Ze worden in een beperkte serie gebouwd en ze zijn aangepast om wedstrijden te winnen. Zie hier de nieuwe Husqvarna TE 300i en FE 350 Rockstar Edition 2021
Husqvarna Motorcycles breidt zijn TE/FE 2021-endurogamma uit met de twee Rockstar Edition-versies. De TE 300i en FE 350 Rockstar Edition, gebouwd in gelimiteerde serie, hebben enkele competitieverbeteringen ondergaan in combinatie met een factory-look.
De TE 300i Rockstar Edition en FE 350 Rockstar Edition lijken op de motorfietsen die gebruikt worden door Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing en zijn voorzien van gepoedercoate chroom-molybdeen stalen frames. Andere technische verbeteringen aan de basis-versies zijn een zwarte zadelcoating met extra ribben om de grip te vergroten, CNC-gefreesde billet en blauw geanodiseerde vorkplaatjes, bescherming van de voorste remschijf, een stevige kettinggeleider en een Supersprox-achtertandwiel.
De Husqvarna TE 300i en FE 350 Rockstar Edition 2021 zijn verkrijgbaar bij de officiële Husqvarna-dealers. Vraag ze ook om de prijs… Die is bij ons nog niet bekend.
De gemeentepolitie van Bologna kiest voor de Ducati Multistrada 950. 25 Ducati Multistrada 950’s worden geleverd aan de afdeling Verkeersveiligheid van de Gemeentepolitie van Bologna. Ze zijn voorzien van speciale apparatuur. In 2006 koos de politie voor de Ducati Multistrada 620.
De ceremonie voor de levering van 25 Ducati Multistrada 950’s voor de afdeling Verkeersveiligheid, sectie motorrijders, van de Gemeentepolitie werd afgelopen donderdag gehouden in aanwezigheid van burgemeester Virginio Merola, Politiecommandant Romano Mignani en Ducati CEO Claudio Domenicali.
De aanbesteding werd vorig jaar uitgeschreven en gewonnen door Ducati. De samenwerking met de Gemeentepolitie van Bologna en Ducati begon in 1970:
1970 Ducati Mark 450 T
1974 Ducati 750 GT
1981 Ducati Pantah 660 TL
2006 Ducati Multistrada 620
De Ducati Multistrada 950 is de standaardversie met 113 pk en is uitgerust met een zesassig IMU, bochten-ABS en een Vehicle Hold Control-systeem. Het geplande onderhoud dat door Ducati wordt uitgevoerd, maakt deel uit van het overeengekomen leveringscontract.
De uitrusting van de Ducati Multistrada 950 omvat verder verwarmde handgrepen, beugels, zijkoffers met speciale EHBO-kit, interne tassen en drie LED-knipperlichten, tweekleurige sirenes voor het rijden in het verkeer en Motorola-radioapparatuur voor de communicatie. Dat alles wordt gecontroleerd door een centraal systeem met verlichte en waterbestendige knoppen.
Nadat in 2017 rondom Portimāo bekend werd dat Michael van der Mark
de geblesseerde Valentino Rossi wellicht mocht vervangen tijdens
de MotoGP-race op Aragón hadden sommige ‘kenners’ twijfels over
zijn motivatie voor de SBK-races op het circuit in Portugal. Met een
fantastische tweede plaats – zijn eerste podium met de R1 – gaf hij op
zondag een mooi antwoord op die criticasters.
Toen Michael van der Mark op dinsdag 30 juni 2016 bekend maakte dat hij aan het einde van dat seizoen van Ten Kate Honda naar het WorldSBK-team van Yamaha zou overstappen, stond Nederland op z’n kop. Ten Kate en Michael waren één en samen zo succesvol met de EK Superstock 600-titel en het wereldkampioenschap Supersport. Al snel bleek Michaels keuze voor Yamaha een goede te zijn, ook al werd het ultieme doel – de wereldtitel – niet behaald. Speciaal voor MotorNL heeft Michael zijn vijf mooiste Yamaha-momenten uitgekozen. En, hij is eerlijk genoeg om ook de teleurstellingen te benoemen. Dus even op een rij: de hoogtepunten van Michael van der Mark.
Hoogtepunten: 1. Het eerste podium van Michael van der Mark met Yamaha
Het verhaal: Nadat Michael in 2016 met de Honda Fireblade zes podiums wist te behalen, dacht iedereen dat hij met de Yamaha R1 deze reeks vrolijk door zou zetten. Dat liep anders, want pas in het tiende raceweekeinde was het raak. Wel met meteen een tweede plaats op Portimᾶo.
Michael: ‘Eindelijk stonden we op het podium maar dat had al eerder moeten gebeuren, want op Misano was ik op weg naar minimaal een top-3 tot ik door een bandenprobleem ten val kwam. Gelukkig zonder blessures, maar toch was dat ongelooflijk zuur omdat ik aan kop lag toen het mis ging… Dat jaar was ik niet de enige die het soms lastig had op de R1, dat gold ook voor mijn teamgenoot Alex Lowes. Dat het op Portimᾶo wel lukte voor mij, kwam niet helemaal als een verrassing. Ik rij er sowieso graag en we hadden vooraf getest. Maar ondanks de tweede plek, wist ik dat we er nog niet waren, hoewel we al ongelooflijk veel vooruitgang hadden geboekt. Meer dan de buitenwereld op dat moment realiseerde. Het was echt niet zo dat de R1 slecht was, maar we hadden geen stabiele basis waardoor we telkens tegen iets anders aan liepen in een raceweekeinde. Dat had deels er mee te maken dat we nog geen testteam hadden en het aantal testdagen in het WorldSBK zeer gelimiteerd is. Niet echt ideaal als je aan het ontwikkelen bent… Je komt namelijk altijd tijd tekort, waardoor we ook in de weekenden soms moesten testen. We zaten er zeker al wel dichtbij, ik stond daarna ook in Magny-Cours op het podium, maar we waren er zeker nog niet.’
Hoogtepunten van Michael van der Mark: Portimao 2017
Nadat in 2017 rondom Portimᾶo bekend werd dat Michael van der Mark de geblesseerde Valentino Rossi wellicht mocht vervangen tijdens de MotoGP-race op Aragón hadden sommige ‘kenners’ twijfels over zijn motivatie voor de SBK-races op het circuit in Portugal. Met een fantastische tweede plaats – zijn eerste podium met de R1 – gaf hij op zondag een mooi antwoord op die criticasters.
Hoogtepunten: 2. Geen MotoGP, wel MotoGP
Het verhaal: Nadat Valentino Rossi bij het crossen een pittige blessure opliep, werd Michael van der Mark als vervanger aangewezen. Maar toen werd ineens duidelijk dat Rossi toch kon rijden op Aragón en ging het MotoGP-debuut van Michael niet door. Gelukkig kwam het er later toch van. Maar dit is toch wel één van de mooiste hoogtepunten van Michael van der Mark.
Valentino Rossi, met op de achtergrond Michael van der Mark.
Michael: ‘Man, dat was wat! Je wilt nooit dat je een geblesseerde rijder moet vervangen, maar als het dan toch “mag”, dan is Rossi wel heel bijzonder. Al heb ik altijd twijfels gehad of ik wel echt in actie zou komen, ook omdat ik eerder dan de meesten hoorde dat er een kans was dat Rossi het toch zou proberen. Omdat je nooit weet hoe het met een geblesseerde rijder gaat, stond ik in de eerste vrije training van de MotoGP wel startklaar. Maar al snel werd duidelijk dat Rossi kon rijden. Iets dat ik wel zag aankomen, nadat hij vooraf had gereden op Misano. Ik maakte mij er dan ook niet echt druk om. Dat had ik wel gedaan als Rossi strak achteraan gereden had. Dat deed hij echter niet… Een paar races later kreeg ik gelukkig wel de kans om in de MotoGP te rijden. Fantastisch én ingewikkeld. Ik reed de ene week Superbike, het andere weekeinde MotoGP en dat is een lastige combinatie. Daarnaast zijn Sepang en Valencia MotoGP-testcircuits en dat mijn monteurs elke keer met een andere coureur moesten werken hielp ook niet. Het was echt allemaal fantastisch geregeld, alleen telkens een nieuwe rijder werkt voor monteurs niet echt motiverend. Het Movistar Yamaha-pak van Aragón heb ik overigens nog altijd thuishangen. Ongebruikt, dus keurig netjes. Mijn zondagse pak haha!’
Aragon 2017 + Valencia 2017
Hoewel hij op Aragón 2017 uiteindelijk Valentino Rossi niet verving in de MotoGP, was het toch een onvergetelijke ervaring voor Michael. Om nog maar te zwijgen van de MotoGP-races op Sepang en Valencia dat jaar met Tech3 Yamaha.
Hoogtepunten: 3. De eerste (en tweede) Nederlands SBK-zeges ooit
Het verhaal: Nog nooit had een Nederlander een wedstrijd in het Wereldkampioenschap Superbike gewonnen. Tot Michael van der Mark op 26 mei 2018 op Donington Park. Eerder werd Michael overigens al de eerste Nederlander die op het SBK-podium eindigde en de eerste landgenoot die vanaf de SBK-pole mocht starten. Over succes gesproken!
Michael: ‘Een heel apart weekeinde. Ik kwam rechtstreeks uit Italië en voelde mij echt niet goed. Ik had op donderdag eigenlijk een fitnesstest, maar omdat ik de nacht ervoor ziek was, had dat totaal geen zin. Het lijkt inderdaad wel een beetje op Assen 2014, toen ik ook niet fit was en mijn eerst WK Supersport-race won. Misschien moet ik dit vaker doen, haha. Ik weet alleen niet hoe… De eerste, natte, vrije training op Donington reed ik niet, in de tweede training eindigde ik in het middenveld en de derde vrije training als zesde. Niet echt bijzonder allemaal. Op zaterdag en zondag klopte echter alles. Ik weet nog goed dat Pirelli voor dat weekeinde een nieuwe, hogere band had meegebracht. Dat pakte voor ons geweldig uit, omdat we eerder toeren hadden moeten inleveren. Die hogere band zorgde ervoor dat ik met dezelfde gearing kon rijden. Had ik met de andere band moeten rijden, was dat niet goed uitgekomen omdat de versnellingsbakverhoudingen in het WorldSBK vastliggen. Die hogere band zorgde er dus voor dat ik een stuk beter rond kon gaan. Omdat ik met die nieuwe band Race 1 won, dacht iedereen dat er iets speciaals met die Pirelli was. Maar ik merkte weinig verschil, uitgezonderd dan dat-ie perfect paste bij mijn gearing. Op zondag won ik nog een keer. Echt een raar weekeinde, maar wel een goeie!’
Donington Park 2018
Historisch gezien de meest bijzondere mijlpaal van Michael van der Mark is natuurlijk de dubbel op Donington Park. Voor het eerst won een Nederlander een WorldSBK-race. Kippenvel, nog altijd…
Het verhaal: Doordat Alvaro Bautista voor Assen alle races won in 2019, moest Jonathan Rea terugslaan. Dat wilde hij doen op Assen, maar ook daar was Bautista te snel. Dat Rea in Race 2 ook nog eens vier extra punten verloor aan Michael was een nog veel stevigere mokerslag.
Michael: ‘Dit is misschien wel mijn mooiste duel in het WorldSBK, alleen jammer dat Bautista die dag ook meedeed. Nee, gekkigheid. In de laatste ronde ging ik ietsje wijd in de Stekkenwal, waardoor Johnny er bij De Bult en Mandeveen/Duikersloot voorbij probeerde te komen. Ik wist dat ik er voor moest blijven, omdat ik in Meeuwenmeer, de Ramshoek en de GT sterker was. En ja, dan moet je de deur dus echt dichthouden en dan is contact eigenlijk onvermijdelijk. Uiteindelijk hield is maar 0,018 seconde over. Dat we dat weekeinde zo bizar hard en fel konden rijden, verbaast mij eigenlijk nog steeds. Het was zo koud en toch reden we ronderecords. Ik weet nog goed dat ik aan het einde van Race 1 echt moeite had om rond te komen, omdat mijn armen en handen zo’n pijn deden vanwege de kou. Het was haast niet meer te doen, alsof je aan het schaatsen was. Ik denk niet dat ik eerder zo blij was dat een race er op zat.’
Hoogtepunten van Michael van der Mark: Assen 2019
Jonathan Rea voorblijven op Assen doe je niet zomaar, zoals het rubber op Michaels rechterbeen perfect laat zien. Dat Alvaro Bautista en Ducati toen nog domineerden en Rea op Assen punten wilde goedmaken, maakt het nog indrukwekkender.
Hoogtepunten 5. Hét winnende pakket
Het verhaal: Hoewel Michael van der Mark al eerder won, was de zege in Race 2 op Jerez anders. Hij had daar in 2019 echt het gevoel dat het complete pakket in orde was. Of hij daarin gelijk had, zullen we nooit weten vanwege de zware crash op Misano, het raceweekeinde erna. Hoe dan ook, na de eerste misser van Bautista sloeg Van der Mark in Spanje direct toe.
Michael: ‘We hadden voorafgaand getest op Misano en hadden daar nieuwe spullen gehad, waaronder een nieuwe tank. Jerez was net opnieuw geasfalteerd en dat hadden ze perfect gedaan. De baan gaf heel veel grip en dan is de R1 echt onwijs sterk. Jonathan Rea en Kawasaki hadden het juist lastig, omdat er voor hen te veel grip was. In Race 1 en in de Superpole-race werd ik tweede achter Bautista en toen ik hem zag vallen in Race 2, wist ik dat dit mijn kans was. Twee ronden voor het einde viel Kiyonari in een van de laatste bochten, waardoor er heel veel grind op de baan lag en de race rood-gevlagd werd. Ik wilde hoe dan ook met een wheelie over de finish komen, dus deed net of ik die vlag niet zag en zo kon ik toch mijn overwinning in stijl vieren. Met een dikke wheelie!’
Hoogtepunten van Michael van der Mark: Jerez 2019
Smooth op je pitbord zien, terwijl Jonathan Rea achter je aan zit, is uniek in het Rea/Kawasaki-tijdperk van WorldSBK. Michael flikte het vorig jaar in Race 2 op Jerez.
De grootste teleurstelling van Michael van der Mark
‘Dat is een makkelijke voor mij: de crash op Misano in 2019. Na Jerez hadden we, Alex en ik, het gevoel dat het pakket echt klopte. Een heel bijzonder gevoel waar ik maar heel kort van heb kunnen genieten. Natuurlijk denk ik er wel eens aan hoe het had kunnen lopen zonder die crash aan het einde van de eerste dag. Dat heeft geen enkele zin, maar je doet het toch. Na Jerez ging het ook op Misano heel goed en zat ik er echt bij. En toen was daar een elektronisch probleem, waar ik helemaal niets aan kon doen… We verloren niet alleen veel punten – ik reed dat weekeinde niet –, maar waren ook de flow ineens kwijt. Als ik heel eerlijk ben, duurde het lang voor ik dat gevoel terug had. Barcelona 2020 om precies te zijn. Niet dat het daarvoor slecht was of zo, maar soms voel je dat je iets extra’s hebt. Natuurlijk hoopte ik met Yamaha wereldkampioen te worden en was het doel om via Yamaha misschien wel naar de MotoGP te gaan. Dat dit niet gelukt is, voelt niet als een teleurstelling. We hebben het altijd moeten opnemen tegen Jonathan Rea enKawasaki en die zijn zo constant. Als ze een slecht weekeinde hebben, worden ze vierde… Dat zegt alles. Dat zag je vorig jaar aan Bautista en dit jaar ook wel aan Scott Redding. Die kunnen echt heel hard rijden, alleen zijn ze niet zo constant als Rea en dus win je het nooit. We zijn ook niet constant genoeg geweest, maar wat velen niet weten is dat wij met Yamaha een vrij klein team hebben. Dan doel ik niet op de mensen op het circuit, maar op de mensen achter de schermen. Desondanks hebben we altijd vooruitgang geboekt door keihard te werken. Kijk maar naar Phillip Island 2019 en 2020. Zulke grote stappen maken is gewoon bijzonder. En ik heb twee MotoGP-races gereden en daar ben ik onwijs trots op! Net zoals op al mijn SBK-zeges!’
Eerste BMW-test voor Michael van der Mark dankzij slimme zet
Het is echt geen bijzonderheid in de motorsport als een fabrikant een coureur aan zijn contract houdt bij de overstap naar een ander merk. In het slechtste geval mist de ‘overstapper’ hierdoor een aantal testdagen en begint dus met een achterstand bij zijn nieuwe werkgever. Het kan echter ook anders. Michael van der Mark, of beter gezegd zijn manager Laurens Klein Koerkamp, heeft namelijk in het Yamaha-contract laten opnemen dat Michael direct na de laatste WorldSBK-race eventueel mag testen voor een ander merk, ook al loopt het contract pas eind november af. Tot die tijd kan Michael nog wel gevraagd worden voor bijvoorbeeld pr-activiteiten en mag hij nog niet praten over hoe het ging, maar hij kon dus direct na Estoril al wel rijden met de BMW en van die gelegenheid werd direct gebruikgemaakt. Bekijk hier de foto’s. Michael reed er met een BMW S1000RR zelfs een behoorlijk aantal ronden. S1000RR? Ja, want aan de M1000RR in WorldSBK-trim wordt nog hard gewerkt. Wel zaten op het 2019-model een aantal 2020-onderdelen. Misschien wel een erg belangrijke test, omdat er binnen het WorldSBK-paddock wordt gevreesd dat er door COVID-19 weinig getest kan worden deze winter. Elke meter is er dus eentje. Dat laatste geldt trouwens ook voor Jonathan Rea, want Kawasaki heeft volgend jaar een nieuwe ZX-10R. Of dat met de aanstaande winter echt een voordeel gaat opleveren in het begin van het seizoen, is nog de vraag… Rare tijden!
Met de motor op vakantie in Frankrijk? Heerlijk, dat kunnen we iedereen aanraden. Als je dat van plan bent willen we je even attenderen op een nieuw fenomeen: de Bikercorners langs enkele snelwegen.
Data is King. Met voldoende data weet je alles, kun je je klanten en hun behoeften in kaart brengen. Hoe anders was de Franse autosnelwegbeheerder APRR (Autoroutes Paris-Rhin-Rhône) er achter gekomen dat 6% van hun klanten eens per jaar met de motor over de snelweg razen. We kennen niet de absolute aantallen, maar het moeten er voldoende zijn om elf bikercorners in te richten langs een aantal snelwegen. Dat doet APRR niet zelf. Daar hebben ze dochterbedrijf AREA voor ingeschakeld. En die hebben contact gezocht met Dafy.
Wie wel eens is verdwaald op zo’n Franse Zone Industrielle, is mogelijk gestuit op Dafy. Dat is een motorbedrijf met 181 vestigingen verspreid over Frankrijk. Ze doen vooral in motorkleding en accessoires. Dafy heeft de bikerscorners langs de snelwegen ingericht. Het aanbod reikt van kettingsprays tot vizierreinigers, bandenafdichtingsmiddelen, spanbanden en regenpakken. Dafy rekent geen snelwegtoeslag en de prijzen worden verondersteld overeen te komen met de aanbiedingen in alle filialen. Je treft er ook gratis kluisjes aan waarin je tijdens een pauze kleding en bagage kunt opbergen. Op geselecteerde locaties kun je zelfs gratis koffie tappen of je kleren opwarmen en drogen in een verwarmde lounge. lekker dus als je met de motor op vakantie in Frankrijk een goeie bui tegenkomt.
Momenteel zijn er drie bikercorners ingericht, langs de A6 en A43. In november opent Dafy nog zes bikercorners langs de snelwegen A6, A31, A39, A40 en A43. Nog later komen langs de A31 nog twee andere filialen. Afhankelijk van het seizoen word je met informatieborden langs de autosnelwegen gewezen op waar de rustplaatsen voor motorrijders te vinden zijn.
BMW-autoveiligheidstechniek vindt zijn weg in motorfietsen.
Op motoren kennen we al enige tijd bochtenverlichting. Op luxere motormodellen stuur de koplamp dan mee met de bocht om potentiële obstakels te markeren. BMW tilt de R 1250 GS en RT op een hoger niveau met een nieuwe koplamptechniek.
De eerdergenoemde koplampen die meedraaien met de bocht van de weg? BMW voegde ze toe als de optie Lichtpakket voor de nieuwe BMW-modellen. Met het pakket rust je je motor uit met een technologie die het mogelijk maakt om de koplamp tot 35° in de bocht te sturen met behoud van een perfecte projectie naar de horizon. De nieuwe koplamp maakt gebruik van dezelfde lamp als de niet-zwenkbare versie.
Waterpasverlichting
De nieuwe koplampen bewegen niet alleen horizontaal, maar kunnen door een derde bewegingsas ook een paar graden omhoog en omlaag bewegen. Wie ooit z’n motor hard met de voorrem heeft geremd, weet dat de motor dan duikt. De nieuwe koplampen houden de lichtbundel perfect waterpas, zodat je nooit het overzicht verliest over waar je naartoe rijdt.
Deze koplampen zijn niet goedkoop. Als je ze wilt toevoegen aan je 2021 BMW R 1250 GS, reken dan op een prijs rond de €1.046,65. De optie is alleen mogelijk met het Dynamic Pakket. Als je dat optiepakket nog niet hebt, reserveer dan maar alvast €2.481,71,-.
Wil je hem online bestellen als losse editie? klik hier. GRATIS thuisbezorgd!
Husqvarna Enduro 701 LR
LR staat voor Long Range. Deze Enduro 701 heeft ruimte voor 12 liter extra brandstof aan boord. Husqvarna claimt dat je hierdoor op een tank 500 kilometer ver komt. Tijd voor een test.
Benelux-primeur! – Aprilia RS 660
Met de gloednieuwe RS 660 brengt Aprilia de RS-noemer opnieuw tot leven. Staat dat RS dan toch voor renaissance? Dat heeft testredacteur Nick Enghardt voor je uitgezocht in Noord-Italië!
Orcal SK03
Orcal? Nog nooit van gehoord. Dat kan kloppen. Het Franse merk, gefabriceerd in China, staat voor het eerst in MOTO73. Op uitnodiging van de Belgische importeur gingen we op pad met de SK03, geschikt voor het A2-rijbewijs.
Lezerstest Indian
Hoe je een dikke twin omtovert in een vriendelijke lobbes weten ze bij Indian als geen ander. Daar wilden ze onze lezers ook mee kennis laten maken en dus parkeerden ze er acht bij ons voor de deur.
Afscheid van Yamaha
Nu zijn afscheid bij Yamaha nadert hebben we Michael van der Mark gevraagd om zijn vijf mooiste momenten bij het merk te kiezen. En hij was ook zo eerlijk om zijn teleurstelling te noemen.
Marathonmotor: Yamaha FJR1300
Voor Hans de Bruin bestaat er geen fijnere motor dan de Yamaha FJR1300A. De teller staat inmiddels op 224.000 kilometer.
EN VERDER
Motorleven van Patrick Hewegh
Eerste versnelling
Column Boudewijn Geels
Garage73 – adviezen van lezers
Rijtips Michael van der Mark – koppelen en schakelen
Eerder deze maand kon je al op www.motor.nl lezen over over het mogelijke bpm-plan van de overheid waar ook motorrijders de dupe van zouden worden. Motoren zouden mogelijk flink in prijs gaan stijgen. Zojuist valt er op de site van de BOVAG te lezen dat de staatssecretaris van Financiën in antwoord op Kamervragen van VVD-kamerlid Helma Lodders gemeld heeft dat dat niet de bedoeling is en ook niet zal worden gevraagd.
In een eerdere reactie aan ons was de BOVAG al zeer duidelijk: ‘Wij verwachten dat dit probleem wordt onderkend en aangepast. Het is in deze tijd zeer onwenselijk dat door een administratieve ingreep auto’s en motoren fors duurder worden. Dat is slecht voor het broodnodige consumentenvertrouwen. Het Belastingplan, waar wij dit uit afleiden, wordt binnenkort in de Tweede Kamer besproken. Wij zullen kamerleden hier dan ook met nadruk op wijzen.’
Het onderwerp is dus besproken in de Tweede Kamer en de BOVAG is blij dat de staatssecretaris opheldering heeft verschaft. Hans ten Broeke, algemeen voorzitter BOVAG:
‘Nieuwe en gebruikte auto’s dreigden gemiddeld duizend tot tweeduizend euro duurder te worden. Op een middenklasse auto zoals de Mazda3 benzine zit nu minimaal € 4.418,- bpm. De btw daarover zou € 928,- zijn. En voor een populaire zakendiesel als de Peugeot 3008 zijn die bedragen respectievelijk € 8.831,- en € 1.855,-. En campers soms nog veel meer. Zeer ongewenst in deze tijden waarin de nieuwverkoop fors terugloopt. De overheid speelt met de autobelastingen en subsidies een steeds grotere en negatieve rol in de showroom. Goed dat de door ons gevraagde duidelijkheid er nu ook is gekomen. Voor de branche en voor de Belastingdienst. We zijn blij met de steun van Helma Lodders, die er middels Kamervragen voor zorgde dat de staatssecretaris opheldering verschafte.’
Han ten Broeke, algemeen voorzitter BOVAG. Bron: BOVAG.nl
Het debuut van de sportieve Aprilia RS660 en de op stapel staande Tuono en Tuareg, kunnen het einde betekenen van de Aprilia Shiver en Dorsoduro.
Aprilia Shiver
Aprilia Dorsoduro
Dat de motorwereld in 2021 een drastische verandering ondergaat, hadden we al voorspel. Corona heeft er weinig tot niets mee te maken. In feite is het de inwerkingtreding van Euro5 die de invulling van de prijslijsten bepaalt. Inmiddels hebben we al afscheid genomen van de Royal Enfield Classic 500 en de Harley-Davidson’s Sportster-iconen. Dat kunnen we ook doen met twee andere modellen: de Shiver en Dorsoduro.
We weten dat de 900cc-V2 die de Aprilia modellen al jaren voortbeweegt, is goedgekeurd voor Euro4. Met de komst van de Aprilia RS 660 – en later de Tuono en Tuareg – en die daarmee gepaard gaande ontwikkelingskosten, is er niet of nauwelijks een financiële mogelijkheid geweest de Shiver en Dorsoduro klaar te stomen voor Euro5. Daarbij was het succes van deze modellen beperkt.
Sportieve afgeleiden
Alle inspanningen van Aprilia zijn gericht op de zojuist geïntroduceerde RS 660 en dan met name waarin de tweecilinder de voorname rol heeft. Met zekerheid kun je stellen dat het V2-660-platform meerdere modellen zal voortbrengen, waaronder de op stapel staande Tuono en Tuareg. En natuurlijk alle mogelijke afgeleiden die dan weer mogelijk zijn, zoals Tuareg Rally Pro, RS660SP etc . Misschien dat de Dorsoduro nog kan terugkomen in een 660cc-versie.
Met de KTM 890 Adventure lanceert KTM een nieuw model voor 2021. Naar verluidt heeft de lichte en sportieve Adventure sportieve eigenschappen. Eis was dat de nieuwe KTM moet overtuigen op zowel de weg als in het veld.
Meer motorinhoud, meer vermogen
Met het nieuwe en compacte 889cc blok stijgt het vermogen van de Adventure naar 105 pk en het koppel naar 100 Nm. Natuurlijk is het blok conform de Euro 5-norm.
De koppeling is ook aangepast om het toegenomen vermogen goed het hoofd te kunnen bieden. Een toename van 20% van de roterende massa’s op de krukas is bedoeld om een beter gevoel te geven op de motor in het lagere toerengebied en om de tractie in de bochten te verbeteren.
De nieuwe WP APEX-demper aan de achterzijde kan worden aangepast in rebound en veervoorspanning. Voor het rijden op onverharde wegen biedt de 890 Adventure 200 mm veerweg en een op Dakar-geïnspireerde ergonomie. Het zadel kan in twee stappen worden versteld.
De 20-liter tank is voldoende voor uitgebreide excursies en de KTM MY RIDE-navigatie helpt je om je bestemming echt te bereiken. De banden zijn ook ontworpen voor avontuurlijke ritten.
Rijhulpmiddelen zijn bochten-ABS, tractiecontrole en motor-slipcontrole, cruise control, quickshifter+, zadelverwarming en verwarmde handvatten en een breed scala aan bagageoplossingen zijn als opties beschikbaar.
Specs KTM 890 Adventure:
Nieuw blok met 90 cc meer cilinderinhoud
Verbeterde prestaties met 105 pk en 100 Nm (Euro5)
Betere driveability dankzij 20% verhoogde roterende massa
Sterkere koppeling aangepast aan hogere prestaties
Motorklopcontrolesysteem (gebruik van brandstof met een laag
octaangehalte)
Hoogwaardige WP-veringscomponenten en nieuwe achterdemper
Herziene voor- en achterremmen voor extra controle
Verbeterde ABS- en MTC-instellingen
Geanodiseerde in plaats van gepoedercoate wielnaven
Stuurschakelaar met cruise Control-knop (software extra)
Gewichtoptimalisatie dankzij compacte motor en brandstoftank
Slank profiel, verbeterde ergonomie en nieuwe graphics
Reisklaar met tweedelig verstelbaar zadel en laag spatbord
Smartphone connectiviteit
Optionele KTM MY RIDE-app voor turn-by-turn navigatie
Opnieuw beleefden Bo Bendsneyder en het NTS RW Racing GP-team een teleurstellende Grand Prix. Beter gezegd twee. Want dat gold niet alleen voor die van Frankrijk, maar ook voor die van Aragón een week later. In Le Mans koos de Nederlander voor de wedstrijd voor slickbanden. Iets dat alle rijders deden, hoewel de baan nog grotendeel nat was maar wel al een smalle droge racelijn vertoonde. Na een kleurloze twintigste plaats te hebben behaald, verklaarde de van de 27e startplaats vertrokken Bendsneyder dat hij in de race niet genoeg vertrouwen en grip had om in te halen. Op het circuit van Aragón leek het onder compleet andere omstandigheden in eerste instantie veel beter te gaan. Na drie trainingen prijkte de naam van de NTS-coureur zelfs op de elfde plaats. Dat betekende, dat hij eindelijk weer eens direct doorging naar Q2. Van de achttien deelnemers die hier aan mochten deelnemen, reed Bendsneyder uiteindelijk de zeventiende tijd. Dit uitgangspunt gaf hoop om in de race om WK-punten te kunnen strijden. Die hoop was echter snel vervlogen. Want al in de tweede ronde bleek de machine van de Nederlander achter te weinig grip te hebben. Met als gevolg dat hij steeds wijd ging en amper nog de bochten kon halen. Uiteindelijk restte een teleurstellende 21e plaats op ruim 36 seconden achter winnaar Sam Lowes. Logisch dat Bendsneyder, die nog maar moet afwachten of zijn contract met RW Racing GP verlengd gaat worden, niet tevreden was met het behaalde resultaat: ‘Het is jammer dat we een goed weekend zo moeten afsluiten. Daar baal ik echt van.’
Belgische wereldtopper
NTS RW Racing GP heeft voor 2021 en 2022 de 16-jarige Belg Barry Baltus vastgelegd. ‘We zijn erg blij dat we met Barry Baltus en zijn managementgroep Zelos een tweejarige overeenkomst hebben kunnen sluiten’, aldus NTS RW Racing GP-teammanager Jarno Janssen. ‘Ja, het is snel om al na één seizoen Moto3 door te gaan naar de Moto2, maar gezien zijn groei – letterlijk en figuurlijk – is het de juiste stap.’
NTS RW Racing GP heeft voor 2021 en 2022 de 16-jarige Belg Barry Baltus vastgelegd
Appen met…. Kay van Steenbergen
Waarom? Omdat hij in 2021 al zijn debuut gaat maken in de CRT SuperCup 600-klasse.
Hoe ziet je motorsportcarrière er tot nu toe uit?
‘Ik heb drie jaar in de Molenaar Honda NSF Cup gereden en ben daarna overgestapt naar de Yamaha Cup, waarin ik in mijn tweede seizoen de titel heb behaald.’
Dat was flink knokken met Kevin de Haan!
‘Zeker weten! Ik heb mijn slag geslagen in de laatste wedstrijden. Ik wist de laatste drie te winnen en zo de titel met zeven punten in mijn voordeel te beslissen.’
Wat zijn je plannen voor 2021?
‘Gezien mijn lengte maak ik in 2021 de overstap naar de OW Cup, waar ik in de SuperCup 600 met een Yamaha R6 van start zal gaan.’
Ben je niet te jong voor de OW Cup?
‘Eigenlijk wel, want je moet minimaal 16 jaar zijn. Ik ben dan pas 15, maar heb van Hennie Lentink dispensatie gekregen om toch van start te mogen gaan. Hij weet dat ik goed kan rijden en hij heeft vertrouwen in mijn rijkunsten.’ (Tekst: Ad van de Graaf)
Red Bull Rookies Cup Aragón
Tegenslag voor Zonta van den Goorbergh
Nadat hij als goede vijfde uit de kwalificatie tevoorschijn was gekomen, had Zonta van den Goorbergh op het circuit Motorland Aragón de pech dat hij voor de start werd geconfronteerd met een technisch mankement aan zijn KTM. Hierdoor moest hij de eerste race aan zich voorbij laten gaan. In de tweede finishte de jonge coureur uit Breda als achtste op bijna twintig seconden van winnaar Pedro Acosta. Vlak achter Van den Goorbergh kwam Collin Veijer als negende over de streep. De tweede Nederlandse deelnemer in deze klasse was in de eerste race onderuit gegaan.
Beide wedstrijden in Aragón werden gewonnen door de eerder genoemde Pedro Acosta. Daarmee is de 16-jarige Spanjaard nog altijd ongeslagen in de RBRC van dit seizoen, want hij toonde zich tot nu toe in alle zes races oppermachtig. Tijdens de tweede Grand Prix op Aragón vinden de laatste twee RBRC-wedstrijden van 2020 plaats. (Henk Keulemans)
Red Bull Rookies Cup Aragón
Jordi Torres winnaar Moto-E Cup
De FIM Enel MotoE World Cup is dit jaar gewonnen door Jordi Torres van het Pons Racing 40 Team. De 33-jarige Spanjaard had in Le Mans in de laatste race van het seizoen genoeg aan een zesde plaats om de Cup veilig te stellen. In zeven wedstrijden verzamelde Torres 114 punten. Matteo Ferrari en Dominique Aegerter (beiden 96 punten) werden tweede en derde in de eindstand. (Henk Keulemans)
BSB Brands Hatch (GB)
Wisselend succes voor landgenoten
De laatste races voor het Britse Supersport op Brands Hatch werd een wisselvallige campagne voor de Nederlanders. Rob Hartog wist in de eerste manche als zevende te finishen. Daarmee kon de MV Agusta-coureur meer dan tevreden zijn en vol verwachting keek hij uit naar de tweede manche. Door een technisch probleem moest de 28-jarige coureur vroegtijdig de strijd staken. Hartog is als negende geëindigd in het eindklassement. In de GP2-klasse, die samen met de Supersport werd verreden, behaalde Jorel Boerboom in de eerste heat de negende plaats. Maar ook voor de Hagenees sloeg het noodlot in de tweede reeks toe door een mechanisch defect aan zijn Honda.
Tomas de Vries kon wel met een tevreden gevoel terugkijken op de laatste race. Na zijn zware enkelblessure, waardoor de coureur uit Barendrecht drie races moest missen, vond de Honda-coureur zijn ritme goed terug en dat resulteerde in de tiende en de achtste plaats. (Tekst: Ad van de Graaf)
Rob Hartog
Tomas de Vries
De foto en het verhaal
Victor Steeman was dit jaar de meest verrassende debutant in de ONK SuperCup 600, maar ook het verhaal van de 24-jarige Wiljan van Wikselaar is erg bijzonder. Hij is de zoon van Dik van Wikselaar, initiatiefnemer van Motorsportpark Gelderland Midden waar Wiljan overdag werkzaam is. Pas vorig jaar kwam hij op het idee om net als een aantal vrienden circuitdagen te gaan rijden. Op 11 juli reed hij zijn eerste race in de ONK ProCup 600 en prompt won hij, waarna hij naar de SuperCup 600 promoveerde. Tijdens de Gamma Racing Day stond hij op het podium van de BeNeCup Trophy en op 3 oktober was hij op weg naar een top-5-notering toen hij onderuit ging. In de finalerace op 10 oktober kwam hij in de eerste race in de laatste ronde voorbij aan zowel Allard Kerkhoven als Victor Steeman en werd knap tweede. Volgend jaar wil de talentvolle rijder uit Harskamp hoge ogen gooien in het ONK SuperCup 600. Wat goed is, komt snel! (Tekst: Kees Siroo)
Wiljan van Wikselaar
De quote
‘Ik ben erg gelukkig dat ik van deze sport mijn beroep heb kunnen maken. Mijn droom, ooit wereldkampioen worden, heb ik helaas niet kunnen realiseren.’
Clément Desalle houdt het na dit seizoen voor gezien. De 31-jarige Waal reed in 2006 zijn eerste WK-wedstrijd, won 23 GP’s, behaalde drie keer zilver in het WK en eveneens drie keer brons, maakte zeven keer deel uit van het Belgische team in de Motorcross der Naties en won twee keer die landenwedstrijd. (Tekst: Jan Boer)
Clément Desalle
OW Cup Assen
Titels voor Steeman en Van der Sluis
Het vreemde en korte OW Cup-seizoen 2020 werd op 10 oktober met een dubbele ONK in Assen afgesloten. Het werd een zinderende finale, waarin de beslissingen pas in de laatste wedstrijd vielen. In de ONK SuperCup 600 ging de titel naar debutant Victor Steeman. In de eerste race werd hij derde en moest de overwinning laten aan regerend kampioen Jeroen Hilster, zijn Lentink Sports Racing-teamgenoot. Omdat naaste concurrent Glenn van Straalen door een crash niet aan de finish kwam, kon enkel Steeman of Hilster kampioen worden. Het gevoel in de tweede race op de droge baan was voor Steeman perfect. Hij boekte een overtuigende zege voor Hilster en Leon Stolte, waarmee de titel binnen was. Van Straalen kwam opnieuw ten val en Joey Louwes werd zo derde in de ONK-eindstand.
In de ONK SuperCup 1000 leidde Danny van der Sluis het klassement met zeven punten op Frank Nieman, maar in de natte kwalificatie kwam Van der Sluis niet verder dan de tiende startplaats. Direct na de start van de eerste droge race nam Nieman het initiatief en vanaf de 22e startplaats kwam Nick Vlaar naar de tweede plaats. Al was het uiteindelijk toch Van der Sluis die nipt won voor Nieman en Vlaar. Voor de tweede race dreigde het weer te gaan regenen, maar op wat spetters na bleef het droog. Van der Sluis kwam matig van start, maar klom al snel op naar de tweede plaats achter Nigel Walraven en de opnieuw leidende Nieman. Van der Sluis nam geen risico, bleef derde en werd kampioen in de door een rode vlag voortijdig afgebroken wedstrijd. Nieman won voor Walraven en TT Racing Team-coureur Van der Sluis, die daarmee zijn titel prolongeerde. (Tekst: Kees Siroo)
Victor Steeman
Danny van der Sluis
Eindstand ONK Supercup 600:
1. Victor Steeman, 12.600; 2. Jeroen Hilster, 10.400; 3. Joey Louwes, 8.200, 4. Finn de Bruin, 7,500; 5. Glenn van Straalen, 7.500.
Eindstand ONK Supercup 1000:
1. Danny van der Sluis, 14.500; 2. Frank Nieman, 14.200; 3. Nigel Walraven, 9.800; 4. Vasco van der Valk, 8.200; 5. Renzo van Emmerik, 7.500.
ONK Sidecar Masters
Bizar einde
In een door de coronacrisis bizar verlopen seizoen hebben Daniël Willemsen en Robbie Bax de titel ONK Sidecar Masters 2020 veroverd. Eigenlijk had de beslissing plaats moeten vinden in Oldebroek, maar door de strengere coronaregels zat dat er niet in. Voor het kampioenschap geldt met terugwerkende kracht de eindstand na de wedstrijden in Berghem, Oss en Varsseveld.
Daarmee zijn Daniël Willemsen en Robbie Bax de nieuwe kampioenen. Met tien wereldtitels en vele honderden overwinningen is Daniël Willemsen de meest succesvolle zijspancrosser ooit. Wat betreft de Nederlandse titels bleef de teller tot nu toe steken op negen, op zich ook een hele prestatie. Dit record ook scherper stellen wilden Daniël Willemsen en Robbie Bax wel, maar de afgelopen jaren liep het telkens mis. Uiteindelijk is het de inmiddels 45-jarige Daniël Willemsen gelukt om ook zijn aantal nationale titels op het magische getal van tien te brengen. Daarnaast ging ook voor Robbie Bax een lang gekoesterde wens in vervulling. (Tekst: Jan de With)
Kay Karssemakers en Ivano van Erp scoorden in de EMX125 in alle manches in Spanje en Lommel, met voor Karssemakers de negende plaats als beste uitslag en voor Van Erp de achtste. In Lommel werden er verder nog punten behaald door Scott Smulders, Cas Valk (zevende in de tweede manche) en Dave Kooiker.
In de EMX250 behaalde KAY DE WOLF (foto) in Spanje en Lommel een tweede, een derde en twee vijfde plaatsen. Twan van Essen scoorde eveneens vier keer. Marcel Conijn werd in Lommel zevende en zesde, Rick Elzinga achtste en zeventiende, Jens Walvoort en Kjeld Stuurman mochten beiden één keer punten noteren. (Tekst: Jan Boer)
Kaj de Wolf
RICK DUNNIK, die na de laatste races voor het IDM Supersport 300 werd gediskwalificeerd, is tegen deze beslissing in beroep gegaan. De coureur was na een vijfde en een derde plaats op Hockenheim officieus IDM-kampioen, maar na een technische controle en werd hij gediskwalificeerd vanwege een remdruksensor. Die is volgens het reglement verboden. Vader Harm heeft hierop meteen gemeld dat het geen sensor was en bovendien dat-ie niet aangesloten zat. Dunnik: ‘Ik hoop dat de beslissing wordt teruggedraaid. Een wedstrijd hoort volgens mij tussen coureurs op het circuit te zijn, niet tussen teams buiten de baan.’ Wanneer de beslissing bekend wordt gemaakt, is onduidelijk.
De tweede en tevens laatste wedstrijden voor het Bonovo Sidecar Superprix werden op Brands Hatch verreden. In deze officieuze WK-wedstrijd wisten BENNIE STREUER en ILSE DE HAAS twee keer de derde plaats te behalen en werden zo derde in de eindstand. De officieuze titel ging naar het Britse koppel Ellis/Richardson, de tweede plek was voor Reeves/Rousseau. (Tekst: Ad van de Graaf)
De KAMPIOENSTRIAL, die op 17 en 18 oktober in Zelhem zou worden verreden, is niet doorgegaan. De ZAMC, de organisator van de tweedaagse, heeft ervoor gekozen de wedstrijd te verplaatsen naar 28 en 29 november met het idee dat er dan mogelijk ruimere regels zouden gelden vanwege de Covid19-problematiek. De persconferentie van Rutte op 12 oktober was dus niet van invloed op het ZAMC-besluit, dat al eerder was genomen. Uiteraard is ook de nieuwe datum nog onder voorbehoud. (Tekst: Kees Siroo)
Na een afwezigheid van twee jaar is JOEY DEN BESTEN weer actief als motorcoureur. Vanwege corona zat een rentree in het International Road Racing Championship er echter niet in. Hierop werd gekozen voor het Duitse Endurance-kampioenschap waarin Den Besten in zijn eerste race op de Nürburgring de vierde plaats behaalde. In de tweede en laatste wedstrijd, die op het circuit van Oschersleben werd verreden, wist de Suzuki coureur de derde plaats te behalen.
Na ruim 21 jaar heeft JEROEN VERSTEEG van Trackdays4all het besluit genomen om een opvolger te zoeken en die is gevonden in de persoon van oud-coureur Kevin Valk. Valk: ‘Ik ben ontzettend blij dat ik Trackdays4all ga continueren binnen de internationale motorsport. De afgelopen vijf jaar na mijn motorsportcarrière heb ik met veel plezier de persoonlijke videobegeleiding op mij genomen met ons team van ervaren instructeurs.’ (Tekst: Ad van de Graaf)
Net als olie in je blok zorgen cookies ervoor dat alles soepel loopt. We gebruiken ze om de website goed te laten werken en je de beste ervaring te bieden. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.