreffende kledingstukken terug te brengen naar hun BMW Motorrad dealer. Ongeacht de leeftijd kunnen de betreffende artikelen worden geruild voor een gelijkwaardig BMW Motorrad product.

Video: Harley-Davidson LiveWire vs Porsche Taycan Turbo

0
Harley-Davidson LiveWire vs Porsche Taycan Turbo

Wedstrijd: Harley-Davidson LiveWire vs Porsche Taycan Turbo. Steeds vaker spreken we over de toekomst van de mobiliteit, de mogelijkheid om de uitstoot te verminderen en de voor- (en nadelen) in het dagelijks leven van mensen die gebruik maken van auto’s die je thuis ‘aan de kraan’ vol kunt tappen.

Waar nog weinig over wordt gesproken, is het potentieel dat deze elektrische voertuigen hebben in termen van prestaties, dankzij de motoren die koppel en vermogen direct kunnen oproepen.

Harley-Davidson LiveWire vs Porsche Taycan Turbo

Het YouTube-kanaal van Vox wil dat weleens zien gebeuren. Ze vergelijken twee merken die tot voor kort gulzig CO2 in de atmosfeer bliezen te vergelijken, maar die nu ook zijn toegewijd aan zero uitstoot: Harley-Davidson en Porsche.

Natuurlijk koos Vox voor de klassieke wedstrijd: de kwart mijl. Duitsland en de Amerika zetten een Porsche Taycan Turbo en een Harley-Davidson LiveWire op de start.

Harley-Davidson LiveWire verbetert wereldrecord tijdens EV-race

De Duitse coupé-berline heeft de volgende specs: 616 pk (met turbo tot 671) en 849 Nm, gewicht 2.305 kg. Acceleratie: 0 tot 100 km/u in 3,2 seconden.

De LiveWire is de eerste roadster van Harley-Davidson en natuurlijk ook de eerste elektrische motor die in Milwaukee wordt geproduceerd. De Revelation-aandrijving levert 105 pk en 116 Nm en weegt 251 kg. Acceleratie: 0-100 km/u haalt in 2,9 seconden.

Als het startschot valt, schiet de Harley-Davidson LiveWire er door zijn lage gewicht vandoor, maar de vierwielaandrijving en de indrukwekkende cijfers van de Porsche Taycan Turbo werden al snel duidelijk. Hoe de battle Harley-Davidson vs Porsche het afloopt? Bekijk de video maar!

Tim Gajser (MXGP) en Tom Vialle (MX2) pakken wereldtitels

0
Start MXGP
Start van de slotmanche van de MXGP met voorin wereldkampioen Tim Gajser (243) en de afscheid nemende Gautier Paulin (21) en Clément Desalle (25).

Zoals verwacht pakten Tim Gajser (MXGP) en Tom Vialle (MX2) in de voorlaatste GP de wereldtitels in de motorcross in een seizoen dat volledig werd bepaald door het Covid19-virus. Een terugblik op het memorabele seizoen 2020 en een vooruitblik op de MXGP in 2021.

Met een ruime voorsprong op de nummers twee kon het eigenlijk niet meer fout gaan voor Tim Gajser en Tom Vialle. Alles verliep inderdaad volgens planning en beiden waren na de eerste manche van de woensdagse GP in Pietramurata (ook wel bekend als de GP van Arco di Trento) niet meer te achterhalen. Voor Gajser is het na de MX2-titel in 2015 al de derde titel in de MXGP-klasse, voor Vialle is het zijn eerste wereldtitel. Gajser won zowel de tweede als de derde GP van Pietramurata.

Afscheid

Op het moment dat klassementsleider Jeffrey Herlings geblesseerd wegviel bezette Gajser de derde plaats in de WK-stand. Herlings had toen 263 punten, Gajser 196. Net boven hem stond Tony Cairoli met 203 punten. Geruime tijd ontliepen Gajser en Cairoli elkaar weinig. Na Spanje en de eerste GP van Lommel – twee GP’s waarin Gajser 37 punten meer scoorde dan Cairoli – slonken de kansen van negenvoudig wereldkampioen Cairoli aanzienlijk. De Italiaan werd geplaagd door een in Letland opgelopen knieblessure, waardoor hij om die knie te sparen niet veel meer trainde. Cairoli: ‘Daardoor nam mijn conditie iets af. Bovendien verloor ik enigszins het zelfvertrouwen.’ Zijn droom een tiende wereldtitel te behalen viel in duigen. Zeg nooit “nooit”, maar op 35-jarige leeftijd beginnen voor hem de jaren toch wel te tellen. De Italiaan kreeg op de valreep nog een domper te verwerken door twee sterk gereden GP’s in Pietramurata van Jeremy Seewer. De Zwitser kon zich zodoende nog opwerken naar de tweede plaats en behaalde dus het WK-zilver. In zijn negentiende GP-seizoen is Cairoli voor de veertiende keer bij de beste drie geëindigd.

De vierde plaats in de WK-eindstand is voor Romain Febvre, de wereldkampioen van 2015. De Fransman had de pech dat hij bij de GP’s van Engeland en Valkenswaard niet kon rijden, omdat hij nog herstellende was van een gebroken dijbeen. Hij kwam slechts 27 punten tekort op de derde plaats. Achter hem zijn landgenoot Gautier Paulin, die na vijftien jaar GP’s zijn afscheid aankondigde. Paulin won in zijn carrière veertien GP’s en behaalde eenmaal WK-zilver en drie keer WK-brons. Hij maakte vijf keer deel uit van het winnende Franse team in de Motorcross der Naties.

Jorge Prado had de pech dat hij met nog vier GP’s te gaan positief werd getest op het Covid19-virus en vervolgens een longontsteking kreeg. De Spanjaard zakte van de derde naar de zesde plaats in de WK-eindstand. Hij eindigde nog net boven Clément Desalle, die onlangs zijn stoppen bekend maakte.

Dankzij een sterke eindsprint greep Jeremy Seewer WK-zilver.

Blauwe motor

Glenn Coldenhoff miste de laatste zes GP’s, maar werd met zijn achtste plaats wel de beste Nederlander. Hij won dit jaar als fabrieksrijder van GasGas één keer een GP. Op het moment dat hij zijn nekblessure opliep stond hij vijfde in de WK-stand. Coldenhoff is nu aan het revalideren en rekent erop over ongeveer een maand weer op de motor te kunnen zitten. Dat zal dan geen GasGas zijn. Coldenhoff gaat deel uitmaken van het fabrieksteam van Yamaha, dat verder bestaat uit Seewer en de uit de MX2 overkomende Ben Watson. Coldenhoff: ‘Ik geloof er sterk in dat ik mij nog kan verbeteren, races kan winnen en kan meestrijden om de titel. Mijn genezing gaat voorspoedig. Ik kan niet wachten tot ik op de blauwe motor kan stappen.’

Brian Bogers wist zich ten opzichte van 2019 drie plekken te verbeteren, van de dertiende naar de tiende plaats. De voor het Italiaanse Marchetti Racing Team KTM uitkomende Brabander begon stroef aan het seizoen en stond met 93 punten op zestiende plaats na tien GP’s. In de resterende acht GP’s behaalde hij 205 punten. Zijn beste resultaat was een vierde plaats in Lommel. Daarnaast werd hij twee keer vijfde en twee keer zesde. Volgend seizoen is hij fabrieksrijder van GasGas. Tussen de beide Nederlanders in eindigde Jeremy van Horebeek als negende en is hij de beste niet-fabrieksrijder.

Met Jeffrey Herlings ging het mis in de zevende GP. Hij landde in de training van de tweede GP in Faenza op zijn hoofd. Hij was enige tijd het gevoel in armen en benen kwijt en vreesde de rest van zijn leven in een rolstoel te moeten doorbrengen, maar dat blijkt gelukkig niet het geval te zijn. Herlings: ‘Ik dacht echt dat het einde carrière was. Omdat ik toch een tijd uitgeschakeld was, heb ik besloten om me aan mijn voet te laten opereren. Bij mijn enkel was extra bot gegroeid, waardoor ik steeds pijn aan mijn voet had.’ Herlings over de toekomst: ‘Vroeger reed ik als een kip zonder kop, won ik en was het leven een groot feest. Het afgelopen jaar was ik voorzichtiger en uiteindelijk maak je dan meer fouten. Ik denk dat ik beter kan racen zoals vroeger, of de balans daartussen moet vinden.’ Herlings blijft ook in 2021 fabrieksrijder voor KTM, naast Cairoli en Prado.

Calvin Vlaanderen had gehoopt op klasseringen bij de eerste tien. Dat lukte hem zes keer met als beste uitslag eenmaal een vijfde plaats. Vanwege een heupblessure kon hij in de laatste drie GP’s niet aan de start komen. Hij verspeelde slechts één plaats in het WK, waarin hij zestiende werd in zijn debuutjaar in de MXGP.

Glenn Coldenhoff wordt Yamaha-fabrieksrijder in het team van Louis Vosters (links). Rechts Alexandre Kowalski van Yamaha Motor Europe.

Constant presteren

Het bijzondere crossjaar 2020 – met een onderbreking van vijf maanden tussen de tweede en de derde GP en daarna vijf triple-GP’s – stond in de MX2 volledig in het teken van Tom Vialle. De kopman van het fabrieksteam van KTM was oppermachtig. Hij won veertien van de 36 manches en stond in veertien van de achttien GP’s op het erepodium, waarvan zeven keer als winnaar. Hij moest het alleen opknappen voor KTM, want zijn teamgenoot René Hofer moest al na vier GP’s geblesseerd afhaken. 

Jago Geerts toonde zich zes keer de beste. De Belg gold vooraf als een grote favoriet voor de titel en hij kon die hoge verwachtingen behoorlijk waar maken. Maar tegen het constante presteren van Vialle was hij niet opgewassen, hij maakte te vaak foutjes, waardoor hij met enige regelmaat onderuit ging. Het seizoen liep bijzonder sneu voor hem af, want bij een val in de slotmanche liep hij een schouderblessure op. Niet zoals eerst gedacht een breuk in de linker schouderkop, maar ‘slechts’ enkele barstjes daarin. Na een maand rust zou de schouder weer genezen moeten zijn. De voorbereiding op het nieuwe seizoen komt, zoals het nu lijkt, niet in gevaar.

De derde plaats in de WK-eindstand is voor de Fransman Maxime Renaux. De Junior 125cc-wereldkampioen van 2015 won dit jaar twee GP’s en zag zijn goede optreden beloond worden met een plek in het Yamaha-fabrieksteam in 2021. Daaruit verdwijnt Ben Watson, die twee GP’s won en vijfde in de WK-eindstand is geworden. De Brit dient vanwege zijn leeftijd de MX2 te verlaten en stapt over naar het fabrieksteam van Yamaha in de MXGP.

De nummers een, twee en drie noteerden elk slechts eenmaal een ‘nul’. Dat geeft wel aan dat ze constant hebben gepresteerd en dat hun materiaal tiptop in orde was. Nummer vier, de Australiër Jed Beaton, bracht zijn Husqvarna zelfs in alle 36 manches aan de finish en eindigde slechts drie keer niet bij de eerste tien.

In de kijker

Met zijn zevende plaats is Roan van de Moosdijk de beste Nederlander geworden. In de tijdtrainingen zat hij er altijd goed bij: in elk van de achttien GP’s was hij minimaal derde; zes keer was hij zelfs de snelste. Voor aanvang van de laatste twee GP’s wist hij zich al verzekerd van minimaal de zevende positie in het eindklassement. Hij behaalde twee negende plaatsen. Een val in de GP van woensdag leverde hem een duimblessure op, die hem in de slotrace zodanig hinderde dat hij besloot in de tweede manche niet van start te gaan. Van de Moosdijk was blij met de pauze na Valkenswaard, want daar brak hij zijn linkerenkel. Geheel hersteld begon hij in Letland erg sterk aan het vervolg van de competitie. Negen keer finishte hij bij de eerste drie met als hoogtepunt de manchewinst in de slotrace van Lommel. Van de Moosdijk: ‘Ik kijk wel tevreden terug op mijn debuutjaar in de MX2. Vijf keer op het podium en die winst in Lommel waren de hoogtepunten. Ik kijk positief naar 2021. Dan wat minder foutjes maken en ik kan voorin meerijden.’

MXGP: Arroyomolinos (Spanje) en Lommel I (België)

Bas Vaessen scoorde matig in de eerste vijf GP’s en moest toen geblesseerd drie GP’s missen. Op de 25e plaats staand met 35 punten begon hij aan de tien GP’s die toen nog op de kalender stonden. Hij wist zijn puntentotaal met 127 uit te breiden en klom op naar de vijftiende plaats. Zijn beste uitslagen waren twee achtste plaatsen.

Twee rijders reden zich in het tweede deel van het seizoen in de kijker, de Zweed Isak Gifting (wordt eerste kerstdag 18) en de Franse EMX250-kampioen Thibault Benistant (18). GasGas haalde Gifting naar de GP’s, nadat hun rijder Jeremy Sydow na de eerste GP van Faenza met een gebroken enkel moest afhaken. Teamgenoot Simon Langenfelder liep een wedstrijd later een beenbreuk op, zodat GasGas zonder rijders zat. Gifting bezette op dat moment de derde plaats in de EMX250. Gifting en Langenfelder vormen het fabrieksteam van GasGas in 2021. Benistant werd in Lommel II EMX250-kampioen en reed daarna drie GP’s, waarin hij eenmaal tweede en eenmaal derde werd en 90 punten scoorde. Benistant is komend jaar de derde rijder in het Yamaha-fabrieksteam naast Geerts en Renaux.

MXGP in 2021

Vorige week werd de voorlopige versie van de MXGP-kalender van 2021 gepresenteerd. De ervaring van voorgaande jaren leert dat dit veelal inderdaad een voorlopige kalender is, want meestal doen zich nog tal van wijzigingen voor (nog afgezien van eventuele veranderingen indien de corona-pandemie in delen van de wereld nog altijd niet onder controle is). Het seizoen wordt afgetrapt in Oman, waar nog nooit eerder een MXGP is verreden. Veel van de circuits zijn vertrouwde banen waar de afgelopen jaren ook om WK-punten is gestreden. Opvallende afwezige locaties zijn het Britse Matterley Basin en Valkenswaard.

Vanaf 1989 heeft Valkenswaard op twee keer na elk jaar een Grand Prix georganiseerd. Het ziet ernaar uit dat aan die lange traditie een (voorlopig?) eind zal komen. Problemen met vergunningen staan een vervolg van de WK-wedstrijden op het Eurocircuit in de weg. Omdat er geen goed bestemmingsplan ligt, kan er geen vergunning worden gegeven. Een tijdelijke vergunning zou kunnen, maar organisator Maarten Roos wil duidelijkheid voor de toekomst en dat betekent dat hij pas weer wil organiseren als er een permanente vergunning is afgegeven. Roos overweegt mogelijk om in samenwerking met Motorsportpark Gelderland Midden een GP te organiseren. Op de voorlopige kalender voor volgend jaar is daarvoor geen ruimte, maar als vanwege corona wedstrijden komen te vervallen zou het bij Arnhem gelegen circuit een goed alternatief kunnen zijn.

MotoGP-wereldkampioen Joan Mir in 10 bijzondere uitspraken

Mag er voorzichtig gehoopt worden dat Valkenswaard nog weer terugkeert op de wedstrijdkalender, Assen zal dat niet doen. De overeenkomst was voor vijf jaar en die periode is vorig jaar afgerond met de totaal verregende Motorcross der Naties. Hoewel al die jaren de bezoekersaantallen best goed waren, bleken de kosten toch hoger te zijn dan de inkomsten uit kaartverkoop en sponsoring. De vijf jaren werden afgesloten met een verlies van twee ton, waarvoor de Motorclub Assen en Omstreken opdraaide. Medelijden met de club is niet nodig, want de vereniging staat er financieel nog steeds goed voor.

Nieuw op de MXGP-kalender volgend jaar is circuit De Witte Ruysheuvel in Oss. Organisator is daar het bedrijf Top Events van Ebert Dollevoet (meervoudig Dakar-deelnemer), iemand die al lang bij de cross betrokken is. Momenteel bijvoorbeeld als manager van Roan van de Moosdijk. Dollevoet heeft een contract van vijf jaar getekend met Infront Moto Racing (voorheen Youthstream). Daarin heeft hij vastgelegd dat hij de eerste GP in Nederland mag organiseren en dat dit in de maand mei zal zijn. GP’s zijn niet nieuw voor Oss, want er werd drie keer een 125cc-GP verreden en ook de zijspannen acteerden er enkele keren. Het rennerskwartier zal moeten worden vergroot, want een MXGP (zeker met een bijklasse als de EMX250, die veelal een kleine honderd deelnemers telt) vraagt aanzienlijk meer ruimte dan de zijspannen en de 125cc van lang geleden. Dollevoet verzekert dat er voldoende ruimte zal worden gerealiseerd. De baan zal worden aangepast om aan de eisen van de MXGP te voldoen. Voor een goede bereikbaarheid worden ruim buiten het circuit de verkeersstromen gescheiden, publiek de ene kant op, mensen van de teams, genodigden en pers een andere kant op. De eerste MXGP van Oss staat voor 23 mei op de kalender. Dat is pinksterzondag. Komen de pinksterraces van Oss toch weer terug, al is het wel in een heel andere vorm dan vroeger…

Teleurstellend voor Nancy van de Ven, Lynn Valk en de andere Nederlandse meiden is dat er komend seizoen net als dit jaar slechts vijf wedstrijden voor hen op de kalender staan. Daarbij geen race in Oss, maar wel in Lommel. 

Quotes

WK-eindstanden

MXGP (NA 36 MANCHES):

1. Tim Gajser (SLO), Honda, 720;
2. Jeremy Seewer (CH), Yamaha, 618;
3. Tony Cairoli (I), KTM, 599;
4. Romain Febvre (F), Kawasaki, 572;
5. Gautier Paulin (F), Yamaha, 505;
6. Jorge Prado (E), KTM, 476;
7. Clément Desalle (B), Kawasaki, 466;
8. Glenn Coldenhoff, GasGas, 375;
9. Jeremy van Horebeek (B), Honda, 316;
10. Brian Bogers, KTM, 298;
12. Jeffrey Herlings, KTM, 263;
16. Calvin Vlaanderen, Yamaha, 206;
41. Freek van der Vlist, KTM, 9;
42. Lars van Berkel, Husqvarna, 9;
45. Kay Ebben, KTM, 2.

MX2 (NA 36 MANCHES):

1. Tom Vialle (F), KTM, 759;
2. Jago Geerts (B), Yamaha, 679;
3. Maxime Renaux (F), Yamaha, 581;
4. Jed Beaton (AUS), Husqvarna, 564;
5. Ben Watson (GB), Yamaha, 551;
6. Thomas Kjer Olsen (DK), Husqvarna, 540;
7. Roan van de Moosdijk, Kawasaki, 466;
8. Conrad Mewse (GB), KTM, 365;
9. Ruben Fernandez (E), Yamaha, 343;
10. Stephen Rubini (F), Honda, 279;
15. Bas Vaessen, KTM, 163.

Profiel Tim Gajser


Tim Gajser is op z’n 24e al vier keer wereldkampioen.

De Sloveen Tim Gajser (8 september 1996) groeide op in een gezin waar de motorcross een belangrijke rol speelt. Zijn vader crosste zelf. Tijdens een wedstrijd van vader Gajser speelde zich in 1995 een enorm drama af. Zoontje Zan liep de baan op en werd achter een springschans geraakt door z’n vaders motor. De driejarige overleed. Om zijn broertje, die voor zijn geboorte dus al was overleden, te eren rijdt Tim Gajser met het startnummer 243, refererend aan de geboortedatum van Zan, 24 maart.

Tim begon al jong met de cross en behaalde in 2007 de Europese titel in de 65cc-klasse. Overgestapt naar de 85cc werd die EK-titel in 2009 veroverd. Na een tweede plaats in de EMX125 in 2011 volgde de titel in die categorie in 2012. Tevens werd hij dat jaar Junior wereldkampioen. In 2013 ging Gajser naar het WK in de MX2-klasse. In 2014 begon hij podiumplaatsen te behalen en werd hij vijfde in de eindstand, een jaar later gevolgd door de wereldtitel. Hij stapte in 2015 over naar de MXGP en werd meteen in zijn debuutjaar wereldkampioen. Na een zevende plaats in 2017 en een vierde plaats in 2018 volgde in 2019 opnieuw de wereldtitel. En nu in 2020 op z’n 24e al de derde titel in de zwaarste crossklasse.

Profiel Tom Vialle

Dat de Fransman Tom Vialle (28 oktober 2000) zou gaan crossen, stond wellicht bij zijn geboorte al vast, want vader Frédéric heeft tien jaar GP’s gereden, van 1991 tot en met 2000. Zijn beste jaar was 1997 met drie GP-overwinningen en een vierde plaats in de eindstand van het WK-125cc. Toen de jonge Tom vier was beëindigde Frédéric zijn carrière. Anders dan veel andere huidige toppers kan Tom Vialle niet bogen op uitzonderlijke prestaties in internationale competities voor hij toetrad tot de rijen der GP-rijders. Op z’n elfde werd hij Frans kampioen 65cc. In internationaal verband was zijn eerste wapenfeit de achtste plaats in de EMX85 in 2014. In 2017 reed hij anoniem in het EMX250 om een jaar later in die klasse achtste te worden. Tot veler verbazing werd hij in 2019 opgenomen in het fabrieksteam van KTM voor de MX2. Met nog een aantal andere rijders werd hij eind 2018 getest door KTM en vijfvoudig wereldkampioen Joël Smets koos voor Vialle om de plek naast wereldkampioen Jorge Prado in te nemen. Vialle stelde Smets en KTM niet teleur door vorig jaar in Zweden zijn eerste GP te winnen en vierde te worden in het WK. Dit jaar veroverde hij bij de tweede GP in Valkenswaard de rode plaat en behield die tot aan het eind van de competitie.

Na het behalen van de MX2-wereldtitel zette Tom Vialle ‘1’ voor op zijn KTM.

Beste race van Bo Bendsneyder (voor naderend afscheid)

0
Bo Bendsneyder

Moto2 Valencia (E)

Tijdens de twee GP’s op Valencia werd bekend, dat de wegen van Bo Bendsneyder en het NTS RW Racing GP-team zich aan het einde van dit seizoen gaan scheiden. Helemaal als een verrassing kwam dit nieuws niet. Wel de mededeling dat de reeds eerder aangetrokken jonge en onervaren Belg Barry Baltus (16) de ervaren en tien jaar oudere Hafizh Syahrin als teamgenoot krijgt. De Maleisische coureur reed zijn eerste Moto2-GP in 2012 en kwam in 2018 en 2019 zonder veel succes in de MotoGP uit. Datzelfde doet hij dit jaar in het Moto2-team van Jorge ‘Aspar’ Martinez. Bendsneyder stapt zoals verwacht voor 2021 over naar het WK-Supersport. Hierin gaat de Rotterdammer op een Yamaha uitkomen voor het EAB Racing Team van Ferry Schoenmakers.

Maar voordat het zover is, liet Bo Bendsneyder in Valencia zien, dat hij eigenlijk toch wel thuishoort in de GP’s. Althans wanneer alles vlekkeloos verloopt. Na in de eerste race vanaf de veertiende plaats te zijn vertrokken, passeerde de NTS-coureur in dezelfde positie de finish. Na Qatar waren daarmee de lang verwachte punten (in dit geval twee) een feit. Een week later ging het beter met de enige Nederlander op WK-niveau. In eerste instantie verraste Bendsneyder met een negende plaats tijdens de kwalificatie. En dat ook nog een op slechts 0,351 seconde van Stefano Manzi, die verrassend de snelste was. Bijkomend detail was, dat de Italiaan dat deed op een motorfiets die ‘MV Agusta’ heette. Nu gaat het hier slechts om een naam, maar de laatste keer dat een (echte) MV Agusta op pole stond, was tijdens de 350cc-race van de Grote Prijs van Frankrijk in Le Mans van 1976. De coureur? Ene Giacomo Agostini.

Suzuki Mir(akel) – MotoGP Europa en Valencia

Terug naar Bendsneyder. Want dit keer maakte hij in de race optimaal gebruik van zijn goede startpositie. Lange tijd streed de Nederlander onder andere met Enea Bastianini. Of te wel de leider in de Moto2-titelstrijd. Uiteindelijk moest hij de Italiaan laten gaan. Maar met een prachtige achtste plaats scoorde Bendsneyder zijn tot nu toe beste resultaat in deze sterk bezette klasse. Zijn achterstand op racewinnaar Jorge Martin bedroeg slechts 9,720 seconde! Bo Bendsneyder reed zijn beste Moto2-race. Des te jammer is het dat hij er volgend jaar niet meer bij zal zijn. ‘Ik ben heel blij met het weekend en het resultaat. Dit is niet alleen mijn beste resultaat, maar ook van de temleden, die altijd achter me zijn blijven staan en altijd hard zijn blijven werken om de motor beter te maken’. De coureur krijgt in Portimão nog één keer de kans krijgt om zijn kunnen op het hoogste niveau te tonen. Daarna zal de Nederlandse motorsport het waarschijnlijk geruime tijd zonder een GP-coureur moeten doen.

Belgische wereldtopper

Voor Clément Desalle (31) kwam er in Pietramurata een eind aan een mooie carrière, waarin hij het WK drie keer als tweede afsloot en 23 GP’s won. Zijn slotrace stond in het teken van het getal 7: zevende in de kwalificatie, zevende in de eerste manche en de tweede manche en zevende in de MXGP-eindstand van dit jaar. Desalle: ‘Dit was mijn laatste GP en ben blij dat ik het seizoen gezond heb afgesloten. Ik ben geëindigd met drie goede GP’s. Het voelt goed om mijn carrière zo af te sluiten, ik sta nog steeds achter mijn beslissing te stoppen. Ik wil iedereen van het team bedanken en iedereen die voor mij heeft gewerkt. Allen deden het fantastisch en dat zal ik altijd blijven waarderen.’ Tekst: Jan Boer

Clément Desalle

RBRC Valencia (E)

Sterke afsluiting Veijer en Van Den Goorbergh

De Nederlandse Red Bull Rookies Collin Veijer en Zonta van den Goorbergh hebben het seizoen sterk afgesloten. Tijdens de twee races op het circuit van Valencia boekten beide coureurs nagenoeg identieke resultaten. Veijer maakte twee keer deel uit van een uit meerdere coureurs bestaande kopgroep. De jonge coureur uit Staphorst scoorde uiteindelijk twee zwaar bevochten zesde plaatsen. Hij deed dat op slechts 0,715 en 0,614 seconde van David Muñoz, de Spanjaard die beide keren als winnaar over de finish kwam. Van den Goorbergh werd twee keer negende op respectievelijk 1,443 en 1,537 seconde van Muñoz. Deze resultaten zorgden er voor dat Van den Goorbergh het seizoen (waarin 12 wedstrijden werden verreden) afsloot met 82 punten en zo een achtste plaats in het eindklassement. Veijer scoorde in totaal 67 punten en een tiende plaats in het eindklassement. Gezien de opgedane ervaring en beter wordende resultaten is er goede hoop dat Veijer volgend jaar in zijn tweede RBRC-seizoen nog beter gaat presteren. De cup werd dit jaar gewonnen door Pedro Acosta. Opvallend hierbij is dat de jonge Spanjaard nadat hij de eerste zes van twaalf races had weten te winnen, daarna geen enkele zege meer wist te boeken. Tekst: Henk Keulemans

Zonta van den Goorbergh | Foto: Gold & Goose/Red Bull Content Pool

Appen met… Thom Molenaar

Waarom? Omdat hij in een geweldig mooi debuut heeft gemaakt in het IDM Supersport 300.

Hoe kijk je terug naar het afgelopen seizoen?

‘Met gemengde gevoelens moet ik zeggen. Het was vrij kort met vier wedstrijden vanwege Covid-19. Maar daarentegen was ik blij dat we überhaupt konden rijden. Assen was de openingswedstrijd en dat geeft je toch een kleine voorsprong.’

Waarom heb je gekozen voor het IDM?

‘Het niveau ligt veel hoger dan in Nederland. Je moet echt hard rijden voor je klassering en dat maakt het zo mooi om daar te rijden.’

Waarom heb je gekozen voor KTM?

‘We hebben met de motorzaak een goede relatie met KTM en dat gaf een gunstige combinatie. De KTM staat bekend als een moeilijk rijdbare motorfiets met aparte eigenschappen. Het is echt een motor die je moet leren kennen. Mijn monteurs hebben in alle races de motorfiets perfect afgesteld gekregen en nu moet ik nog iets meer ervaring krijgen om het uiterste eruit te halen.’

Je vader heeft ook geracet in het verleden, geeft hij je ook voordeel?

‘Hij is mijn steun en toeverlaat. Zonder hem was ik misschien wel nooit gaan racen!’ Tekst: Ad van de Graaf

Thom Molenaar

Kort door de bocht

Met ingang van volgend jaar wordt de naam OW Cup gewijzigd in International Dutch Championship, het IDC dus. Bij de klassennamen vervalt de toevoeging Cup en het ONK SuperCup 600 en ONK SuperCup 1000 worden omgedoopt tot Dutch Supersport en Dutch Superbike. De IDC-kalender 2021 is nog niet bekend. Er is overleg met het TT Circuit over data. Er worden zeker ook weer races op type 3-dagen verreden met een dynamische geluidgrens van 101 dB. Er is ook overleg met Duitse organisaties over races in Oschersleben en Hockenheim. Vast staat al wel dat de eerste wedstrijd op 10 april in Assen wordt verreden. Tekst: Kees Siroo

Van der Sluis voor Nieman en op de achtergrond Vlaar

De data voor de wedstrijden van de Dutch Masters of Motocross van 2021 zijn bekend. Er wordt op 21 maart begonnen in Harfsen, een week later gaat het naar Oss, waar ongetwijfeld veel buitenlanders willen komen, omdat twee maanden later de Nederlandse GP wordt verreden. Oldebroek is de derde wedstrijd op zaterdag 17 april. Motorsportpark Gelderland Midden bij Arnhem is het decor op 2 mei. Op Hemelvaartsdag 13 mei wordt de cyclus besloten in Rhenen.

Hutten Metaal Yamaha is ook komend jaar het officiële team van Yamaha in de EMX250. Dit jaar behaalde dit team met Thibault Benistant de titel. Het team bestaat uit Dave Kooiker (15), EMX125-kampioen Andrea Bonacorsi (17) en Jeremy Sydow (20), die dit jaar voor GasGas in het WK aan de start kwam, maar al snel geblesseerd moest afhaken.

De Est Karel Kutsar heeft de titel in de EMX Open behaald. In deze klasse werden zes wedstrijden verreden. Mike Bolink scoorde in alle twaalf manches punten en is met de 19e plaats de beste Nederlander in de EK-eindstand. Rob Windt is 30e geworden en Damian Wedage 35e. Brad Anderson is kampioen geworden in de EMX 2t. Voor de 39-jarige Brit is het zijn derde Europese titel. In deze klasse gingen geen Nederlanders van start. Tekst: Jan Boer

Supermoto The Race in Mettet is definitief geannuleerd. Noemden we eerder nog een nieuwe datum voor dit evenement, kort daarna nam Freddy Tacheny, voorzitter van RUMESM, in overleg met het directiecomité de moeilijke beslissing om het evenement te annuleren. ‘The Race zou de enige supermotorace van het jaar zijn geweest, wat op verschillende niveaus ademruimte had kunnen brengen in deze moeilijke tijden. We hopen van harte liefhebbers in 2021 weer te zien in een context die onze motorsportactiviteiten gunstiger gezind zijn,’ aldus de organisatie. Tekst: Kees Siroo

Geen Supermoto dit jaar in Mettet

Moto Guzzi Racing Bagger, born to race

0
Moto Guzzi Racing Bagger

Op de Moto Guzzi Racing Bagger groeit de V-twin naar een cilinderinhoud van 1.700 cc en 160 pk. Vervolgens vinden we aanpassingen aan het chassis en zijn raceonderdelen gemonteerd. Nee, het is geen officiële Moto Guzzi, maar het is de visie van de ontwerper Oberdan Bezzi.

Onlangs werd sinds tijden weer eens een racecategorie gelanceerd: King of the Bagger! Een categorie die, zoals de naam al aangeeft, gereserveerd is voor de grote, volumineuze en zware Amerikaanse fietsen, die met maximaal comfortabele zadels, enorme windschermen en geïntegreerde zijkoffers. Motoren die niets met het circuit te maken hebben. Of toch wel een beetje? 13 coureurs deden mee aan de eerste race, meestal op Harley-Davidson (11), de andere twee waren Indians.

De motoren waren aangepast voor de race. Sommige waren bijna 100 kg lichter, maar de koffers blijven. Dat was verplicht. En er moest kettingaandrijving op in plaats van de traditionele riem. Voor de goede orde, Tyler O’Hara, op de Indian van Team S&S son; tweede plaats was voor de Harley van Haiden Gillim, die reed voor Vance & Hines; derde plaats voor nog een Indian, die van Frankie Garcia van team RSD.

Moto Guzzi Stornello volgens Oberdan Bezzi

Nu zijn er mensen die in deze maffe categorie ook wel een Moto Guzzi zien racen. Oberdan Bezzi bijvoorbeeld die denkt dat het bedrijf uit Mandello een van zijn motorfietsen zou kunnen uitvoeren met een  big-block van 1700 cc. Met de noodzakelijke aanpassingen moet dat toch minstens 160 pk kunnen bereiken. Schroef 60/70 kg overbodige spullen eraf en je bent goed op weg. Aanpassingen aan het chassis en de raceonderdelen, positie van het zadel en hij staat er: de racer. Het is zeker geen gestroomlijnde en aërodynamische racer, maar wel een gespierd en dreigend monster met een ongecoördineerde maar… agressieve uitstraling!

Zoals gezegd is deze Racing Bagger geen officiële Moto Guzzi, maar de visie van ontwerper Oberdan Bezzi. Wat vind je ervan?